Burti har vel også set det som en ekstra chance, hvis Irvine ikke kunne deltage på Hockenheim. Men Irvine er meldt klar til det tyske GP. Lægerne har givet grønt lys for at han kan deltage, dog skal der et par dages hvil til, inden han må sætte sig i bilen igen. Det, som man i første omgang troede var blindtarmsbetændelse, har vist sig at være en hævet og opsvulmet tarm.
Eddie Irvine: "Jeg har fået grønt lys til at køre i næste weekend. Og jeg glæder mig til at komme tilbage. Jeg har fulgt testen på Silverstone og har set hvad Luciano Burti har opnået. For øvrigt har Luciano Burti har klaret sig strålende. At træde ind i et GP med så kort varsel, og klare det på den måde er storartet. Også testen på Silverstone har han klaret til alles tilfredshed."
Om Dario Franchittis test og de evt. kontraktmuligheder siger Jackie Stewart: "Dario lavede et godt job. Han gjorde tingene forsigtigt og fornuftigt, og det er den rigtige måde at gøre det på. Han kørte med fulde tanke det meste af tiden, og lavede ikke nogle fejl. Vi har ikke en liste over mulige emner og kandidater klar i endnu. Der er flere ting der skal overvejes."
Sidste år startede HHF fra en andenplads og sluttede på tredjepladsen. Han håber igen i år, at han kan vise noget for sit hjemmepublikum.
"Jeg var virkelig glad for at slutte på podiet sidste år. Jeg har altid ønsket at gøre en god figur på hjemmebane, og sidste år lykkedes det. Hockenheim er en meget speciel bane, det er næsten to forskellige baner. Det er meget vanskeligt at finde et set-up, som passer til banen. Det kan være svært at overhale, de bedste steder er lige efter det første sving, og på de lange lige stræk. Kvalifikationen er meget vigtig her."
Jarno Trulli gjorde ikke så god en figur i Østrig, og der er han opsat på at lave om på denne gang.
"Jordan har altid gjort det udmærket på Hockenheim. Jeg selv, har en masse erfaring fra banen, jeg har kørt seks gange på banen i F3 og har vundet alle seks gange, og det var også her jeg scorede mine første points i F1. Jeg er altid blevet modtaget godt her, der er en hel speciel atmosfære, måske ligeså god som på Monza."
Trevor Forster, Jordan: "Hovedformålet med testen i den forløbne uge, har været at teste og klargøre det nye chassis til GP'et på Hockenheim. Det er forbedret på mange punkter i forhold til det gamle. Det har vist sig at være væsentligt bedre end det gamle, så vi forventer os meget af det i de kommende løb."
Pedro de la Rosa: "Jeg tror vi kan lave et godt resultat på Hockenheim. Det er en meget hurtig bane, og det passer egentlig fint til vores biler. Det er flere steder der skal bremses hårdt og det er igen noget som passer godt for os. Jeg kan godt lide banen, og jeg regner med at vi laver et godt resultat."
Jos Verstappen: "Jeg kender banen ganske godt. Jeg har kørt i F3 der flere gange. Hvis bilen er lige så god som den var i Østrig, kan vi godt få et godt resultat."
Men efter en fremgang i de seneste løb, og nogle tests på det seneste, hvor man har fundet adskillige forbedringer, bl.a. med hjælp fra Honda, så er man i teamet mere optimistiske for dette års tyske GP.
Ricardo Zonta: "Hockenheim er en hurtig, bumpet bane, som synes at blive meget smal efter det første sving. Farten er vigtig, især på de lange lige stræk. Man skal passe meget på kurberne i chikanerne. Man skal ikke røre dem så meget, som på eksempelvis Monza. Som udfordring for køreren, er Hockenheim god nok, selvom den er lidt kedelig med de lange lige stræk. Vores biler plejer at køre rigtig godt på low downforce baner, så jeg forventer et godt løb for os på Hockenheim. Vi har noget der skal revancheres fra det østrigske GP."
David Lloyd, Race Engineer: "Først og fremmest har Hockenheim ry for at være en bane, der er meget hård ved motorerne. Det er selvfølgelig fordi der køres med fuld gas på de lange langsider. Banens layout kræver et meget anderledes set-up, end vi har haft de to seneste GP'er. Vi har testet en ny low downforce version af det nye aerodynamiske set-up, som vi brugte første gang i Østrig. Det har givet væsentlige forbedringer til bilen, og vi håber at det kan bringe os endnu længere frem."
Teamet har haft meget travlt med at teste både på Mugello og Fiorano. Især er der fokuseret på aerodynamikken, hvor man har udviklet en ny low downforce "pakke", som er testet på begge baner af begge kørere og testkøreren, Luca Badoer. Også nye motorspecifikationer er der blevet arbejdet med. Og det hænger sammen med de lange lige strækninger på Hockenheim, hvor der bliver kørt med stort set fulde omdrejninger på det meste af banen. Fart og holdbarhed er to af de vigtigste nøgleord.
Michael Schumacher: "Hockenheim er lidt af et kompromis mellem høj fart på de lange stræk, og så selve håndteringen på stadionsektionen. Det er hårdt for motorerne, fordi der køres meget længe med høje omdrejninger. Banen er også meget hård ved bremserne, fordi der skal bremses hårdt ned fra høj fart fire gange på en omgang. Hvis ikke bremserne er i orden, kan man nemt miste en placering, fordi andre måske kan bremse senere. Jeg har mistet 16 points af den 22 points føring jeg havde, så jeg er selvfølgelig opsat på at bevare eller udbygge den føring. Vi har en stærk bil, så nu behøver vi lidt mere held end i de foregående løb."
Rubens Barrichello: "Jeg har testet en ny aerodynamisk pakke på Mugello, og Michael har arbejdet videre med den på Fiorano. Vi har også arbejdet med motor og bremser, så alt skulle være i orden til Hockenheim. Det er ikke nogen speciel bane, alt hvad der behøves er en god bil, en god taktik og så en god start."
Hos Ferrari håber man selvfølgelig på at kan gentage succesen fra sidste år hvor man fik en 1 -2 sejr.
Frank Williams: "På en tør Hockenheim bane, vil det være en ekstrem test for både motorkraft og holdbarhed. Banen giver os en sand udfordring i aerodynamik, de lange stræk som kræver absolut minimal downforce, og selve stadionsektionen, hvor der er behov for en del grip. Vi håber på at det ikke regner, da banen flere steder vil være yderst farlig, på grund af den lave sigtbarhed der opstår, specielt ude i skovområderne."
Dr. Mario Thiessen: "Selvom vi ikke har kørt på Hockenheim endnu, er vi meget opmærksomme på, at banen er en af de hårdeste ved motorerne. Banen er nr. 2 på listen over baner, hvor man kører længst tid med fuld gas. Der er ingen andre baner, hvor man kører så lang tid af gangen med fuld gas. Det er også derfor, vi har en simulation af Hockenheim i vores testbænk. Vi er glade for, at vi i de seneste løb ikke har haft problemer med motoren."
Ralf Schumacher: "Jeg ser frem til løbet på Hockenheim, som er en af mine favoritbaner. Det er vigtigt at finde det rigtige kompromis i set-uppet. Det er også vigtigt at kunne accelerere rigtigt ud af chikanerne, specielt fordi de få overhalingsmuligheder findes på de sidste meter af de lange lige stræk."
Jenson Button: "Min eneste erfaring med Hockenheim, er fra min tid i Formel Ford. Jeg kan huske hvor store krav banen stiller. Jeg vandt dengang løbet, men det var i regnvejr, og det var vanskeligt at køre på banen i regnvejr. Vi har testet på Silverstone forud for løbet, og er velforberedte. Det vil være godt at kunne køre nogle points hjem på BMWs hjemmebane."
"De mange lange og lige stræk har så stor betydning for en god omgangstid, at man er nødt til at bruge et decideret low downforce setup. Faktisk kan frontvingen kun anvendes her og på Monza. Den lave downforce kombineret med de meget høje tophastigheder gør, at kørerens evne til optimale nedbremsninger i chikanerne er altafgørende for gode omgangstider og placeringer."
"Kun i stadion sektionen ligner banen mange andre, men på grund af setup'et bliver kørslen igennem denne del ikke særlig elegant. De snævre sving er tilmed ret ujævne og for at kunne kontrollere udskridningerne, skal vognen være i god balance. Hvis vejret ser ud til at holde tørt, vil de fleste nok anvende en et-stop strategi og vælge dæk efter det."
"Giancarlo udførte det meste af de forberedende tests vi kørte på Silverstone, og det var nok sæsonens bedste. Vi koncentrerede os omkring tre hovedområder, nemlig affjedring, aerodynamik og motor. Selvom vi mest brugte et almindeligt setup for denne bane, er vi godt tilfredse med resultaterne og håber på, at vognens holdbarhed endnu en gang vil føre til et godt resultat."
"Hockenheim er næsten to forskellige baner, de mange langsider fulgt af stadion sektionen," mener Fisichella. "Her vil den gode balance, vi opnåede på Silverstone i sidste uge, være af stor betydning, når man skal kontrollere udskridningen henover kerbs og bump. Desuden fik vi så gode omgangstider, at det lover godt for mulighederne for slutte langt fremme i points'ne. Jeg ser virkelig frem til dette løb."
Willi Rampf, teknisk leder:
"Vores arbejde på Silverstone var tilfredsstillende, selvom det blev afbrudt af røde flag til andre kørere. Når det kommer til vores præstation tror vi at vi har fundet et passende lavt downforce set-up til Hockenheim."
Peter Sauber, teamchef:
"Hockenheim kræver en stærk motor, god aerodynamik og meget gode bremser. Holdbarheden er også kritisk. Vi tror at Sauber har disse egenskaber og vi vil kæmpe hårdt for yderligere point i mesterskabet i denne weekend."
Pedro Diniz:
"Hockenheim er hård ved racerne, motorerne og kørerne med de to meget lange strækninger som skærer gennem skovene. Det kræver meget af en, men den høje fart giver et godt kick."
Mika Salo:
"Hockenheim er en total anderledes bane i forhold til dem vi senest har kørt på. Jeg kan lide den, selvfølgelig fordi jeg har gode minder fra sidste år med Ferrari, hvor jeg kunne have vundet mit første grand prix. Den er hurtig, hvilket jeg kan lide, og jeg nyder at blæse ud i skoven og så pludselig vende tilbage til stadion hvor alle fans følger det. Man behøver en god racer og motor her og bremserne er også meget vigtige på grund af alle chikanerne samt svinget på vej ind mod stadion."
Hockenheim kræver utrolig meget af motoren, da det primært er topfart der er et must på banen. Samtidig belaster det motoren at den skal køre meget. Der gives fuld gas på godt 60% af banen, og motorskader ses ofte på den tyske bane.
Derfor har BAR-Honda bruge to en halv dag med at teste på Silverstone sammen med Ricardo Zonta og Darren Manning. Der blevet også tid til at teste en ny og stærkere specifikation af Hondas RA000E-motor som bliver taget med til Hockenheim hvor de bliver benyttet.
Honda har en god historie på banen. De har vundet fem løb i træk - hvor det i 1986 begyndte med sejr til Nelson Piquet i en Williams-Honda og han fulgte det op i 1987. Derefter var det en anden brasilianer der tog over: Ayrton Senna vandt de følgende tre år hos McLaren-Honda.
Yoshihiko Ichikawa, Bridgestone: "For første gang i denne sæson, vil vi tilbyde den hårde compound. Det bliver sammen med medium compound. Hockenheim er en hurtig bane uden ret mange sving. Og da der ikke er ret mange sving, skal man ikke regne med så stort et dækslid. Modsat vil den høje fart kunne være årsag til buler og "vabler" i dækkene. Ved at vælge medium eller hård compound, bliver dette reduceret væsentligt. Vi testede i sidste uge på Silverstone, Olivier Panis gjorde et godt stykke arbejde, og det hjalp os rigtig meget i valget at dæktyper til Hockenheim. Vi lavede en tilsvarende test sammen med Ferrari på Mugello, og kom til samme resultat."
Men fordi der kommer et GP på søndag, betyder det ikke at Bridgestone ligger stille. Man er begyndt at tænke videre.
Ichikawa: "Vi er begyndt at forberede os til næste uges test i Valencia, hvor vi har aftalt et testarbejde med flere teams. Vores udviklingsdæk har allerede vist sig at være hurtigere end de dæk, vi i øjeblikket kan tilbyde. Vi forventer allerede nu, at næste års dæk med de øjeblikkelig tilgængelige specifikationer, vil være væsentligt hurtigere og samtidigt mere holdbare."
Der bliver noget for Michelin, at leve op til. Men mon ikke Tom Kristensen og Michelin i deres testarbejde finder ud af noget tilsvarende. Det bliver spændende, at se duellen til næste år mellem de to dækfabrikanter.
Resten af feltet har følgende odds.
Giancarlo Fisichella og Heinz-Harald Frentzen odds 40-1. - Jacques Villeneuve odds 50-1. - Jarno Trulli odds 66-1. - Eddie Irvine odds 100-1. - Johnny Herbert, Jos Verstappen og Pedro de la Rosa har alle odds150-1.
Bookmakerfirmaet William Hill har følgende odds på kørerne.
Michael Schumacher 13-1
Mika Hakkinen 15-8
David Coulthard 2-1
Rubens Barrichello 10-1
Ralf Schumacher 25-1
Heinz-Harald Frentzen 40-1
Jacques Villenuve 50-1
Jenson Button 100-1
Mika Salo and Eddie Irvine 125-1
Sp: Hvor godt forberedt er du til dette løb?
Coulthard: Det er svært at sige præcist, men jeg kørte testen på Silverstone i sidste uge, og på den sidste dag testede jeg raceren med lav downforce Det er aldrig ideelt at teste en racer med en opsætning på en bane som ikke passer til niveauet, men ønskede at få en fornemmelse for faktorer som den aerodynamiske balance og nedbremsning. Udover at teste på Monza, er det første gang at jeg har gjort det, så måske kan man sige at jeg lidt bedre forberedt. Denne bane er en interessant udfordring og jeg ser frem til weekenden. Jeg føler mig meget tilfreds med raceren og med det materiel som jeg har til denne bane, og uden at jeg forsvinder helt, så er jeg å sikker som jeg kan være at jeg har en god chance for at vinde løbet.
Sp: Kan du holde dig til test som er lavet af en anden kører - i McLarens tilfælde Olivier Panis - og hvordan kan du være sikker på at hans bedømmelser vil relatere sig til den opsætning som du i sidste ende kræver?
DC: En af fordelene ved at have en erfaren kører som Olivier er at teamet kan stole på hans beslutninger. Når et team ansætter en ung kører til at teste, som ikke engang har kørt 60 omgange i et grand prix, er det faktum at han ikke har kørt grand prix, med til at han ikke præcist ved hvordan det føles. Vi har stor fordel af at have Olivier til at hjælpe med at teste. Selvom jeg ved og kan forstå at han gerne vil tilbage til at køre race på fuld tid, så vil vi fra teamets side gerne have at han bliver og fortsætter med det han udfører. Men han er en racerkører og jeg forstår hvorfor han vil køre race igen. Det efterlader sig et problem med at finde en til næste år som er så god som ham.
Sp: Så Olivier vil helt sikkert forlade teamet?
DC: Han forlader os helt sikker ikke. Det jeg sagde var at han ønskede at køre race, mens vi som et team helst vil beholde ham. Men indtil vi kommer til det punkt hvor lederne siger at han bliver, eller siger at han forlader os, så må vi antage det er situationen.
Sp: I denne uge kom FIA med beslutningen fra løbsledernes møde angående det østrigske grand prix som straffede McLaren for at have brudt reglerne, men tillod at Mika beholdt hans 10 point for sejren. Men tidligere - i Brasilien - besluttede løbslederne at din racer ikke levede op til reglementet og tog dine point. Er du oprevet over at have mistet dine point der, mens Mika har fået lov til at beholde sine?
DC: Nej, jeg er ikke oprevet, fordi jeg kan ikke ændre det som skete i Brasilien. Hvert løb bliver evalueret med de informationer som løbslederne har, og jeg kender ikke alle fakta om hvordan de har set på det i Østrig, eller hvordan de nåede deres beslutning. Der er ikke noget vundet ved at fokusere meget på det. Jeg tænker ikke så meget over det.
Sp: Mika, hvordan er din holdning til løbsledernes beslutning i tirsdags?
Hakkinen: På en måde er det skuffende for teamet at have mistet ti point. Fordi jeg er en del af teamet så påvirker det mig også meget. Det positive er at jeg har beholdt mine point, men det er hårdt for alle.
Sp: Jeg forstår at siden løbet på Zeltweg har du været på mere ferie
MH: Jeg har haft lidt fri, hvilket er godt. Formel 1-sæsonen bliver hårdere hvert år, og aldrig nemmere, og det er en ideel situation for en kører at have noget fritid. Det tillader en at få de bedst mulige forberedelser til et grand prix. Jeg er i form, afslappet og udhvilet. Ja - jeg er stærkere end i Østrig. Jeg har det fint.
Sp: Michael - du har nu kun gennemført en gang i de sidste fire løb. Betyder det at du nu er på et kritisk punkt i dine ambitioner om at vinde mesterskabet med Ferrari?
M. Schumacher: Resultatet har ikke været ideelt, men jeg vil tro at vi nu har haft nok sort uheld, og begynde at vende det igen. Det er endnu ikke sluppet væk. Forskellige omstændigheder er ramlet samme og har hin
Torsdag vil der komme spredte byger og temperaturen vil være mellem 15 og 23 grader.
Fredagen vil ligne torsdagen, men det ville ikke overstige 21 grader.
Lørdagen hvor der skal køres kvalifikation, vil der være overskyet men der skulle ikke komme regnbyger. Temperaturen vil ligge mellem 15 og 22 grader. Søndagen vil ligne lørdagen.
Det er 48. gang der køres Formel-1 på banen. Første gang var tilbage i 1951, og det Tyske Grand Prix har været en fast tradition siden. Kun i 1959 blev det Tyske Grand Prix ikke kørt på Hockenheim banen, men var flyttet til Avus banen.
McLaren teamet har vundet det Tyske Grand Prix 6 gange med James Hunt, første gang var i 1976. Den sidste sejr på Hockenheim banen var i 1998, og det var Mika Hakkinen der kørte først i mål for teamet, mens David Coulthard sluttede på anden pladsen.
Selve banen er den længste og den hurtigste på hele touren. Det eneste sted hvor man kører "langsomt" er når man kører på selve stadionet. Her kører man foran mange mennesker, og de mange sving holder farten nede.
Vejret spiller ofte en hovedrolle på Hockenheim. Skoven der indhegner banen laver tit tåge og en våd bane.
Efter det Østrigske Grand Prix har David Coulthard og Olivier Panis testet på Silverstone i 3 dage, mens Mika Hakkinen fortsatte med at holde ferie.
MIKA HAKKINEN:
" Nu er det ved at blive spændende, og med 7 løb endnu så kan alting ske. Jeg kan godt lide Hockenheim, for det er en bane med store udfordringer, og med meget atmosfære, specielt når man kommer ind på stadionet, hvor der er flere tusinde tilskuere. Man kan virkelig mærke atmosfæren og høre larmen. Jeg har haft pole position de sidste 2 år, og jeg vil være meget tilfreds med at gøre det for 3. år i træk."
DAVID COULTHARD:
Jeg ser frem til dette løb. Hockenheim er en af de hurtigste baner, med en topfart på 350 km/t på landsiderne. Jeg har hentet godt ind på Michael i kørenes mesterskab, og jeg satser på at lave et godt resultat igen i denne weekend. Dette er en bane hvor man skal bruge mange hestekræfter, og med vores Mercedes-Benz motor så har vi en god chance for at gøre det godt."
RON DENNIS:
" Det Tyske Grand Prix er vigtigt for os, da det er vores hjemmebane for vores motorleverandør. Vi prøver at vinde alle Grand Prix, så det er ikke noget speciel Grand Prix for os."
Pedro Diniz:
Vi havde en god dag, og vi fik prøvet mange forskellige ting. Nogle af tingene hjalp ikke, mens vi vil bruge andre i Grand Prixet. Hele dagen var bilen sat op til race, og det forklarer mine tider. Vi skal arbejde lidt mere med vejgrebet, men ellers kører raceren næsten perfekt.”
Mika Salo:
”Ved den første frie træning havde jeg overstyring, og raceren var meget nervøs når den kørte over bumpene. Vi prøvede at forbedre det, og det lykkedes næsten at ordne det, men vi skal arbejde lidt videre med raceren, da jeg ikke er helt tilfreds endnu. Regnvejret gjorde det svært for mig at nå hele mit testprogram, men jeg fik afprøvet min set-up der skal bruges hvis det skulle begynde at regne. Hvis det regner i morgen under kvalifikationen, så er jeg sikker på at jeg nok skal klare mig godt.”
Peter Sauber:
”Normalt plejer vi at gøre det godt på Hockenheim. Vejrudsigten for i morgen er ikke for god, og derfor var det godt at vi fik afprøvet vores set-up der skal bruges i regnvejr. Vi fik bevist at vores set-up til regnvejr er konkurrencedygtigt, mens vi skal forbedre vores set-up til tør bane.”
Gaston Mazzacane
"Jeg spildte næsten 30 minutter af formiddagens frie træning med at få løst et mindre problem i en af racerens støddæmpere i bagraceren. I den anden træning, på våd bane, fik jeg ikke nogen god omgangstid fordi jeg lavede en fejl under nedbremsning til hårnålen og som resultat af det blokerede jeg hjulene og sluttede. Det har været en svær og skuffende dag, hvor jeg ikke fik opdaget så meget som jeg kunne, fordi jeg gennemførte meget få omgange."
Johnny Herbert
"Det var en lidt specielt dag, især med vejrforholdene – tørt til morgen og vådt det meste af eftermiddagen. Jeg koncentrerede mig mest om set-up, og gøre fremskridt i håndteringen i den langsomme stadion-sektion. Raceren har en tendens til at gå en del rundt når der bremses, fordi man kører med så lidt downforce, på grund af de hurtige strækninger. Samlet er jeg dog rimelig klar – der er helt sikkert mere tid at finde i raceren."
Eddie Irvine
"Det store emne her er altid at få raceren til at køre godt over kerberne og forbedre stabiliteten under nedbremsning. Noget af det program vi har planlagt blev afbrudt af regnen, men jeg tror at det er det samme for alle. Vejret tillod os ikke at få et klart billede, og de første indikationer er at den nye motor er en forbedring. Jeg tror vi ved mere i morgen."
Gary Anderson, teknisk leder
"En kamp med to halvlege – tørt den første time og regnvejr indtil allersidst i den anden. Udover det var det en rutinefredag. Vi var ikke i stand til at gennemføre hele dagens programmet på grund af regnen. Johnny havde også et formodet problem med bremsekaliperne mod slutningen af den anden træning. Alligevel lærte vi nok som platform til i morgen."
Ralf Schumacher
"Racerens set-up er ret god, men der er stadig plads til forbedringer. Motorudskiftningen - som vi besluttede at lave mellem de to træninger - hjalp ikke og jeg mistede 25 minutter tid på banen.
Jenson Button
"Jeg tror vi har lært noget i dag, både i tør- og regnvejr, som var meget brugbart. Jeg tror at vores placeringer ikke rigtig viser hvor hurtige vi er. Jeg får forhåbentlig flere omgange i tørvejr og lærer banen lidt mere at kende. Man opnår meget høj fart på denne bane, men man fatter ikke hvor hurtigt det går indman bremser og mærker g-påvirkningen. Bremseafstanden er naturligvis meget længere her end på de fleste andre baner."
Patrick Head, teknisk leder
"Vi havde en dag hvor vi arbejdede med set-up til løbet og evaluerede slid på bremserne, og i morgen vil vi koncentrere os om placeringerne på grid'en. Regnen tilføjede en interessant afbrydelse af vores program."
Dr. Mario Theissen, BMW
"Efter den første times frie træning fandt vi en mindre lækage i toppen af en cylinder og vi besluttede at skifte motoren som sikkerhed."
Pedro de la Rosa gennemførte samlet 33 omgange og en tid på 1:45,433 der placerede ham på 12. pladsen men få racerproblemer for Jos Verstappen placerede ham som nummer 21 med en omgangstid på 1:47,000 efter 20 omgange.
Pedro de la Rosa
"Begge træninger var meget gode for mig. Vi forsøgte mange forskellige ting med raceren, specielt på denne banen hvor det er vigtigt at spille med det aerodynamiske set-up. Vi var også i stand til at udføre noget arbejde i regnvejrs opsætning og vi forventer at forbedre raceren over chikanerne natte over og specielt i den sidste sektor hvor vi mister for meget tid."
Jos Verstappen
"Det var ikke en meget god dag for mig, da vi havde mange problemer. Bremserne var ikke meget gode så vi skiftede dem mellem de to træninger da raceren ikke opførte sig meget godt. Det begyndte så at regne, men generelt var racere god og vi eksperimenterede med forskellige vinger for at finde den bedste. Jeg kørte tilbage på banen da den blev tør, men jeg var ikke i stand til at gennemkøre et forsøg da der var en lækage i gearkassen. Jeg fik ikke så mange omgange i tørvejr, men forhåbentlig bliver det bedre i morgen."
Pat Symonds
"Det var ret svært i dag at få lavet al hjemmearbejdet med regnen som kom i midten af træningen. På trods af dette havde vi en god dag og vi lærte meget om raceren. Vi har en rimelig balance, og jeg tror at vi kan være ret konkurrencedygtige her."
Giancarlo Fisichella
"Vi har fået en god balance i dag og udførte godt arbejde med opsætningen i tørvejr. I den anden træning hvor banen var våd forsøgte vi med et forkert niveau downforce, så jeg kom ind og så begyndte banen at tørre, så vi fik ikke udført alt arbejdet i regnvejr. Vi skal også finde mere vejgreb fordi banen er ret glat."
Alexander Wurz
"Til morgen var det meget nervøst og i den anden træning lavede vi nogle ændringer på balancen i chassiset. Vi lærte lidt om opsætning til regnvejr i begyndelsen af eftermiddagen, og da det blev tørt, kørte jeg længere stræk med meget benzin og gamle dæk, og det afspejles i resultatet. Vi skal dog stadig arbejde på at forbedre bagenden."
Ricardo Zonta
"Det har været en god dag. Vi kørte mange omgange og forsøgte mange ting. Vi havde også chancen for at forsøge både i regn- og tørvejr og raceren føltes ret hurtig. Jeg er glad for dagens arbejde og selvom man aldrig ved hvad de andre laver, tror jeg vi er i topform til i morgen."
Jacques Villeneuve
"Vi fik ikke så mange omgange til morgen, da vi havde et problem med en af de forreste wishbones. Vi fik et par få omgange mod slutning og racer var meget god - den var hurtig. Vi fik nogle ændringer til eftermiddagen: det regnede men raceren virkede i orden i regnvejr. Da det først blev lidt tørt var vi rimelig konkurrencedygtige med det samme."
Takefumi Hosaka, Honda
"Alt i alt har vi haft en god dag, men vi ville have ønsket at være lidt tættere på top-teams'ene end vi er. Banen er meget hård for motorerne på grund af længden af strækningerne og 'stop-and-go' layoutet. Vi må være meget forsigtige med vores præstation weekenden igennem, men vi havde ingen problemer med motoren i dag."
Mika Hakkinen
"Træningerne blev interessante på grund af vejrændringerne. Som de fleste kørere foretrækker jeg at køre raceren i tørvejr, men i dag følte jeg mig tilfreds under begge forhold og vi virkede rimelige stærke uanset hvad. Vi har mange støtter her i Tyskland og det er godt at se så mange sølv-sorte kasketter hele vejen rundt på banen."
David Coulthard
"Vi kom igennem meget arbejde i dag og selvom der ikke er blevet lavet nogle ændringer i banens overflade, er det aldrig det samme som året før. Jeg er glad for fremgangen som vi havde i raceren."
Ron Dennis
"En rimelig konstruktiv dag hvor vi ikke havde nogle mekaniske problemer. Vores præstation om eftermiddagen - både i regn- og tørvejr - så ud til at indikere gode fremskridt fra om morgenen. Når man tager vejret i betragtning dækvalg og benzinmængde i betragtning og vi ser ud til at være i god form til weekenden."
Norbert Haug
"Dagens træning fandt sted under svære forhold og hvor banen ændrede sig fra at være støvet men tør til at være våd og så tør igen. Under disse forhold er det svært at forudsige hvem der vil være bedst forberedt til løbet."
Heinz-Harald Frentzen
"Jeg er meget glad for dagens præstation. På trods af skiftende vejr, var raceren et skridt frem både i regn- og tørvejr. Vi så ud til at være meget konkurrencedygtige her og vi har opretholdt racerens kvaliteter på en højfartsbane. Vi kørte mest med benzinmængde til løbet og det bliver interessant at se hvordan raceren kører med lidt benzin i morgendagens kvalifikation."
Jarno Trulli
"Mekanikerne havde en masse at lave. De måtte stryge bagenden af raceren og tage gearkassen ud for at løse problemet. Men de var i stand til at gøre det tids nok til at få mig tilbage på banen til dele af eftermiddagens træning. Uheldigvis var banen våd og det var meget svært at føle raceren i de forhold. Men på trods af det, kan jeg sige at vi har potentialet til at klare det meget godt. På trods af det begrænsede antal omgange, gjorde vi nok til at forstå i hvilken retning vi skal tage mht. set-up når træningen begynder igen i morgen. Den nye aerodynamiske pakke føles meget god."
Jean Todt
"Fredagen var lidt anderledes end normalt da vi kørte i tørvejr i den første team og så i regn i begyndelsen af den anden. Ændringen i forholdene gav os muligheden for at samle vigtig information, da vejrudsigten lyder på skiftende vejr de næste to dage. Vores racere kører godt og vi er glade for det vi har nået i dag. Vi tror at vi kan kæmpe om placeringerne på den første række."
Michael Schumacher
"Jeg kørte mange omgange og jeg er glad for det arbejde vi har lavet i dag, og med racerens balance. Den fungerer godt både i regn- og tørvejr, selvom vi ikke fik nok kørsel i regnvejr til at finde den endelige opsætning til regnvejr. Det er meget svært at finde det rigtige kompromis som passer både til strækningerne og sektionen i motordromen. Vores motorspecifikation er den samme som vi brugte i det sidste løb. Jeg tror at kvalifikationen vil være meget tæt og nu ser jeg frem til at køre imod vores normale rivaler om den forreste række."
Rubens Barrichello
"Dagen begyndte rigtig godt. Så begyndte det at regnen og jeg var ikke i stand til at forbedre opsætningen, men i det mindste fik vi nogle nyttige data til regnvejr. Jeg er sikker på ar vores racer passer godt til denne bane, hvilket betyder at vi vil være i en stærk position til kvalifikationen og til løbet på søndag. Banen er meget støvet og mit visir blev ramt af flere vragdele, men på trods af det er vi meget hurtigere end sidste år."
Sp.: David, du har et solidt spring ned til Michael på næsten halvandet sekund i dag. Hvordan føles det?
David Coulthard: Det er okay, men for at klare sig godt i disse forhold er man nødt til at få en klar omgang, man er nødt at være i stand til gennem svinget og ikke komme for tæt på bilen foran og den slags. I tøvejr ville jeg have været henrykt over at se en fordel som denne, men i blandede forhold som i dag er det helt almindeligt at se store huller.
Sp.: Du kom ud igen til sidst. Hvad var din taktik der?
DC: Det var tydeligvis en smule bedre end havde været i begyndelsen af tidskørslen. Jeg kom ud fordi overfladen havde vist tegn på at den var ved at tørre ret hurtigt og jeg ville gerne være ude på banen, bare for at være parat i det tilfælde at den ville tørre meget mere. Til slut, selvom der var en chance for at sætte en tid i 1, 47’erne – som Michael – så det ikke ud for mig som om der ville være en mulighed for at være hurtigere i de sidste minutter. At være i pole er perfekt.
Sp.: i morges var det interessant at hvor hurtig du var på lagsiderne. Kørte du med lav vinge for at forberede dig på løbet?
DC:Sp.: Michael, hvordan var bilen i kvalifikationen efter det sammenstød du havde med dækbarrierene i morges?
Michael Schumacher: Jeg brugte reservebilen, så du er nødt til at spørge Rubens hvordan min bil var. Vi havde tydeligvis et problem før, der tog dem temmelig lang tid at ordne, men jeg tror at de fik styr på det.
Sp.: Jeg gætter, at du var nødt til at ustandseligt at justere bilen i denne sidste tidskørsel…
MS: Nej. Bilen var stort set den samme. Det var bare et spørgsmål om at komme ud på banen på det rigtige tidspunkt.
Sp.: Du kom ud til allersidst og sikrede dig andenbedste tid, mens ingen andre var i stand til at forbedre tider. Hvordan var forholdene da?
MS: Det var meget svært i den anden sektor, mellem Ostkurve og nedbremsningen til den første chikane, disse to områder var meget våde, vådere end på første tur. Men det var en anelse bedre påvej indtil den tredje chikane end var tidligere. Desværre kunne jeg ikke være så aggressiv ved Motodrom som jeg ønskede, fordi der var vådt i Sachs-Kurve og i de to sidste sving. Men det var ok. Forholdene var dog ikke hurtige nok endnu til at jeg kunne nærme mig Davids tid, derfor er jeg glad for at være nr. to på gridden.
Sp.: Hvordan lykkedes det dig at sætte den tid til sidst når ingen andre kunne forbedre?
MS: Jeg kunne selvfølgelig have været langt hurtigere tidligere hvis banen havde været bedre. Jeg ved ikke hvad de andre fyre gjorde. Men man er nødt til at have en del selvtillid til at prøve under disse forhold og bare prøve. Jeg gjorde og det var nok, men jeg var også tæt på at ryge af.
Sp.: Kan du planlægge den slags forud?
MS: En smule fordi jeg havde den første omgang bag mig og vidste hvor de kritiske steder var. Men man er også nødt til at beregne forud hvor meget tørrere de steder vil være næste gang man kommer forbi. Det er temmelig svært. Men det fungerede for mig…
Sp.: Tror du lykken har vendt?
MS: Det får vi se i morgen. Det er der det tæller. Ikke i dag.
Sp.: Gi
Marc Gene
"I dag var vi så uheldige. Ved mit første forsøg valgte jeg forkert regnvejrsdæk - jeg vidste at det var et risikabelt valg, men jeg vidste også at jeg kunne drage fordel af det. Tiden som jeg satte var ikke så dårlig men da racerne var hurtigere på tørvejrsdæk. Ved mit tredje forsøg opstod der desværre et problem med gearkassen og jeg var tvunget til at forlade raceren på banen og tage tilbage til pitten, hvor forholdene på banen nok var de bedste i hele kvalifikationen. Til sidst kom jeg tilbage på banen i reserveraceren og jeg kunne måske have forbedret min placering men jeg havde en motorskade. Det var virkelig en skam fordi raceren til morgen ikke var dårlig. I morgen kan tingene kun blive bedre!"
Pedro Diniz
"På min første omgang mistede jeg tid i trafiken og jeg havde derefter ingen chance for at køre hurtigere. Jeg er meget skuffet."
Mika Salo
"Den måde som vejret var idag gjorde kvalifikationen til et lotteri. Jeg mødte to racere på min første flyvende omgang, og det var nok til at genere tiden. Efter det sikrede vejret at jeg ikke havde en chance for at forbedre mig, selvom jeg var i stand til at komme tæt på min tid senere, da banen et øjeblik begyndte at tørre lidt. Det er frustrerende blot at kvalificere sig som nummer 15 fordi vi ved fra de frie træninger at C19'eren kører godt her. Men det bliver et godt løb i morgen. Raceren er hurtig."
Peter Sauber, teamchef
"I dag var det blot et lotteri og havde intet med strategi at gøre. I morgen vil det være lidt anderledes for os hvis løbet køres i tør- eller regnvejr fordi vi har vist denne weekend at C19'eren er god under begge forhold. Men jeg vil være mere glad for et løb i tørvejr. Det er sikre her hvis kørerne ikke skal køre i en tunnel af regn gennem skoven. Og så er det også bedre for tilskuerne.
Den lovede regn kom blot fem minutter efter starten af timen. Villeneuve og Zonta var sammen med resten af feltet tidligt ude for at sætte en tid. Som kvalifikationen skred frem viste det sig at være den eneste chance til at sætte en stærk tid. Zontas omgangstid lovede godt og han var på vej til en top-6 tid, men mistede tid bag Jean Alesis Prost-racer mod slutningen af omgangen.
Villeneuve valgte at tage yderligere en omgang i hans første forsøg og den seneste specifikation af Honda RA000E-motoren satte ham i stand til at sætte dagens bedste tid i den første sektor. Forholdene var dårlige i den anden del af banen og canadieren spandt under nedbremsningen, afbrød og stallede racere inden han vendte tilbage til pitten. Han tog reserveraceren, men den fortsatte regn hindrede alle kørere i at forbedre deres placering.
Jacques Villeneuve
"Det var en god omgang indtil jeg spandt, men jeg tror det var meget vådt der, fordi fire andre racere gjorde stort set det samme. Den nye Honda-motor var uheldigvis ikke i stand til at gøre den store forskel under disse forhold og det at starte som nummer ni er ikke ideelt. Jeg håber at vejret er bedre i morgen fordi uforudsigelighed er aldrig en god ting på dette niveau."
Ricardo Zonta
"Jeg var på vej til en 1:47,4-tid indtil jeg mødte Alesi i den sidste chikane. Da jeg kom til stadion var han meget langsom og jeg måtte bremse meget tidligt. Han mistede bagenden af sin racer, så jeg løftede foden fra speederen, kørte på indersiden, så kom han tilbage og så løftede jeg igen foden. Jeg mistede samlet 1,2 sekund og det ville have givet mig 5. pladsen. Det er lidt skuffende - jeg ønskede blot lidt held!"
Takefumi Hosaka, Honda
"På grund af regnen kunne vi ikke få det hele ud af den nye motor. Begge kørere og teamet er frustrerede over at vi ikke kunne følge det der var planen, men vejr og held er en del af racerløb. Vi undervurderede måske vejret længst væk på banen - det var nok mere vådt end vi troede. Dagens kvalifikation er derfor ikke repræsentativ, og forhåbentlig vil vejret blive bedre så løbet kan blive interessant i morgen og vi skulle være i stand til at vise vor sande fart."
"Jeg tror vi har været lidt heldige," siger Eddie. "Man skal være lidt forsigtig i det våde føre, fordi det er svært at vide før man kommer i svinget hvor meget vejgreb der er. Jeg var uheldig at komme ind i trafik i midten af træningen, men ellers kan jeg ikke klage."
Jarno Trulli
"Når man tager de problemer jeg havde weekenden igennem i betragtning, er jeg meget glad for at starte som nummer seks. Vi fandt til morgen ud af at bunden af raceren var gået i stykker hvilket var derfor jeg mistede så meget downforce. Det blev løst til eftermiddagen hvor racerens føltes god, men under disse omstændigheder skal man være heldig. Jeg var i stand til at sætte en tid mens jeg undgik den værste regn og trafik. Teamet gjorde det rigtig godt i dag. Jeg er glad for at være i tredje række."
Heinz-Harald Frentzen
"Tingene fungerede bare ikke. Med eller uden den tid der ikke blev godkendt ville de have været meget svært. Jeg kunne ikke finde et godt sted da banen var på sit bedste og fri for trafik. Jeg er selvfølgelig skuffet men i det mindste ved jeg at raceren kører godt under alle forhold. Jeg ser frem til et godt løb. Det bliver meget interessant."
Kvalifikationsmotorer blev brugt i begge A21-racere for andet grand prix i træk i denne sæson, selvom Pedro de la Rosa gennemførte hans første og hurtigste omgang i reserveraceren på grund af et mindre problem med bunden af hans racer, som forsinkede at den blev klar til starten af kvalifikationen. Hans kvalifikationstid på 1:47,786 satte ham i stand til at tage hans bedste kvalifikation til dato med 5. pladsen, som også er den bedste kvalifikation for en spansk Formel 1-kører. Jos Verstappen var uheldig ikke at komme på banen så tidligt som teamet havde håbet på, og mistede regnen på grund af et problem under tændingen af hans racer. Dette påvirkede hans position, men Jos starter stadig fra en flot 11. plads på grid'en - opnået med tiden 1:48,321 under meget våde forhold.
Pedro de la Rosa
"Jeg er meget glad for hele teamets arbejde og vi havde den ene omgang i begyndelsen og vi tog vores chance. Det var ikke en særlig god omgang i forhold til mine tidligere omgangstider i dag, men så begyndte det at regne og det er lidt gambling når man kommer ind i en chikane med 320 km/t og man ved ikke hvor vådt det er, så jeg tog chancer. Jeg kvalificerede mig som nummer 5 i reserveraceren fordi min egen racer stadig blev forberedt, og vi skulle køre hurtigt ud så jeg tog reserveraceren og det virkede meget godt. Jeg er meget glad på hele teamets vegne da vi altid har været deroppe, men resultaterne og det fulde potentiale i teamet har ikke rigtig vist sig. Vi var lidt heldige med regnen men vi var meget uheldige tidligere, så sådan går det nogen gange."
Jos Verstappen
"Vi havde noget uheld i starten af kvalifikationen da tændingen ikke ville virke ordentligt i raceren til at starte motoren, så vi tage bunden af og skifte en del for at få en tænding i. Det kostede mig mange pladser fordi raceren kørte godt og mod slutningen hvor det var halvtørt, var det gode omgangstider. Jeg tror at kvalifikationen blev afgjort i de første fem minutter før regnen, og jeg var der ikke så det var et problem."
Tom Walkinshaw
"Både Pedro og Jos gjorde det rigtig godt. Jos kunne uheldigvis ikke komme på banen da han skulle have været ude, fordi der var et problem med tændingen, men han klarede det stadig godt da banen var meget mere våd. Med de positioner vi har fået er vi i god form til løbet."
Giancarlo Fisichella spandt på hans første flyvende omgang og måtte bruge reserveraceren i resten af kvalifikationen men satte en utrolig andenhurtigste tid på 1:47,130 som han beholdt indtil de allersidste sekunder hvor Michael Schumacher rykkede foran og rykkede ham ned som treer.
Giancarlo Fisichella
"Jeg er så glad for den placering! Da mine ingeniører over radionen fortalte at jeg var toer, kunne jeg ikke tro det! På min første omgang spandt jeg af fordi kerbsene var våde og jeg troede at kvalifikationen var ovre for mig fordi vi forventede at regne. Jeg kom over i reserveraceren og da vi så at Verstappens omgangstid var i orden kørte vi hurtigt ud, men der havde ikke været tid til at ændre gearlængden så jeg manglede power på strækningerne. Men jeg kørte en fejlfri omgang og timede det tydeligvis perfekt. Det er en skam at Michael slog mig til sidst, men jeg har en meget stærk position til løbet i morgen og jeg håver at overføre dette til min fjerde podieplacering i denne sæson."
Alexander Wurz
"Jeg er ret glad for være nummer 7. Jeg havde en ret god balance i raceren ovg var i stand til at få en fri omang i mit første forsøg hvor det gjaldt. Det er godt at starte løbet i morgen fra fjerde række da jeg har en stærk mulighed for at score point."
Pat Symonds
"Det var en spændende kvalifikation som gav os årets bedste resultat. Selvfølgelig spillede heldet en del. Vi mente at tingene gik os imod da Giancarlo spand i hans første forsøg og følte det nødvendigt at sætte en omgang for at sikre os at den holdt indenfor 107%-reglen. Det viste sig måske at være den bedste tid i hele kvalifikationen som gav Giancarlo hans fornemme placering. Alex fandt en fri omgang og en rimelig balance som også gav ham en position i top-10, så vi har to racere i gode startpositioner og baseret på det arbejde vi udførte fredag samt et godt set-up til løbsforhold."
Flavio Briatore
"Det var en fornem kvalifikation for os. Held og vejret spillede sandelig en del i at få disse placeringer og vores racere klarer sig normalt bedre i løbet end i kvalifikationen, men fra disse placeringer kan vi godt håbe på at få nogle point."
Jean Todt: "I dag havde vi meget forskellige vejrforhold, og det gør det svært at lave en glidende kvalifikation. Rubens var nødt til at stoppe, da han havde problemer med det elektriske system. Det satte ham i en kattepine, da Michael allerede var ude i reserve raceren, efter han havde et uheld med sin egen racer under den frie træning om morgenen. Rubens kom tilbage til pitten, og da han var klar til at køre ud i Michaels racer, begyndte det at regne, og ydermere var raceren ikke sat op til Rubens. Rubens kom på banen da der manglede en snes minutter, men det var stadig svært, for banen var ikke helt tør. Det andet forsøg var godt, for der kom han ind på gridden, men han kunne ikke forbedre sin tid da der var meget trafik på det tredje forsøg. Michael gjorde det til gengæld godt. Han nåede at forbedre sin tid i de sidste sekunder, og rykkede op i første række på gridden."
Michael Schumacher: "Vi skulle heldigvis ikke lave så mange justeringer på vores reserve racer før det kørte godt. I dag handlede det om at være ude på banen på det rigtige tidspunkt. Jeg var ellers ganske tilfreds med en fjerde plads på gridden, når jeg tager forholdene i betragtning, men jeg var heldig at jeg kunne forbedre min tid på sidste omgang. Jeg forventede ellers ikke at kunne forbedre min tid, da banen ikke var helt tør. På min sidste omgang var det specielt svært i Ost kurven og i den første chikane, da det var meget vådt der. I tredje chikane var det lidt bedre, men inde på Motodrom var det meget vådt i de to sidste kurver. Når vejret arter sig sådan, så gælder det om at tro på sig selv og på raceren. Jeg kørte på grænserne i dag, og var flere gange ved at ryge af banen. Vi har været konkurrencedygtig hele weekenden, og jeg tror at vi har en rimelig chance for at vinde løbet."
Rubens Barrichello: "Denne kvalifikation var uden sammenligning den værste kvalifikation jeg nogensinde har haft. Jeg havde elektriske problemer på mit første forsøg, og da jeg kom ud igen, så var banen våd, så det var umuligt at gøre det rigtig godt. Da jeg kom tilbage til pitten, så var jeg nødt til at vente på at Michaels racer blev klar, og da den endelig var klar, så var der kun ganske kort tid tilbage, og da banen ikke var helt tør, så kunne jeg ikke gøre det så godt som jeg gerne ville. Jeg er sikker på at jeg i morgen vil kunne køre mig op gennem feltet, men det skal gå hurtigt ellers kommer jeg hurtigt for langt bagud."
Sp: Løbet blev vundet ved at beslutningen om at blive ude på tørvejrsdækkene til sidst, hvor det regnede kraftigt i stadion-området. Hvem tog beslutningen?
RB: Det her er et team og vi er som én stor familie. Ross sagde til mig at Mika kørte ind, og så sagde jeg at jeg ønskede at holde øje med det og blive ude en omgang mere. Efter den omgang sagde han 'fortsæt bare, Rubens fordi du vil vinde hvis du holder denne fart.' Det var godt, fordi slicks klarede sig stadig godt på strækningerne og i de tre chikaner. Men med seks eller syv omgange igen kantede jeg det venstre forhjul i den tredje chikane, så den generede lidt. Det var bekymrende, og jeg kunne ikke se banen særlig godt. Så jeg måtte betale prisen - men det virkede!
Sp: Du havde en flot første del før dit første af to pitstops. Lige i begyndelsen af løbet var der sammenstødet i det første sving: hvordan så du det?
RB: For at være ærlig så jeg at Michael var ude af løbet da jeg kom tæt på Pedro de la Rosa og Jarno Trulli, fordi det var der det begyndte at tælle. Jeg var så travlt optaget indtil da, at jeg ikke havde fundet ud af at han ikke var på banen.
Sp: Mika - du var i stand til at komme fra 4. pladsen til føring i starten. Hvordan var du i stand til at få så god en start?
Hakkinen: Det var en fantastisk start og jeg må indrømme at noget sådan er godt, da det ikke sker så ofte. David og jeg tester starter under testdage, men det var en af de starter der går ned i min karrieres historiebøger. Det er også takket være teamet. Det er mine ingeniører som udarbejder taktikken til starten, og det er derfor jeg er i stand til at lave en god start. Og jeg vidste at hvis jeg ikke kom i en god position i det første sving, så vil livet blive svært derefter. Men det virkede. Tak!
Sp: Du havde næsten vundet løbet i begyndelsen med safety-car'en på banen, da du kom ind i pitten. Normalt er det hos McLaren den kører som kvalificerede sig bedst som kommer først ind til pitstop. Hvad skete der i dag?
MH: Teamet kaldte mig ind. Jeg skal selvfølge følge ordre, og beslutningen var til fordel for mig. Jeg er stadig noget forundret. Det kunne have sket anderledes, men denne gang gik det ud til min fordel. Sådan er det.
Sp: Når man ser tilbage på det, og taget i betragtning at Rubens vandt i dag på tørvejrsdæk, mener du så det var det rigtige valg at tage et sidste stop og få regnvejrsdæk på?
MH: På en måde var det, men man kan også sige at hvis jeg var blevet på slicks, så ville jeg have været kørt af og endt i barrieren. Vi havde en god racer i dag, men den var ikke nem at køre. Så vi skulle fortsætte på slick og det ville have været blevet meget, meget svært. Så på den anden side må jeg sige at jeg er meget glad for dette resultat.
Sp: David - i starten tog du et markant træk over foran Michael Schumachers racer. Var det hævn?
Coulthard: Nej. Jeg havde bare for meget hjulspin. Jeg vidste at jeg lavede en dårlig start da jeg kørte fra linien. Så jeg ønskede blot at gøre det så svært som det er tilladt for os, at nogen kom forbi mig. Men jeg ved faktisk ikke hvor tæt nogen efter mig lå
Løbet viste sig at være mere fyldt med uheld, men for Arrows var det blandet med glæde. Jos kørte i reserveraceren efter hans uheld tidligere på dagen og kørte op på 6. pladsen efter den første omgang, efter at have været startet som nummer 11. Jos fortsatte et stærkt løb, indtil at han på 39. omgang spandt af banen. Pedro de la Rosa kørte endnu et flot løb og kæmpede meget hårdt da han rykkede frem og tilbage i stillingen, men sluttede på 6. pladsen og fik hans andet point i år.
Pedro de la Rosa
"Det var generelt et virkelig underligt løb, og også det med en tilskuer på banen! Jeg var stærk under de tørre forhold, men da safety-car'en kom ud blev tingene værre og værre, men jeg tror at få et point ud af løbet, var et godt resultat for teamet. Ligefør jeg kom ind til at få regnvejrsdæk lavede jeg en fejl da jeg kom på stadionet hvor jeg mistede nedbremsningen og kørte af i stor stil og jeg kunne ikke se noget som helst. Jeg var nummer 3 på det tidspunkt, men jeg mistede to placeringer og jeg kunne have sluttet længere fremme. Alligevel var det flot af teamet og jeg er glad på deres vegne."
Jos Verstappen
"Jeg lavede en fejl mod slutningen af løbet. Jeg var nummer 7 og gik efter 6. pladsen fordi 7. pladsen ikke betyder noget for mig. Jeg bremsede for sent og spandt af. Jeg havde nogle problemer med raceren under købet, da jeg mistede noget på raceren og fik skiftet 'næsen' ved det første stop for at få balancen tilbage, men det var ikke ideelt. Jeg mistede også topfart fordi raceren var meget anderledes end normalt, så det var et ret hårdt løb for mig. En af Williams'erne spandt også foran mig efter at saety-car'en, så jeg måtte gå rundt om ham og mistede omkring 7 placeringer. Jeg kom dog ind på det rigtige tidspunkt til regnvejrsdæk, og vi valgte helt sikkert det rigtige dæk. Jeg var nummer 6 efter Pedro og kæmpede for et point, men jeg lavede en fejl, og sådan er det."
Tom Walkinshaw, teamchef
"Teamet fortsætter med at gøre fremskridt og vi har været stærke i hele weekenden. Det var uheldigt at Pedro var af, da vi havde en podieplacering i nærheden, men han kørte et fantastisk løb resten af tinde. Jos kørte og meget stærkt i begyndelsen og kunne have været i pointene, men vi fortsætter med at arbejde med det."
Pedro Diniz
"Det var endnu et uheldigt løb for mig. Jeg tog uheldigvis mit pitstop før safety-car'en kom ud, så jeg mistede placeringerne jeg havde vundet. Kort efter kunne jeg se at Jean Alesi var tæt efter mig, men da jeg begyndte at bremse til chikanen, må han have haft to hjul på græsset og kørte ind i mig. Pludselig begyndte det at regne med dæk. Det er alt jeg ved."
Mika Salo
"Det var et meget hårdt løb. Til at begynde med bad jeg om at regnen ville komme tidligere end den gjorde, fordi jeg gik efter en højere downforce set-up, og var derfor langsom på strækningerne. Da safety-car'en kørte ind, missede jeg Wurz på start/mål-linien da han brød sammen og flammer pludselig eksploderede ud bag ved. Det var tæt på!
På de sidste omgange pressede jeg, men regnvejrsdækkene var ødelagt på grund af at have været kørt hårdt på den tørre del af banen. Jeg havde stor overstyring og kunne ikke holde Button tilbage fra 4. pladsen, en femtepladsen betyder stadig yderligere to point.
Peter Sauber, teamchef
"Jeg er virkelig glad. Tillykke til Mika som kørte et stærkt og intelligent løb og medlidenhed med Pedro. Jeg tror at de våde forhold også ville have passet til ham. Jeg glad for at vi i dag kompenserede for det held som vi ikke havde i går, men under alle omstændigheder skaber man sit eget held, og teamet udførte sit normale gode arbejde ved pitstopstrategien. Det hjalp virkelig Mika. På trods af at vi startede så langt tilbage på grund af lotteriet i kvalifikationen, er det forment at fortsætte den form som vi har vist i de seneste løb.
Jenson måtte starte fra den sidste plads på grid'en da hans motor døde ud. "Det var utroligt. Jeg kunne ikke tro det. Jeg sad blot på grid'en og så frem til løbet, ventende på det grønne flag og så stoppede motoren," siger han.
Det blev et dramatisk meget mange begivenheder og det var et af de mere hektiske løb som Button har været med i. "Det var et underligt løb. Teamet timede mit dækstop perfekt, og raceren føltes virkelig god i regnen, hvor jeg virkelig havde det godt, selvom det på samme tid var lidt skræmmende. Højdepunktet af det hele var at overhale Salo mod slutningen. Fantastisk!" siger briten videre.
Jenson Button leverede igen et fornemt arbejde og blev nummer 4
Der var dog ikke så meget at glæde sig over for Ralf Schumacher, der var på hjemmebane. Det blot til den kedelige 7. plads – tyskeren startede længere tilbage, men kørte sig også frem, indtil at han var involveret i et sammenstød med Zonta. "Fra det tidspunkt var løbet forbi for mig. Det var lidt skuffende fordi vi var på vej til en 4. plads, eller måske det der var bedre."
Frank Williams nød løbet – det var virkelig interessant at følge. "Det var et af de bedre løb jeg har overværet," siger teamchefen, "men selvfølgelig er jeg glad på grund af resultatet," siger han videre.
Patrick Heads eneste kommentar til Buttons 4. plads: "flot". Ikke et ord mere… Men så ellers om Ralf som han følte meget med (han bliver jo også i teamet næste år, mens Button er på vej ud af klappen) "Uden sammenstødet (med Zonta, red.) ville vi have holdt ham ude på tørvejrsdæk og måske kunne han have været endt på podiet. Men at få to racere igennem på en bane som Hockenheim er utroligt for BMW. Det viser hvor godt de arbejder," siger teamets tekniske leder.
Johnny Herbert
"Vi havde et problem med mit gearskifte til morgen, som efter nogen justering så ud til at virke. Jeg havde min første dårlige gearing da han kom forbi Eddie tidligt i løbet, og så var det i orden igen, men jeg mistede 4. gear før Jos Verstappen overhalede mig og jeg mistede det hele. Igen er det uheldigt at vi ikke er i stand til at få noget ud af en god chance, specielt på denne tid af sæsonen hvor vi konstant burde få point."
Eddie Irvine fik en flyvende start hvor han overhalede tre kørere i starten. Men starten var mere held en forstand.
Eddie Irvine
"Det var kun held. Koblingen var igen virkelig, virkelig ringe. Det er meget chokerende. Vi vidste fra kvalifikationen at jeg var 6 km/t. efter Herbert, men jeg havde det samme problem i løbet. Det var et mareridt. Sådan har vores år bare været. Vi er noget væk med hensyn til raceren for at være ærlig. Den er så svær i tørvejr og så snart det regner kommer man i problemer. Vi behøver at komme væk og få forbedret raceren så vi sætter os i stand til at få noget ud af løb som disse."
Gary Anderson
"I dag det en mistet mulighed. Vi var ikke i stand til at få det bedste ud af vores startplaceringer og dramaet i løbet. Eddie var desværre på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Han tog sit pitstop fordi safety-car'en kom ud hvor han kørte i pit, så han mistede placeringer da han kom ud igen, da han ikke kunne køre med fuld hastighed. Resten af kørerne fra midterfeltet kom und under safety-car'en og tankede. Johnnys sorte uheld fortsatte. Han klarede det godt nær fronten, indtil der var et problem med gearkassen. Vi kan tage opmuntringen med præstationen i Cosworth Project-2 motoren i denne weekend, men der er stadig noget arbejde at udføre så den samlede vogn er klar til Ungarn."
Jacques Villeneuve
"Raceren var nem at køre, men i den første halvdel af løbet var det meget, meget svært fordi vores set-up i dag betød at hastigheden på de lige stræk ikke var så god. Strategien begyndte at betale sig i den anden halvdel af løbet, men uheldigvis var der et uheld med min holdkammerat og jeg kan ikke sige at jeg har meget respekt for ham efter det. Med den strategi som vi kørte med, kunne vi have sluttet foran Mika Salo som var femmer. Ricardos fejl kostede os 5. og 6. pladserne og teamet tre point."
Ricardo Zonta
"Jeg er meget ked af det der skete i dag for min holdkammerat, fordi vi kunne have fået nogle point i dag. Jacques lavede en lille fejl ud af det sidste sving og jeg fik fat i ham ned ad strækningen og havde muligheden for at overhale i det næste sving. Jeg kørte på indersiden og bremsede sikkert. Han gav mig plads, men ikke hurtig nok, og jeg ramte curben på grund af det. Den var glat så raceren begyndte at skride lidt ud og mit fordæk ramte hans bagdæk, og sendte ham i et spin. Teamet sagde over radioen at jeg havde fået en 10-sekunders straf og jeg tror at jeg mistede koncentrationen et øjeblik. Raceren var stadig på slicks i de våde forhold, jeg bremsede og gled af banen."
Craig Pollock, direktør
"Samarbejdet under løbet mellem mekanikere og ingeniører var sammenhængende, godt og professionelt og resultatet i dag viser ikke teamets sande potentiale. Taget forholdene og vores strategi i betragtning havde vi en 5. og 6. plads i sigte. Det er aldrig sjovt når der er sammenstød mellem holdkammeraterne på banen. Vi ser frem til et bedre resultat i Budapest."
Takefumi Hosaka, Honda
"Det var et meget tyndt løb, men teamet klarede sig godt under de uforudsete stop. Sammenstødet mellem Jacques og Ricardo var typisk for en frustrerende og skuffende weekend."
Pat Symonds
"Det var et virkelig skuffende resultat i et meget spændende løb. Det er ikke korrekt at kommentere sammenstødet i det første sving, indtil vi har set på det igen. Jeg mener at Alexs spin var på grund af en elektrisk fejl som ødelagde mekanismen i gearkassen."
Alexander Wurz
"Jeg havde for meget hjulspin i starten så jeg kunne ikke kontrollere motoren. Jeg måtte indfinde mig i løbet og havde et par kampe med Zonta og Salo. Jeg mistede en placering under pitstoppet, men efter at safety-car'en var kommet ud for første gang, overhalede jeg Salo og to andre som havde et uheld. Da safety-car'en kom ud for anden gang begyndte det at regne som jeg vidste ville være godt for os, så fik jeg et elektrisk problem og min gearkassen blokerede så jeg spandt af."
Giancarlo Fisichella
"Det gik så hurtigt. Jeg var på min linie da Michaels racer pludselig var lige foran mit fordæk, så jeg kørte op bag i hans racer. Jeg mener vi skal have regler for hvorvidt en kører skal holde sig på linien eller ej, fordi det var blot et spild af et løb. Og det kunne have været et godt løb."
Heinz-Harald Frentzen lavede en perfekt start, og kom hurtigt op gennem feltet. Da han havde lavet 2 pit stop var HHF oppe på en flot 3. plads. HHF overlevede en meget forvirrende periode, da sikkerhedsbilen kom på banen, da en tidligere Mercedes medarbejder ville protestere over sin afskedigelse, og løb rundt på banen. Senere begyndte det at regne på dele af banen, hvilke gjorde det meget svært for alle kørerne. Da HHF udgik manglede der kun 6 omgange af løbet, og HHF kæmpede med David Coulthard om 3. pladsen. Men selvom HHF udgik var han yderst tilfreds med dagens løb.
"Det er helt sikkert et løb jeg vil tænke tilbage på med glæde." siger HHF og fortsætter " Raceren kørte utroligt godt i dag, og det var specielt dejligt at overhale alle de andre kørere. Jeg håber at tilskuerne havde det lige så sjovt som jeg havde det. Selvfølgelig er det utroligt skuffende at udgå, men vi fik da vist at vi kan køre lige op med de andre teams. Det styrker troen på at vi kan blive nr. 3 igen i år, og at det ikke er forgæves med alt det hårde slid hele teamet har ydet. Vi fik ingen point i dag, men jeg sikker på at vi nok skal score point i de sidste 6 løb"
Jarno Trulli var absolut ikke glad efter løbet, selvom han på en tidspunkt var oppe på 2. pladsen. JT fik en 10 sek. straf, og det frarøvede ham en næsten sikker podium plads.
"Jeg er MEGET skuffet." siger Eddie Jordan og fortsætter " At have begge racere i top 3, og så ender det med ingenting, det er MEGET bittert. På et tidspunkt så det meget lovende ud, og jeg syntes det er meget synd for begge kørere, da de har vist at de godt kan køre lige op med Ferrari og McLaren. JT er meget vred over sin 10 sek. straf, da han mener at den er forkert, men vi vil undersøge sagen."
Marc Gene: " Jeg er meget skuffet over ikke at fuldføre løbet. Jeg fik en god start og overhalede Gastón og Jean Alesi, og jeg indhentede hurtigt gruppen foran mig. Da sikkerhedsbilen kom på banen, lavede jeg et hurtigt pit stop, og derved rykkede jeg mindst 2 pladser frem. På min andet sæt dæk følte jeg at raceren var endnu bedre, og jeg havde en herredyst med Jenson Button og Mika Salo. Uheldigvis sluttede det for mig da det begyndte at regne. Jeg hørte et knæk og umiddelbart derefter begyndte min racer at brænde. Det var lidt ærgerligt for jeg var meget tæt på pointene i dag."
CESARE FIORIO: " Generelt er begge vores racere meget stabile, og derfor kommer de næsten altid i mål. I dag var der problemer med den ene motor, og det er det eneste svage punkt på vores racere. Jeg er sikker på at hvis Marcs racer var kommet i mål, så var han endt på en 6. plads. Vi havde lagt en god strategi og Marc udførte den perfekt. Uheldigvis ville motoren ikke mere, og der forhindrede os I at rykke op i tabellen for konstruktørerne.
Rubens Barrichello: " Jeg fatter der stadigvæk ikke. Jeg har vundet mit første Grand Prix. Jeg har det fedt. Jeg har fået fortalt - at når man fører et løb, så føles den sidste omgang utrolig lang - og jeg må sige at det er rigtigt. Det var meget svært derude da det begyndte at regne. Jeg fik at vide at Mika kørte i pit, men jeg besluttede mig for at køre en omgang mere. Jeg opdagede at det kun var omkring Motodrom at der var vådt, og de sagde at hvis jeg kunne holde tempoet, så ville jeg vinde løbet. Så derfor blev jeg ude på tørvejrsdæk. Da der manglede 7 omgange fik jeg et flat spot på venstre forhjul, så jeg var nødt til at køre forsigtigt. Jeg startede med lidt benzin, det hjalp mig med at overhale mange at de andre kører. Min racer var ikke god under warm-up, men vi lavede nogle justeringer, og så kørte den perfekt. Jeg var ikke klar over at Michael var røget ud, før jeg var oppe på 5. pladsen, jeg havde koncentreret mig om at køre mit eget løb, så det lagde jeg slet ikke mærke til. Det har taget lang tid at få denne sejr. Jeg vil tilegne den Ayrton Senna, som har hjulpet mig meget da jeg var yngre. Jeg vil ikke begynde at tænke på et mesterskab nu, jeg vil bare fejre denne sejr."
Michael Schumacher: " Jeg er meget skuffet over det der skete i dag, men jeg er glad på Rubens vegne. Det var kun pga. hans sejr at jeg at jeg kunne bevare min første plads i kørernes mesterskab. Det var utroligt flot gjort af Rubens, at starte som nr. 18 og så kæmpe sig op gennem feltet for så at vinde løbet, det var utroligt flot at se på. Hvad angår mit uheld, så er det irriterende igen at blive skubbet af banen, og ikke være i stand til at køre videre. Der er svært at acceptere når sådanne ting sker, for nu er det anden gang det sker i træk, og så lige på min hjemmebane. Jeg håber at det går bedre ved næste Grand Prix i Ungarn."
Nick Heidfeld: " Jeg er overhovedet ikke tilfreds med noget af det der skete i denne weekend.
Hele weekenden har jeg prøvet at finde et godt set up, det lykkedes aldrig. Derudover fik jeg ikke tid nok på banen, under den frie træning pga. tekniske problemer. Det største problem var at finde nok fart. Det gælder om at have en høj topfart på denne bane. Min start var rimelig god, men desværre var der et uheld lige i min bane. Jeg havde også problemer med at overhale, og det skyldes at vi aldrig fandt det rigtige set up. Jeg mener at vi gjorde det rigtige da vi skiftede til regnvejrsdæk. Vi var de første der skiftede dæk, og vi tabte ikke noget ved det, men under disse betingelser var det meget svært, da hele banen ikke var våd. Jeg var desværre nødt til at udgå da der manglede 5 omgange."
Alain Prost: "I dag lå vi i en gruppe der kørte de samme tider. Desværre havde vi ikke overskud til at overhale de andre. Når man ikke har det overskud, så øges risikoen for uheld, da kørerne skal tage chancer for at overhale. Ligesom den Jean var indblandet i. Vi slås stadigvæk med at løse nogle problemer der bliver ved med at komme igen. Igen var det vekselstrømsgeneratoren som stod af på Nicks racer. Hele teamet er skuffet, da vi mener at det er en bane der passer godt til vores racere. Vi skal til Barcelona for at teste i denne uge. Det er en test som er meget vigtig, da det er der hvor vi skal teste de dele som skal bruges resten af sæsonen. Jeg håber at de nye dele kan være med til at forbedre vor præstation, både motormæssigt og chassismæssigt."
Corrado Provera: " Et elektrisk problem som skyldes vekselstrømsgeneratoren, forhindrede Nick i at gennemføre løbet. Det var synd for ham, nu når han var på hjemmebane. Nick har arbejdet hårdt hele weekenden, og kørte et flot løb. Det er simpelthen så ærgerligt at vi ikke kan få vores racere igennem et helt løb. Der var dog noget positivt ved denne weekend. Vi havde ingen motorproblemer overhovedet, og til det næste Grand Prix i Ungarn vil vi have den nye EV4 motor til rådighed."
Ron Dennis: " Det var ikke det resultat vi regnede med da løbet startede, men det var også et meget usædvanligt løb. Vi havde lagt en meget fleksibel strategi, men vi havde bare glemt at tage højde for, at folk kan finde på at løbe ind på banen. Ikke nok med at det kostede os sejren, så satte han også kørernes liv i fare.
Da det begyndte at regne, satsede vi på det sikre, da begge vores kører havde mere at tabe end Barrichello, man han gjorde det flot under disse svære forhold. Men det ser ud til at det bliver en spændende slutning på sæsonen."
Nobert Haug: " I dag ville vi ikke tage nogle chancer, og da det begyndte at regne på dele af banen, aftalte vi med begge kørere at det bedste ville være at skifte til regnvejrsdæk. Barrichello tog en chance og vandt i dag. Mika og David sluttede som nr. 2 og 3 og fik lukket noget af det hul der er op til Michael Schumacher. Jeg er meget skuffet over at en person kan ødelægge et løb på den måde. Der er da mærkeligt at han ikke var fjernet tidligere, da harnkom ind på banen fra et sted hvor der normalt ikke er tilskuere. Det skulle de folk der holder vagt på det sted have forhindret. Han slap heldig fra den sindssyge handling, da han bragte sig selv og alle kørernes liv i stor fare. Jeg ønsker Rubens Barrichello tillykke med hans første Grand Prix sejr."