I de tre dage på Silverstone, har den primære opgave været at finde et aerodynamiske setup. Man har fokuseret meget på affjedringsopsætningen, og er kommet til et godt udgangspunkt. Men hvad mener kørerne om Spa?
Pedro de la Rosa: "Spa er en god bane for os, og jeg håber på et bedre resultat end på Hungaroring. Bilen har været rigtig god på det seneste, og jeg mener at vi har en god chance i Belgien."
Jos Verstappen: "Det ser godt ud for os til Spa, og jeg ser virkelig frem til dette løb. Banen er ideel for os, med hurtige stræk og hurtige sving. Det er den nærmeste bane for de hollandske fans, og jeg ser frem til at der kommer mange af dem."
Det var også her, at BAR kørerne bidrog med nogle ganske alvorlige ulykker. Begge kørere kørte galt i Eau Rouge, svingkombinationen som er ganske frygtet af mange af kørerne. Et andet frygtet sving på banen er Pouhon. Men efter Villeneuves ulykke i Eau Rouge, kom en af hans mest berømte kommentarer: "Det er nok den bedste ulykke jeg har været involveret i." Det må siges. Bilen var alt andet end hel efter ulykken.
Men er kørerne klar til Spa i år? Villeneuve er altid klar, når der er noget spektakulært i farvandet. Og Zonta, sidder der noget frygt i erindringen fra sidste år?
"Jeg er sikker på, at mange huske vores voldsomme ulykker på Spa sidste år. Det er dog ikke noget, jeg synes man skal huskes for. Siden sidste år er mange ting blevet forbedret på bilen. Den er god på hurtige baner og i hurtige sving. Vi har også haft en god test på Mugello i den forløbne uge. Det er bane, som har flere sving som ligner svingene på Spa. Vi har fundet en rigtig god balance i bilen. Spa er en lang bane - næsten 7 km. - og forbedringer med hensyn til, hvordan bilen opfører sig ved høj hastighed, kan betyde store forskelle på omgangstiderne. På trods af ulykken sidste år, kan jeg li' banen og har ingen problemer med at køre der. Jeg ser frem til et godt GP."
Malcolm Oastler, teknisk direktør: "Spa er en af vores favoritbaner, fordi den tvinger det bedste frem i alle områder, der er i og omkring bilen. Aerodynamik, motor, chassis og kører. Grundsættene må man sige, at hvis man kører godt på Spa, så er jobbet gjort ordentlig. Efter skuffelserne fra de seneste løb, tror jeg, at vi bedre forstår at få det bedste ud af bilerne, og vi kan se frem til den store udfordring som Spa er."
Trevor Foster, adm. direktør: "Alle kørerne elsker Spa, og her kan man virkelig opnå den fulde tilfredsstillelse ved at køre. Jeg tror, at kombinationen af de hurtige sving og den meget varierende natur, gør den så speciel. Vi håber på at finde det perfekte setup til bilerne, så Heinz-Harald og Jarno vil få et godt og spændene løb."
Frentzen: "Det er spændene at køre her af forskellige grunde. Jeg kan li' den fordi, det er en meget naturlig bane med lange stræk, og nogle meget interessante sving ude i skovområdet. De hurtige sving er meget udfordrende, og specielt Eau Rouge er det mest spændene sving overhovedet i F1. Det er en kæmpe udfordring, at køre med fuld gas igennem svinget under kvalifikationen. Vejret er som regel meget uforudsigeligt, hvilket kan gøre et løb endnu mere spændene. Banen er den, der ligger tættest ved min hjemby, og der kommer som regel mange derfra, for at følge mig og løbet, så på den måde, er det en slags hjemmebane for mig."
Trulli har også gjort det rimeligt på Spa. I 1998 fik han sit første point for hans daværende team, Prost. Han startede helt tilbage som nr. 13 og sluttede på sjettepladsen. "I -98 havde jeg et godt løb, hvor det lykkedes mig at køre op i gennem feltet og slutte på sjettepladsen. Det var et stort øjeblik. Jeg kan virkelig godt li' Spa. Det er min favoritbane, den er meget spændene og udfordrende for kørerne. Spa er meget lang og meget teknisk udfordrende, så man behøver en virkelig god bil. Det har jeg i år, så jeg håber på, at jeg kan få et godt resultat med herfra. Det er noget vi alle længes efter i teamet."
Tim Holloway, chef ingeniør: "Banen har meget historie, og set udfra en ingeniørs synsvinkel, er det noget af det mest fantastiske i løbet af året, fordi banen er så speciel. Vi forventer at køre med medium eller low downforce. Det bliver en udfordring, at finde den optimale balance i bilen, så den kan køres rigtig igennem de hurtige sving. Sidste år klarede vi det udmærket både i vådt og tørt vejr. Vi håber på en god præstation fra kørerne. Ved testen på Silverstone i den forløbne uge, koncentrerede vi os om valg af dæk og aerodynamisk setup. Vi havde en god uge, og jeg tror, at vi vil være at finde i den allerforreste del af feltet. Vi synes at være inde i en god udvikling. Vi har hidtil klaret os godt i Belgien, og vi håber, at kørerne vil være med langt fremme når løbet slutter."
Her har du mulighed for at se og lytte til østrigerens beskrivelse af kalenderens længste bane, og han forklarer hvordan den skal køres - rent teoretisk... Bemærk at der kan være en kort loade-tid.
Virtuel omgang på Spa med Alexander Wurz.
Men hvor står Ferrari i alt dette?
Man har siden det ungarske GP, haft meget travlt. Man har testet på både Fiorano og Mugello. Det er øvet starter, man har testet dæk til både vådt og tørt føre, og man har testet en nyudviklet motor med flere hestekræfter, om den skal bruges i GP'et vides endnu ikke.
Michael Schumacher: "Jeg elsker at køre på Spa af mange grunde. Det er en udfordrende og derfor meget tilfredsstillende bane at køre på. Det krævet at arbejdet mellem kørere og ingeniører, skal fungerer optimalt. Det er den bane, der er tættest på min hjemegn, så det er næsten en hjemmebane for mig. Der er altid mange tyskere iblandt tilskuerne på Spa. At vinde på Spa, er ligeså tilfredsstillende som at vinde på Hockenheim. De pludselige byger i området, er altid med til at skabe en ukendt faktor til dette løb. For at vinde, skal tage den rigtige beslutning på det rigtige tidspunkt, ellers kan man tabe løbet i løbet af nogle få omgange. Ferrari har tidligere vist hvor gode de er til at disse beslutninger, og jeg ser frem til GP'et, uanset hvad der end måtte ske."
Rubens Barrichello: "Det var på den bane, at jeg fik min første pole. Det var i 1994. Og ligesom alle de andre kørere, kan jeg virkelig godt lide at køre her. Det er virkelig en racers bane. Den kan være helt fantastisk at køre på, hvis du har en god bil. Det kan også være et virkeligt mareridt at køre her, hvis bilen ikke fungerer som den skal. Jeg ser frem til løbet, og i år er vi virkelig godt forberedte. Samtidig er det en bane, hvor der er gode muligheder for at overhale."
Ingen af de to Ferrari kørere repræsenterede Ferrari sidste år på Spa. Barrichello var hos Stewart, og Schumacher var skadet efter sin ulykke på Silverstone.
Jeg er egentlig ikke den store tilhæger af Spa,” siger Eddie Irvine. “Der er ikke den store udfordring i at holde sømmet i bund igennem hurtige sving, når raceren er sat op med til det – der er ikke rigtig brug for at trylle med bilen. Men jeg har da respekt for Eau Rouge svinget. Det er unikt. Både dér og i første sving skal man passe meget på. Og så bliver det rart at køre på en bane med flere overhalingsmuligheder..”
Johnny Herbert er mere enig med resten af feltet, om at kunne se udfordringerne. “Jeg nyder altid at køre på Spa, må jeg tilstå. For mig er det den bedste og mest krævende bane i sæsonen, og Eau Rouge er simpelthen det bedste sving i Formel-1. Der bliver fårene skilt fra bukkene, som man siger (eller er det kyllingerne fra kattene, red.). Desuden håber jeg at lykke omsider vil vende tilbage, så jeg kan afrunde min F1-karriere med maner.” Tja, det ville da være forfriskende at se en Jaguar slutte i points’ne...
Ralf Schumacher: "Stik imod vore forventninger, havde vi en god konkurrencedygtig bil i Ungarn, og det lykkedes mig at bevare en plads i top-seks, igennem hele løbet. Ved testen i sidste uge på Silverstone, fokuserede vi meget på, at forbedre det aerodynamiske setup. Det lykkedes, men der er stadig lang vej endnu. Spa er ikke nogen nem bane, hverken for kører eller bil. Downforce indstillingen skal ligge mellem medium og low downforce, ellers kan man ikke udnytte de lange stræk, specielt efter Eau Rouge og Stavelot. Eau Rouge er det mest spændene sving på hele kalenderen. Det bliver taget i sjette gear, og bilen skal være i absolut 100 % balance for bl.a. at kunne bevare farten ud på langsiden lige efter. Svingene fra Les Compes til Stavelot, er middelhurtige sving og der forventer jeg egentlig den bedste håndtering af bilen. Bortset fra Eau Rouge, skal aerodynamikken være absolut i orden ved Blachimont, som er en hurtig venstre kurve. Ved Bus Stop chikanen skal man bruge kerberne for at komme igennem så hurtig som muligt."
Jenson Button: "Spa er en af de få baner, som jeg har kørt på før i min karriere. Det skete sidste år i F3, og som så mange andre kørere, har jeg en speciel oplevelse af Eau Rouge. Og den bliver sikkert ikke mindre i F1, men det er en udfordring, jeg ser frem til. Vi havde et rigtig godt setup på bilen i Ungarn, og efter testen på Silverstone, ser jeg frem til et virkelig godt løb på Spa."
Frank Williams: "Det er en enestående racerbane, og det er en som racer fans, hvad enten de er kørere eller tilskuere nærmest tilbeder. Vi håber på, at den ikke bliver ændret, hvilket har været skæbnen for andre store racerbaner."
Gerhard Berger: "Spa er en af de bedste baner i F1, og ikke mindst på grund af Eau Rouge. Det er en meget lang bane med hurtige sving. For os bliver det meget interessant, at køre på Spa, fordi vi har haft visse problemer på det seneste på hurtige baner. Jeg tror, at teamet har gjort gode fremskridt på Silverstone. Vi vil gerne forsætte med at slutte i pointene."
Der ventes en mindre 'hedebølge' over Belgien eftersom der bevæger sig varme op mod det nordlige Europa (og som også kommer til Danmark - endelig...) Derfor siger vejrudsigten at der kommer en del sol, men at der også dukker skyer op. Temperaturen ventes at snige sig op over 25 grader, og lørdag forventes det at den også runde 30 grader. Ligeledes ventes der varme til søndagens løb.
Så vi skal vist ikke forvente et regnfyldt løb som det vi så i 1998. Uden at være pessimist og sortseer, så ville det have været sjovere med mulighed for regn. Det plejer at give mere drama og godt race...
Man er meget vel klar over hos Honda, hvad Spa kræver. Mange ting skal fungere 100% på samme tid. Motor, aerodynamik, chassis og specielt kørerenes evner og koncentration, er utrolig vigtige faktorer på denne bane. Og modsat de fleste andre teams, som testede på Silverstone, så valgte Honda og BAR at teste på den italienske Mugello bane.
Kazutoshi Nichizawa, teknisk direktør i Honda R&D: "Vi havde en rigtig god test i Italien. Mugello banens karakteristik er meget lig Spa, dog var det noget varmere, end vi nok vil opleve i den kommende weekend. Forskellene i højdeniveauet, de lange stræk og en god variation af sving, gav os en god mulighed for at indsamle vigtige data. Alt i alt, så tror vi hos Honda, at de resterende løb passer fint til BAR-Honda 002, så vi har en begrundet tro, på nogle gode resultater inden sæsonen slutter."
McLaren har stolte traditioner her. Ni gange har man vundet her, og første gang var i 1968, hvor Bruce McLaren vandt, for øvrigt teamets første sejr i F1. Siden har Ayrton Senna taget godt for sig, og sidste år var det David Coulthard der vandt.
David Coulthard: "Jeg kan godt li' banen - som de fleste andre kørere. Det er en stor udfordring, og man skal virkelig arbejde hårdt hele tiden. Når du har bilen i balance og rammer en omgang rigtigt, så er det bare en helt fantastisk følelse. I gennem Eau Rouge skal man køre med speederen i bund, fordi i det næste sving, Les Combes, som er et medium sving, er der gode muligheder for at overhale, så man skal bevare et så højt tempo som muligt hen til svinget. Jeg føler mig helt på toppen, og efter sidste års sejr, vil jeg prøve at få to i træk."
Mika Hakkinen: "Der er ingen tvivl om, at jeg ser frem til dette løb. Det er dejligt at føre mesterskabet, men lige nu er jeg koncentreret om selve løbet. Jeg var med ved testen på Silverstone i to dage. Vi havde håbet på regn noget af tiden, så vi kunne få mulighed for at teste i vådt føre inden Spa. Vi kommer i god form, og det belgiske GP giver altid fuld valuta for pengene til tilskuerne. Der er gode overhalingsmuligheder - forhåbentligt for jeg ikke brug for dem."
Ron Dennis: "Spa er en bane for kørerne. Og med de vekslende vejrbetingelser, er det en stor udfordring for teamet også. Som altid, forventer vi at forlade Spa med maksimum points, så vi kan udbygge føringen i begge mesterskaber."
På den anden side er det jo klart nemmere at holde en joker ‘oppe i ærmet’, når man ikke i samme grad er i kollegers og pressens søgelys, og Benetton har jo en stor interesse i at komme tilbage i points'ne efter tre løb uden scoring.
“Spa er jo en meget lang bane, og det følger naturligt heraf, at der er mange sving som stiller specielle krav til bilen. Den skal derfor være i perfekt balance for at kunne sætte en konkurrencedygtig omgangstid,” forklarede Pat Symonds og fortsatte: “Jeg anser den for at være den tredie-hurtigste i kalenderen. Derfor skal man køre den i et low-downforce setup, og vi anvender vinger som dem i Canada. Den største udfordring kan dog nemt blive vejret, da det ofte regner kraftig og pludseligt i Ardennerbjergene. Givet det blandede sommervejr i Europa er vi glade for, at Bridgestone (også) medbringer et ny-udviklet regnvejrsdæk, der er beregnet på store vandmængder – udover intermeditates og de almindelige (rillede) dæk i mellemhård og blød udgave. Jeg vil dog tro, de fleste vælger de bløde dæk, hvis det er tørt, for at opnå bedst muligt vejgreb.”
“Vores test på Danielson gik fint, både med hensyn til aerodynamik og start-teknik. Nu håber vi på at score nogle points, så vi atter kan tage trediepladsen foran Williams.”
Om lørdagen skulle temperaturen starte omkring de 17 grader, men vil så stige til omkring 31 grader, men der skulle også være store chancer for at der kommer enkelte regnbyger.
Søndag skulle blive den værste dag. Om morgenen vil temperaturen ligge omkring de 18 grader, men vil stige til omkring 29 grader. Iflg. de foreløbige prognoser så skulle fugtigheden være meget høj om søndagen, og der vil være meget stor risiko for at der kommer meget kraftige byger under løbet.
Alt dette er jo kun en foreløbig prognose. Men personligt håber jeg på tørt vejr, og temperaturer omkring de 25 grader. Det har ikke noget at gøre med at jeg selv skal ned og se løbet, men fordi det er sjovest at se racerløb i tørvejr.
Bookmakerfirmaet William Hill har følgende odds på kørerne.
Mika Hakkinen 13/8
Michael Schumacher 7/4
David Coulthard 5/2
Rubens Barrichello 10/1
Ralf Schumacher 25/1
Giancarlo Fisichella 33/1
Heinz-Harald Frentzen 40/1
Jacques Villeneuve 50/1
Jason Button 50/1
Eddie Irvine 100/1
Jos Verstappen 125/1
Ricardo Zonta 125/1
Pedro de la Rosa 125/1
Mika Salo125/1
Johnny Herbert 150/1
Alex Wurz 150/1
Pedro Diniz 250/1
Jean Alesi 250/1
Nick Heidfeld 500/1
Marc Gené 1000/1
Gaston Mazzacane 1000/1
Sp: Eghbal - du er designer af Arrows'en, som ser ud til at være en meget god racer i år. Fortæl os om hvordan du har det med den.
Hamidy: Vi er meget tilfredse, men ikke så meget som jeg gerne ville have været. A21'eren har vist sig at være meget bedre end sidste års Arrows. Vi begyndte meget sent med designet af denne racer, og derfor måtte vi bøde når det kom til holdbarhed, specielt i begyndelsen af sæsonen. Vi er stadig ikke på toppen når det kommer til holdbarhed, men vi gør store fremskridt. Racerens fart er rimelig i forhold til den tid og de ressourcer vi har. Men jeg tror at vi kan gøre det bedre og selvfølgelig arbejder vi på det.
Sp: Næste år får i den tidligere Peugeot-AMT motor. Vil det være lidt af en ændring?
Hamidy: På papiret er AMT en meget god motor. Vi kan arbejde med det, og der er planer om at forbedre det. Den er mere kompakt som vil give bedre mulighed for at 'pakke' raceren, og vi føler at med de fremskridt som kommer i midten af næste sæson, gør at vi bliver bedre.
Sp: Der tales om at det bliver en lettere motor, som gør at I kan få et lavere tyngdepunkt.
Hamidy: Det er rigtigt. Tyngdepunktet i næste års Arrows vil være lavere end i år.
Sp: Må jeg spørge om din egen baggrund - jeg forstår at du kommer fra et land som ikke er kendt for at have talenter i motorsport.
Hamidy (griner): Nej - jeg er iraner, men jeg flyttede til England for mere end 20 år siden. Jeg var først interesseret i aerodynamik i luftfart, men på en eller anden måde blev jeg involveret i motorløb.
Sp: Hvem har haft den største indflydelse på din karriere i motorsport?
Hamidy: Jeg har været heldig at arbejde sammen med meget store ingeniører. Patrick Head, Adrian Newey, Enrique Scalabroni, Alan Jenkins og nu Mike Coughlan. Jeg synes at jeg har været meget heldig. Den som har haft størst indflydelse på mig er Patrick.
Sp: Alain, alle vil gerne vide hvad der er dit teams fremtid. I en pressemeddelelse som jeg har her, siges der, modsat nogle rapporter, at ingen motorkontrakt er blevet indgået til 2001. Det er også spørgsmålet om du vil eller ikke vil sælge Prost, og vi hører rygter om din egen fremtid. Kan du fortælles os noget?
Prost: Nej, egentlig ikke - det er derfor vi har udsendt en pressemeddelelse. Vi har ikke underskrevet noget og intet er løst, så der er ikke noget at sige i denne weekend. Jeg håber at kunne sige noget i næste uge. Jeg er meget glad for at se de mange journalister her, men der er tre gutter som kæmper om VM, og det er meget mere interessant at få noget at vide om. Det eneste jeg vil sige er at jeg er ret optimistisk. Men jeg kan ikke sige mere end det.
Sp: Sæsonen har som et hele ikke været god for jer, og der er ikke nogen hurtig løsning. Kan I til næste år finde en hurtig løsning?
Prost: Du siger at det ikke har været ret godt, men faktisk har sæsonen været meget dårlig. Vi begyndte dårligt med store forsinkelser og kunne ikke teste. Raceren var ikke meget god i begyndelsen og selvom vi har forbedret raceren, er det ikke nok. Det eneste jeg kan sige, er at det i disse dage er meget svært at køre mod de store teams som bliver støttet af store motorkoncerner. Når man er et eller halvandet sekund efter, er det meget svært at hente ind. De sidste femtiendedele koster mange penge. Vi ved hvor vi er. Der har været folk som ønskede at tro at Prost med Peugeot kunne slå McLaren og Ferrari. Sådan er det ikke! Det var overhovedet ikke muligt. Hvis man er rimelig objektiv, så har man ikke dette problem. Men det er klart at raceren og motoren ikke har været god nok.
Alain Prost har meget at tænke over - det har været en meget dårlig sæson i år
Sp: En tidligere Prost-kører, Olivier Panis, har brugt et år som
Den samlede tidsplan ser således ud:
Dag | Fra | Til | Kørsel |
Fredag | 11:00 | 12:00 | 1. fri træning |
13:00 | 14:00 | 2. fri træning | |
Lørdag | 09:00 | 09:45 | 3. fri træning |
10:15 | 11:00 | 4. fri træning | |
13:00 | 14:00 | Kvalifikation | |
Søndag | 09:30 | 10:00 | Morning Warm-Up |
14:00 | 16:00 | Race | |
Men nu til det som det drejer sig om i nu, nemlig 1. fri træning. Og her gælder lige som for 14 dage siden i Ungarn, at kørene skal ud på en bane som de ikke har haft mulighed for at teste på i forvejen. Og det vil nok være med til at sikre at der kommer livlig trafik på banen, således at de enke
Belgiens Grand Prix - 2. fri træning:
Tid | Hændelse | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12:55 | Vejret på Spa er stadig solrigt. Luft temp.: 22 C. Bane temp.: 35 C. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13:00 | Grønt lys = den 2. fri træning er igang.
De første kørere på banen er: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13:02 | Nick Heidfelt og Marc Gene også på banen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13:04 | Jean Alesi - 1:57,621 - 17. pladsen. Dermed har alle kørere fået noteret sig en tid i dag. Michael Schumacher kører ud på banen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13:06 | Mika Hakkinen, David Coulthard og Rubens Barrichello kører ud på banen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13:09 | Michael Schumacher, Mika Hakkinen og Rubens Barrichello tilbage i pitten uden at forbedre deres tider. Kun Jacques Villeneuve, Gaston Mazzacane og David Coulthard er på banen i øjeblikket. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13:11 | Eddie Irvine og Mika Salo kører ud på banen igen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13:14 | Rubens Barrichello og Jarno Trulli på vej ud af pitten. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AN Spa - 3. fri træningEfter gårsdagens to frie træninger så er det McLaren køreren David Coulthard der ligger i front med tiden 1:53,398. Tiden blev sat ca. 45 min. inde i den første fri træning. Og ser man på de to frie træninger fra i går samlet, så er stillingen i top 6 følgende:1 - David Coulthard 2 - Mika Hakkinen 3 - Johnny Herbert 4 - Jacques Villeneuve 5 - Michael Schumacher 6 - Alexander Wurz
Igen i dag skal der køres 2 frie træninger, men hvor de i går var på 60 min. hver, så er de i dag kun på 45 min. hver.
Spa - 3. fri træning
|