Arrows har under testen på Monza, eksperimenteret med nogle nye aerodynamiske ændringer, der skulle passe til det low-downforce set-up som man indtil videre regner med, at man vil bruge.
Arrows teamet håber selvfølgelig på, at den seneste tids fremgang - Monaco delvis undtaget - vil forsætte i Canada.
Men det er Jacques Villeneuve ligeglad med. Dette er hans hjemmebane, og man ser hvert år en god del af hans fanskare på tribunerne. Der er forventninger til den tidligere verdensmester på hans hjemmebane. Hjemmebane er det i mere end en betydning. Banen er opkaldt efter hans far, Gilles Villeneuve.
Jacques Villeneuve: "Jeg er som sædvanlig spændt på at komme til Canada og køre. Jeg mener, at banen passer rigtig godt til vores biler. Det ser ud til at vi kan være mere konkurrencedygtige der, end i de foregående løb."
Ricardo Zonta: "Jeg kan virkelig godt lide den canadiske bane. Den er meget udfordrende, den er hurtig mange steder, og den er meget hård ved bremserne. Vores test på Monza viser, at vi er kommet videre med udviklingen af bilen, så der er i teamet store forhåbninger til løbet."
Frank Williams: "Det meste drejer sig i øjeblikket om, at få Ralf Schumacher klar. Hvis han ikke bliver klar, er Bruno Junqueira klar til at sætte sig i bilen. Han har ved testen på Monza vist, at han har potentialet til F1, og vi er sikre på, at han vil klare sig godt."
Dr. Mario Thiessen - BMW: "Vi venter spændt på om Ralf Schumacher bliver klar. For os som motorkonstruktører, er det en hel ny bane. Det vil blive den samme type motor der vil blive brugt her, som vi brugte i Monaco. Det primære i Canada, er at komme i mål, får vi nogle point er det ikke af vejen."
Ralf Schumacher: "Uheldigvis er jeg skadet i øjeblikket, men forhåbentlig bliver jeg klar. Jeg kan virkelig godt lide banen i Canada. Det er et af de bedste løb i hele kalenderen. Den kan være svær at køre på, fordi det ikke er en permanent bane, så der kan være mangel på grip, på grund af meget skidt på banen. Hvis jeg bliver klar, forventer jeg mindst samme placering som sidste år, hvor jeg kom ind på en fjerde plads."
an Jenson Button: "Jeg havde en god test på Monza. Det ser ud til at den canadiske bane har samme karakteristik som Monza. Det er igen en ny bane for mig, så jeg vil gøre det sædvanlige, nemlig at foretage en ekstra grundig inspektion af banen. Jeg har faktisk kun hørt godt om banen, så jeg glæder mig til at køre der."
Den eventuelle strejke vil i givet fald, omfatte utroligt mange mennesker. Det er lige fra renovationschauffører og taxachauffører over sygetransport til piloterne hos eksempelvis Air Canada. Air Canada er officiel hovedsponsor for det Canadiske GP i år.
Hvis strejken bliver til noget - lad os ikke håbe det - bliver der kaos omkring den midlertidige grand prix bane. Den er beliggende på en ø i St. Lawrence floden. Der er kun adgang til øen via tre broer. Den ene bro er forbeholdt alle, der har noget med løbet at gøre, og altså ikke publikum. Alt hvad der hedder offentlige transportmidler vil i værste fald være ude af drift. Bybusser og metroer vil ikke fungere.
Men der er travlt ved forhandlingsbordene. Som sædvanlig er der lidt mudderkastning, og alle frasiger sig ethvert ansvar for strejken.
En af grundene til den øjeblikkelige strejke er, at man bl.a. vil prøve at få indført pensionsaftaler i forbindelse med lønnen, for øvrigt en model der ligner den danske en del.
Det sidste nye i forhandlingerne er, at den Canadiske regering påtænker at tage en meget sjældent anvendt lov i brug, der faktisk forbyder strejke. Hvordan de vil fortolke og anvende den i praksis, vides ikke. Fra den modsatte side af forhandlingsbordet er der endnu ikke kommet nogle kommentarer til regeringens eventuelle indgreb.
Banen er bygget på en kunstig ø som hedder "Island of Ile Notre Dame", og øen ligger i floden som hedder "St Lawrence river". Banen hedder Gilles Villeneuve circuit og er 2.7 mile/4.42 km lang og har alle de kendetegn en permanent bane har, selv om banen bliver brugt at almindeligt trafik når den ikke bruges til racerløb.
Den hårde vinter på disse kanter, medvirker til at der hver år kommer flere og flere bump på banen, men ellers er banen rimlig jævn, som forøger sit grip jo mere der bliver kørt på banen. Det gør det også meget svært at overhale på banen, og man skal have is i maven for at bevæge sig uden for ideal linien. Sidste år var Michael Schumacher en af 3 tidligere verdensmestere der udgik efter et crash.
"Det er en bane jeg elsker at køre på. Den har en god fordeling af hurtige og langsomme sving, og det kræver det bedste fra chassiset, motoren, køren og bremserne." siger Michael Schumacher og forsætter "Jeg håber at man har rengjort banen. Det er specielt slemt på indersiden af banen, det er der alt snavset lægger sig. Det var det der overraskede mig sidste år. Vores racer er god på alle slags baner, og selv om banen her i Montreal er hurtigere end i Monaco, så vil raceren gøre det godt på denne bane. Jeg ser frem til løbet, og jeg regner med at det bliver endnu en hård kamp med McLaren."
Selv om Michael Schumacher var skuffet over at han mistede 10 point i Monaco, så fandt han trøst i at hans værste rival Mika Hakkinen kun fik 1 point da han sluttede på en sjette plads. "Det ville have været dejligt hvis jeg havde fået 10 point og derved kunne havde udbygget mit forspring. Men resultatet viste at ikke noget er sikkert før det sidste løb er kørt, og med 10 løb tilbage så har vi meget arbejde vi skal have lavet, før jeg tør tænke på mesterskabet." siger Michael Schumacher.
Efter en velfortjent ferie før Monaco Grand Prix, så var det Rubens Barrichello's tur til at teste på Monza i sidste uge. Man testede motor, chassis og nogle nye aerodynamiske dele der skal bruges til det Canadiske Grand Prix.
Efter en start fra en sjette plads, så sluttede Rubens på en flot anden plads. Rubens har store forventninger til det næste Grand Prix, og håber at han igen kan komme på podiet.
"Det er en dejlig bane at køre på, men man skal være meget forsigtig med ikke at blive "fanget" af de mange bump der er i bremseområderne. Banen her i Montreal er meget bredere end i Monaco, men det gør det ikke nemmere at overhale fordi der ret hurtigt opstår en ideallinie, som er meget farlig at køre uden for da der er meget snavset og glat." siger Rubens Barrichello.
Den største udfordring for alle teamsne er bremserne. Det er den bane der er hårdeste ved bremserne. Man har mange hårde nedbremsninger, og det kan tvinge nogle teams til at lave 2 pitstops for at spare på bremserne. Hos dem der satser på 1 pitstop, vil man se at mekanikerne hurtigt vil kontrollere bremseskiverne for at holde øje med sliddet. "Det er et løb hvor man skal tænke på hvor hårdt man bremser. På andre baner vil man ikke tænke over det, men gør du det ikke her, ja så vil dine bremser svigte under løbet." siger Rubens Barrichello.
Hestekræfter og behandling af raceren er de 2 største faktorer her i Montreal. En anden faktor er Ferrari vs. McLaren, men Williams, Jordan og måske Jaguar kan trække en kanin op af hatten. Det er igen meget vigtigt at få en god placering på gridden, ligesom i Monaco. Taktikken er meget vigtig her. Kørerne og deres løbsingeniører skal tænke alle mulige situationer under løbet igennem, for at kunne være
Irvine fik sin første podium placering i Canada med en tredjeplads i 1995. Det gentog sig i -98 og -99. Det vil være lidt af et hattrick, hvis han kunne lave den tredje tredjeplads i træk på banen. Han vil sikkert heller ikke have noget imod en sejr. For Johnny Herberts vedkommende, var det her, han scorede de første point for det daværende Stewart team, med en femteplads. Og hvis man sammenligner de to sæsoner, så er det faktisk nu han skal score årets første point(s) for hans vedkommende. Sidste år startede han også med en bil fyldt med problemer af forskellig art. Han viste i Monaco, at han også er ved at nærme sig pointene. Så måske.
Eddie Irvine: "Det er en lidt underlig bane. Det er hverken en bybane eller en permanent bane. Det betyder, at den har en meget snavset overflade, når vi starter, men det bliver bedre inden selve løbet. Med de lange hurtige stræk og de snævre sving, bliver bilen udsat for voldsomme kræfter, især bremserne. Det gælder om at finde det rigtige set-up, fordi banen ændrer sig meget i de tre dage."
Johnny Herbert: "Det er svært at finde det rigtige set-up, fordi banen ændrer sig meget imens vi er der. Samtidig er der ikke mulighed for at teste på banen. Meget kommer til at afhænge af bremserne, som bliver belastet utrolig meget på denne bane. Jeg håber, at jeg ligesom sidste år kan komme i pointene. Det gik godt for os begge i Monaco, så lad os håbe, at det bliver mindst ligeså godt her."
Gary Anderson: "Montreal er et herligt sted at komme til. Jeg tror alle virkelig kan li' banen og selve byen. Banen kræver gode bremser og også en masse motorkraft. Der er egentlig ikke nogen grund til, at vi ikke skulle kunne slutte i top seks i kvalifikationen. Det er desværre ikke lykkedes for os endnu. Vi kan måske håbe på, at nogle af de foran placerede udgår i løbet."
Pat Symonds: "Montreal er en low downforce bane. Vi har forberedt os grundigt på Monza. Vores arbejde har været koncentreret om at finde et low downforce set-up, samt at afpasse affjedringen og vægtbalancen i bilen. En del nye dele, som er en del af den samlede aerodynamiske udformning, vil blive brugt for første gang i løb i Canada. Det er en helt specielt bane, i og med at den ikke er permanent. Den er meget ujævn, men også meget hurtig. Det stiller store krav til bremser, gearkasse og affjedring. Samtidig kan vejret være en vigtig faktor, der kan komme meget stærke vinde fra St. Lawrence floden. Men det har altid været en god bane for os, så vi håber igen i år på et godt resultat her."
Willy Rampf: "Vores test på Monza var rigtig god, og vi fik fundet frem til et godt fundament for et godt løb i Canada."
Peter Sauber: "For at vi kan blive ved med at holde vores placering i VM, er det vigtigt at vi bliver ved med at score points. Mika havde et godt løb i Monaco, og jeg tror, at det har skabt en yderligere motivation for at skabe noget godt. Tidligere har det canadiske GP givet os meget, både i F1 og i sportsvogne."
Pedro Diniz: "Jeg havde nogle "sjove" oplevelser her sidste år, så i år ser jeg frem til en problemfri kvalifikation og et godt løb."
Mika Salo: "Montreal er en herlig by, og jeg er vild med banen. Den har en god blanding af sving, men der er ingen grip den første dag. Sådan som bilen kørte i Monaco, er jeg opsat på at hente flere points i Canada."
Lad os ikke håbe at Mika Salo er alt for tung. I sidste uge åbnede han en café i Zürich, med det ganske logiske navn: "The Red Bull Sauber Petronas Pit Stop Cafè"
Men udover jubilæet, så håber man i teamet også på, at resultatet flasker sig således, at man for første gang i år, vil være nr. 1 i konstruktørernes VM. Begge kører er opsatte på at vinde. David Coulthard vil selvfølgelig gerne forsætte sin sejrskurs, og Mika Hakkinen vil gerne revanchere sig for det lidt "svage" resultat i Monaco.
David Coulthard: "Det er en af mine favorit baner, som ligger ved en af mine favorit byer. Jeg har været meget tæt på at vinde her et par gange. Det er svært at finde en ordentlig rytme på grund af dens opbygning. Min strategi er forsætte min sejrskurs, og gå til den i den kommende weekend."
Mika Hakkinen: "Det er en meget anderledes bane, fordi det ikke er en permanent bane. Men også fordi barriererne er meget tæt på banen. Men jeg kan li' at være der, og efter den dårlige indsats i Monaco, er jeg klar til at præstere noget bedre."
Ron Dennis: "Det canadiske GP er vores løb nr. 500, og vi er det team, som har haft den største succes her. Vi vil gerne fejre jubilæet med stil, og arbejder på at putte endnu en sejr på vores rekordliste."
Det canadiske GP er utroligt populært blandt kørerne, også hos Alesi, der vandt sin første F1 sejr netop i Canada. For Nick Heidfeld er det endnu en ny bane, han skal lære at kende. Og lad os for hans skyld håbe, at der bliver til mere tid på banen, end han fik på Monza, hvor forskellige problemer begrænsede hans tid på banen.
Men vejret kan blive en faktor. Normalt er der tradition for godt vejr i Juni måned i det østlige Canada. Men vejrudsigten for weekenden er ikke alt for lovende, i hvert fald hvis man vil køre i tørvejr. Det ser foreløbig ud til, at det bliver delvist skyet med risiko for byger indimellem. De canadiske byger kan godt være noget mere voldsomme, end vi er vant til i Danmark. Jean Alesi vil ikke have noget imod, at det bliver regnvejr. Det var faktisk regnvejr da han vandt på banen i -95.
Jean Alesi: "Circuit Gilles Villeneuve er helt klart den bane jeg har de bedste minder fra, eftersom det var der jeg vandt første gang i F1, men jeg har altid klaret mig godt der, så jeg glæder mig."
Udover de nævnte grunde, så markerer Honda Canada sig også på flere måder. Man åbner en Honda World Theme Park. Derudover er Honda officiel leverandør af biler, der skal stå rådighed for løbsarrangører og officials osv. Der vil derudover blive afholdt forskellige shows på banen, hvor Hondas lille, men rappe sportsvogn, S2000 vil blive brugt.
Ved præsentationen af kørerne, vil de blive bragt rundt på banen netop i S2000 sportsvogne. Så Honda har travlt på mange fronter i Canada i disse dage.
Ud fra de forskellige analyser som Bridgestone har foretaget under og efter Monza, er man kommet frem til, at soft og medium compound dæk er de to valgmuligheder i Canada. Skulle det regne, er man kommet frem til, at valgmuligheden skal stå imellem soft og hard compound dæk.
Der vil være mere end 2400 dæk til rådighed. Deriblandt et par enkelte nye konstruktioner, som også blev testet på Monza.
Jordan har som så mange andre, oplevet GP'et i Canada som noget positivt. Det er næsten altid blevet til points. Dog ikke sidste år. Så i teamet glæder man sig til igen at få skrabt nogle points sammen.
"Vi har haft flere gode resultater i Canada. Det er et løb, som de fleste i F1 ser frem til. Der er en god atmosfære, både i byen og ved banen. Det er et sted jeg nyder at være, og lad os se, om ikke vi kan få noget godt ud af det igen." siger Eddie Jordan.
HHF: "Jeg har et udmærket forhold til banen, den er meget hård ved specielt bremserne, men til gengæld er den dejlig udfordrende på en lidt anderledes måde. Jeg kommer med en ekstra motivation, der er noget der skal revancheres fra Monaco."
Sidste år udgik HHF ganske få omgange før mål, da bremserne overhovedet ikke ville være med mere. Men ifølge Mike Gascoyne er der foretaget flere ændringer på bremserne, så lignende situationer ikke skulle opstå.
De forventede kolde og våde baner, gør det svært at vælge de rigtige dæk til på søndag. Kørerne kan vælge mellem soft og medium compound dæk.
Hvis det bliver så koldt som man forventer, så vil soft compound være de bedste dæk under kvalifikationen. Men hvis det bliver solskin om søndagen, så vil medium compound være det bedste valg til selve løbet.
Sidste gang det regnede ved det Canadiske Grand Prix, var da Jean Alesi der tog sejren hjem, det er også den eneste sejr han har haft i hele sin karriere som Formel-1 kører, og det var helt tilbage i 1995.
Nick Heidfeld var den første, der kom galt af sted i denne løbsweekend: ind i barrieren og ud i sandkassen i en noget beskadiget Prost, men Heidfeld selv var uskadt. Den anden Prost, hvori Jean Alesi befandt sig fik også problemer, men af den mekaniske slags. De gule flag blev taget i brug, da Ricardo Zonta spandt af. Anden gang Zonta var af banen stallede hans motor. Inden da fik han sat 16.-hurtigste tid. Jacques Villeneuve, som var den første mand på banen til publikums jubel, var 9.-hurtigst.
Ralf Schumacher gør det ikke let for Bruno Junqueria, der skal overtage hans bil, hvis tyskeren ikke føler sig klar til løbet. Lillebror Schumacher kørte fredagens fri første fri tidskørsel og vil først inden lørdagens træning beslutte om han vil stille til start. At dømme efter 1. fri træning bør både læge og resten af Williams-teamet tænke sig godt om, for Ralf kom først ekstremt sent ud på banen og fik ikke sat en rigtig tid. Jenson Buttons første møde med banen i Montreal resulterede i træningens 13.-bedste tid. Alexander Wurz ser ikke ud til at få et pusterum ved dette løb: 19.-bedste tid er ikke den ideelle måde at starte weekenden.
Ricardo Zonta har før pippet lidt om forfordeling i BAR-teamet og her i Canada må man forvente at alt sættes ind endelig at skaffe Villeneuve et godt resultat på hjemmebanen. Zonta var nr. 20, Villeneuve holdt sig lige akkurat i top 10.
Ifølge Williams var mekaniske vanskeligheder grunden til at Ralf Schumacher måtte bruge det meste af tiden i 1. fri træning i pitten og altså ikke smerter i benet. Ralf Schumacher fik kørt en del i denne træning, men bedre end nr. 21 blev det ikke. Button så også ud til at have en miserabel træning og det tegner ikke lyst for Williams. Nick Heidfeld var, efter uheldet i sidste tidskørsel, knapt nok på banen og hans tid fra 1. fri figurerer som nr. 22.
SPM: Rubens, du forberedte dig til dette løb på Monza, kan du fortælle os lidt om det ?
Rubens Barrichello: Testkørslerne gik godt; jeg fik to dage på Monza og en dag på Fiorano. Vi testede naturligvis med henblik på Montreal og jeg var ret tilfreds med vognen i downforce-konfiguration. Jeg mener, bilen var sat op til Canada-setup i stedet for Monza. Vognen føles velafbalanceret og jeg føler mig optimistisk.
SPM: I de første par løb i denne sæson virkede det som om du var tættere på Michael end nu. Hvad er der sket ?
Rubens Barrichello: Jeg tror egentlig ikke, der er noget galt. Før kvalifikationen i Monte Carlo tog jeg en forkert beslutning med hensyn til setup, og det ville have taget for lang tid at ændre den. Det betød, jeg havde problemer med overstyring. Jeg bryder mig ikke om overstyring ved indgangen (til sving). Jeg kørte virkelig til det yderste, men resultatet talte for sig selv: jeg var 0,9 sek. efter Michael. I søndagens warm-up var godt igen, da jeg havde fået ændret setup'et. Der er simpelthen så mange ting, man kan gøre med raceren, når man er i et top-team, ting du sommetider ikke kan komme igennem med hos et mindre hold. Så selvom jeg har 7 års erfaringer med formel-1, må jeg sommetider blot acceptere de forslag team'et kommer med. Vi har kun været sammen i 4 måneder, vi skal bare lære hinanden at kende lidt bedre.
SPM: David, hvad er dine forventninger til dette løb. I visse henseender har det været en god bane for dig ...
David Coulthard: Tja, jeg tror kun jeg har gennemført to gange her, men på den anden side scorede jeg mine første VM-points her. Jeg har også ført nogle løb - indtil jeg måtte udgå med mekaniske problemer.
SPM: Ved sæsonens start talte du om et skift i attitude, og folk snakker om at du virker mere afslappet i år. Vil det sige din holdningsskifte har virket ?
David Coulthard: Jeg føler ikke jeg har ændret mig. At jeg opnår bedre resultater på dette tidspunkt skyldes mest, at bilen nu kan fuldføre løbene. I Australien måtte jeg udgå, i det næste løb blev jeg diskvalificeret og frataget andenpladsen, og i det øvrige løb har jeg hver gang været på podiet. Jeg har altid sagt, at den eneste måde man kan deltage i kampen om VM-titlen er, at vognen skal kunne holde hele løbsdistancen. Så længet holdet giver mig en sådan vogn, og jeg lader være med at lave fejl, så er jeg med (i kampen).
Eftersom jeg har lavet nogle gode resultater og nu er foran Mika i tabellen på dette tidspunkt af sæsonen, begynder folk uundgåelig at analysere og vende og dreje altid. Til det siger jeg: "spar på krudtet - og os nu vente og se hvordan sæsonen forløber. Jeg håber naturligvis stadig at være i en god position, når året slutter. Men der er stadig så meget (af sæsonen) tilbage, at der ikke er noget grund til at miste jordforbindelsen. Jeg tror på, jeg har en chance for at vinde i år, og det er al den motivation, jeg behøver for virkelig at satse.
SPM: Jacques, der spekuleres meget omkring din fremtid. Spilder vi tiden, eller er der noget om snakken ?
Jacques Villeneuve: I spilder tiden ! Det ville helt sikkert være sjovt at vinde (her), da det efterhånden er længe siden (jeg vandt et løb). Resultaterne i sæsonstarten fik det til at se ud som om, vi havde gjort store fremskridt, men i virkeligheden gik det lidt tilbage. Men jeg tror det værste er overstået. Vi burde kunne klare os bedre her.
SPM: Hvad er det bilen mangler ?
Jacques Villeneuve: Downforce. Så simpelt er det. Motoren er god, den er jeg tilfreds med. Bilen selv synes også at virke godt, men det virker som om den er meget langsom, når vi skal hente downforce. Denne bane skulle passe bedre til os, og testkørslen på Monza gik godt. Vi behøvede ikke at arbejde ret meget med vognen, og det var let at gøre den hurtig. Det betyder, det burde gå god
Jean Alesi: Det er en enestående bane, fordi det er en halvt permanent, halvt gadebane med adskillige flere overhalingsmuligheder end de fleste andre baner i verdensmesterskabet har.
Heinz-Harald Frentzen: Banen ligner Monaco, men er meget mere bumpet.
Johnny Herbert: Det er en meget teknisk bane, men den er let at lære, og det er ikke nemt at sætte bilen op.
Alex Wurz: Canada var mit første løb nogensinde for tre år siden, så det er et særligt løb for mig.
Lad os tage med en omgang rundt på banen sammen med de fire kørere.
1-2 [Island Hairpin]
For Alesi udgør det første sving (1) banens første overhalingsmulighed. Han tager det i 2. gear, hvorefter han accelererer videre op indtil han når den første hårnål [Island Hairpin/Senna]. Frentzen kører gennem chikanen i 3. gear. Også Herbert forsøger at holde så høj en hastighed som muligt gennem chikanen. Wurz, som er oppe omkring 300 km/t og i 5. gear inden chikanen (1), bremser ned og tager svinget i 2. gear med ca. 120 km/t, hvorefter han kommer ind til den første hårnål [Island Hairpin/Senna], som han tager i 1. gear med ca. 80 km/t.
3-4
Efter hårnålen når Alesi op på ca. 240 km/t, inden han ankommer til den næste chikane (3-4). Denne tager han i 2. gear. Herbert når inden denne chikane lige præcis 4. gear. Alle fire kørere tager svinget i 2. gear, og accelererer ud på den første langside.
5
Sving 5 er det hurtigste sving på banen. Wurz tager dette sving i 4. gear med knap 270 km/t. Han synes, at det er et svært sving, som [kun] i kvalifikationen bør tages ‘flat out’. Herbert tager derimod svinget ‘flat out’ i 5. gear – “no problem” siger han. Der er et lille bump på midten, men det er sjældent et problem. Alesi kører ud af sving 5 med knap 240 km/t og videre op mod den næste chikane – både Frentzen og Wurz fortæller, at der kræves ekstremt godt car control i svinget, da der ingen frakørelsesarealer er.
6-7
Så kommer feltet op til den næste chikane (6-7). Her bremses op, og Alesi tager svinget i 3. gear. Wurz derimod, går ned i 2. gear med 90 km/t i det første venstresving (6), mens det efterfølgende højresving tages i 3. gear og med 130 km/t. Også Frentzen tager første sving i 2. gear, men han forsøger hurtigst muligt at få fart på bilen, så han kan nå en høj hastighed ned ad den efterfølgende langside.
8-9
På langsiden kommer både Wurz og Alesi op på næsten 300 km/t, inden de når ned til den bumpede del på banen før chikane 8-9. Wurz tager dette sving i 2. gear hele vejen igennem med en mindstefart på 110 km/t. Også Frentzen bremser ned fra 6. til 2. gear, og igen forsøger han at få fart på bilen så hurtigt som muligt ud af svinget. Alesi tager sving 8-9 i 3. gear. Herbert tager indgangen til svinget (8) i 2. gear, bruger kerben til højre, holder farten gennem svinget og så ‘flat out’ gennem sving 9: Holder 3. gear hele vejen rundt, skifter til 4. ved udgangen og når så 5. gear på langsiden.
10 [Pits Hairpin]
Igen når Wurz og Alesi op på 300 km/t, inden de bremser ned før banens andet hårnålesving [Pits Hairpin – sving 10]. Indgangen til dette sving er i øvrigt det bedste sted at overhale på banen. Wurz tager hårnålen i 1. gear med ca. 60 km/t. Men både Herbert og Alesi kan tage svinget i 2. gear, da det er muligt at køre meget ‘bredt’ på ydersiden. Pits Hairpin er omgivet af tilskuertribuner og virker næsten som et lille stadion.
11-12 [Casino Cor
Imens var der problemer i hos McLaren. Gårsdagens hurtigste mand, David Coulthard, var på banen i de første minutter, men satte ikke nogen tid. Resten af træningen blev brugt i pitten. Ralf Schumacher derimod var vendt stærkt tilbage. Senere i træningen var han af banen, men ellers ser det ikke ud til hans skade volder ham større vanskeligheder. Regnen brød ud da der var ti minutter tilbage, men på trods af dette forsatte flere kører med at forbedre deres tider, deriblandt Barrichello, Verstappen og R. Schumacher. De to Ferrari'er skiftedes til at sætte hurtigste tid, mens regnen stilnede af. Rubens Barrichellos tid blev overgået i sidste sekund af Mika Hakkinen. De første ni kørere nåede at komme 1:20 og som i går ligger tiderne tæt.
Coulthard satte bedste tid hen i mod de sidste ti minutter og forbedrede den igen kort efter til imponerende 1:18,654. Schumachers bedste tid var 2 tiendedele langsommere. Rubens Barrichello ser ud til at have nået til den konklusion, at kan han ikke slå Schumacher, så skal tyskeren i hvert fald ikke have noget stort forspring. Barrichellos tider har ligget tæt op ad Schumachers hele weekenden. Hakkinen fik i alt brugt 44 omgange på banen, men han var ikke i stand til at forbedre sin tid fra morgenens tidtagning, der dog stadig rakte til 4.-pladsen. Kun DC og de to Ferrari'er var under 1:19. Jarno Trulli, Ralf Schumacher og Jacques Villeneuve beholdt deres placeringer, men kun Trulli forbedrede rent faktisk sin tid.
Som optakt til kvalifikationen, fortalte Ralf Schumacher, at det går meget bedre med benet. "Skaden er helet så meget nu, at jeg først mærker noget, når jeg stiger ud af bilen. En del af forklaringen på det, er at når man sidder i bilen, er man fuld koncentreret" udtalte Ralf Schumacher.
I mange pressemeddelelser udtaler flere kørere, at de ingen fri bane har når de vil sætte en hurtig omgang. På trods af det gik der mere end 14 min. før første bil var på banen. Det var tyske Nick Heidfeld i Prost, der åbnede kvalifikationen. Dernæst kom Jenson Button og trykkede Heidfelds tid med det samme. Tredje mand var en af de store, nemlig Mika Hakkinen, som straks satte den indtil da, hurtigste tid.
Så kom der gang i den. Resten af feltet begyndte på deres 2 - 3 omganges kvalifikationsrunder. Bemærkelsesværdigt var det, at mange under nedbremsninger visse steder på banen, låste det "forkerte" hjul. Det kunne tyde på at mange havde valgt et lidt specielt set-up til denne bane. En ikke helt ens bremsebalance viser dette. Især når kørerne andre steder på banen har en noget mere ideel nedbremsning.
Lidt flovt var det for Mazzacane, der på sin anden flyvende omgang, kørte af banen i Senna hårnålen, og måtte ud i reservebilen.
Efter de 30 første min. begyndte positionskampen for alvor. Men efter 40 min. kom det røde flag ud. Kvalifikationen afbrudt pga. af uheld for Jos Verstappen, som var ude at "kysse" barrieren. 4 min. efter blev kvalifikationen genoptaget.
Da der manglede 12 min. blandede Barrichello sig i topstriden, og satte sig på en tredjeplads efter DC og MS. Inden for samme minut - det 52. min. - tog MS pole mens Alesi kørte ind til siden med en motorskade.
I de allersidste minutter kørte hjemmebanehelten, Jacques Villeneuve, sig frem fra en lidt svag placering til en sjetteplads, to placeringer foran teamkammeraten, Ricardo Zonta. Samtidig kørte de 4 bedst placerede ud til deres sidste kvalifikationsrunde. Og det blev lige så spændende som det plejer. Kørerne skiftede pole indenfor 30 sekunder.
Se resultatet af kvalifikationen under "Resultater"
Første mand på banen var Ralf Schumacher. På første omgang gik det galt for Zonta, der holdt ind til siden med en motorskade. Ud af bilen, og tilbage til pittet efter reservebilen.
Alle var ret hurtigt i pit, for at få foretaget diverse småjusteringer. Mange benyttede pitudkørslen til at afprøve startproceduren. Det er faktisk det eneste sted på banen, det er muligt, uden at være til fare for den øvrige trafik. Efter 17 min. lavede Diniz en gentagelse af, hvad han har gjort flere gange i de foregående dage, nemlig at komme forkert ind i den sidste chikane lige før start/mål. Senere lavede Villeneuve næsten samme "manøvre" på det samme sted, han landede dog i sandgraven, hvorimod Diniz var ude og røre ved barrieren.
Jenson Button fik ikke kørt så mange omgange på grund af tekniske problemer med motoren. Efter en Ferrari føring længe i warm-uppen, overtog Coulthard føringen efter 24 min. Den holdt indtil det allersidste minut, hvor Michael Schumacher tilbage erobrede førstepladsen.
Efter warm-uppen blev flere kørere spurgt om hvor meget benzin de havde haft i bilen, og hvordan strategien evt. vil blive med benzin i forhold til den øvrige strategi. Og selvfølgelig var der ingen der afslørede noget, ud over at oplyse om forskellige muligheder, så det bliver selvfølgelig et gætværk, som sædvanlig.
Se resultatet af warm-uppen under "Resultater"
Men hel nem var sejren ikke. De første 10 omgange lå MS og DC meget tæt, og havde DC ikke fået sin 10 sekunders straf, kunne udfaldet have været meget anderledes. Og da MS på 47 omgang kørte af banen, var der mange der fik lidt ekstra hjertebanken - kan han forsætte, er der sket noget med bilen osv.
Men for Ferrari endte alt lykkeligt med MS på førstepladsen og RB lige efter, mindre en 2/10 sekund efter.
Michael Schumacher: "Ved starten vidste jeg at der skete et eller andet for Coulthard, men jeg kørte mit eget løb. Han var ikke tæt nok på til at angribe rigtigt alligevel. Jeg foretog et tidligt pit-stop, fordi vi mente at der var noget galt med en sensor, men mekanikerne kunne ikke finde noget, så jeg forsatte. Banen blev vanskelig at køre på da det begyndte at regne. Så blev det lidt bedre, og så igen værre. Jeg låste på et tidspunkt hjulene ved det første sving, og besluttede at køre igennem sandgraven. Teamet skal have en stor tak for det arbejde de har udført, og også tak til Rubens, som er en rigtig god holdkammerat. Han beskyttede mig rigtig godt, og en dag vil jeg betale denne tjeneste tilbage."
Ruben Barrichello blev lidt "sat" i starten, hvor bl.a. Jacques Villeneuve smuttede forbi efter en kanonstart af ham. Det tog 25 omgange inden han kunne komme forbi. Derefter kørte han sig fint op igennem resten af feltet. Eneste kiks var måske pitstoppet, hvor mekanikerne i pittet ikke var helt klar.
Rubens Barrichello: "Jeg lavede en god start, men Villeneuve lavede en perfekt start, hvor han passerede mig. Da regnen kom, fik jeg en chance for at overhale ham. Efter løbet på Nürburgring, har jeg snakket en del med teamet om pitstop, fordi jeg mistede meget tid der. Jeg blev givet muligheden for at komme ind lige efter Michael. Ydermere havde jeg lidt problemer med koblingen, men teamet sagde, at jeg sagtens kunne køre videre, og det gik jo også meget godt. Det eneste jeg ikke har været tilfreds med her i weekenden, har været min kvalifikation."
Jean Todt: "Dette resultat er godt i forhold til mesterskabet, men det er endnu for tidligt at glæde sig alt for meget, der er ni løb endnu, og vi kan ikke tage noget for givet endnu."
Under opvarmningsrunden fik Irvine problemer med sin kobling og stallede starten. Banens marshalls hjalp ham derefter ind i pitlanen, hvor bilen kunne startes. Det betød dog, at han mistede de to første omgange, og hans løb kom derfor slet ikke i gang. Da regnen begyndte havde Irvine det svært og spandt flere gange rundt, ligesom han også var af banen adskillige gange. Han fik dog bilen hjem til mål på en 13. og sidsteplads, tre omgange bag Schumacher.
Herbert faldt en plads tilbage under starten, men fik problemer med sin gearboks og måtte derfor udgå allerede efter 14 omgange.
Eddie Irvine:
- Hvad kan jeg sige - dette var min værste kvalifikation, værste start og værste race. Vi havde problemer med koblingen hele weekenden. Jeg kunne mærke, at der var noget galt under opvarmningsomgangen. [Da jeg] ved starten slap koblingen stallede den. Den var en smule for 'skarp', og det slukkede motoren. Jeg har stallet en hel del, når vi har øvet starter under vores tests, dog har jeg aldrig gjort det under løb. Det er mystisk.
- Det var det. At køre omgang efter omgang i et løb, som du ikke er en del af, er meget frustrerende. under de våde forhold opførte bilen sig som et skateboard. Der var ikke engang en chance for at se hvilke tider jeg kunne sætte, da jeg hele tiden blev nødt til at give plads til de forankørende biler.
Johnny Herbert:
- Tidligt var jeg i stand til at følge Fisichella, men så begyndte mine gear-nedskift at blive langsomme. Da Ralf passerede mig, kunne jeg ikke vælge 2. eller 1.gear i hårnålen. Jeg kunne vælge alle gearene resten af omgangen, men da jeg nåede hårnålen igen, kunne jeg ikke komme under 4.gear og ved chikanen kunne jeg ikke komme under 5.
Det er frustrerende, fordi jeg havde en masse problemer under løbet i Monaco og fik endnu en portion her, da det ellers så ud som om, at vi kunne få en bedre weekend. Vi bliver nødt til at arbejde hårdt, for at løse disse problemer.
Teamets tekniske direktør Gary Anderson fortalte, at det var virkeligt frustrerende at deres koblingsproblemer dukkede op igen, selvom de troede, at de havde overkommet dem under sidste uges tests. Derudover sagde han, at han var sikker på, at Herbert let kunne være sluttet med point, hvis ikke det havde været for hans gearboks-problemer.
Grundlæggeren Jackie Stewart mener ikke, at det bliver let at finde løsningen på Jaguars problemer og rasede over Bridgestones nye dæk:
- Vi mistede helt [grebet om] bilen. De nye dæk virkede ikke godt for alle, ikke kun os. Vores balance blev aldrig god. Jeg tror, at vi sikkert prøvede for meget med de nye dæk i stedet for de gamle dæk, som det så ud som om alle brugte. Jeg kender bare ikke svaret på det endnu.
Jaguar har tre point, som Irvine fik for to uger siden i Monaco. Teamet ligger på en delt 7.plads i konstruktørernes VM, mens Irvine ligger på en delt 11. plads i kørernes mesterskab.
Holdet begyndte løbsweekenden under usikkerhed om hvorvidt Ralf Schumacher overhovedet ville kunne køre. Tyskeren insisterede dog på at han var helt klar, men allerede efter kvalifikationen opstod der tvivl. Selvom han regnede med en startplacering i top-seks, men endte helt nede som nr. 12 - hans værste kvalifikation i hele sæsonen.
Bedre gik det ikke for Jenson Button, der her - iflg. rygterne - havde sin sidste chance for at overbevise Frank Williams om, at han skal sidde i en Williams næste år også. Med en 18. position blev hans budskab dog til at overse. Men han led under store tekniske problemer.
Og heller ikke løbet gik særlig godt for Williams, der i starten af sæsonen blev udråbt som den store overraskelse. Jenson Button fik kørt sig op til en 11. plads og satte sidst i løbet nogle af de bedste omgangstider. Ralf blev i 65. omgang, 4 omgange før mål, kørt af banen af en modig Villeneuve med en alt-eller-intet-manøvre.
Og således gik det til, at BMW.Williams blev kørt agterud i mesterskabet. Holdet skal nu til at arbejde hårdt for ikke at glide længere ned gennem feltet - det er efterhånden længe siden, de har fået point. Med 15 point er der 3 point op til nr. Benetton, der nu ligger nr. 3 i konstruktørernes mesterskab.
Jenson Button:
- Jeg fik en frygtelig start, og tingene blev ikke bedre, da jeg simpelthen ikke var hurtig nok. Kun et par omgange efter mit pitstop blev jeg nødt til at komme ind i pitten igen, da jeg i det tredje sving ødelagde frontvingen på min bil. Jeg kørte bedre på regndæk, men det var ikke nok...
Ralf Schumacher:
- Min start var OK, og jeg var glad for bilen, sålænge det var tørt. I de våde forhold var det dog en anden historie. Min bil gled over det hele, og den var næsten ude af min kontrol. Mit løb var ovre, da Villeneuve kørte ind i højre side på min bil. Han undskyldte med det samme, og sagen er lukket for mig. Vi bliver nødt til at arbejde hårdt nu. Jeg har følelsen af, at vi er temmelig bagud med hensyn til andre teams, særligt Benetton.
Patrick Head (WilliamsF1 teknisk direktør):
- Løbet var slutningen på en weekend, hvor vi aldrig rigtig var konkurrencedygtige. Vi har nu et ganske stort stykke arbejde at gøre for at højne niveauet af 'pakken'.
Efter at hans næse blev skiftet, og hans skift til regndæk, var Jensons omgangstider fortræffelige. Skuffende for Ralf at slutte sit løb pga. et uheld fire omgange før mål.
Gerhard Berger (BMW motorsportsdirektør):
- I de sidste uger koncentrerede vi os om at forbedre holdbarheden og i dette løb havde vi ingen problemer. Ikke desto mindre var vi ikke i stand til at opnå nogen point denne weekend. For tredje gang i træk gik Ralf ud grundet en ulykke, og endnu en gang var det ikke hans egen fejl. Men, hans skadede ben taget i betragtning og de dårlige forhold, kørte han et godt race. Jenson gik løbsdistancen og har fået en masse nyttig erfaring.
GP nr. 500 til McLaren - men det blev en sportslig fuser
Foto: Allsport
David Coulthard: "Det der skete var absolut ikke hvad jeg ønskede der skulle ske. Nu blev det ikke til nogen points. Men det er min egen skyld, jeg stallede motoren imens jeg var ved at placere bilen rigtigt. Og da mekanikerne havde problemer med at starte motoren igen, udløb tiden og de kom ikke væk inden starten gik. Men sådan er reglerne, og det er helt ok for mit vedkommende. Men var det ikke sket, kunne jeg have vundet løbet, da jeg var hurtigere end Schumacher. Senere da jeg kom ind til det planlagte pitstop, var det begyndt at regne. Vi håbede at det ville holde op igen, og vi valgte at sætte tørvejrsdæk på, men det gik modsat, og så blev det nødvendigt med et ekstra pitstop for at få regnvejrsdæk på."
Mika Hakkinen: "Jeg kom godt fra start, og kom op på siden af Barrichello hen til det første sving, men Villeneuve kom på en eller anden måde forbi os begge, og vi blev begge holdt tilbage af Villeneuve. Jeg tror det havde været muligt at overhale både Villeneuve og Barrichello på en gang, da Barrichello overhalede ham. Da jeg endelig kom forbi Villeneuve kunne jeg køre flat out. Men så begyndte det at regne, og så var løbet egentlig over for mig."
Ron Dennis: "Efter ethvert løb er det vigtigt at analysere de fejl der er lavet, hvis der er nogle. Hvis vi ser bort fra Coulthards tidsstraf, var vi måske lidt for konservative omkring dækvalg, da der blev regnvejr. Men meget kan ske endnu, der er stadig ni løb tilbage."
Norbert Haug: "Efter tidsstraffen til David Coulthard, var løbet kørt for vores vedkommende. I dag var tingene imod os, så vi må være tilfredse med de tre points. Vi vil arbejde hårdt for at blive i kampen om mesterskabet, og vi er klar igen til det næste løb på Magny Cours om to uger."
Under sidste løb i Monaco fik Salo 2 point for en flot 5. plads, men Canada gik ikke særlig godt. Mika Salo kvalificerede sig som nr. 9, mens Diniz startede helt nede som nr. 17. Og på 42. omgang var det hele slut for Salo, da han måtte udgå med elektriske problemer. Pedro Diniz klarede dog skærende og sluttede på en 10. plads efter stort mandefald i feltet, men var undervejs involveret i en kontroversiel hændelse, som betød, at Arrows' de la Rosa røg af banen.
Pedro Diniz:
- Min bil føltes rimelig god mens det var tørt, men da det begyndte at regne, var det meget svært. I episoden med de la Rosa begik han en fejl, og jeg var oppe på siden af ham. Jeg tog min normale linie, men han blev ved med at køre. Jeg tror, at det ville have været klogere af ham at give plads.
Mika Salo:
- Gennem hele løbet, tørt eller vådt, kæmpede jeg for at finde vejgreb. Men vores pitstop var gode og jeg skubbede hårdt på, da motoren stoppede på 42. omgang. Jeg klarede det tilbage til pitten, men det var det.
Peter Sauber (Teamchef):
- Når du starter udenfor top-ti er det meget svært at få væsentlig fremgang i et løb. Mika kørte godt, og vores pitstop-strategi var meget god, men desværre kostede en fejl i motorens elektronik os chancen for at udnytte forholdene senere i løbet, som burde have været en fordel for os.
Sauber-teamet ligger på en delt 7. plads med 3 point.
Alain Prost: "Hele weekenden har bekræftet det vi kæmper med. Vi er ved at få styr på bilen og dens håndtering, men holdbarheden omkring motoren er ikke i orden, og det er noget der skal forbedres meget. Igen i dag har det været skuffende."
Jean Alesi: "Jeg fik en god start og alting gik virkelig godt. Det hele fungerede fint, men kort efter mit pitstop forsvandt det hydrauliske tryk pludseligt. Vi må finde ud af hvad det er der sker, så vi ikke oplever det samme igen."
Nick Heidfeld: "I den første del af løbet gik det rigtig godt. Jeg lavede en god start og fik overhalet flere biler på de første omgange. Jeg havde nogle gode dueller med Jenson Button, og der var god fart i bilen. Pludselig syntes jeg, at jeg kunne mærke et eller andet forkert ved bilen, men jeg vidste ikke hvad det var. Efter pitstoppet nåede jeg ikke længere end til pitudkørslen, så var der ild i bilen."
Det viste sig senere, at årsagen til Heidfelds motorbrand, var en lækage i det oliesystem som er fælles for gearkassen og selve motoren.
Teamet havde lagt en 1-stop-strategi, hvor pitstoppet skulle tages så sent som muligt, og på omgang 43 gik Zonta ind. Han valgte at få slicks på, og det samme gjorde Villeneuve på den efterfølgende omgang. Men regnen stilnede ikke, og det betød, at begge kørere måtte ind kort tid efter, for at skifte til regndæk. Derfor blev de lovende placeringer udskiftet med en 10. og 11. plads. Sidst i løbet pressede Villeneuve hårdt for at nå nogle placeringer, men fire omgange før mål endte det hele, da han kørte ind i Ralf Schumacher. Ricardo Zonta sluttede på 8. pladsen.
Jacques Villeneuve:
"I dag var virkelig en skuffelse. Jeg fik en fantastisk start, som jeg også har fået de andre gange denne sæson. Koblingen og motoren er nem at styre, og jeg var i stand til at holde hjulspindet på et minimum. Jeg var i stand til at køre godt i tørvejret, og da det blev vådt, var bilen virkelig hurtig. Desværre betød en miskommunikation under pitstoppet, at vi satte forkerte dæk på, og jeg blev nødt til at vende tilbage til pitten for at få dem skiftet. Det ødelagde vores chancer i dag. Jeg skubbede hårdt på derefter, for genvinde nogle af de pladser jeg havde mistet. Desværre prøvede jeg vel en lille smule for hårdt." Villeneuve fortæller, at han med det samme sagde undskyld, da han kørte ind i Ralf:
"Jeg undskyldte. Jeg kunne ikke gøre mere end det, udover måske at tilbyde Ralf en aspirin!"
Ricardo Zonta:
- Bilen overstyrede i begyndelsen af løbet, men vores strategi var at spare en masse benzin i begyndelsen. Jeg ønskede at få regndæk på, så snart det begyndte at regne, fordi man ved at se på himlen klart kunne se, at det ikke var en lille regnbyge. Men jeg kunne ikke få radiokontakt med min ingeniør, og missede chancen for at komme ind på den omgang. Det betød, at jeg blev nødt til at blive ude to omgange mere, end jeg ville i de våde forhold, hvilket endte alle muligheder Jacques eller jeg havde for at få point til teamet.
Craig Pollock:
- Det der lignede en potentiel podieplacering for os i dag, endte i en katastrofe. Teamet arbejdede ekstremt godt gennem hele weekenden, men det er svært ikke at være skuffet over tabet af næsten sikre point. Under alle omstændigheder bliver vi nødt til at holde hovederne oppe og fokusere på det franske Grand Prix om to uger. Jeg tror, at vi også kan blive opmuntret af vores generelle konkurrencedygtighed denne weekend.
Takefumi Hosaka (Administrerende direktør, Honda R & D):
- Glæden ved at se Jacques holde 2. pladsen var enorm, men det holdt ikke længe. Vi ønsker så hurtigt som muligt, at komme tættere på de to top-hold. Det var en skam, at vi ikke kunne få gavn af vores kvalifikationspositioner, men sådan er racing.
"Strategien var helt klart tilrettelagt med henblik på et-stop med fuld tankbeholdning," fortalte Fisichella bagefter. "I begyndelse var det ret svært at håndtere kombinationen af en tung bil og meget lav down-force. Så frem for at angribe kørte jeg i begyndelse på det sikre; og da det begyndte at regne forholdsvist kraftigt talte jeg med pitten og bad om regnvejrsdæk."
"De kaldte mig ind en omgang senere og det var det helt rette tidspunkt !"
Fisichella var naturligvis jublende glad for at slutte på podiet, men havde nær sat placeringen over styr, da han henimod løbets slutning kom under kraftigt pres fra den regerende verdensmester Mika Hakkinen. Til alt held spandt de begge i banens første sving, og det lykkedes Fisichella at komme fint tilbage på banen og afvise Hakkinens angreb.
Det var tredie gang i år Fisichella scorer en podieplads, og han betragter efterhånden Montreal som sin lykkebane. Det er nu fjerde gang i træk han her slutter på podiet med afvekslende 2. og 3. pladser. "Holdet skal have tak for at have ydet en perfekt indsats !"
Alexander Wurz havde en mere blandet oplevelse i midten af feltet og blev kaldt ind til dækskift umiddelbart efter Fisichella. Desværre var team'et ikke helt klar, og det kostede Wurz kostbare sekunder. Han kom ind igen lige efter Trulli, hvilket kostede yderligere tid og under anstrengelserne for at overhale blev han i stedet selv passeret af Verstappen. Senere blev han skubbet af banen af Coulthard. "Han har da godt nok sagt undskyld bagefter og så er sagen ude af verden, men det hjælper jo ikke i kampen om points'ne. 9.-pladsen kan jeg ikke bruge til ret meget !"
Teamchefen Flavio Briatore var yderst tilfreds med sine kørere: "At slutte lige bag Ferrari'erne og foran McLaren er meget mere, end vi kunne have drømt om! Så vi er naturlivis meget tilfredse. Det var et godt løb og et pragtfuld resultat !" Pat Symonds, teknisk direktør supplerede med: "Dagens strategi var meget central. Vi var sikre på det ville regne, men det er jo altid svært at forudse, hvornår det starter. Så vor plan var at køre længst muligt på maksimal benzinbeholdning. Vi måtte blot håbe på at kunne indpasse pitstoppet samtidig med regnen. Og det lykkedes heldigvis. Derudover var racerne konkurrencedygtige på den vanskelige bane, som begge kørere forstod at udnytte optimalt. Det føles pragtfuldt at være med helt fremme på en 3.-plads i konstruktørernes tabel, og jeg håber vi kan fortsætte den positive udvikling."
Benetton tager nu til Magny Cours I Frankrig for at teste 4 dage som optakt til dette Grand Prix, der køres den 2. juli.
Gian Carlo Minardi: "Det er klart at løbet blev afviklet som to halvdele: under de tørre betingelser, kørte Marc Gene faktisk sin bedste tid i hele weekenden under selve løbet. Gaston Mazzacane gjorde det udmærket og fik nogle udmærkede tider. I den anden halvdel fandt Gaston det meget vanskeligt at køre i den voldsomme regn, og det viste sig faktisk, at han er blevet bedre til at køre i regnvejr. Marc klarede det også godt, indtil han spandt af banen."
Marc Gene: "Det var et vanskeligt løb for mig. Vi havde valgt et tørvejrsset-up, på trods af en vejrudsigt der lovede regn. Under starten blev jeg lidt forstyrret, da Irvine holdt stille foran mig, og det kostede en placering da Heidfeld overhalede. Da det begyndte at regne, blev bilen meget vanskeligere at køre. Det var ærgerligt, at det sluttede som det gjorde, der var kun få omgange til mål, da jeg spandt af banen på grund af aquaplaning."
Gaston Mazzacane: "Det var et hårdt løb. I mens det var tørt, ville jeg ikke køre fuldt ud, da jeg kunne mærke nogle stærke vibrationer i rattet. Da det begyndte at regne, og jeg fik regnvejrsdæk på, forsvandt problemet næsten helt, men til gengæld fik jeg et andet. Visiret på hjelmen duggede ganske voldsomt. Så meget, at jeg faktisk havde svært ved at orientere mig i store perioder. Det positive ved løbet var, at det er sjette gang i denne sæson, hvor jeg kommer i mål, og anden gang i regnvejr. Men selvfølgelig vil jeg være mere tilfreds med en bedre placering."
Ross Brawn: "Det var et absolut perfekt resultat. Starten af løbet var lidt vanskelig, men da regnen kom, viste kørerne hvad de er værd. Vi har et utrolig godt vejrvarslingssystem. Jeg kan ikke afsløre noget om det, men det er meget præcist. Rubens kørte utrolig godt; hans kamp med Villeneuve viste sig at være en vigtig del i løbet. Da han passerede Villeneuve, vidste vi, at et godt resultat var muligt."
Pat Symonds: "Det var et godt resultat, selvom vi som regel klarer os godt her i Canada. Ved det første stop skiftede vi til regnvejrsdæk. Vi kunne gøre det med fordel, da vi har et rigtig godt radarsystem til at forudsige vejret med. Det var afgørende med nogle rigtige beslutninger på det rigtige tidspunkt, fordi vi vidste at det ville begynde at regne, men ikke helt præcist hvornår."
Yoshihiko Ichikawa: "På tør bane viste dækkene sig at være meget konstante, og flere af kørerne kørte endda hurtigere og hurtigere. Da det begyndte at regne, var der for mange kørere, der ikke kom hurtig nok ind for at skifte. Men selv i regnvejr, var tiderne på tørvejsdækkene, meget konstante, selvom de blev langsommere på grund af regnen."
Sp: Som du siger, kom du ret hurtigt væk i den første periode af løbet. Men
dit første pitstop var langt fra det tidspunkt hvor andre kom ind. Og nogle
af dine mekanikere kiggede bag på bilen. Var pitstoppet tidligere end du
havde regnet med?
MS: Ja, vi havde grund til at tvivle igennem løbet. Vi ved ikke hvad det
var, og det var måske en sensor, der ikke havde givet os information. Men
fordi vi havde så stort et forspring tog vi tingene med ro. De kunne ikke se
noget, så jeg kørte bare videre. Fra det tidspunkt kørte jeg resten af løbet
uden at presse bilen for hårdt.
Sp: Lige efter regnen kom, var du allerede på regnvejrsdæk. Du røg på et
tidspunkt af banen i det første sving. Var vejret meget drilsk på det
tidspunkt?
MS: Ja, og da vi også havde et muligt problem på bilen, og fordi vi ville
køre sikkert, da havde vi puttet hele balancen frem i bilen, og det betød at
jeg låste hjulene i første sving, men fordi der er så gode
afkørselsmuligheder der tog jeg ingen chancer.
Sp: Rubens, endnu en gang klemte du dig ud af en position I starten. Det så
ud til at du nærmest lukkede Villeneuve ind foran med vilje. Var det vad der
skete - og fortrød du det?
RB: Nej, jeg er ikke her for at lukke nogen forbi, det var bare det at der
var andre der lavede en god start, faktisk en perfekt start, fordi min egen
var ret god. Faktisk, Mika lavede en bedre start, men jeg kørte ved siden af
ham. På en måde kørte vi alle sammen lige hurtigt, men så kom Villeneuve op
på ydersiden og kom forbi. Det var mærkeligt, men det var da bedre at det
var ham (Villeneuve) end det var Mika, fordi jeg vidste at Villeneuve ikke
kunne holde føringen løbet ud. Men det var først da det begyndte at regne at
jeg fik mulighed for at overhale.
Sp: Da du kom ind for at få regnvejrsdæk på, måtte du vente på at
mekanikerne skiftede Michaels dæk. Vidste du hvad der skete, eller var det
en chance du tog?
RB: Fordi hvad der skete på Nürburgring, hvor jeg missede mit pitstop med en
eller to omgange, havde radiokommunikation med Ross Brawn. Hvis jeg havde
fået regnvejrsdæk på i rette tide (dengang), havde sikkert vundet løbet. Her
var det meget tæt og jeg sagde til Ross at det regnede så kraftigt at jeg
blev nødt til at komme ind nu, så jeg ventede bare bagved Michael.
GianCarlo, dette må være en af dine yndlingsbaner, fordi det er fjerde gang
du er på podiet. På grund af dit perfekte enkelte pitstop. Er det på grund
af at Benetton har nogle gode metrologer?
GF: Strategien var klart for et enkelt pitstop, og min bil havde masser af
benzin på. I starten var det meget svært, så jeg kørte ret sikkert. Da det
startede med at regne, kaldte jeg mine ingeniører og sagde at jeg behøvede
regnvejrsdæk. De kaldte mig ind en omgang senere, og det var et fint
tidspunkt.
Sp: Til sidst i løbet da det var meget vådt, og du blev presset af Hakkinen, havde du en udskridning i det første sving. Var det forårsaget af Hakkinens pres eller var det noget andet?
GF: Problemet var skabt af vores set-up. Vi startede løbet med et low-downforce set-up, og da det blev regnvejr, blev det meget vanskeligt at køre med det set-up. Så jeg kørte noget langsomm