Ferrari-stjernen vil dog under alle omstændigheder bevare forspringet i VM, da han er 12 point foran Coulthard. Under Frankrigs Grand Prix gav Coulthard Schumacher fingeren i kampens hede. Coulthard var stærkt fortørnet over, at Schumacher valgte alternative linier for at holde ham bag sig. McLaren-køreren har dog ladet det fremgå, at han ikke vil gøre dette igen - selvom den samme situation skulle opstå igen:
"Jeg prøver altid at køre sportsligt, men det gør Michael ikke, og noget skal gøres. For at komme forbi ham, kræver det en større indsats end ved alle andre kørere. Det er en del af hans erfaring. Det gør det hele mere tilfredstillende at komme forbi ham. Jeg vil dog være mindre tilbøjelig til at 'løfte (en vis finger) op', hvis det sker igen."
David mener, at mesterskabet er ved at vende - McLaren - og særligt ham selv - ser nu ud til at have fået fordelen. Præcis som Ferrari midtvejs i tidligere sæsoner opnåede en fordel i sæsonen. Men Coulthard ved også, at det bliver meget tæt resten af sæsonen.
"Bolden er tilbage på vores banehalvdel, og lad os håbe, at det fortsætter i Østrig. Vi har tidligere været hurtige der. Det vil være meget tæt, da det er en meget snæver bane. En god kvalifikation vil være meget vigtig."
Førstekører-problematikken er i øvrigt ved at blusse op for alvor hos McLaren. Coulthard mener, at hvis han fortsætter sin nuværende formkurve bør, og vil Hakkinen støtte ham. Coulthard har hjulpet Hakkinen gennem årene - noget der har skadet og ydmyget Coulthards karriere, og han mener derfor, at Mika vil gengælde dette.
"Jeg har givet Mika min støtte og hvis jeg fortsætter med min nuværende form, forventer jeg, at teamet vil bede Mika om at hjælpe mig. Jeg tror ikke, at det vil være et problem. Jeg tror på at Mika vil gøre det. Men det kan vende meget hurtigt, så vi kan ikke begynde at tænke på det endnu. Jeg er bedre end Mika i øjeblikket, men jeg er for realistisk til at begynde at nedgøre hans resultater. Han er en stor mester og meget hurtig. Han og Michael er frontløberne. Mika har vanskeligheder, men han vil ikke have problemer ret længe."
Imens mener Hakkinens manager, ex-verdensmesteren Keke Rosberg, at Mika snart skal finde farten igen, hvis McLaren skal gøre sig forhåbninger om at vinde årets VM. Rosberg frygter, at hvis ikke McLaren bakker Mika op, vil de tabe mesterskabet - David skal ikke have lov til at blive førstekører:
"Hvis McLaren-teamet bliver ved med at ændre deres præferencer hele tiden fra David til Mika, vil de aldrig være i stand til at konkurrere mod Michael Schumacher. Det er essentielt for Mika at begynde at dominere igen, og han skal forblive McLarens førstekører. Jeg tror på, at han kan gøre det - han er ikke så langt væk fra det nu!"
Tilbage er så vurderingen af, om det er en fordel med en klar førstekører hos et team? Eller er det bedst med to konkurrenter, der begge presser hinanden? Svaret vil vi få, når sæsonen er slut.
Sidste år
Løbet sidste år - var som så mange andre - ikke meget at skrive hjem om. Det lovede ellers godt for teamet, da Villeneuve startede fra 9. pladsen, men på 34. omgang var det allerede slut. Zonta blev klassificeret som nummer 15 - samme position som han startede fra, men forinden var han stoppet med tekniske problemer.
Jacques Villeneuve
"Resultatet i Frankrig var godt og giver os håb om at anden halvdel af sæsonen vil give flere point og nogle podieplaceringer. Alle i teamet arbejder virkelig hårdt og det vil være rart hvis vores bestræbelser giver noget. Jeg fik pole, vandt løbet og satte hurtigste omgang i Østrig i 1997, så jeg har gode minder om banen. Jeg vil gerne tage derfra med nogle gode minder i år."
Ricardo Zonta
"Frankrig var en stor skuffelse for mig, så jeg ønsker virkelig et godt resultat i Østrig. Banen er ret interessant og der er overhalingsmuligheder. Jeg skal koncentrere mig om at få den bedst mulige startposition i kvalifikationen, og så håbe at få et godt løb."
Steve Farrell, chefingeniør
"Jacques konkurrencedygtige 4. plads i Frankrig sidste søndag, viste at vi har gjort tekniske fremskridt. Med A1-Ring som stiller stort set de samme krav til chassis og motor som Magny-Cours, tror jeg at der al mulig grund til at vi kan tro at vi kan holde momentet. Vi havde en brugbar test på Silverstone i denne uge, hvor vi udførte indledende chassis-opsætningsarbejde til Østrig, og også testede nogle nye systemer med et positivt resultat. Som et team skal vi fortsat være fokuseret på vores plan til dette år, og forsøge ikke at blive distraheret af de uendelig op og nedtur der er i en grand prix-sæson."
Nu ser teamet frem til det østrigske grand prix:
Pedro de la Rosa
"Jeg ser frem til Østrig og vi er i stand til at kvalificere os langt fremme. Nu skal vi holde farten iløbet og då bugt med nogle af de problemer vi har haft med opsætningen til løbet."
Jos Verstappen
"A1-Ring er en bane hvor ingen kan teste, så alle teams er i samme båd. Forhåbentlig kan vi få en bedre racer end på Magny-Cours - og det ved jeg vi får. Vi tror at vi vil kunne lære af nyttig opsætnings-information fra testen på Silverstone til Østrig, og forhåbentlig kvalificere os hvor vi bør ligge - tæt på fronten. Jeg kan lide banen, og der er nogle overhalingsmuligheder som vil gøre det til et interessant løb."
I år vil Michael Schumacher selvfølgelig søge at vinde her, og det vil i så fald være hans første på banen. Til at støtte ham, kommer der sikkert mange af hans landsmænd over grænsen. Og en sejr her vil være den perfekte optakt til det tyske GP, som kommer to uger efter det østrigske.
Ved det sidste GP i Frankrig, havde Michael Schumacher et af de yderst sjældne uheld, som satte ham ud af løbet, og til held for Ferrari, kom Barrichello i mål og sikrede teamet 4 points.
Michael Schumacher: "Det der skete i Frankrig, beviser bare alt det som jeg har sagt tidligere, nemlig at man skal ikke udråbe nogle til verdensmester endnu, alt kan ske. Et par enkelte løb som det sidste, og så er det os der har alle besværlighederne med at kæmpe os tilbage i føringen."
Rubens Barrichello: "Vi havde gjort alt klar ved træningen inden det sidste GP. Men da løbet startede virkede det som om, at McLaren brugte deres dæk bedre og mere rigtigt end vi kunne. Det sås tydeligt, da vi ikke mere kunne køre lige så hurtigt som McLaren bilerne. Kampen i mellem os er så tæt, at minimale fejl og fejltagelser er afgørende for resultatet."
Ross Brawn: "Vi havde ikke det løb som vi havde håbet på i Frankrig pga. Michaels motordefekt, og Rubens lange stop i pittet pga. et problem med centermøtrikken. Selv uden disse problemer, ville det have svært at slå McLaren i løbet."
Siden det sidste GP, har Luca Badoer kørt virkelig mange testkilometer med den nye motor, for bl.a. at eliminere yderligere problemer med denne. Samtidigt har Michael Schumacher testet meget for at finde et set-up, som skulle passe til A-1 Ring. Ferrari kan håbe på, at McLaren måske finder på at lave noget lign, som sidste år, eller at kvoten af uheld er opbrugt i denne omgang. Konkurrencen mellem de to teams strammer til.
Willy Rampf: "Jeg er glad for testen, vi har gjort nogle gode fremskridt i at finde forbedringer på det aerodynamiske område."
Pedro Diniz: "Jeg kan godt lide banen i Østrig. Jeg har haft nogle gode placeringer der tidligere, den bedste en 6 plads. Jeg håber selvfølgelig på, at kan gentage eller forbedre denne placering."
Mika Salo: "Tidligere havde østrigerne en dejlig bane, men efter ombygningen, er banen blevet lidt for moderne. Den har mistet noget af sin karakter, og er blevet mindre udfordrende."
Det er åbenbart lidt delte meninger om banen i teamet, men det bliver interessant at se hvordan set-uppet vil blive. Banen er i sin nuværende form, udformet med tre halvlange langsider og en sektion med måske lidt drilske sving. Igen bliver der behov for at lave et kompromis i set-uppet.
Ifølge Pat Symonds kan det forventes at Benetton viser sig fremme. De har et par nye dele klar - dog kun af mindre vigtighed. "Det er aerodynamiske udviklinger omkring 'barge boards', samt mindre ændringer i baghjulsophænget samt en markant udvikling af motoren," forklarer Symonds. Ændringerne skal især være med til at give dem bedre traction, hvilket forbedringer lægger op til.
Den østrigske bane har, ligesom på Magny-Cours, ikke meget vejgreb. Det bliver muligt for teams'ene at vælge mellem soft eller medium compounds, men valget bliver svært. Det afhænger af mange variabler - blandt andet vejret. Symonds forventer dog et løb der bliver præget af en taktik gående ud på at køre med et pitstop.
Målet for Benetton? "Det er teamets mål at styrke og udvide tredjepladsen i mesterskabet," siger Symonds.
For Alexander Wurz står weekenden på hårdt arbejde - PR og mere PR. Som den eneste østriger i feltet skal han være klar til denne udfordring. "Mit tidsskema ser ret tungt ud, med masser af PR, sponsorer og medierne - og meget lidt tid til at slappe af," siger Wurz. Måske får han endelig lidt hjælp til at klare sig godt. For første gang i år får Wurz en kvalifikationsmotor - det har kun Fisichella haft i år.
Specielt Johnny Herbert håber at det sker her: "Jeg ser rigtig meget frem til det østrigske GP, jeg kan virkelig godt lide banen. Den er ikke specielt svær at køre på, men af en eller anden grund får jeg altid et rimeligt godt resultat her. Sidste markerede løbet et vendepunkt for mig i sæsonen. Det begyndte at gå fremad, efter en hidtil skuffende sæson. Og jeg håber selvfølgelig på det samme i denne weekend. Vi har haft en god test i sidste uge på Silverstone, så vi håber på et godt resultat i denne weekend."
Eddie Irvine som vandt her sidste år foran de to McLaren kørere, har ikke helt samme mening om selve banen: "Det er ikke den spændende bane i verden, og da slet ikke sammenlignet med den gamle Österreichring, som var utroligt spændende. Den nye bane har en masse 2 og 3 gears sving, men ikke nogle egentlige hurtige sving. Start/mål langsiden er lidt for kort efter min mening. Det er nogle enkelte overhalingsmuligheder på banen. Men det er altid godt at vende tilbage til en bane hvor man har haft nogle gode resultater, og jeg vandt her sidste år. Vejret kan være meget omskifteligt her, og jeg håber ikke der kommer for kraftigt et blæsevejr. Det er alle tiders sted for tilskuerne. Vi fik meget ud af testen i sidste uge, og jeg håber at vi kan overføre det til et rigtig godt resultat."
Gary Anderson: "Vi havde en meget opmuntrende test i sidste uge, og på trods af vejret, gennemførte vi hele vores planlagte testprogram. Vi fandt nogle forbedringer ved det reviderede aerodynamiske set-up. Og selvfølgelig arbejde vi med set-uppet. Vi er overbeviste om, at vi har fundet et ordentlig grund set-up. Banen i Østrig tillader faktisk to forskellige set-ups, et som kan bruges ved kvalifikationen, og et andet ved selve løbet. Vi skal være specielt opmærksomme på dækforbruget, og ligesådan med bremserne som pga. af banens udformning, vil blive belastet utroligt meget."
Ralf Schumacher:
"Det Franske Grand Prix var en succes for BMW WilliamsF1 teamet, og jeg var glad for de 2 point jeg fik, og så på min fødselsdag, det var dagens bedste gave. Sidste år klarede vi det ikke så godt på A1-Ring, så i år vil vi arbejde meget hårdt på at forbedre os. A1-Ring er en bane hvor der ikke er meget grip, og der er mange langsomme sving. Der er kun 2 hurtige sving, nemlig Gerhard Berger og Jochen Rindt svingene som kan køres i 4. gear. Derudover er der 3 medium hurtige sektioner, og ikke nok med det, så er der også meget stor forskel i højdeniveauet. Selve start/mållinien ligger for foden af en bakke. Lige efter starten og Castrol svinget, så gå det opad mod Remus svinget, som er banens højeste punkt. På A1 Ring er der enormt slid på motoren, og hvis man ser på det i procenter, så er der ikke andre baner hvor man kører så meget med speederen i bund. Jeg håber at jeg igen kan ende hvor man får point."
Jenson Button:
"Det bliver fedt at komme i gang. Men igen skal jeg ud og bruge tid på at lære en ny bane at kende. A1-Ring er helt ny for mig, og det vil tage lidt tid at lære den at kende, men jeg håber at min racer holder, for så kan jeg nå at lære banen at kende ved den første frie træning. Om torsdagen skal jeg som altid ud og gå på banen sammen med Gerhard Berger. Han vil så give mig nogle gode tips om banen, og om hvordan jeg bedst kommer rundt på banen. Efter det Franske Grand Prix, hvor jeg kvalificerede mig som nr. 10, og sluttede på en 8. plads, så føler jeg mig ret sikker på, at jeg også klarer mig godt ved det Østrigske Grand Prix.
I sidste uge testede vi på Estoril banen. Der prøvede vi nogle nye dele, og raceren kørte betydeligt bedre med dem på."
Frank Williams: "En udfordring og en fantastik bane som er meget populær hos de mange fans, og hos kørerne. Selve banen ligger i de smukkeste omgivelser. Tilskurerne ser ud til at more sig her, og det overrasker mig altid, hvor mange der camperer her, når man tænker på at det næsten altid regner. Men det viser jo bare, at selv regn ikke kan holde de rigtige fans væk."
Gerhard Berger:
"Indtil videre har det vist sig at vores motor er rimelig konkurrencedygtige på alle slags baner. Hvis kørerne og motoren holder og vi finder et godt set up, så tror jeg at vi får point, ligesom på Magny-Cours. Det er ihverttilfælde vores mål. Det Østrigske Grand Prix er noget specielt for mig, både da jeg kørte og nu som leder for BMW Motorsport."
Heinz Harald Frentzen føler at det Østrigske Grand er lidt af en hjemmebane og siger ”Maden er altid god, og tilskurerne plejer at støtte mig. Jeg håber at vi kan give dem noget at juble over på søndag.”
Jarno Trulli lavede en perfekt debut i Østrig i 1997, da han erstattede en skadet Olivier Panis hos Prost teamet. Den unge italiener kvalificerede sig på en flot 3 plads, og førte løbet indtil der manglede 13 omgange, og hans motor eksploderede, og fratog ham sin første Grand Prix sejr i første løb.
”Jeg har ret gode minder her på A1 Ring, især efter mit løb i 1997. Jeg kører normalt godt på denne bane, den passer til min kørestil. Hvis jeg kan kvalificere mig som nr. 3, ligesom i 1997, så vil det bare være godt.”
Nu hvor sæson er halvvejs, så stiger jagten på flere points. Både for kørerne, men også ligeså meget for konstruktørerne og motorleverandørerne. De har alle et produkt der skal sælges til næste år.
Efter en rimelig præstation i Canada for en måned siden, og en rigtig god præstation i Frankrig for knap to uger siden, hvor Jacques Villeneuve kom i mål på en fjerdeplads, så håber man hos Honda, på et endnu bedre resultat for resten af sæsonen, startende i Østrig på søndag.
Som optakt har Honda selvfølgelig testet med BAR og Jordan. BARs test var endda udvidet, idet man testede på Silverstone og på Estoril. Jacques Villeneuve og Patrick Lemarie var Silverstone, hvor man udover den sædvanlige test, også testede med udviklingsbilen "Althena 200". Ricardo Zonta og Darren Manning var én dag på Estoril.
BAR-Honda er faktisk kun ni points fra en tredje plads i konstruktørernes VM, og man tilstræber hos Honda at nå denne position inden sæsonen slutter.
Honda har ikke tidligere haft den store succes i Østrig, hverken på den gamle eller den nye bane. En undtagelse var der dog i 1987. I løbet hvor Honda fejrede sit F1 GP nr. 100, fik man i jubilæumsgave en 1 - 2 sejr - Nigel Mansell vandt foran Nelson Piquet, de eneste to på omgangshøjde. Men ellers har indsatsen resultatmæssigt været meget mager for Hondas vedkommende.
Vincent Gaillardot, Ingeniør: "På det seneste har vi fokuseret meget på at udvikle til bilen, og testen på Vairano bekræftede, at disse nye udviklinger har forbedret det overordnede indtryk af bilen. Vi har besluttet at bruge nogle af disse nye udviklinger i Østrig. Bl.a. vil man se en ændring af bagenden af bilen, og vi vil bruge den nye top udstødning, meget lig den, som McLaren bruger, og som Ferrari også er begyndt at bruge."
Men hvordan går det med Prost og hans salg af aktier? Ja, de tidligere forlydender om aktiesalg er ikke blevet bekræftet. Grunden til det er, at den formodede køber har et nært tilhørsforhold til Mercedes. Køberen, UFA-Sport, er et datterselskab af den tyske Bertelsmann Group. Bertelsmann har et meget nært samarbejde med Mercedes. Hvis der er noget som Alain Prost behøver til sine biler næste år, er det motorer. Og en mulighed for at Prost måske sælger ud af sine aktier til netop UFA-Sport, er måske at han ad den vej, kan få mulighed for at få Mercedes motorer, måske under et andet navn. Mercedes har tidligere udtalt, at de ikke vil levere motorer til andre teams, det kommer de officielt heller ikke til, hvis motoren kommer til at hedde Bertelsmann. Det skulle der for så vidt ikke være noget i vejen for. Prøv at se hvad Ford gør for Minardi. Der hedder motoren Fondmetal.
Alain Prost som også er under pres fra sine to største sponsorer, Gauloise og Yahoo, som truer med at trække sig fra deres sponsorater, forsvarer nu offentlig Nick Heidfeld endnu engang. Heidfeld har fået en masse kritik på det seneste. Alain Prost er nu ude med en melding om, at Heidfeld absolut ikke har haft det nemt i Prost teamet. "Måske er det faktum, at han har en kontrakt med Mercedes det, der skaber problemer for ham. Når en ny kører kommer til et team, skal han ligesom falde ind i en familie. Nick har det måske ligesom et barn af skilte forældre, enten skal være det ene eller det andet sted. Han har haft en masse problemer i løbene, men han har på den anden side set, lavet nogle rigtige gode tests for os. Han skal have lidt mere tid til at etablere ham selv i F1."
Sp: Rubens, du er lige kommet tilbage fra Brasilien. Hvordan var ferien?
Barrichello: Det var rart. Det er vinter derhjemme, og ret koldt. Jeg brugte tiden i bjergene i 1700 meters højde med at træne og have det sjovt.
Sp: Mange folk har sagt at de behøver en ferie på denne tid af sæsonen. Har du det sådan?
RB: Som kører for Ferrari har vi mange test, så man skal mindst have en uges ferie hver anden måned uden at tale om racerbiler. Næste uge skal jeg være tre dage på Mugello, og en anden dag på Fiorano. Det er fire ret hårde dage. Det er godt at komme ud af den verden, så man kan komme tilbage og finde ud af hvor meget man savner det. Jetlag er ikke noget problem fordi jeg gik i seng hver aften klokken 8 lokal tid - det er klokken 1 om natten europæisk tid - og jeg fik meget søvn, og udfører al min træning. Jeg gjorde de ting som jeg gør derhjemme: ser TV, bruger tid med hundene og hygger mig med familien. Jeg tror at det var noget jeg behøvede, og jeg er kommet frisk tilbage.
Tilbage fra ferie - Barrichello er frisk
Sp: David, hvordan havde du det med din første chance for at køre på Mugello, som er Ferraris hjemmebane i sidste uges test?
Coulthard: Selvom jeg øvede en masse starter, så kørte jeg ikke meget på banen. Det er en meget udfordrende og interessant bane i flotte omgivelser. Der også god mad…
Sp: Hvor meget lærte du?
DC: Man lærer noget hver gang man tester. Jeg tror ikke jeg lærte mere fordi det er Mugello. Uanset om man tester i regn eller tørvejr, lærer man noget. Den bedste måde at lære noget om sine rivaler er ved et grand prix, fordi der kender man racernes vægt, og man kan være sikker på at de, uanset hvad de gør i kvalifikationen, vil køre det hurtigste de kan. Det er uundgåeligt at meget af det sker ved test, uanset om det er vinter eller sommer. Vi kender alle de forskellige teams form, og det er usædvanligt at en racer kommer bagfra til fronten blot ved det de har lært fra en test.
Sp: Hvem frygter du mest i løbet - Michael Schumacher eller Mika Hakkinen?
DC: Jeg ved at det gælder om at vælge de rette ord - men jeg siger det klart: Jeg frygter ingen! Jeg nyder at køre mod andre grand prix-kørere, og naturligvis kommer den største udfordring fra ens eget team, fordi ens holdkammerat er den eneste kører som man kan være i samme maskineri. Men Michael fører mesterskabet og er derfor også køreren som jeg skal få point fra. Rubens er også meget tæt efter Mika og jeg, så det kan ændre sig meget hurtigt. Som kørere, ved vi alle hvordan det føles at være i front fordi man bliver bedre, så hvis man er efter, ved man at man skal være lidt hurtigere.
Sp: Alex du kommer nu til dit hjemmebane grand prix med masser af håb. Men tingene har ikke gået godt for dig i år.
Wurz: Nej, det er meget skuffende at have nul point. Jeg presser hårdt på at ændre det i denne weekend.
Sp: Får du en fair chance?
AW: Hvilket svar tror du på nu? Selvfølgelig ved teamet at med to racere er det nemmere at få point end med en. Det er logik! Det er derfor vi har forberedt os meget, inklusiv en stor test på Silverstone i sidste uge. Sidste år slet jeg nummer fem her, og det er værd at forsøge at opnå noget bedre end det. Jeg presser helt sikkert på.
Sp: Pat Symonds, som er din tekniske leder, var ingeniør på din racer til løbet på Nürburgring. Gjorde det arrangement en markant forandring på din racer.
AW: Det var meget interessant at arbejde med en anden ingeniør for første gang siden jeg kom ind i Formel 1. Jeg ønsker at jeg kunne få ham tilbage, fordi han er virkelig god: han laver logiske ændringer og lytter meget til hvad jeg fortæller ham om min fornemmelser med rac
Til at begynde med var det blot Minardi-kørerne der kunne ses på tidstabellen, men siden hen kom de andre teams dog med. Især var det Jaguar-kørerne der førte sig meget frem da træningen var på vej til at runde en halv time - men ingen af de førende, McLaren og Ferrari, havde sat nogle tider. Herbert lå således i front efter at der var kørt godt 30 minutter.
Stillingen efter 30 minutter:
Johnny Herbert
Jos Verstappen
Jenson Button
Eddie Irvine
Ricardo Zonta
Marc Gene
Da de store teams så kom på banen var der ikke det store de andre teams kunne gøre - hvor det først var Coulthard der lagde sig i front, og siden hen overtog Michael Schumacher 1. pladsen efter et par forsøg. Eneste mand uden for de bedste teams der stikker hovedet frem er Jarno Trulli, der tidligere har kørt godt på A1-Ring. Imens kommer Mika Hakkinen tilbage til pitten - på scooter. Han får ikke mere ud af den første frie træning, og mister dermed vigtige minutter.
Der var ikke mange uheld - Hakkinen stod for en teknisk defekt, mens Ralf Schumacher også nåede en hurtig tur gennem gruset i en satsning. I øvrigt indikeres det at der køres med de hårdeste dæk, eftersom der bliver kørt længere stints og de bedste tider kommer når dækkene har kørt lidt. Hvis vejret holder er der meget der tyder på at de 11 teams satser på medium compounds.
Barrichello i front på A1-Ring
Foto: Allsport
I de sidste minutter sker der en hel del forskydninger - Barrichello kører sig i front, Fisichella kommer op på 4. pladsen. Zonta kører bedste tid - den holder i få sekunder indtil at det bliver Trulli der ligger øverst - og bliver den første til at komme under 1:14,000. Men det vil Barrichello ikke finde sig i - han svarer igen og kører en tid der er 2/10 bedre end Trullis.
Ser man ned over tiderne er det noget broget, men der er yderligere en times træning der begynder klokken 13:00. Interessant er det at se at Coulthard og Michael Schumacher ligger meget tæt på hinanden, mens Hakkinen får travlt i eftermiddag - han var den eneste kører uden en omgang på A1-Ring til formiddag.
Da der ikke køres tests på A1-Ring, var der tidligt trængsel på banen, først ude var R. Schumacher og Marc Gene samt Alesi, Fisichella, de la Rosa og J. Button. 10 minuter inde var stillingen Barichello, Trulli, Zonta, Verstappen, Fisichella og M. Schumacher tæt fulgt af Johnny Herbert. Kort efter satte Villeneue dog sessionens foreløbig hurtigste tid med 1:13:463.
Nu gik flere kørere i pit for justeringer af set-up, hvorefter man overraskende så Zonta sætte næstbedste tid, så rækkefølgen efter 20 minuter var: Villeneue, Zonta, Barrichello, Salo, Trulli og Heidfeld. Så slog Barrichello til med 1:13:455 og Coulthard tog 4. bedste tid. Omkring dette tidspunkt kom morgenens uheldige mand, Hakkinen på banen - dog uden at gøre meget væsen af sig.
Derimod satte Coulthard nu dagens bedste tid 1:13:147 og kort efter 1:13:011. Med 20 minuter tilbage var stillingen DC, Barrichello, Villeneue, Zonta, Fisichella og Alesi. Nu begyndte Hakkinen for alvor at rykke, først fra 12. til 7. og dernæst 2. bedste tid med1:13:129. Han nåede dog aldrig forbi holdkammeraten Coulthard. Nogenlunde samtidig avancerede M. Schumacher fra 16. til 3. pladsen, og med lidt mindre end 15 minuter igen var rækkefølgen: Coulthard, Hakkinen, M. Schumacher, Barrichello, Villeneue og Zonta.
Med under 10 minuter tilbage blev der hård kamp om de bedste tider, hvor først Zonta satte næstbedste tid med 1:13:052, men blev kort efter passeret af Hakkinen, mens Trulli forbedrede sin 11. plads til 7. Den endelige rækkefølge blev Coulthard, Hakkinen, Salo, M. Schumacher, Zonta og Trulli.
Jordan kæmpede med både over- og understyring som trulli åbenbart havde bedst føling med, mens Frentzens tid kun rakte til 18. pladsen. Endnu ringere gik det for Jaguar, hvor Herbert sluttede på 16. pladsen, mens Irvine kun satte 21. bedste tid før han trak sig med både mekaniske og fysiske skader. På den baggrund synes den anden brite, Jenson Buttons 20. plads ikke at give plads til megen optimisme, hverken for løbet eller den fortsatte deltagelse i F1.
Resultatet af dagens træning kan findes her.
For Minardis vedkommende, har man en situation meget lig tidligere år. Det gælder om at få skrabet et par enkelte point sammen. Som reglerne er skruet sammen lige nu, så er det sådan, at har man ingen points, ja så skal man selv betale alle transportomkostninger til løbene rundt omkring i verdenen. Har man point, får man dækket en stor del af disse udgifter.
Minardi er begyndt at se mere optimistisk på hele situationen. I de senere løb har det vist sig, at man er blevet mere og mere konkurrence dygtige. Eksempelvis i det sidste GP i Frankrig, duellerede Marc Gene længe med Jean Alesi, og kunne holde samme tempo. Og sæsonen igennem, er Minardi også kommet i mål flere gange med deres biler end Prost teamet. Så måske ser vi i det østrigske GP eller i et af de efterfølgende, at Minardi måske kan snige sig ind og få det ene vitale point.
Der er i hvert fald ingen tvivl om, at det lille italienske team arbejder hårdt, for at forbedre sin position. Moralen har i mange år ikke fejlet noget.
Der var især Honda-motoren der gjorde en stor del af arbejdet. På vej op ad bakken på den første del af banen viste den sig stærk. Teamet måtte dog kæmpe lidt med en grøn bane. Vejrudsigterne har teamet det ikke så godt med - de foretrækker at det holder tørt, så de kan bruge dagens træning til noget fornuftigt!
Ricardo Zonta
"Jeg er meget glad for dagens kørsel, ikke så meget på grund af placeringen, men fordi jeg var i stand til at bruge to timer med konstante fremskridt. Når man har problemer med raceren, bruger man al energien til at løse problemet, og ikke fokusere på at køre. Jeg var i stand til at se på telemetrien i dag og sige: 'jeg mister to tiendedele i det sving', og så ændre min linie og finde tiden. Vi begyndte træningen med et meget godt set-up, og jeg tror at vi kan få et godt resultat i morgen."
Jacques Villeneuve
"Raceren føltes ikke god at køre i dag, men jeg tror at den virker godt alligevel. Ud fra vores placering i fredagens træning er det altid risikabelt og vi ved ikke hvad de andre teams laver, men jeg tror at vi er rimelig gode."
Takefumi Hosaka, Honda
"På grund af vores meget gode test på Silverstone var vi i stand til at gøre hurtige fremskridt i den første træning, som tillod teamet at fokusere på detaljer resten af dagen. De nye aerodynamiske dele virkede meget godt. Dagens præstation er på linie med hvad vi forventede og det er resultatet af det gode arbejde vi har lavet."
"Det har været en god dag. Jeg har arbejdet frem mod løbet og lidt til kvalifikationen. Lige med det samme føltes raceren hurtig, og med en god balance. Vi fulgte den rigtige retning i udviklingen af opsætningen. Jeg ved at vi kan forbedre os yderligere, så jeg er tilfreds forud for i morgen. Vi kan allerede se at det bliver meget tæt mod fronten af grid'en, så jeg vil ikke forudsige noget på dette stadie. Men jeg er glad indtil videre," siger Jarno Trulli.
Frentzen rodede rundt i bunden, men han arbejdede ikke ud fra at sætte en hurtig tid. "Omgangtiden betyder ikke noget i forhold til de andre," forklarer Frentzen. "Jeg måtte undgå at blive fristet til at køre med mindre benzin mod slutningen men jeg lavede mit arbejde til løbet. Det var mere vigtigt for mig i dag. Banen var meget glat til at begynde med, men vi forventede det. Der var ingen problemer med raceren, så det har været en meget konstruktiv dag, selvom tiden ikke ligefrem viser det," siger Heinz-Harald Frentzen.
For David Coulthard kørte det næsten i smør. Efter nogle små hydrauliske problemer fik han en sjetteplads i første session, og i anden session kørte han sig ind på førstepladsen.
Mika Hakkinen: "Benzinpumpen skabte problemer i formiddags. Det betød, at jeg mistede en masse tid, da jeg måtte trække ud til siden efter kun en halv omgang. Heldigvis nåede vi en masse i den anden session, og jeg er ganske godt tilfreds med bilen."
David Coulthard: "Jeg havde en god og konstruktiv fri træning, hvor vi fik indstillet bilen godt. Vi er ved at være klar til endnu en god weekend, og jeg ser virkelig frem til kvalifikationen og GP'et søndag."
Ron Dennis: "En meget god dag for David, som systematisk fik optimeret bilen sammen med ingeniørerne. Mika fik forlænget hans ferie med en halv dag, pga. en defekt benzinpumpe i formiddags, men han gjorde det til gengæld rigtig godt i eftermiddags."
Formiddagens frie træning forløb placeringsmæssigt ikke så godt, bilerne sluttede på henholdsvis 18 og 19 pladsen. Men der blev arbejdet intenst med opsætningen, og i den anden session blev placeringerne forbedret. Jean Alesi kom ind som nr. 11 og Heidfeld som nr. 13.
Jean Alesi: "Morgendagens kvalifikation bliver meget tæt og spændene. I den del af feltet, betyder 1/10 sekund tre til fire placeringer. Vi har opnået en større forståelse af bilen, og vi håber på, at vi kan bruge det til noget godt i kvalifikationen. Vi har i dag samlet en masse data, og vi håber, at vi blot skal lave nogle finjusteringer i morgen."
Nick Heidfeld: "Jeg er meget glad for resultatet af vores anstrengelser. Da vi startede i formiddags, var banen meget beskidt, men efterhånden blev det bedre og bedre. Vi fik et bedre grip, men det betød også, at balancen i bilen ændrede sig, men det skal vi nok få rettet til i morgen."
Alain Prost: "Vi er meget tilfredse med det vi har opnået i dag. Nu afhænger det meget af hvordan vejret vil blive. På trods af det, er det for os godt at vi har haft en problemfri dag."
Pedro Diniz
"Vi lavede en masse arbejde på løbsopsætningen i dag, og raceren føltes god. Vi fandt noget i det aerodynamiske set-up og det har gjort det meget bedre her; det virker mere effektivt. Jeg tror at vi er godt rustet til denne bane, men vi ser det med sikkerhed i morgen."
Mika Salo
"Det var en god træning for os. Raceren var fin, overhovedet ingen problemer og køreegenskaberne er nu så meget bedre. Jeg arbejdede hovedsageligt med mekanisk og motoropsætning og C19'eren reagerede godt til enhver ændring vil lavede. Jeg er glad for den måde tingene gik."
Peter Sauber
"Under vores test på Silverstone i sidste uge arbejdede vi hårdt på at forbedre på C19'erens køreregenskaber og dagens resultat har været tilfredsstillende. Det er meget bedre og vi er i stand til at arbejde skridt for skridt på opsætningen. Vi skal dæmpe vores entusiasme og huske at det blot er fredag, men det er en positiv start på vores weekend og en god gave til Red Bull i Østrig."
Jenson Button
"Jeg elsker denne bane - den er god. Den er meget bred, åben og hurtig, så jeg var faktisk overrasket over hvor kort den er. Jeg tror at mange racere har kørt med set-up til kvalifikation, hvor vi har koncentreret os mere om set-up til løbet. Jeg tror ikke at raceren er så dårlig, vi skal blot have løst lidt med balancen i de hurtige sving."
Ralf Schumacher
"Jeg kunne ikke køre mere end 13 omgang i min anden frie træning. Til morgen kørte jeg af banen - lige i Gerhard Berger-svinget - men kunne fortsætte. Om eftermiddagen forsvandt kraften lige pludselig på den anden omgang på grund af et elektronisk problem, som vi er ved at undersøge."
Patrick Head
"Ralfs stop forstyrrede vores program i disse frie træninger, og derfor måtte vi lave meget af hjemmearbejdet på Jensons racer. Vi har for det meste fokuseret på dæk og benzin til løbet, og selvfølgelig på bremserne som sættes under stort pres på denne bane."
Dr. Mario Theissen
"Begge motorer kørte fint i dag. Ralfs stop var forårsaget af en elektronisk fejl. Vi kender endnu ikke grunden til det. Det er en skam at fejlen sker så tidligt, da Ralf mistede meget værdigfuld tid hvor der kunne arbejde på set-up."
Herbert derimod klarede sig bedre og opnåede efter eget udsagn en god balance i raceren. Det rakte dog kun til en 8. plads om morgenen, og han gled helt ned til nr. 16 om eftermiddagen med tiden 1:13:878 -godt 2 sekunder langsommere end dagens bedste tid sat af David Coulthard, McLaren.
Trods vejret viste sig fra sin bedste side, dvs ingen regn, var DCs tid dog næsten 2 sekunder langsommere end den Hakkinen tog pole med sidste år.
Pedro de la Rosa.:
"Vi prøvede mange forskellige ting i dag, specielt med dækkene. Der er meget der skal læres hvad angår denne bane. F.eks. bliver den hurtigere og hurtigere jo mere gummi der kommer på banen. Selve dækslidet er meget lille på denne bane. De eneste problemer jeg havde i dag, var at jeg havde lidt understyring, men det skal vi nok få løst, men som jeg har forstået det, så er vi ikke det eneste team der har det problem. Selve banen er meget forskellig fra de andre baner. Her er banen meget glat, og den er ikke særlig ru."
Jos Verstappen.:
"Jeg synes at vi startede godt i dag. Raceren kørte godt i den første træning, men i den anden træning havde jeg nogle problemer med min gearkasse. Vi mistede noget tid på det, men jeg er tilfreds med en 12. plads i dag, og der er stadig tid til at lave forbedringer inden kvalifikationen i morgen. I dag kørte jeg med meget benzin, så jeg tror det bliver bedre i morgen. Jeg håber bare at vejret ikke skifter hele tiden, for så bliver det meget svært."
Michael Schumacher:
" I dag lavede vi det, vi altid laver om fredagen. Vi arbejdede på forskellige set ups. Raceren er endnu ikke perfekt, men vi skal nok nå det.
Jeg brugte i dag 3 sæt dæk, da jeg vil finde de rigtige dæk til kvalifikationen og løbet. Jeg har stadig ikke besluttet mig for hvilke compound jeg vil bruge.
Vi har stadig meget arbejde vi skal nå inden kvalifikationen, da det er en bane vi ikke har de store erfaringer med.
Selve banen er glat, og så har de udskiftet alle kerbs siden sidste års løb.
Jer er ret sikker på at der i morgen igen vil være tæt løb mellem McLaren og Ferrari, og jeg håber at jeg kan tage pole position."
Rubens Barrichello:
"Da det ikke er en af de baner som vi bruger til at teste på, så gælder det om at få kørt så meget som muligt i de frie træninger. Men jo mere jeg får kørt, jo hurtigere bliver mine omgangs tider, og det ser ud til at lidt slid på dækkene også gør raceren hurtigere.
Jeg er rimelig tilfreds med balancen i raceren. På denne bane gælder det om finde den rette kombination mellem aerodynamisk og mekanisk grip. Hvis man satser på at køre med lav downforce, og dermed kører hurtig på langsiderne, så risikerer man at få problemer i de langsomme sving. Men jeg er tilfreds med det jeg har opnået i dag."
Træningen bød på mange forbedringer og positionerne skiftede lystigt. Især var det interessant at Fisichella, Verstappen og Villeneuve hele tiden stak næsen frem blandt de bedste. Dog måtte både Fisichella og Villeneuve inkassere problemer med motorerne. Ferrari lå ikke hele tiden med fremme i front, måske som følge af at de sparede lidt mere på dækkene end de andre kørere. Det var især meget interessant at se, at Barrichello har vist sig meget stærk på A1-Ring og den 3. frie træning gav ham en bedre tid end Schumacher.
Luciano Burti fik som sagt en svær debut – eftersom han ikke fik kørt en eneste reel omgang og dermed har han kun 45 minutter tilbage til at lære banen at kende. McLaren holdt fronten i de sidste minutter – og Hakkinen ser ud til at have genvundet det han tidligere mestrede – at køre en optimal og hurtig omgang i de sidste sekunder. Netop dette var tilfældet her til morgen – på vej til det ternede flag kom en markant forbedring.
Status er derfor: McLaren og Ferrari i front, med en pæn margin til McLarens fordel og derefter følger et interessant felt med Verstappen, Fisichella og de to BAR-kørere.
Men der blev presset hårdt på til sidst – Mika Hakkinen måtte således en tur i gruset efter et spin – og der blev han holdende de sidste sekunder. Samtidig fik Luciano Burti endelig en ren omgang – men der er meget at lære. Han sluttede dagens træning som nummer 22 – og sidst.
Du finder resultatet af træningen her.
Klokken 13:00 begynder kvalifikationen – den kan blive meget tæt.
Ved starten af kvalifikationen var det overskyet, dog med enkelte huller, hvor solen skinnede igennem. Ville kørerne køre ud tidligt for at få en tid, inden det eventuelt blev regnvejr? Banen var ved starten af kvalifikationen 16° varm og luften 13°. Tør bane.
Alle kørere undtagen 4 - 5 stykker, kørte ud og satte de første tider med det samme. Efter de første omgange på banen, var stillingen: Coulthard, M. Schumacher, Barrichello, Fisichella, Hakkinen og Verstappen.
Fisichella lavede en lille kørefejl og måtte ud i sandkassen, men reddede situationen og kunne forsætte. Villeneuve lavede en flot piruette ved det sidste sving inden start/mål langsiden.
Efter 10 min. overtog Barrichello den midlertidige pole position, lidt over 1/10 sek. hurtigere end Coulthard. Men Coulthard slog straks tilbage, og lavede en afstand til Barrichello på godt 2/10 sek. og det virkede på Hakkinen, han erobrede 1 pladsen fra Coulthard. Ricardo Zonta havde i mellemtiden blandet sig og havde kørt sig ind på en 4 plads.
Længere nede i feltet forbedrede Nick Heidfeld sig fra en 22 plads til en 15 plads. Wurz som måske hænger i en tynd tråd hos Benetton, fik kørt sig op fra en 19 plads til 12 plads og foran Fisichella. Efter 35 min. var flere af kørerne færdige med deres tilladte kvalifikationsomgange, deriblandt Villeneuve. Og på det tidspunkt havde han placeret sig på en 7 plads.
Efter ca. 40 min. var det meget stille på banen. De kørere som havde en eller flere kvalifikationsomgange tilbage, ventede til de sidste minutter for at forsøge at forbedre deres tider. Luciano Burti, som afløser Eddie Irvine, der er sendt hjem til undersøgelse for blindtarmsbetændelse, klarede sig hæderligt igennem, men heller ikke mere. Til hans forsvar gælder det, at han ikke kender banen, og kun har haft lørdag formiddag til at køre sig ind på banen.
Endelig tilbage på pole
De sidste minutter blev som sædvanlig hektiske, dog ikke med den samme tætte trafik, som vi plejer at se, da mange allerede havde brugt deres kvalifikationsomgange. Ingen større ændringer i de sidste minutter. Top 6 efter kvalifikationen: Hakkinen, Coulthard, Barrichello, M. Schumacher, Trulli og Zonta.
Et af de steder der skabte de største problemer, var de sidste 2 sving inden start/mål langsiden, hvor mange havde problemer.
Se resultatet af dagens kvalifikation her
Pedro Diniz
"Jeg var glad for raceren i dag. Teamet har gjort meget gode fremskridt takket være alt vores hårde arbejde på det seneste. Jeg tror at jeg kunne have været i top-10 i dag. Da det var meget, meget tæt og mistede det kun i de sidste minutter. Da jeg uheldigvis pressede for hårdt på min sidste omgang, som var indtil det tidspunkt hvor jeg spandt, var jeg lidt hurtigere. Men alt i alt er jeg glad i dag."
Mika Salo
"Den måde kvalifikationen er i dag, skal man køre helt til grænsen. Jeg havde mit set-up på dets optimale på den anden flyvende omgang på hvert forsøg, og uheldigvis spandt jeg på min første omgang ved mit sidste forsøg. Bagdækket var ikke oppe i temperatur og raceren overstyrende lidt og jeg mistede den. Men C19'eren er bedre i denne weekend, og jeg føler mig klar til løbet. Vi var meget hurtige i går med meget benzin, så det ser godt ud."
Peter Sauber
"Vi var meget tæt på at at få begge racere i top-10 i dag. Jeg er meget glad, specielt for teamet. De har arbejdet meget hårdt hele sæsonen, så dette resultat er meget vigtigt for os. Sauber C19'eren er gået et skridt frem, og det er resultatet af en kombination af mange små ting. Det er vores bedste præstation i kvalifikationen i år, og vidende om at Mika og C19'eren i dag havde potentialet til at lægge fremme som nummer fem, er det en god følelse."
Kvalifikationen så ud til at den skulle hindres af regn, da alle racere forlod pit lane klokken 13:00, men det klarede op og gav en banetemperatur på 16 grader. Arrows-kørerne, Pedro de la Rosa og Jos Verstappen havde meget gode tider i deres første forsøg, hvor Jos kørte ham op på 10. pladsen i det sidste minut med omgangstiden 1:11,905 mens holdkammeraten Pedro starter løbet efter ham på grid'en på 12. pladsen.
Pedro de la Rosa
"Jeg er overhovedet ikke tilfreds. På mit sidste forsøg forventede jeg at forbedre mig, og det var ikke så godt. Raceren er fin, men kvalifikationen var svær, fordi det er svært at vælge de rigtige dæk til kvalifikationen, da det ikke er en standard-bane, men sådan er livet, og det at starte som nummer 12 er stadig skuffende, fordi jeg kunne have været i top-10."
Jos Verstappen
"Jeg synes det var en spændende kvalifikation, specielt i begyndelse da det begyndte at regne så alle kørte ud. På det tidspunkt synes jeg vi gjorde det godt ved at være nr. 7 og 8. Raceren var meget god og vi lavede mindre ændringer på raceren og forbedrede omgangstiderne hver gang vi kørte ud, så på den måde gik det i den rigtige retning. Jeg tror at raceren med meget benzin vil være meget god i morgen, og jeg ser frem til løbet og forhåbentlig kan vi få resultatet."
Tom Walkinshaw
"Racerne har kørt godt under træningerne og både Jos og Pedro gjorde det godt i kvalifikationen. A21'eren passer godt til banen her i Østrig, så forhåbentlig har vi en god chance i morgen til at slutte løbet med et godt resultat."
Med en 6. og 7. plads bliver det BARs bedste præstation, og det lover godt for søndagens løb. Zonta har fået vinger i dette grand prix og har været med fremme i de 4 træninger der har været forud for kvalifikationen - og så var det også en succes at han var 0,002 sek. hurtigere end Villeneuve!
Ricardo Zonta
"Jeg er virkelig glad for min bedste kvalifikation i to år med Formel 1. Jeg har ikke haft nogen problemer hele weekenden, og vi havde et godt set-up som tillod mig at fokusere på at køre. Det er en bane hvor power er meget vigtigt, og Honda har hjulpet os til at forbedre vores præstation siden sidste år, og få begge racere i top-7. Jacques er en af de bedste til at køre kvalifikation, så det er godt for min selvtillid at køre op med hans tid. Jeg ser frem til løbet og håber at weekenden fortsat vil gå godt for mig og teamet."
Jacques Villeneuve
"Jeg er lidt skuffet over min egen kvalifikation, men det er virkelig et godt resultat for teamet. Begge racere er hurtige og selvom vi ikke konstant er 'best of the rest' endnu, så er det meget opmuntrende. Vi forsøgte at køre fire omgange på det første stint og det var lige lidt for meget for dækket, og ved mit sidste forsøg måtte jeg tage den med ro på grund af gule flag. Jeg vil forsøge at starte løbet som jeg altid har gjort, og vi skulle få en ny god chance for point."
Takefumi Hosaka, Honda
"Vi har fået et godt resultat i dag, men vi havde håbet på at gøre det bedre. Afstanden til pole position er større end vi havde forventet og af denne grund er vi ikke helt tilfredse. Begge kørere gjorde det godt, specielt Ricardo og vi er glade for ham. Weekenden har indtil videre gået i henhold til planen og teamet har arbejdet meget godt sammen."
Frentzen og Trulli har valgt at satse på hver sin compound, hvor tyskeren satser på den hårdeste. Derfor var der milevid forskel i tiderne mellem de to kørere - Trulli blev nummer 5 mens Frentzen blev nummer 15.
Jarno Trulli var ikke overraskende glad for dagens resultat. "Jeg vil til at begynde med takke teamet for den strategi de valgte. De holdt Heinz og jeg inden i garagen selv om alle kørte på banen, fordi de sagde det ville regne," siger han om taktikken. Fordi han ventede blev hans tider optimeret. "Jeg er meget glad for tiderne, fordi vi vidste at det ville blive tæt, og denne gang gik alt rigtigt for mig, og så var jeg den hurtigste efter McLaren og Ferrari," noterer han sig.
Derimod havde Frentzen en svær dag. Han kørte med de hårde dæk og det kostede. "Jeg mistede mere tid med de hårde dæk end jeg havde forventet," siger Frentzen. Dækkene levede ikke op til det som de havde oplevet under træningen. "De hårde dæk så ud til at være de rette, når man betragtede de problemer jeg har. Jeg gennemførte også mine omgang alt for tidligt, fordi jeg forventede mere regn - som ikke kom," siger en skuffet Frentzen der nu står foran et svært løb.
Efter at vejrmeldingen havde truet med spredte byger, valgte alle teams at køre ud for at sætte deres tider så hurtigt som muligt, i tilfælde af at der skulle komme regn. Men den kom aldrig, og man oplevede en anderledes kvalifikation. Der var biler på banen hele tiden. Og ved at kikke på resultatlisten, kan man se en spændene ting. Kun ét sekund adskiller 5 pladsen fra 20 pladsen, det må siges at være tæt.
Pat Symonds: "Vejrudsigten gjorde det lidt mere spændene i dag. Alle på pitlane var virkelig på tæerne. Vores resultat i dag, er lidt af at miks. Giancarlo kan fra sin 8 plads score nogle point, han var faktisk kun 2/100 sek. fra en 5 plads, men han blev desværre forhindret af gule flag, da han havde muligheden til sidst."
Giancarlo Fisichella: "Jeg er skuffet, fordi havde jeg ikke fået gule flag, havde jeg kunnet være ca. 1/100 sek. eller måske mere, hurtigere, og det havde en givet mindst en 5 plads. Men at starte fra 4 række er ikke så galt. Jeg var egentlig glad for det race set-up, som vi prøvede fredag, og det glæder jeg mig til at bruge søndag."
Wurz på hjemmebane - men det var ikke helt nemt
Wurz var selvfølgelig skuffet. Det er hans hjemme GP, og det ville have været rart, at kunne have gjort et bedre indtryk.
Alex Wurz: "Min første og anden runde var i orden, men ved den sidste runde kæmpede jeg med for meget overstyring, bilen skred ud i hvert eneste sving. Så jeg er skuffet, specielt nu, hvor jeg kan se at bare 1/100 sek. gør forskellen på flere placeringer."
Flavio Briatore: "Vi er absolut ikke tilfredse med kvalifikationen. Giancarlo fik ikke fri bane på noget tidspunkt. Alex kæmpede med set-uppet hele tiden. Men vi ved, at bilen kører ordentligt i racetrim, så vi ser frem til i det mindste at få nogle enkelte points i morgen."
I løbet af fredagen, prøvede man at køre i racetrim, og med fyldte tanke. Begge kørere, og specielt Fisichella var meget begejstrede for dette set-up, så alle glæder sig til i morgen.
Rubens Barrichello
"Jeg er glad for min racer, da jeg havde et godt set-up hele weekenden, som tillod mig at arbejde roligt. Jeg kørte tidligt ud, fordi jeg så at det begyndte at regne, og jeg var bekymret om det ville blive værre. Vi talte om det og jeg besluttede at køre ud. Jeg afbrød min anden omgang på grund af trafik. På mit tredje forsøg lavede jeg en fejl og så kørte jeg min bedste tid på mit sidste forsøg hvor jeg var lidt pres. Banen var ret glat og det er ikke nemt at få en omgang 100% rigtig, specielt da racere spandt en masse støv på banen. Jeg er klar til løbet, fordi jeg kørte godt i går og til morgen, og raceren virker konstant. Dækkene ser også gode ud."
Michael Schumacher
"På mit sidste forsøg havde jeg intet at miste: jeg var nummer fire og gav alt hvad jeg havde. Men jeg kørte over grænsen i sving 4 og mistede kontrollen over raceren. Jeg er et pænt stykke fra pole, hvilket bekymrer mig lidt. Modsat vores rivaler, var jeg ikke i stand til at finde den rigtige balance mellem de langsomme og hurtige sving, og det er meget vigtigt på denne bane. Jeg så ud til at miste til de andre i den første og tredje sektor, og var kun konkurrencedygtig i den anden. Jeg kunne have været hurtigere men ikke hurtig nok til den forreste række. Jeg håber at få nogle placeringer i starten. Det bliver et meget langt løb og alt kan ske."
45 min. fri træning lørdag formiddag, hvor han skulle lære bil og ikke mindst banen at kende. Det var alt hvad han fik som maksimum til rådighed. Sådan skulle det ikke gå. Problemer med bilen, gjorde at han kun fik kørt ca. 10 omgang. Det er alt andet end optimalt. Og så ud at køre i en bil, der er sat op til kvalifikation, som han ikke har prøvet rigtigt før. Det er ikke rart.
Herbert på A1-Ring - men det var ikke overbevisende
Resultatet var da også derefter. 21 pladsen tilfaldt Luciano Burti. Gæt hvem der kom sidst. For Johnny Herberts vedkommende, var det ikke meget bedre, rent tidsmæssigt. 16 pladsen kom i hus, men for Jaguars vedkommende, må det være en skuffelse af flere årsager. Irvines ufrivillige afbud, og en ny kører ind. Men også det, at skulle opleve en slags nedtur, ovenpå de seneste løbs fremgang, ja det må trække lidt nedad i mundvigene. Men GP'et er ikke kørt endnu, og der plejer at ske lidt anderledes ting på netop A1-Ring, så måske bliver udfaldet af weekenden ikke så dårligt, som det umiddelbart ser ud til.
Det endte med, at Jenson Button var 1/100 sek. bedre end teamkammeraten Ralf Schumacher. Det så ud som, at man ikke kunne få ordentlig fart i bilen.
Jenson Button: "Det er virkelig irriterende, fordi jeg på min anden runde, havde en god tid indtil de to sidste sving, hvor jeg desværre lavede en fejl. Så besluttede vi at vente til sidst med at køre ud igen. Det mener jeg ikke vi skulle have gjort. Min bil fik et motorproblem, og den sidste runde måtte jeg køre i reservebilen, som slet ikke var sat op til mig."
Ralf Schumacher: "Vi har været langsomme hele weekenden, vi har prøvet mange ting, men intet er lykkedes."
Patrick Head: "Vi har haft en meget dårlig kvalifikation, og det gør det vanskeligt for begge vores kørere i morgen. Vi skal have set på, hvad vi kan gøre bedre til i morgen. Vi skal i hvert fald have en stabil bil i morgen, og så håbe det bedste."
Sp: Godt klaret Mika og tillykke med at du er tilbage. Det er din første pole position siden Imola. Efter problemerne i går, var du i stand til at maksimere racerens potentiale?
Hakkinen: Ja, ja. Vi mistede noget tid i den første time i går, og i den anden mistede jeg også næsten en halv time. Problemerne som vi oplevede var ret alvorlige, fordi vi har haft lignende fejl i det seneste løb. Det er meget bekymrende. Men vi har stadig været i stand til at få den balance i raceren som vi ønskede, og jeg tror at kvalifikationen viser at vi er i god form.
Sp: Hvad gør denne pole for din selvtillid?
MH: Det er klart at det er en utrolig ting, og det er en god ting der sker. Der har været nogle løb på det seneste, specielt i kvalifikationen, som har været skuffende for mig. Endelig har vi fået det løst. Det er en ret lang historie at fortælle hvad der er sket, men det er en kombination af at sætte raceren lidt anderledes til løbet, og også at give mig tid til at få mig til at tage mig samme og forberede mig 100% til dette grand prix.
Sp: David, du fik ikke pole position i dag. Kan du udpege noget som gjorde at det glippede for dig?
Coulthard: Ja, jeg komme ikke rigtig igennem det første sving. Normalt har den første sektor været den stærkeste for mig, og på mit sidste forsøg, forsøgte jeg at skære lidt mere af indgangen af svinget i det første sving. Jeg ramte kantstenen og var sen til at få give fuld speeder. Jeg havde mistet næsten 2/10 da jeg kom ud af det andet sving, og jeg måtte vinde det tilbage, plus lidt mere på resten af omgangen for at sætte en hurtigere tid. Så jeg var ikke i stand til at gøre det rigtigt på den afgørende omgang. Alligevel er jeg rimelig glad for racerens præstation. Fra hvor jeg er på grid'en kan jeg forvente at få et godt løb. Jeg er ikke for skuffet.
Sp: Var racerens set-up ved det sidste forsøg det bedste?
DC: Ja. Opsætningen var helt klart bedre. Uheldigvis var jeg dårligere! Det gælder om at få begge faktorer til at køre rigtigt på samme tid. Jeg var oppe imod det, fordi jeg var kørt tidligt ud og havde kørt to omgange. Det betød at jeg kun havde en chance til et forsøg - en ud-omgang og en ind - for at give mig chancen til at forbedre på det sidste og tredje forsøg. Ud fra den måde vejret var, er det klart at fire forsøgt ville have være en bedre måde at køre det på.
Sp: Du nævnte vejret og banen var meget travl så snart den blev åbnet til eftermiddag. Hvad har jeres metrologer fortalt dig?
DC: Vejrudsigten siger at det ville blive skyet vejr og at det ville være i orden. Men i stedet for at tro på vejrudsigten er det meget klogere at tage i betragtning hvad man kan se over en, fordi lokalt vejr kan generere sig selv, alt efter temperaturen. Jeg ville ikke finde mig selv i en sådan situation af at vente på at det skulle blive tørt, og så misse chancen. Det er klart at alle andre havde det på samme måde, men jeg valgte de to omgange, og det gav mig kun tre forsøg, og der så det helt tørt ud. Jeg behøvede virkelig fire forsøg til at finde præcist ud hvor jeg var med nye dæk.
Sp: Rubens, du har været hurtigere end Michael Schumacher hele weekend. Har du fået et bedre set-up, eller er den en speciel grund til at du har haft overtaget over ham i alle træninger?
Barrichello: Jeg ved det ikke. Jeg kan godt lide banen, og jeg tror at jeg har fundet et godt set-up til raceren. Jeg har været rolig hele weekenden. Ligesom Mika, har jeg også haft noget tid fri sidste uge, så jeg er afslappet og i god stemning. I dag blev jeg nummer 3 på grid'en. Raceren kørte ret godt, og der var mulighed for at være bedre. Det er blot om at alt går godt for mig nu.
Sp: Mika, med Michael Schumacher på 4. pladsen efter begge McLaren, må du føle sig glad over chancerne for at vinde løbet i morgen.
MH: Ja. Jeg ser meget frem til løbet, og nu er det spørgsmålet om at få raceren til køre præcist på den måd
Gaston Mazzacane
"Jeg forventede at køre en bedre kvalifikation i dag, efter det arbejde der var lavet under morgenens frie træning. Det gik ikke godt og jeg er meget skuffet. Jeg havde uheldigvis nogle problemer på den første omgang på grund af regnen og det manglede vejgreb, som jeg ikke havde oplevet til morgen. Jeg var ikke i stand til at forbedre min præstation, også selvom jeg brugte de sidste to sæt dæk. Nu skal jeg blot koncentrere mig om i morgen, og forhåbentlig kan jeg finde en god rytme i løbet for at øge min erfaring og komme i mål for tiende gang."
Cesare Fiorio
"I dag er Genes tid 2,3 sek. langsommere end pole position, og det er en af de mindste afstande vi har oplevet sæsonen igennem, og det viser racerens fremskridt som kommer tættere på andre racere. Hvis vi sammenligner dagens tider med dem fra sidste år, er vores præstation blevet to gange bedre i forhold til pole position, og det er også værd at bemærke at der nu blot er 1 sekund der skiller os fra 8. pladsen.
Nick Heidfeld
"Jeg er glad for dagens præstation. Vejgrebet er svært at finde, og at vælge mellem brugte eller nye dæk var meget svært, specielt efter at jeg havde mistet tid i den anden træning til morgen på grund af problemer med gearkassen. Min hurtigste omgang var den sidste. Det var ikke så dårligt selvom jeg mistede noget tid i den første sektor. 13. position er gave til mig og teamet. Jeg fik det samme på Nürburgring, men jeg håber at vi har en mere heldig weekend denne gang."
Alain Prost
"Alt i alt, er vi relativ glade for vores placeringer i dag. Først og fremmest er jeg glad for Nick, at han er ved at blive belønnet for hans seneste fremskridt efter de problemer han har haft i begyndelsen af sæsonen. Begge racere havde ingen problemer i kvalifikationen og på denne bane er tiderne meget tætte inden for den gruppe som vi normalt er i. Vi er begyndt at sætte den slags tider som vi burde sætte, og vi er i den rigtige gruppe. Lad os håbe at vi kan fortsætte med at holde denne form i resten af weekenden - vi er som regel bedre i løbet end i kvalifikationen, så det ser godt ud."
Og som sædvanlig alle ud, og køre en omgang, og så i pit igen. Enkelte skiftede til enten reservebilen, eller deres løbsbil. Første mand til at sætte en tid, var Jacques Villeneuve. Derefter blandede teamkammeraten Ricardo Zonta sig. Det ser ud til, at Zonta vil noget i denne weekend. Efter 10 min. af warmuppen begyndte de førende i VM, at komme med nogle seriøse tider.
Flere af kørerne havde problemer igen i dag, med det sidste sving før start/mål langsiden, bl.a. Coulthard var længere ude end asfalt og kerb normalt tillader. Med 12 min. tilbage, var begge Arrows biler på de to førstepladser. Og med 7 min. tilbage kom Hakkinen på førstepladsen. Det var interessant at se, at Hakkinen var hurtigste mand speciel i den tredje og sidste sektor, der var virkelig tempo på finnen på dette stykke af banen.
Med 5 min. tilbage kom lokalmatadoren Wurz op på 9 pladsen. Der blev hos alle prøvet forskellige dæk, og med forskellige mængder benzin. De sidste minutter forandrede tiderne sig i takt med, at bilerne blev lettere, og efter man havde fået foretaget de sidste små justeringer. Nu bliver det store spørgsmål: hvordan bliver taktikken? Kan det betale sig at starte med en forholdsvis lille benzinmængde ombord for at skaffe sig et forspring, eller satses der på at starte med meget benzin ombord og køre et langt stræk, for på den måde at sætte pres på andre med en anden taktik? Og ikke mindst: holder vejrudsigten eller bliver det regnvejr?
Barrichello var hurtigst til morgen – der venter et taktisk spil når løbet starter
Se resultatet af dagens warm ved at klikke her
Mika Hakkinen: "Jeg er glad for at min karrieres 16 sejr her i Østrig. Mere vigtigt er, at det er en vigtig sejr for hele teamet med dagens 1 - 2 sejr. Det bringer os i føringen i konstruktørernes VM. Vi er helt bestemt med igen, og jeg er glad for at være tilbage, hvor jeg gerne vil være. Ved starten havde jeg den fordel at holde i pole, det betød at jeg havde et bedre og mere rent spor til det første sving. Nu er der 7 løb tilbage, og nu er kampen om mesterskabet for alvor åbent."
David Coulthard: "Det er et godt resultat for teamet. Jeg vidste fra begyndelsen, at jeg havde mere benzin i bilen end Mika, og han var da også hurtigere i starten af løbet. Da jeg ikke fik nogen mulighed for at overhale ham, valgte jeg at køre for at bevare andenpladsen, i stedet for at satse og måske tabe det hele."
Ron Dennis: "Et meget veludført og disciplineret løb af både kørere og teamet. De havde mulighed for at kunne køre deres eget løb, og da vi kunne se hvor det bar hen, bad vi dem om at tage den lidt med ro, for at der ikke skulle ske noget med bilerne."
Norbert Haug: "Mika lavede et fantastisk job i dag, og David bakkede godt op om ham. Det er et stort skridt i vores kamp for VM. Nu er begge kørere meget tæt på Michael Schumacher. Det ser godt ud for løbet på vores hjemmebane, Hockenheim."
Jean Todt: "Vi kan ikke sige, at det var en total skuffelse. Det er anden gang i træk, at vores værste konkurrenter får maksimum points. Rubens kom på podiet, selvom hans bil blev beskadiget, da han blev ramt bagfra ved starten og kørte af banen. Michael blev også ramt ved starten, og blev tvunget til at udgå, da det var umuligt at køre videre i bilen. Vi har mistet vores føring i VM for konstruktører for første gang i denne sæson. Men på trods af det, så fører Michael stadig i VM, selvom det kun er med en lille margin. Jeg har hele tiden sagt, at det vil blive en vanskelig sæson, og det beviste løbet i dag. Tidligere har vi vist stor holdbarhed og stabilitet, og det vil vi vise igen ved det næste løb."
Rubens Barrichello: "Jeg så ikke ret meget af hvad der skete ved starten. Jeg lavede en god start, og bremsede rimelig sent, da jeg så at Michael kom op på siden af mig. Jeg trak lidt ud for at lave plads for ham. Men så blev jeg ramt bagfra af en eller anden, og kørte ud i sandgraven. Det lykkedes mig at komme ud af sandgraven igen. Jeg tabte nogle pladser ved hændelsen, men jeg fik mig kørt tilbage igen. Bilen var næsten umulig at køre, fordi undervognen var blevet beskadiget. Ved pitstoppet fik jeg justeret frontvingen, og det gav mig noget mere downforce, men da var det for sent. Jeg var for langt bagefter til at kunne nå noget. Indtil da havde jeg kæmpet med en næsten håbløs bil. For mit vedkommende har det været en rimelig god weekend indtil løbet. Jeg var heldig med at blive nr. 3."
Michael Schumacher: "Jeg var på vej ind i første sving, da Zonta ramte mig, og jeg spandt på grund af det. Så simpelt er det. Selvfølgelig er jeg skuffet, men sådan er race. Det er ærgerligt for mig og for teamet. Ricardo overvurderede sine evner, og undervurderede sin hastighed, men jeg er sikker på, at det ikke var noget han gjorde med vilje. Jeg har selv lavet fejl, og jeg er sikker på, at han vil indrømme, at det var hans fejl. Han fik en stop/start straf, og det viser, at FIA har udpeget den skyldige. Jeg håber, at jeg kan få vendt tingene i den næste runde på Hockenheim. Det er vigtigt for mig, teamet og alle vores fans."
Det var dog måske held i uheld, for dermed undgik han masse-sammenstødet i første sving og havde allerede ved 2. sving fin kontakt med feltet.
Herbert, der havde kvalificeret sig som nr 16, klarede sig rutineret udenom havarister og andre uheldige chauffører i første sving, hvorefter han så sig indtage en foreløbig 6. plads. Efter de indledende pitstops var han endda avanceret til nr 5, men derefter gik det tilbage.
"Syvendepladsen er den værste at slutte på," sagde Johnny Herbert efter løbet. "Jeg er faktisk skuffet. Jeg var 5'er før de egentlige pitstop, men kun 7'er bagefter. Jenson og Jacques fik stor fordel af, at jeg ikke havde så meget brændstof, så de med fri bane kunne lave nogle virkelig hurtige omgange inden de pittede - især Jacques. Ham så jeg ikke noget til før mit pitstop - og heller ikke efter, han havde med andre ord avanceret hele langsiden i løbet af nogle få omgange !"
Jaguars teamchef Neil Ressler er dog ikke utilfreds: "Luciano satte ikke et hjul forkert under forhold, der kun kan betegnes som ekstremt vanskelige. Trods meget begrænset kørsel under lørdagens træning og det uventede skifte til reserve-vognen, der slet ikke var sat op til ham, kørte han et klogt løb og gennemførte, endog uden at blive sidst."
"Johnny kørte også et godt løb," forsatte Ressler. "Han var helt oppe på 5. pladsen, men da vore tanke er mindre end Williams og BAR, kunne de blive ude lidt længere og drage fordel af det, så han faldt lidt tilbage, men kæmpede godt henimod afslutningen. Desuden er jeg godt tilfreds med vognens pålidelighed, vi har kørt 20 løb i år (dvs 2 x 10, red.), og kun haft fire tilfælde hvor vi måtte udgå. Tilmed ser det ud til vi har fået løst problemerne med koblingen. Derfor har vi faktisk klaret os helt godt, selvom vi ikke fik nogle points med hjem."
Luciano Burti føler ikke, han endnu helt har fattet, hvad han har lavet denne weekend og havde på forhånd ikke de store forventninger. "Det hele er gået så hurtigt, måske vil jeg engang i løbet af ugen, når jeg har set det på TV og læst det i bladene, virkelig forstå hvad der foregik. Da jeg fik at vide, jeg skulle køre gik jeg hen til mekanikerne og drøftede set-up, ligesom en almindelig test. Men for team'et var det mere dramatisk, de skulle skaffe alt mit udstyr, selv de kontaktlinser jeg kun bruger til F1-kørsel, hertil fra England - i løbet af natten. Vi burde måske have pakket det sammen med alt det andet, men ingen tænkte på det kunne blive nødvendigt. Men det hele var klart næste dag, pedaler, sæde, S-seler osv.
Om lørdagen var det vigtigste at lære banen at kende, for jeg har aldrig kørt her før. Eddie plejer altid at være meget hurtig i indgangen til svingene, og for at kunne køre sådan, skal du være helt sikker på banen og kende den godt. Det gør jeg ikke.. Linierne er sådan set ikke svære at lære, men der er meget low-grip og man kan nemt lave en fejl. Mit hovedmål var derfor at blive på banen, fordi jeg ikke kunnet tillade mig at miste træningstid, og på den måde lære banen at kende. Men i dagens første træning kunne jeg ikke sætte tider, fordi der var problemer med koblingen. Jeg viste det ville blive svært, og nu blev det så lidt værre..
I anden træning var der problemer med benzintrykket, så jeg fik ikke ret mange omgange og kunne ikke køre med lette tanke. Vi forsøgte også ned nye dæk, men vognen føltes ikke god. Så til kvalifikationen måtte vi gætte os frem til
Pat Symonds:
"Det er helt klart for alle at det var en af de dårligste dage for os. Vi følte at Giancarlo havde muligheder for at få point i dag, og dermed kunne vi have forsvaret vores 3. plads i mesterskabet, men nu er vi gledet ned på en 4. plads.
Alex har arbejdet hårdt hele weekenden for at være konkurrencedygtig, men det blev ikke bedre i selve løbet. Holdets præstation har været meget skuffende hele weekenden, og vi må se om vi kan løse de problemer vi har i teamet."
Alexander Wurz:
"Jeg kæmpede meget med overstyring før mit pit stop. Senere lavede jeg en fejl og kørte af banen, det kostede et par pladser. Efter mit pit stop kørte min racer meget bedre, og jeg kunne presse raceren meget hårdt. På den sidste omgang kunne jeg ikke tabe noget, og derfor satsede jeg med et dristigt overhalingsforsøg. Det lykkedes desværre ikke, og Diniz kunne smutte forbi mig."
Giancarlo Fisichella:
"Det her er totalt latterligt. Da jeg nærmede mig det første sving kørte vi meget tæt. Så kom Diniz og påkørte mig bagfra med 200 km/t, og jeg kunne ikke gøre noget ved det. Jeg kan ikke forstå at man ikke stoppede løbet. Det var lidt ærgerligt, for jeg følte at jeg kunne køre stærkt i dag."
"Vi var meget uheldige i dag," siger Trulli. "Det er svært at sige hvad der helt præcist skete, fordi jeg faktisk ikke ved det. Jeg fandt mig selv blokeret af de uheld der skete rundt om mig. Jeg så Barrichello foran mig bremse meget tidligt og alle så ud til at ramle sammen og min vej var blokeret. Jeg kørte ind i svinget og fandt den blokeret, og så ramte jeg Michaels Ferrari. Det er selvfølgelig meget skuffende da det var en god chance for os at score point."
Frentzen som havde undgået problemerne, kørte op på 7. pladsen fra 15. pladsen på grid'en. Men han fandt ud af der var et problem da raceren begyndte at ryge. En ødelagt oliedel sprøjtede smøreolie på en varm motor, og til sidst kom det ud på bagdækkene, hvilket var skyld i at Frentzen kørte ud i gruset.
"Først troede jeg at noget måtte have været gået i stykker af en vragdel som jeg havde kørt over efter sammenstødet," siger Frentzen. "Jeg spandt af, og da jeg så mig tilbage kunne jeg se olien som jeg havde efterladt på banen."
Eddie Jordan sagde at teamet skulle lægge denne skuffelse bag dem og koncentrere sig om det næste løb i Tyskland. "Sådan er spillet," siger Jordan. "Man bliver blot nødt til at gå videre til det næste løb. Igen havde vi chancen til at score point til at hjælpe i mesterskabet. Det er selvfølgelig skuffende, men vi håber på bedre held om 14 dage."
Pedro de la Rosa:
"
"Det var en enestående chance der forsvandt. Når man har den slags løb, hvor der er et uheld i det første sving, og man så er så heldig at være med fremme, så gælder det bare om at holde ud og gennemføre løbet. Lige nu føler jeg at vi har mistet nogle point som var linet op til os. Vi havde en hurtig racer, og hele teamet har arbejdet meget hårdt hele weekenden, men vi er nødt til at forbedre vores driftsikkerhed, da det ikke er godt nok kun at komme i mål engang imellem.
Det der skete i første sving, sker meget sjældent, men jeg besluttede mig for at satse da åbningen var der, og så var jeg bare heldig ikke at blive ramt af en anden racer.
Det kan godt være at jeg ikke kunne holde Barrichello bag mig, men jeg kunne sagtens have holdt 4. pladsen, da vi havde den samme pit stop strategi som de andre teams.
Det var fedt at køre lige bag McLaren, og samtidig kunne jeg give min egen racer fuld gas uden problemer. Lige nu findes der ikke ord for hvor skuffet jeg er over ikke at komme i mål.
Jos Verstappen (Racer 19)
Final position DNF
Grid Position Nr. 10
Chassis Nr. 4
Jos Verstappen:
"Det så ud til at blive et spændende løb. Derfor er det ærgerligt at jeg udgik efter det første sving på første omgang. En eller anden, jeg ved endnu ikke hvem det var, ramte min frontvinge hårdt, og jeg vidste med det samme at den var knækket af, og derfor var jeg nødt til at køre i pit med det samme. Sikkerhedsbilen kom på banen, og vi troede at løbet ville blive afbrudt, men det blev det ikke, og det mener jeg var en fejl. Da jeg havde været i pit for at få en ny "næse" på raceren, så var jeg så langt bagud, at jeg ikke havde nogen chancer for at lave et godt løb. Selve raceren var rigtig god, specielt under løbet, så det ser ud til at det går den rigtige vej. Mine omgangstider var også ok.
Det var synd for Pedro, for hvis hans motor ikke var gået i stykker, så havde vi fået point i dag.
Jeg måtte desværre udgå da min racer pludselig mistede alt sin motorkraft."
Steve Nielsen:
"Det er synd for alle i teamet, og vi er alle meget skuffede. Det kørte virkeligt godt for os i løbet, og Pedro kørte det bedste jeg har set. Jeg ved ikke om vi kunne have holdt Barrichello stangen, men jeg er sikker på at Pedro ville gøre alt for at holde sin 3. plads.
Det at man må udgå fra et løb er hvad der kan ske, men når det er så små ting der ødelægger det hele, og man ingen indflydelse har på det, ja det gør det kun endnu mere surt."
BAR Honda køreren Jacques Villeneuve udførte et flot comeback til formel-1 toppen ved at slutte på en imponerende 4.plads i det Østrigske GP. Placeringen var en gentagelse af hans præstation i det Franske GP for 2 uger siden. Begge holdets kørere var dog involveret i kaos'et i første sving, hvorefter de faldt tilbage til 15. og 17.plads. Imidlertid viste den fælles et-stops strategi med et langt første stint, sig at være et helt perfekt valg. Efterhånden som løbet skred frem, lykkedes det begge kørere at avancere adskillige placeringer. Uheldigvis blev Zontas præstationer ikke honoreret særligt godt, først en 10 sek. stop-and-go straf og senere hen svigtede motoren på 60. omgang, da vragrester på banen havde ødelagt køleren. Derimod fik Villeneuve mere valuta for sine anstrengelser godt hjulpet af team'et, som præsterede et 7,8 sek. pit-stop på 49. omgang, der samlet indbragte ham 4.pladsen.
Jacques Villeneuve: "Jeg troede egentlig ikke, jeg ville komme i points'ne idag, så 4.pladsen er et godt resultat. Vi fik naturligvis en dårlig start på løbet, men vor pitstopstrategi med et langt første stint var rigtig - og det betød, at jeg kunne slutte så langt fremme. Jeg havde egentlig ikke nogle problemer i selve løbet, bortset fra Heidfeld. Han kørte som var han stadig i Formel-3000 og forsøgte at skubbe alle ud i græsset. Når man ligger som 14 og 15, er den slags kørsel ikke acceptabel. Men alt i alt, et godt resultat."
Ricardo Zonta: "Jeg fik en god start, men blev fanget mellem de to Ferrari'er. Michael kørte en meget snæver inderlinie og standsede næsten helt op da han drejede. Jeg bremsede så jeg kunne, men rørte bagende af hans racer, og - viste det sig - ødelage front-vingen på min bil. Bagefter var bilens balance OK trods alt, og jeg pressede på at hvad jeg kunne, indtil jeg pittede på 45.omgang, hvor mekanikerne også satte en ny næsesektion på. Men det hele sluttede på 60.omgang, hvor motoren svigtede. Jeg er meget ked af problemerne i løbet, fordi alle som sædvanligt havde arbejdet meget hårdt og havde fortjent et godt resultat."
Craig Pollock, BAR: "Jeg er meget tilfreds med, hvad jeg vil kalde den bedste holdpræstation til dato, og den bedste kørsel jeg har set Jacques præstere i meget lang tid. Uden uheldet i første sving kunne begge biler have været i points'ne idag. Jeg vil gerne takke alle på fabrikken især folkene i design- og legeringsafdelingerne, for den indsats de har ydet. Dagens resultat er i høj grad opnået på grund af dem."
Takefumi Hosaka, HONDA: "Vor teknik til at måle tankindhold og kontrollere brændstofforbruget er nu så raffineret, at vi var i stand til at køre 2 omgange længere end planlagt. Den rette strategi og superbt arbejde under pitstoppet gjorde det muligt for os at opnå dagens gode resultat."
Mika Salo:
"Jeg fik en god start, og kom fint forbi uheldet I første sving. Det var helt fantastisk at være nr. 3 efter første omgang. Senere kom Barrichello op og pressede hårdt, og jeg kunne ikke holde ham bag mig, så jeg var nødt til at slippe ham forbi. Jeg fik problemer med styringen, jeg havde meget overstyring, og mine bagbremser blokerede i de langsomme sving, så jeg skulle arbejde meget hårdt for ikke at ryge af banen, med det var dejligt at score sæsonens 4. point."
Peter Sauber:
"Jeg er meget tilfreds med endnu et point, specielt efter de problemer Mika havde med overstyringen af sin racer. Vi fik bevist over for os selv, at C19 er blevet bedre i kvalifikationen og i selve løbet, efter vi har fået nye dele til racerne.
Pointet i dag var meget vigtigt, for med det ene point kom vi igen foran Jaguar i mesterskabet.
Når man tænker på at Pedro's racer blev beskadiget på første omgang, så kørte han nogle rigtige gode tider, og det lover godt for fremtiden."