Presse
Belgiens Grand Prix


 Spa - Overblik
 Spa - Arrows preview
 Spa - BAR preview
 Spa - Jordan preview
 Spa - Wurz forklarer banen
 Spa - Ferrari preview
 Spa - Jaguar preview.
 Spa - Williams preview
 Spa - vejrudsigt vol. I
 Spa - Honda preview
 Spa - McLaren preview
 Spa - Benetton preview
 Spa - vejrudsigt vol. II
 Spa - odds
 Spa - torsdagens pressemøde
 Spa - 1. fri træning
 Spa - 2. fri træning
 Spa - 3. fri træning
 Spa - 4. fri træning
 Spa - kvalifikationen
 Spa - Lørdagens pressekonference
 Spa - McLaren kvalifikation
 Spa - Jordan kvalifikation
 Spa - Williams kvalifikation
 Spa - Ferrari kvalifikation
 Spa - warm-up
 Spa - Sejr til Hakkinen
 Spa - Søndagens pressekonference
 Spa - Jordan race
 Spa - McLaren race
 Spa - Prost race
 Spa - Ferrari race
 Spa - Williams race
 Spa - Jaguar race
 

Spa - Overblik



Hent Shell-Ferraris kort over Spa Francorchamps som pdf (368kb).
MRR  


Spa - Arrows preview

Arrows teamet er i fuld gang med at forberede sig til det belgiske GP på Spa. Og i den sidste uge har teamet deltaget i testen på Silverstone, på lige fod med de fleste andre teams. Og forventningerne til løbet på Spa, må vel være højere end de var til Hungaroring. Bilen vil helst køre på højfartsbaner, det så man senest på Hockenheim.

I de tre dage på Silverstone, har den primære opgave været at finde et aerodynamiske setup. Man har fokuseret meget på affjedringsopsætningen, og er kommet til et godt udgangspunkt. Men hvad mener kørerne om Spa?

Pedro de la Rosa: "Spa er en god bane for os, og jeg håber på et bedre resultat end på Hungaroring. Bilen har været rigtig god på det seneste, og jeg mener at vi har en god chance i Belgien."

Jos Verstappen: "Det ser godt ud for os til Spa, og jeg ser virkelig frem til dette løb. Banen er ideel for os, med hurtige stræk og hurtige sving. Det er den nærmeste bane for de hollandske fans, og jeg ser frem til at der kommer mange af dem."

PDL  


Spa - BAR preview

For BAR teamet og specielt kørerne, må det være noget specielt, at komme til Spa. Sidste sæson debuterede BAR teamet som bekendt. Og løbet på Spa var det første hvor Jacques Villeneuve kom i mål med bilen. Indtil da havde han været ramt af adskillige mekaniske defekter.

Det var også her, at BAR kørerne bidrog med nogle ganske alvorlige ulykker. Begge kørere kørte galt i Eau Rouge, svingkombinationen som er ganske frygtet af mange af kørerne. Et andet frygtet sving på banen er Pouhon. Men efter Villeneuves ulykke i Eau Rouge, kom en af hans mest berømte kommentarer: "Det er nok den bedste ulykke jeg har været involveret i." Det må siges. Bilen var alt andet end hel efter ulykken.

Men er kørerne klar til Spa i år? Villeneuve er altid klar, når der er noget spektakulært i farvandet. Og Zonta, sidder der noget frygt i erindringen fra sidste år?

"Jeg er sikker på, at mange huske vores voldsomme ulykker på Spa sidste år. Det er dog ikke noget, jeg synes man skal huskes for. Siden sidste år er mange ting blevet forbedret på bilen. Den er god på hurtige baner og i hurtige sving. Vi har også haft en god test på Mugello i den forløbne uge. Det er bane, som har flere sving som ligner svingene på Spa. Vi har fundet en rigtig god balance i bilen. Spa er en lang bane - næsten 7 km. - og forbedringer med hensyn til, hvordan bilen opfører sig ved høj hastighed, kan betyde store forskelle på omgangstiderne. På trods af ulykken sidste år, kan jeg li' banen og har ingen problemer med at køre der. Jeg ser frem til et godt GP."

Malcolm Oastler, teknisk direktør: "Spa er en af vores favoritbaner, fordi den tvinger det bedste frem i alle områder, der er i og omkring bilen. Aerodynamik, motor, chassis og kører. Grundsættene må man sige, at hvis man kører godt på Spa, så er jobbet gjort ordentlig. Efter skuffelserne fra de seneste løb, tror jeg, at vi bedre forstår at få det bedste ud af bilerne, og vi kan se frem til den store udfordring som Spa er."

PDL  


Spa - Jordan preview

Jordan teamet håber på, at noget af historien vil gentage sig på Spa i den kommende weekend. Det var her, at Jordan tilbage i 1991, var ved at få deres første sejr. De Cesaris førte løbet, men kort før mål ville motoren ikke mere, og så gik den sejr op i røg. Det var også her, at Michael Schumacher debuterede i F1 for teamet. For 2 år siden, fik Jordan sin første sejr her, det var endda en 1-2 sejr ved Damon Hill og Ralf Schumacher. Sidste år blev det til 5 points, 4 til HHF og 1 til Damon Hill. Så det er med gode forventninger, at man stiller op til det belgiske GP.

Trevor Foster, adm. direktør: "Alle kørerne elsker Spa, og her kan man virkelig opnå den fulde tilfredsstillelse ved at køre. Jeg tror, at kombinationen af de hurtige sving og den meget varierende natur, gør den så speciel. Vi håber på at finde det perfekte setup til bilerne, så Heinz-Harald og Jarno vil få et godt og spændene løb."

Frentzen: "Det er spændene at køre her af forskellige grunde. Jeg kan li' den fordi, det er en meget naturlig bane med lange stræk, og nogle meget interessante sving ude i skovområdet. De hurtige sving er meget udfordrende, og specielt Eau Rouge er det mest spændene sving overhovedet i F1. Det er en kæmpe udfordring, at køre med fuld gas igennem svinget under kvalifikationen. Vejret er som regel meget uforudsigeligt, hvilket kan gøre et løb endnu mere spændene. Banen er den, der ligger tættest ved min hjemby, og der kommer som regel mange derfra, for at følge mig og løbet, så på den måde, er det en slags hjemmebane for mig."

Trulli har også gjort det rimeligt på Spa. I 1998 fik han sit første point for hans daværende team, Prost. Han startede helt tilbage som nr. 13 og sluttede på sjettepladsen. "I -98 havde jeg et godt løb, hvor det lykkedes mig at køre op i gennem feltet og slutte på sjettepladsen. Det var et stort øjeblik. Jeg kan virkelig godt li' Spa. Det er min favoritbane, den er meget spændene og udfordrende for kørerne. Spa er meget lang og meget teknisk udfordrende, så man behøver en virkelig god bil. Det har jeg i år, så jeg håber på, at jeg kan få et godt resultat med herfra. Det er noget vi alle længes efter i teamet."

Tim Holloway, chef ingeniør: "Banen har meget historie, og set udfra en ingeniørs synsvinkel, er det noget af det mest fantastiske i løbet af året, fordi banen er så speciel. Vi forventer at køre med medium eller low downforce. Det bliver en udfordring, at finde den optimale balance i bilen, så den kan køres rigtig igennem de hurtige sving. Sidste år klarede vi det udmærket både i vådt og tørt vejr. Vi håber på en god præstation fra kørerne. Ved testen på Silverstone i den forløbne uge, koncentrerede vi os om valg af dæk og aerodynamisk setup. Vi havde en god uge, og jeg tror, at vi vil være at finde i den allerforreste del af feltet. Vi synes at være inde i en god udvikling. Vi har hidtil klaret os godt i Belgien, og vi håber, at kørerne vil være med langt fremme når løbet slutter."

PDL  


Spa - Wurz forklarer banen

Selvom Alexander Wurz har fået sparket hos Benetton, er han stadig habil nok til at fortælle os den svære Spa-bane igennem, en bane som han selv betegner som sin favoritbane.

Her har du mulighed for at se og lytte til østrigerens beskrivelse af kalenderens længste bane, og han forklarer hvordan den skal køres - rent teoretisk... Bemærk at der kan være en kort loade-tid.

Virtuel omgang på Spa med Alexander Wurz.

BB  


Spa - Ferrari preview

Det belgiske GP tegner til at blive meget spændene. Ferrari og McLaren er i en tæt duel, både i kørernes mesterskab og i konstruktørernes. Og Spa må være et ret godt sted at se duellen forsætte. Banens beskaffenhed indbyder til at vise, hvem som har den stærkeste kombination af bil og kører. Gode lange stræk, hurtige og tætte sving, højdeforskel i banens niveau og ikke mindst, et til tider meget omskifteligt vejr. Det er alle faktorer, som har en væsentlig indflydelse på et løbs resultat.

Men hvor står Ferrari i alt dette?

Man har siden det ungarske GP, haft meget travlt. Man har testet på både Fiorano og Mugello. Det er øvet starter, man har testet dæk til både vådt og tørt føre, og man har testet en nyudviklet motor med flere hestekræfter, om den skal bruges i GP'et vides endnu ikke.

Michael Schumacher: "Jeg elsker at køre på Spa af mange grunde. Det er en udfordrende og derfor meget tilfredsstillende bane at køre på. Det krævet at arbejdet mellem kørere og ingeniører, skal fungerer optimalt. Det er den bane, der er tættest på min hjemegn, så det er næsten en hjemmebane for mig. Der er altid mange tyskere iblandt tilskuerne på Spa. At vinde på Spa, er ligeså tilfredsstillende som at vinde på Hockenheim. De pludselige byger i området, er altid med til at skabe en ukendt faktor til dette løb. For at vinde, skal tage den rigtige beslutning på det rigtige tidspunkt, ellers kan man tabe løbet i løbet af nogle få omgange. Ferrari har tidligere vist hvor gode de er til at disse beslutninger, og jeg ser frem til GP'et, uanset hvad der end måtte ske."

Rubens Barrichello: "Det var på den bane, at jeg fik min første pole. Det var i 1994. Og ligesom alle de andre kørere, kan jeg virkelig godt lide at køre her. Det er virkelig en racers bane. Den kan være helt fantastisk at køre på, hvis du har en god bil. Det kan også være et virkeligt mareridt at køre her, hvis bilen ikke fungerer som den skal. Jeg ser frem til løbet, og i år er vi virkelig godt forberedte. Samtidig er det en bane, hvor der er gode muligheder for at overhale."

Ingen af de to Ferrari kørere repræsenterede Ferrari sidste år på Spa. Barrichello var hos Stewart, og Schumacher var skadet efter sin ulykke på Silverstone.

PDL  


Spa - Jaguar preview.

Irvine og co. hvæsser kløerne og er parat til at udnytte de bedre muligheder for overhaling, som banen i Spa Francorchamps giver. Chefdesigner Gary Anderson: “Vi har været på Silverstone for at afprøve forskellige nye aerodynamiske dele og et grundlæggende set-up til Spa, og var godt tilfredse med resultatet. Den afgørende test er dog, hvordan der går i Belgien. Vi kan naturligvis ikke forudsige resultatet, men vi håber absolut at score points denne weekend.”

Jeg er egentlig ikke den store tilhæger af Spa,” siger Eddie Irvine. “Der er ikke den store udfordring i at holde sømmet i bund igennem hurtige sving, når raceren er sat op med til det – der er ikke rigtig brug for at trylle med bilen. Men jeg har da respekt for Eau Rouge svinget. Det er unikt. Både dér og i første sving skal man passe meget på. Og så bliver det rart at køre på en bane med flere overhalingsmuligheder..”

Johnny Herbert er mere enig med resten af feltet, om at kunne se udfordringerne. “Jeg nyder altid at køre på Spa, må jeg tilstå. For mig er det den bedste og mest krævende bane i sæsonen, og Eau Rouge er simpelthen det bedste sving i Formel-1. Der bliver fårene skilt fra bukkene, som man siger (eller er det kyllingerne fra kattene, red.). Desuden håber jeg at lykke omsider vil vende tilbage, så jeg kan afrunde min F1-karriere med maner.” Tja, det ville da være forfriskende at se en Jaguar slutte i points’ne...

GRN  


Spa - Williams preview

Spa er en af de gode gamle klassiske GP baner, også selvom der er lavet ændringer på den igennem årene. Williams teamet er nu på vej til Spa, efter testen på Silverstone i sidste uge. Og mon ikke man satser på, at bevare den tredjeplads man har i konstruktørernes mesterskab.

Ralf Schumacher: "Stik imod vore forventninger, havde vi en god konkurrencedygtig bil i Ungarn, og det lykkedes mig at bevare en plads i top-seks, igennem hele løbet. Ved testen i sidste uge på Silverstone, fokuserede vi meget på, at forbedre det aerodynamiske setup. Det lykkedes, men der er stadig lang vej endnu. Spa er ikke nogen nem bane, hverken for kører eller bil. Downforce indstillingen skal ligge mellem medium og low downforce, ellers kan man ikke udnytte de lange stræk, specielt efter Eau Rouge og Stavelot. Eau Rouge er det mest spændene sving på hele kalenderen. Det bliver taget i sjette gear, og bilen skal være i absolut 100 % balance for bl.a. at kunne bevare farten ud på langsiden lige efter. Svingene fra Les Compes til Stavelot, er middelhurtige sving og der forventer jeg egentlig den bedste håndtering af bilen. Bortset fra Eau Rouge, skal aerodynamikken være absolut i orden ved Blachimont, som er en hurtig venstre kurve. Ved Bus Stop chikanen skal man bruge kerberne for at komme igennem så hurtig som muligt."

Jenson Button: "Spa er en af de få baner, som jeg har kørt på før i min karriere. Det skete sidste år i F3, og som så mange andre kørere, har jeg en speciel oplevelse af Eau Rouge. Og den bliver sikkert ikke mindre i F1, men det er en udfordring, jeg ser frem til. Vi havde et rigtig godt setup på bilen i Ungarn, og efter testen på Silverstone, ser jeg frem til et virkelig godt løb på Spa."

Frank Williams: "Det er en enestående racerbane, og det er en som racer fans, hvad enten de er kørere eller tilskuere nærmest tilbeder. Vi håber på, at den ikke bliver ændret, hvilket har været skæbnen for andre store racerbaner."

Gerhard Berger: "Spa er en af de bedste baner i F1, og ikke mindst på grund af Eau Rouge. Det er en meget lang bane med hurtige sving. For os bliver det meget interessant, at køre på Spa, fordi vi har haft visse problemer på det seneste på hurtige baner. Jeg tror, at teamet har gjort gode fremskridt på Silverstone. Vi vil gerne forsætte med at slutte i pointene."

PDL  


Spa - vejrudsigt vol. I

Chancerne for at der bliver styrtregn over Spa er ikke så store. Der loves nemlig meget godt vejr - altså hvis man er til solskin og varme.

Der ventes en mindre 'hedebølge' over Belgien eftersom der bevæger sig varme op mod det nordlige Europa (og som også kommer til Danmark - endelig...) Derfor siger vejrudsigten at der kommer en del sol, men at der også dukker skyer op. Temperaturen ventes at snige sig op over 25 grader, og lørdag forventes det at den også runde 30 grader. Ligeledes ventes der varme til søndagens løb.

Så vi skal vist ikke forvente et regnfyldt løb som det vi så i 1998. Uden at være pessimist og sortseer, så ville det have været sjovere med mulighed for regn. Det plejer at give mere drama og godt race...

BB  


Spa - Honda preview

Spa er noget specielt for Honda, ligesom for mange af de andre teams. Det var her Honda scorede deres første point i F1. Det skete i 1965, da Richie Ginther kom i mål på en sjetteplads. Siden har Honda opnået stor succes på banen, specielt i årene sammen med McLaren, hvor Ayrton Senna tog godt for sig af sejre.

Man er meget vel klar over hos Honda, hvad Spa kræver. Mange ting skal fungere 100% på samme tid. Motor, aerodynamik, chassis og specielt kørerenes evner og koncentration, er utrolig vigtige faktorer på denne bane. Og modsat de fleste andre teams, som testede på Silverstone, så valgte Honda og BAR at teste på den italienske Mugello bane.

Kazutoshi Nichizawa, teknisk direktør i Honda R&D: "Vi havde en rigtig god test i Italien. Mugello banens karakteristik er meget lig Spa, dog var det noget varmere, end vi nok vil opleve i den kommende weekend. Forskellene i højdeniveauet, de lange stræk og en god variation af sving, gav os en god mulighed for at indsamle vigtige data. Alt i alt, så tror vi hos Honda, at de resterende løb passer fint til BAR-Honda 002, så vi har en begrundet tro, på nogle gode resultater inden sæsonen slutter."

PDL  


Spa - McLaren preview

Næste stop på løbskalenderen er den berømte Spa-Francorchamps bane i Belgien. Og for første gang i denne sæson, er McLaren øverst på pointtavlen. Det gælder i begge mesterskaber. Det er dog ganske, ganske få point der skiller dem fra Ferrari og deres kørere. Selvom banen er den længste i F1 serien, så er det absolut ikke lige meget, hvordan der køres. Banens layout gør, at man skal være fuldt koncentreret i hele tiden.

McLaren har stolte traditioner her. Ni gange har man vundet her, og første gang var i 1968, hvor Bruce McLaren vandt, for øvrigt teamets første sejr i F1. Siden har Ayrton Senna taget godt for sig, og sidste år var det David Coulthard der vandt.

David Coulthard: "Jeg kan godt li' banen - som de fleste andre kørere. Det er en stor udfordring, og man skal virkelig arbejde hårdt hele tiden. Når du har bilen i balance og rammer en omgang rigtigt, så er det bare en helt fantastisk følelse. I gennem Eau Rouge skal man køre med speederen i bund, fordi i det næste sving, Les Combes, som er et medium sving, er der gode muligheder for at overhale, så man skal bevare et så højt tempo som muligt hen til svinget. Jeg føler mig helt på toppen, og efter sidste års sejr, vil jeg prøve at få to i træk."

Mika Hakkinen: "Der er ingen tvivl om, at jeg ser frem til dette løb. Det er dejligt at føre mesterskabet, men lige nu er jeg koncentreret om selve løbet. Jeg var med ved testen på Silverstone i to dage. Vi havde håbet på regn noget af tiden, så vi kunne få mulighed for at teste i vådt føre inden Spa. Vi kommer i god form, og det belgiske GP giver altid fuld valuta for pengene til tilskuerne. Der er gode overhalingsmuligheder - forhåbentligt for jeg ikke brug for dem."

Ron Dennis: "Spa er en bane for kørerne. Og med de vekslende vejrbetingelser, er det en stor udfordring for teamet også. Som altid, forventer vi at forlade Spa med maksimum points, så vi kan udbygge føringen i begge mesterskaber."

PDL  


Spa - Benetton preview

Holdets forberedelser har denne gang været en smule usædvanlige, idet de tog til Danielson i Frankrig for at afprøve aerodynamiske detajler, i stedet for at teste på en af de samme baner som de øvrige F1-deltagere. Teknisk direktør Pat Symonds forklarer det med, at man syntes det var bedre at koncentrere kræfterne om dette, fremfor en normal optakt.

På den anden side er det jo klart nemmere at holde en joker ‘oppe i ærmet’, når man ikke i samme grad er i kollegers og pressens søgelys, og Benetton har jo en stor interesse i at komme tilbage i points'ne efter tre løb uden scoring.

“Spa er jo en meget lang bane, og det følger naturligt heraf, at der er mange sving som stiller specielle krav til bilen. Den skal derfor være i perfekt balance for at kunne sætte en konkurrencedygtig omgangstid,” forklarede Pat Symonds og fortsatte: “Jeg anser den for at være den tredie-hurtigste i kalenderen. Derfor skal man køre den i et low-downforce setup, og vi anvender vinger som dem i Canada. Den største udfordring kan dog nemt blive vejret, da det ofte regner kraftig og pludseligt i Ardennerbjergene. Givet det blandede sommervejr i Europa er vi glade for, at Bridgestone (også) medbringer et ny-udviklet regnvejrsdæk, der er beregnet på store vandmængder – udover intermeditates og de almindelige (rillede) dæk i mellemhård og blød udgave. Jeg vil dog tro, de fleste vælger de bløde dæk, hvis det er tørt, for at opnå bedst muligt vejgreb.”

“Vores test på Danielson gik fint, både med hensyn til aerodynamik og start-teknik. Nu håber vi på at score nogle points, så vi atter kan tage trediepladsen foran Williams.”

GRN  


Spa - vejrudsigt vol. II

Den foreløbige vejrudsigt for weekendens Grand Prix på Spa banen, lover meget forskelligt vejr.
Fredagen morgen skulle temperaturerne ligge på 15 grader, men i løbet af dagen skulle de stige til omkring 26 grader.

Om lørdagen skulle temperaturen starte omkring de 17 grader, men vil så stige til omkring 31 grader, men der skulle også være store chancer for at der kommer enkelte regnbyger.

Søndag skulle blive den værste dag. Om morgenen vil temperaturen ligge omkring de 18 grader, men vil stige til omkring 29 grader. Iflg. de foreløbige prognoser så skulle fugtigheden være meget høj om søndagen, og der vil være meget stor risiko for at der kommer meget kraftige byger under løbet.

Alt dette er jo kun en foreløbig prognose. Men personligt håber jeg på tørt vejr, og temperaturer omkring de 25 grader. Det har ikke noget at gøre med at jeg selv skal ned og se løbet, men fordi det er sjovest at se racerløb i tørvejr.

BKP  


Spa - odds

Den flyvende finne er favorit til at vinde weekendens Belgiske Grand Prix. Michael Schumacher følger lige efter på en 2. plads, mens David Coulthard er af finde på en 3. plads. Rubens Barrichello er på 4. plads i.flg bookmakerfirmaet William Hill.

Bookmakerfirmaet William Hill har følgende odds på kørerne.

Mika Hakkinen 13/8
Michael Schumacher 7/4
David Coulthard 5/2
Rubens Barrichello 10/1
Ralf Schumacher 25/1
Giancarlo Fisichella 33/1
Heinz-Harald Frentzen 40/1
Jacques Villeneuve 50/1
Jason Button 50/1
Eddie Irvine 100/1
Jos Verstappen 125/1
Ricardo Zonta 125/1
Pedro de la Rosa 125/1
Mika Salo125/1
Johnny Herbert 150/1
Alex Wurz 150/1
Pedro Diniz 250/1
Jean Alesi 250/1
Nick Heidfeld 500/1
Marc Gené 1000/1
Gaston Mazzacane 1000/1

BKP  


Spa - torsdagens pressemøde

Deltagere: Mika Hakkinen, Michael Schumacher, David Coulthard, Egbhal Hamidy (Arrows) og Alain Prost.

Sp: Eghbal - du er designer af Arrows'en, som ser ud til at være en meget god racer i år. Fortæl os om hvordan du har det med den.
Hamidy: Vi er meget tilfredse, men ikke så meget som jeg gerne ville have været. A21'eren har vist sig at være meget bedre end sidste års Arrows. Vi begyndte meget sent med designet af denne racer, og derfor måtte vi bøde når det kom til holdbarhed, specielt i begyndelsen af sæsonen. Vi er stadig ikke på toppen når det kommer til holdbarhed, men vi gør store fremskridt. Racerens fart er rimelig i forhold til den tid og de ressourcer vi har. Men jeg tror at vi kan gøre det bedre og selvfølgelig arbejder vi på det.

Sp: Næste år får i den tidligere Peugeot-AMT motor. Vil det være lidt af en ændring?
Hamidy: På papiret er AMT en meget god motor. Vi kan arbejde med det, og der er planer om at forbedre det. Den er mere kompakt som vil give bedre mulighed for at 'pakke' raceren, og vi føler at med de fremskridt som kommer i midten af næste sæson, gør at vi bliver bedre.

Sp: Der tales om at det bliver en lettere motor, som gør at I kan få et lavere tyngdepunkt.
Hamidy: Det er rigtigt. Tyngdepunktet i næste års Arrows vil være lavere end i år.

Sp: Må jeg spørge om din egen baggrund - jeg forstår at du kommer fra et land som ikke er kendt for at have talenter i motorsport.
Hamidy (griner): Nej - jeg er iraner, men jeg flyttede til England for mere end 20 år siden. Jeg var først interesseret i aerodynamik i luftfart, men på en eller anden måde blev jeg involveret i motorløb.

Sp: Hvem har haft den største indflydelse på din karriere i motorsport?
Hamidy: Jeg har været heldig at arbejde sammen med meget store ingeniører. Patrick Head, Adrian Newey, Enrique Scalabroni, Alan Jenkins og nu Mike Coughlan. Jeg synes at jeg har været meget heldig. Den som har haft størst indflydelse på mig er Patrick.

Sp: Alain, alle vil gerne vide hvad der er dit teams fremtid. I en pressemeddelelse som jeg har her, siges der, modsat nogle rapporter, at ingen motorkontrakt er blevet indgået til 2001. Det er også spørgsmålet om du vil eller ikke vil sælge Prost, og vi hører rygter om din egen fremtid. Kan du fortælles os noget?
Prost: Nej, egentlig ikke - det er derfor vi har udsendt en pressemeddelelse. Vi har ikke underskrevet noget og intet er løst, så der er ikke noget at sige i denne weekend. Jeg håber at kunne sige noget i næste uge. Jeg er meget glad for at se de mange journalister her, men der er tre gutter som kæmper om VM, og det er meget mere interessant at få noget at vide om. Det eneste jeg vil sige er at jeg er ret optimistisk. Men jeg kan ikke sige mere end det.

Sp: Sæsonen har som et hele ikke været god for jer, og der er ikke nogen hurtig løsning. Kan I til næste år finde en hurtig løsning?
Prost: Du siger at det ikke har været ret godt, men faktisk har sæsonen været meget dårlig. Vi begyndte dårligt med store forsinkelser og kunne ikke teste. Raceren var ikke meget god i begyndelsen og selvom vi har forbedret raceren, er det ikke nok. Det eneste jeg kan sige, er at det i disse dage er meget svært at køre mod de store teams som bliver støttet af store motorkoncerner. Når man er et eller halvandet sekund efter, er det meget svært at hente ind. De sidste femtiendedele koster mange penge. Vi ved hvor vi er. Der har været folk som ønskede at tro at Prost med Peugeot kunne slå McLaren og Ferrari. Sådan er det ikke! Det var overhovedet ikke muligt. Hvis man er rimelig objektiv, så har man ikke dette problem. Men det er klart at raceren og motoren ikke har været god nok.


Alain Prost har meget at tænke over - det har været en meget dårlig sæson i år

Sp: En tidligere Prost-kører, Olivier Panis, har brugt et år som

BB  


Spa - 1. fri træning

Så er det igen Grand Prix weekend, og denne gang så er det på den 6,968 km. lange Spa Francorchamps bane i Belgien det foregår. Vi er nået til det 13. Grand Prix løb i denne sæsonen, og som sædvanligt så skal Formel 1 kørene 7 gange på banen i løbet af en løbsweekend.

Den samlede tidsplan ser således ud:
Dag Fra Til Kørsel
Fredag 11:00 12:00 1. fri træning
13:00 14:00 2. fri træning
Lørdag 09:00 09:45 3. fri træning
10:15 11:00 4. fri træning
13:00 14:00 Kvalifikation
Søndag 09:30 10:00 Morning Warm-Up
14:00 16:00 Race

Men nu til det som det drejer sig om i nu, nemlig 1. fri træning. Og her gælder lige som for 14 dage siden i Ungarn, at kørene skal ud på en bane som de ikke har haft mulighed for at teste på i forvejen. Og det vil nok være med til at sikre at der kommer livlig trafik på banen, således at de enke

AN  


Spa - 2. fri træning

Så er det tid til dagens anden og sidste frie træning. Og så må vi håbe at Jean Alesi har fået repareret sin Prost racer, da han er den eneste kører der ikke nåede at køre en hel omgang på banen i den første fri træning. Spændende bliver det også at se om der bliver sat lidt bedre tider her i eftermiddag, formiddagens tider lå ca. 2,5 sek. fra sidste års poletid.

Belgiens Grand Prix - 2. fri træning:
TidHændelse
12:55 Vejret på Spa er stadig solrigt.
Luft temp.: 22 C.
Bane temp.: 35 C.
13:00 Grønt lys = den 2. fri træning er igang.

De første kørere på banen er:
Heinz-Harald Frentzen, Gaston Mazzacane, Eddie Irvine, Jean Alesi, Mika salo og Jarno Trulli.

13:02 Nick Heidfelt og Marc Gene også på banen.
13:04 Jean Alesi - 1:57,621 - 17. pladsen.
Dermed har alle kørere fået noteret sig en tid i dag.

Michael Schumacher kører ud på banen.

13:06 Mika Hakkinen, David Coulthard og Rubens Barrichello kører ud på banen.
13:09 Michael Schumacher, Mika Hakkinen og Rubens Barrichello tilbage i pitten uden at forbedre deres tider.

Kun Jacques Villeneuve, Gaston Mazzacane og David Coulthard er på banen i øjeblikket.

13:11 Eddie Irvine og Mika Salo kører ud på banen igen.
13:14 Rubens Barrichello og Jarno Trulli på vej ud af pitten.
AN  


Spa - 3. fri træning

Efter gårsdagens to frie træninger så er det McLaren køreren David Coulthard der ligger i front med tiden 1:53,398. Tiden blev sat ca. 45 min. inde i den første fri træning. Og ser man på de to frie træninger fra i går samlet, så er stillingen i top 6 følgende:
1 - David Coulthard
2 - Mika Hakkinen
3 - Johnny Herbert
4 - Jacques Villeneuve
5 - Michael Schumacher
6 - Alexander Wurz

Igen i dag skal der køres 2 frie træninger, men hvor de i går var på 60 min. hver, så er de i dag kun på 45 min. hver.
Og lad os så komme igang med dagens Formel 1 oplevelser.

Spa - 3. fri træning
TidHændelse
08:55 Vejret på Spa er ligesom i går solrigt.
Luft temp.: 18 C.
Bane temp.: 23 C.
09:00 Nu tændes de grønne lamper - 3. fri træning er igang.

Første kører på banen er Johnny Herbert i Jaguar.

09:01 Allerede nu er ca. 2/3 dele af feltet på banen.
09:03 Nu kører både Mika Hakkinen og Michael Schumacher ud på banen.
09:06 Dagens første tid:
Jos Verstappen - 1:56,930.
09:07 Pedro de la Rosa - 1:55,392
09:11 Jos Verstappen - 1:55,196

Mika Salo - 1:54,794 - 1. pladsen.

09:12 Gaston Mazzacane - 1:56,338 - 5. pladsen.

Michael Schumacher laver en slem blokering i "La Source", og er meget tæt på at ramme autoværnet.

AN  


Spa - 4. fri træning

Det bliver spændende at se om 4. fri træning kan blive lige så action fyldt som 3. fri træning var det. Den var fyldt med førerskift og tiderne blev sænket markant i forhold til i går. Den 4. fri træning er igen en 45 minutters session, og samtidig den sidste mulighed der er for at komme på banen inden kvalifikationen i eftermiddag. Med både David Coulthard (5. pl.), Michael Schumacher (7. pl.) og Rubens Barrichello (14. pl.), så føler Mika Hakkinen på 1. pladsen sig nok godt tilpas her i pausen mellem de dagens to frie træninger.

Og her kommer så den 4. og sidste fri træning i forbindelse med Grand Prix'et på Spa banen i Belgien år 2000.

Spa - 4. fri træning
TidHændelse
10:10 Her fem minutter før start, så er temperaturene som følger:
Luft temp.: 20 C.
Bane temp.: 27 C.
Og vejret er fortsat solrigt. Hvilket er temmelig usædvanligt på Spa, hvor regn og rusk mere er reglen end undtagelsen.
10:15 Så tændte det grønne lys, men der holder ingen kørere parat i udkørslen. Alle kørene er fortsat i deres pitgarager.
10:19 Så er de to Williams racere på banen.
10:20 Jarno Trulli og Eddie Irvine kører nu også på banen.
10:21 Så kommer også Michael Schumacher og Giancarlo Fisichella på banen.

Marc Gene og Johnny Herbert er på vej ud nu.

Mika Hakkinen på banen.

10:22 Begge BAR racere er nu på vej ud af pitten, med begge Minardi'erne lige efter sig.
10:24 Pedro de la Rosa på banen.
10:25 AN  

Spa - kvalifikationen

Så er det blevet tid til kvalifikationen, der jo bestemmer start rækkefølgen, til morgendagens Belgiske Grand Prix på Spa-Francorchamps banen. Hvis man skal tage de frie træninger som en rette snor for hvad vi kan forvente os, så må man nok sige at det ser ud til at McLaren har de bedste kort på hånden i øjeblikket. De har været bedst i alle fire frie træninger, David Coulthard i fredagens og Mika Hakkinen i lørdagens.
Der har også været en del af de mere sjælne gæster i toppen af de frie træninger, og Ferrari teamet, som er McLarens værste konkurrenter, de har haft store problemer med at holde tempoet indtil nu denne weekend.
Så det kan være at vi får en meget anderledes og dermed også mere spændende startopstilling ud af dagens kvalifikation.

Sidste års poletid, sat af Mika Hakkinen i McLaren, var på 1:50,329. Og den bedste tid der indtil nu er kørt på banen denne weekend er også sat af Mika Hakkinen, og den er på 1:51,043.
Det bliver spændende og se om kvalifikationstiderne i år kan slå disse tider.

Spa - kvalifikationen:
TidHændelse
12:55 Solen skinner stadig over Spa, og vejrudsigterne lover at det holder dagen igennem.
Luft temp.: 25 C.
Bane temp.: 31 C.
13:00 Så er det grønne lys tændt, men der holder ingen kørere klar ved udkørslen.
13:05 Det ser ud til at nervekrigen er startet, for ingen vil være de første på banen.

De skyer der i øjeblikket driver ind over banen, har sænket bane temperaturen til 29 C.

13:06 Ricardo Zonta er ved at gøre sig klar i hans BAR racer.
13:08 Flere kørere sidder nu klar i cockpittene på deres racere.
13:10 Så er den første kører på banen, det er Gaston Mazzacane i hans Minardi.
13:11 Mika
AN  


Spa - Lørdagens pressekonference

Pressekonferencen efter lørdagens kvalifikation.

Mika Hakkinen (McLaren) - 1.50.646
Jarno Trulli (Jordan) - 1.51.419
Jenson Button (Williams) - 1.51.444

Sp: Velkommen til de tre bedste kørere I kvalifikationen til det belgiske GP. Mika Hakkinen, du kørte ud tidligt – hvorfor?, var det bare for at sætte en tid?
MH: Vi lavede nogle gode forbedringer på bilen efter morgnens træning, som vi ville se udfaldet af hurtigst muligt, derfor kørte jeg tidligt ud.

Sp: Er du overrasket over ikke er oppe i toppen af gridden?
MH: Tja, jeg ved at Michael havde trafik problemer i den sidste sektor, på hans sidste omgang, og hans første og anden sektor tider, var fuldt konkurrence-dygtige. Så de er hurtige, de fik bare ikke gjort tingene i rette tidspunkt denne gang. (han smiler)

Sp: Jarno Trulli – fantastisk? Første startrække, hvordan har du det?
JT: Ret godt. Jeg regnede med det, fordi bilen har kørt rigtigt godt hele weekenden. Vi arbejdede hårdt på at finde den optimale balance – aerodynamisk og mekanisk – og jeg havde det godt inden jeg kørte ud på banen. Jeg har kørt hurtigt hele weekenden, og ærligt talt, regnede jeg med en top 5 placering. Men top 2 er virkelig godt, det er et godt resultat, ligesom i Monaco og forhåbentlig vil det blive endnu bedre i morgen.

Sp: Jenson Button, første sæson I Formel 1 og nummer tre på startgridden. Det må være fantastisk for dig?
JB: Kun en smule. Jeg regnede ikke med at være nummer tre på gridden, vi håbede på en top 6 placering, efter den gode træning i morges, men jeg er fuldstændig overvældet. Jeg var så heldig, at da jeg kørte banen rundt, så jeg masser af engelske fans, det var en fantastisk følelse. Jeg er meget glad for at være i top tre, for den første gang.

Sp: Spa er en bane du for en gang skyld kender. Alle snakker om Eau Rouge. Men hvad med Blanchimont? Er disse sving ligestillede for dig?
JB: Blanchimont er ret svært, du har sømmet I bund, men det er ret svært og hurtigt, og også i træningen, mistede vi ret meget dæk og det var også hårdt at styre. Jeg tror jeg skal skrue op for servostyringen, mine armmuskler er ikke store nok til Formel 1 endnu! (han griner). Men Eau Rouge er et fedt sving, men jeg har dog ikke kørt med sømmet i bund igennem det endnu!

Sp: Tilbage til dig Mika, vil du supers-starte, som du tidligere har gjort, eller vil du tage det lidt roligere?
MH: Det kommer an på de her fyre! Hvordan de vil tage starten!. Jeg prøver på at lave gode starter og ikke lave fejl, så jeg regner med at starten og løbet, vil være meget interessant.

Sp: Der er en lille strækning for det første sving, La Source, som har voldt problemer I mange I det belgiske GP. Gør det dig nervøs, eller tager du det mere roligt, nu du er på Pole?
MH: Ja, en smule

PH  


Spa - McLaren kvalifikation

Mika Hakkinen tog sin 26. pole, og sikrede McLaren teamets 110. pole! Med fremragende kørsel fløj Hakkinen i front. Han var ¾ dele af et sekund hurtigere end nr. to!
"Jeg er naturligvis glad for at tage pole for anden gang i træk i det belgiske Grand Prix. vi fandt et godt setup til bilen, og teamet gjorde et fantastisk stykke arbejde. Vi forbedrede bilen gennem hele kvalifikationen, og jeg er optimistisk før morgendagens løb."


Mika Hakkinen tager en genvej til sin pole nr. 26.

Hakkinen er dog lidt bekymret for, Trulli og Button, der blev hhv. nr. to og tre:
"Jeg ved ikke rigtigt, hvad de vil gøre. De kæmper begge om point. jeg håber bare, at de holder hovedet koldt, at ingen laver fejltagelser, og at vi kommer forbi det første hjørne. Hvis vi kan gøre det, burde vi kunne få et glimrende løb."

DAVID COULTHARD
Imens kunne David Coulthard 'kun' klare en 5. plads, og kom aldrig tæt på Hakkinen. Skotten er da også klar over, at det bliver svært for ham at vinde i morgen:
"Jeg behøver et mirakel for at vinde løbet. Jeg tror at det var min værste lørdag dette år."
"I virkeligheden havde jeg kun én rigtig tur i dag. To af mine forsøg blev ødelagt af trafik, og i de sidste minutter af kvalifikationen forhindrede gule flag ved Bus Stop chikanen mig at forbedre min tid, da jeg blev nødt til at lette foden. Bilens balance var til at leve med, men jeg kæmpede for at få grip."

RON DENNIS
"En fuldt fortjent pole til Mika, som systematisk forbedrede sin bil sammen med sine ingeniører. Davids tid var et resultat af trafik, og fordi han ikke nåede at finde et godt setup, da han tabte tid i går grundet en punktering og hydrulikproblemer i morges."

NORBERT HAUG
"En fremragende præstation af Mika. Han fortjener virkelig denne pole. Det er en skam, at David mistede en mulig placering i anden startrække, da han blev nødt til at sagne farten under hans sidste omgang ved Bus Stop chikanen, hvor der var gule flag. Vores udgangspunkt før løbet er godt."

ISH  


Spa - Jordan kvalifikation

Jarno Trulli leverede en fornem præstation da han under kvalifikationen gav Jordan en plads i den forreste række. Trulli satte næstbedste tid mens Heinz-Harald Frentzen havde en problemfyldt dag med 8. bedste tid.

"Jeg er meget glad på mine og teamets vegne," siger Trulli. "Vi har været igennem en svær tid i denne sæson, og det er tiden for at heldet vender. Jeg takker alle - ikke kun dem her i Spa, men også dem der er på fabrikken. Jeg ved ikke om jeg kunne have taget pole fra Hakkinen, men min sidste omgang var hurtigere indtil jeg kom igennem de gule flag i det sidste sving, og skulle køre langsommere. Vi fortsatte med at lave mindre ændringer på raceren og den sidste ændring - før det sidste forsøg - gjorde det rigtig godt. Jeg synes det er en utrolig bane. At tage Eau Rouge og Blanchimont med fuld speeder i en konkurrencedygtig racer, er noget jeg ikke har kunnet gøre før. Jeg nød kvalifikationen meget!"

Efter at have mistet tid med mekaniske problemer i morgenens træning, fik Frentzens kvalifikation en dårlig start, da han uheldigvis kom på tværs af Coulthard da han i sin McLaren var på en hurtig omgang og Frentzen gjorde sig klar til sit første hurtige forsøg.

"Det var min fejl - jeg så ham ikke," indrømmer Frentzen. "Radiokommunikationen er meget dårlig på det sted, og jeg vidste ikke at han var der indtil til sidst. På den næste omgang mistede jeg downforce og kørte af da jeg kørte bag ham. Så mod slutningen af min bedste omgang kom jeg forbi Coulthard på det samme sted hvor jeg havde blokeret for ham. Han havde allerede blokeret for mig en gang og så gjorde han det igen - det synes jeg var lidt unfair. Jeg mistede svinget totalt og min tid blev udelukket. I mit sidste forsøg havde jeg problemer med trafik, så det var virkelig op og ned."

BB  


Spa - Williams kvalifikation

BMW-Williams fik deres bedste kvalifikation på Spa, da Jenson Button tog en fornem 3. plads. Ralf Schumacher i søsterraceren kvalificerede sig som nummer 6.

"Jeg tænkte at jeg ville vågne inden for et minut og blot tro at jeg drømte," sagde Button efter at resultatet blev kendt. "Jeg håbede på at komme i top-6, men at være 3'er er ud over hvad jeg forventede. Men det er sjovt nu da vi har gjort det og jeg ser hvor langt jeg var efter 2'eren, og det var kun mindre end en tiendedel. Man ønsker altid at gøre det bedre, uanset hvad man har gjort. Efter dette, er alt andet end 2. hurtigste tid en skuffelse, og man kan egentlig heller ikke rigtig være glad med mindre man er på pole. Jeg kan ikke vente til løbet. Starten bliver så overvældende. Man ved ikke hvad der kan ske," siger Button.

Ralf havde det blandet. "Jeg er glad for at teamet er hurtige," siger han, "men min bedste omgang blev ødelagt i den anden sektor, da en anden racer kom i vejen. Det er dog løbet der tæller og fra 3. række er jeg meget optimistisk om at vi kan gøre noget," siger Ralf Schumacher.

BMWs leder, Mario Theissen var glad for resultatet af kvalifikation. "Det gør os selvfølgelig meget glad og giver stor opmuntring. Det er vores bedste kvalifikation indtil videre, og det er også vores andet løb i træk hvor vi starter fra anden række. Vi har taget en yderligere ændret motor med her, baseret på den vi havde i Ungarn, men tilrettelagt specielt til denne bane og med reduceret indre friktion. Vi kunne have taget den med til Ungarn, men de to baners natur er så forskelligt, så der var ingen grund til det. Men det er selvfølgelig ikke kun motoren der har givet os resultatet - det er teamet som et samlet hele. Williams har gjort det fantastisk godt på chassiset, og kørerne har gjort det godt og brugt det optimalt," siger dr. Mario Theissen.

Patrick Head summer det sammen. "Det var en exceptionel kvalifikation, specielt af Jenson. Nu skal vi sikre os at vi får den maksimale fordel. Løbet er altid fyldt med overraskelser og vi skal sikre os at vi er klar til det," siger Williams tekniske leder.

BB  


Spa - Ferrari kvalifikation

Ingen af Ferrari'erne havde en god kvalifikation. Schumacher starter som nr. 4 bag både Trulli og Button, mens Barrichello starter helt nede som nr. 10. Det var ikke helt, hvad teamet havde ventet, efter man havde lavet en række forbedringer. Samtidig brugte man en helt ny, lettere og mere kraftfuld motor i kvalifikationen. De seneste aerodynamiske forbedringer, som man havde opnået under den seneste test på Mugello, gav ingen fordele på Spa, hvor begge kørere kæmpede for at finde et godt set-up. Alligevel er teamet optimistisk før løbet.

JEAN TODT:
"Dette var en skuffende kvalifikation for begge vore kørere. Vi bliver nødt til at indse, at vi - grundet forskellige årsager - aldrig blev i stand til at udnytte al bilens potentiale, og ingen af kørerne fik sat én perfekt omgang. På sin sidste omgang blev Michael nødt til at sætte farten ned i tredje sektor pga. gule flag. Efter at have spundet på sin tredje (kvalifikations)tur, blev Rubens nødt til at stoppe op til et regelmæssigt tjek. Det betød, at han blev nødt til at skubbe hårdt på i den første 'out lap' på sin fjerde tur, så han kunne nå en sidste omgang inden for de 60 minutter (kvalifikationen varer). Det betød at dækkene blev slidte, hvilket forhindrede ham i at forbedre sin tid. Givet vores startpositioner vil vores mål i morgen være at forbedre dem."

MICHAEL SCHUMACHER:
"Jeg kan helt ærligt sige, at dette var en fuldt tilfredsstillende kvalifikation for os (fordi vi kæmpede så meget med bilen). At være nr. 4, næsten ét sekund bag pole er ikke, hvad vi havde forventet. Jeg kan huske, at ingen efter kvalifikationen i Budapest (Ungarn, red.) forventede, at Hakkinen ville vinde, men vi så alle, hvad der skete.
Nu bliver vi nødt til at kigge på vores performance, for at forstå hvad vi bliver nødt til, for at være så bedst forberedt som muligt før morgendagens løb. På min anden tur, som viste sig at være den bedste, mistede jeg tid pga. trafik på anden sektor. Og på min tredje tur, blev jeg igen nødt til at sætte farten ned pga. gule flag, som det fremgår af (tiden for) min tredje sektor. Løbet i morgen vil være interessant, specielt hvis vejret bliver forskelligt fra i dag."

RUBENS BARRICHELLO:
"Jeg har hele weekenden været ude af i stand til at finde det ideelle setup. Endelig på min tredje tur, virkede min bil til at være bedre, og jeg var ved at sætte en god tid og kunne have forbedret mig flere vigtige placeringer på gridden. Men ved indgangen til (Bus Stop) chikanen, blokerede jeg hjulene og endte med at spinne.


Rubens Barrichello's snurretur i "Busstop"

Og da jeg kom tilbage til pitten, blev jeg nødt til at vente på (et regelmæssigt) tjek (foretaget af FIA), og jeg tabte yderligere tid."

ISH  


Spa - warm-up

I morgenens warm-up stod vandet op om bilerne, når de kom susende. Regnen havde ellers taget af, men hele banen var våd og enkelte byger sørgede for at forholdene var stabile tidskørslen igennem. Regnen forstyrrede dog ikke rutinen: alle var hurtigt på banen for en enkelt omgang og vendte derpå tilbage til pitten, nogle efter reservevognene. Ingen af de andre tidskørsler denne weekend har været påvirket af regn, så alle team var ivrige efter at prøve banen under disse forhold, der ser ud til holde til løbet senere i dag.

Pedro Diniz stod for dagens første uheld, da motorproblemer tvang ham til at stoppe ved Blanchimont og til at tage gåturen tilbage til pitten efter reservebilen. McLaren fik heller ikke en god start på dagen: en pinlig forglemmelse sørgede for at David Coulthards frontvinge fløj af og skotten røg af banen ved Les Combes. Man havde simpelthen ikke fjernet det dække, der skulle beskytte vingen for nysgerrige blikke!

I mellemtiden skiftede tiderne meget. De to McLaren'er, Micheal Schumacher og Heinz-Harald Frentzen var i front sammen med Jenson Button, der har haft en strålende weekend og satte også hurtigste omgang. Hakkinen nåede netop at forbedre denne tid, da en voldsom hændelse fandt sted ved Stavelot. Giancarlo Fisichella var på vej til at sætte hurtigste omgang, da han mistede kontrollen over bilen på den våde bane og smadrede den ind i dækmuren. Benetton'en blev skudt ud igen og væltede om og landede med undersiden op ad. Vinger og dæk, på nær et, var blevet flået af. Det så uhyggeligt ud, men heldigvis var Fisichella ok. Tidskørslen blev stoppet og Fisichella hjulpet ud og sendt til undersøgelse, mens bilstumperne på banen blev ryddet op. Bilen havde nærmest skåret sig hele vejen igennem dækmuren og reparationen af denne, kom til at tage en del tid. Hos Benetton var men allerede klar til at sende italieneren på banen igen i reservevognen, men senere ombestemte man sig.

Efter 20 minutter blev warm-up'en sat i gang igen og der var megen trafik i de ti minutter. Det regnede ikke længere, men der var stadig vand på banen. De fleste team benyttede lejligheden til at få afprøvet Bridgestones nye intermediate-dæk. Trulli tog en snurretur men holdt sig på banen. Næsten samme sted som Fisichella var Villeneuve ude og røre dækmuren. Da tidskørslen sluttede var Button og Schumacher stadig på banen. Button var først med andenhurtigste tid, men Schumacher satte hurtigste tid i begge de to første sektorer og på trods af en fejltagelse, kom han foran Button. Hakkinen var hurtigst med tiden 2:03,392. Til sammenligning var finnnens pole-tid fra i går 1:50,646. Warm-up'ens hurtigst var altså: Hakkinen, M. Schumacher, Button, Barrichello, Coulthard og Salo. Resten af tiderne finder du her

CBA  


Spa - Sejr til Hakkinen

Dårlige erfaringer med starter i regnvejr fik arrangørerne til vælge en lidt alternativ startprocedure, efter forslag fra Ron Dennis. Opvarminingsomgangen blev kørt bag ved sikkerhedsvognen, der kørte ind og derved slap feltet løs. Det varede dog ikke længe før der var dramatik igen: Ikke overraskende var Jarno Trulli og Jenson Button i slagsmål inden mange omgange var kørt. Det udnyttede Michael Schumacher fra fjerdeposition til at komme forbi først den ene, så den anden. I forvirringen kørte Button op i Trulli, der spandt og endte tværs over banen, ude af stand til at forsætte. David Coulthard kom forbi scenen og det lykkedes Button at kante sig videre med Ralf Schumacher i hælene. Snart var holdkammeraten forbi.

Trulli fik ikke meget ud af sin flotte startplacering.

Vejret var blevet bedre og de forskellige løbsstrateger tog en simultan beslutning: Med Michael Schumacher som den første, gik størstedelen af feltet ind til pitstop for at komme af med regnvejrsdækkene. Op til otte biler var i pit samtidig, men McLaren tøvede. Et par omgange efter de andre kom Hakkinen ind, men Coulthard måtte vente endnu længere – en stor fejl fra teamets side og skotten røg langt ned i placeringerne.

Giancarlo Fisichella var den anden kører der opgav at fuldføre, da Verstappen kom for tæt på. Benetton placerede sig atter lidt uheldigt på banen, men sikkerhedsvognen kom ikke ud at køre igen. Alesi startede fra en 17. plads, men efter pitstop og andre hændelser, lå han oppe som 5'er! Snydt af banens overfladeforhold tog Hakkinen en tur ud i græsset ved Stavelot og så Schumacher suse forbi sig før han selv kunne forsætte og indlede jagten. Schumacher oparbejdede i løbet af de næste omgange et pusterum til rivalen på 10,5 sekund. Heidfeld blev den næste ude af løbet med mekaniske problemer. Alesi derimod var oppe som 4'er, bag Ralf Schumacher, inden franskmanden gik i pit. Længere nede i feltet gik Salo forbi Irvine i en flot overhalingsmanøvre.


Coulthard var nede på en 9. plads efter første pitstoprunde.

Halvvejs igennem løbet gik begge Ferrari'er i pit. Schumacher, der forinden havde sat nogle imponerende omgangstider, fik fyldt ekstra meget benzin på. Han kom ud som nr. 3, men til gengæld var alle hans pitstop i dette løb ovre. Resten af feltet kom også ind til pitstop på de følgende omgange og McLaren-pitten bødede lidt på den uheldige placering af første pitstop ved at sørge for Coulthard kom forbi Frentzen i pitten. De kommer ud som 7'er og 8'er. Sener var Mazzacane også inde til pitstop men han kom ikke langt og mekanikerne kunne hente ham tilbage til pitten. Imens halede Hakkinen ind på Schumacher, blot tre sekunder var tyskerens forspring på nu. Barrichello halede ligeledes ind på den yngre Scumacher på 4.-pladsen, men da brasilianeren løb tør for benzin nåede han ikke engang hele vejen hen til pitten. Exit Barrichello, men også exit Alesi, der ellers så ud til at kunne score point hjem til sit team.

Blot ti omgange tilbage og Hakkinen formindskede stadig Schumachers forspring. Ralf Schumacher var nr. 3, 30sekunder bag de to i front. Jenson Buttons kørsel havde vist hans mangel på erfaring, bla. i form af episode med Salo ved pitten, men han lå 4'er foran David Coulthard og Heinz-Harald Frentzen. Omtrent samtidig gik begge McLaren-kørere til angreb. Coulthard kom forbi Button. Oppe i front hæmmedes duellen af en Minardi, men da begge havde passeret den, angreb Hakkinen igen. Næste forhindring kom i form af Ricardo Zonta. Hakkinen greb chancen og da Schumcher gik forbi BAR'en på yderbanen, smuttede den forsvarende verdensmester forbi. Der var stor jubel i McLaren-lejren, men ligegyldig hvem den personlige favorit er, må enhver formel 1-entusiast kunne glæde sig over den flotte overhaling. Med blot fire omgang tilbage kunne Michael Schu

CBA  


Spa - Søndagens pressekonference

De tre først plaserede kørere i belgiens Grand Prix var vanen tro til presse konference umiddelbart efter løbet og præmieoverrækkelsen.

1: Mika Hakkinen (McLaren)
2: Michael Schumacher (Ferrari)
3: Ralf Schumacher (Williams)


Her ses de tre på podiet efter Belgiens Grand Prix 2000.

Sp: Mika, det var et helt fantastisk løb at se i dag. Hvordan var det at deltage i det - og vinde det?
MH: Det var helt fantastisk. Det var meget svært, mit spin var selvfølgelig ikke planlagt. Kerberne var meget glatte og svære Man bliver ligesom fanget af dem, og der er ikke meget at gøre andet end at håbe på det bedste. Jeg var heldig at blive på banen og jeg begyndte at jagte Michael. Men det var et fantastisk løb at køre, jeg nød det og bilen blev bedre og bedre hele tiden.

Sp: Angående det spin du lige nævnede. Det gjorde op for det med en helt fantastisk overhaling. Kan du fortælle om den?
Mh: Ja, den var ret anderledes, normalt er den slags situationer usædvanlige på en langside. Der kom en langsommere kører imellem os og jeg ville ikke følge efter Michael, fordi så skulle jeg overhale på slutningen af omgangen, og han vil selvfølgelig ikke give noget plads (Michael svarer: Ja). Så jeg kørte indenom og overhalede den langsomme kører og samtidig Michael. Slipstrømmen bag den langsomme kører gav mig ekstra fart og jeg kunne derved overhale.

Sp: Michael, vi så dig tit køre til højre i banen for at komme ud til vandpytterne, for at køle dækkene ned. Var det grunden til at Mika hentede dig?
MS: Nej, det hjalp mig faktisk med at køre fra ham, i den første del af løbet hvor jeg opbygede mit forspring. Men det var ikke nok, fordi han faktisk fløj rundt på banen. Han var så hurtig at der ikke var noget der kunne hjælpe.

Sp: Tilbage til overhalingen. Hvordan oplevede du den?
MS: Jeg var faktisk ret glad for at se den langsomme kører foran, fordi jeg vidste at jeg var meget langsommere end hvad teamet fortalte mig. Så da jeg røg i slipstrømmen, så troede jeg ikke at Mika kunne overhale. Normalt er der kun plads til to biler ved siden af hinanden, men Mika lavede en overraskende manøvre. Det var ret uventet for mig. Men ærligt talt, så tror jeg at han alligevel ville have overhalet mig en omgang eller to senere, fordi han var simpelthen flyvende i dag. Han havde sikkert overhalet mig udenom på et senere tidspunkt (han griner). Men jeg gjorde mit bedste i dag, og jeg fik 6 point. Vi vil kæmpe videre, selvom det var svært i dag. Det er ikke slut endnu!

Sp: Ralf Schumacher. Det evigt forbedrende Williams team. Tror du at I vil komme til at vinde løb i denne sæson?
RS: Vi troede at vi var tæt på i regnvejret. Det var vores eneste chance for at komme i nærheden af dem. Men vi så i dag at Mika var meget hurtige end resten af feltet. Så det var ikke muligt. Men vi arbejder på det! Jeg mener at vi er det tredje bedste team i VM. Og vi vil prøve at få nogle point og podiumpladser.

Sp: Hvordan var din bil i dag, fordi du havde jo ikke meget tid i morgenens warm up?
RS: Vi var forberedt på regn, så vi havde et medium setup og det var ret godt, på nær de to foran. Jeg kunne holdde mig foran Coulthard. Men 4-5 omgange før mål gik jeg problemer med gaspedalen, men det løste sig heldigvis af sig selv, og det var nok til at komme i mål.

Sp: Mika, næste løb er på Monza, med masser af Ferrari tilhængere. Tror du at du kan lukke munden på dem?
MH: Først og fremmeste har vi en test i næste uge på Monza, som er meget vigtig. Især fordi asfalten er blevet ændret. Så vi skal lære hvordan bilen opfører sig på den nye overflade, og forhåbentlig få det bedst mulige setup ud af det. Så vi kan jagte podiumpladser og forhåbentlig sejre. Men det er bedre at nyde det nu, og koncentrere sig om det næste Grand Prix.

PH  


Spa - Jordan race

Jordan fik yderligere et VM-point da Heinz-Harald Frentzen sluttede på 6. pladsen på Spa-Francorchamps i et begivenhedsrigt løb med regn tidligt i løbet.

"Jeg havde igen intet held," siger Trulli. "Jeg er meget skuffet. Jeg mener at Jenson var lidt for aggressiv og at det var for tidligt. Han skulle have ventet et par omgange da han sikkert ville have overhalet mig, fordi jeg havde problemer med mit bagdæk med meget benzin".

"Det var ikke nok plads til at Jenson også kunne overhale samtidig med Schumacher, og Jenson ramte mig. Det er noget der sker, men vi havde masser af tid til at kæmpe i løbet, og det er en skam at Jenson forsøgte at overhale der hvor det skete. Jeg må blot se frem til Monza og derimellem se frem til en fornøjelig dag hvor jeg kører 199-raceren i Stormont, Nordirland, og at få det sjovt ved Jordans 10-års jubilæumsfest på Donington søndag den 3. september."

Frentzen holdt 8. pladsen i starten, der blev kørt bag pace-car. "Det var godt at få et point," siger Frentzen, "men det var en skam at vi som team ikke vandt mere. Det var et typisk Spa-løb - starten i regnvejr og så siden tørrede det op. Jeg havde en god kamp med David Coulthard, og så med Barrichello. I bund og grund kørte jeg mit eget løb, uden nogle sammenstød eller problemer - alt gik som det skulle."

"Det ser ud til at pointene er svært at få i øjeblikket," siger Eddie Jordan. "Et løbssammenstød med Jenson Button ødelagde uheldigvis Jarnos løb. Men det er godt at få et point, fordi vi nu ligger klart på 5. pladsen. Selvfølgelig vil vi gerne længere frem i VM-stillingen og vi mistede endnu en god chance i dag, på grund af mere uheld."

BB  


Spa - McLaren race

McLaren-Mercedes' Mika Hakkinen vandt dagens belgiske grand prix og udbyggede sin føring i Formel 1-VM til 6 point. David Coulthards 4. plads betyder at McLaren-Mercedes stadig er i front af konstruktørernes VM. David beholder sin 3. plads i kørernes VM.

Mika Hakkinen
"Det var et fornøjeligt løb og jeg er meget glad for at forlade Belgien med 10 point. Jeg mistede føringen til Schumacher da jeg spandt i 'Stavelot'. Jeg ved ikke hvad der skete, men kantstenen var meget glat. Efter mit andet pitstop hentede jeg ind på Schumacher og jeg forsøgte at overhale ham mod slutningen af strækningen, men det virkede ikke. Jeg var dog i stand til at komme hurtigere ud af 'La Source'. Jeg ville nok have været tæt på, på vej op ad bakken til at overhale ham, men på grund af den langsomme kører, fik jeg yderligere et træk og var i stand til at komme forbi og trække fra."

David Coulthard
"Jeg er selvfølgelig lidt skuffet fordi jeg kom her for at vinde. Jeg mistede for meget tid i den første fase af løbet hvor alle skiftede til tørvejrsdæk. Det var ret frustrerende at være sat bag Frentzen i så lang tid, men jeg fik ham ved mit andet pitstop. Jeg var i stand til at overhale Button ved at følge ham tæt gennem 'Eau Rouge' og hans slipstrøm tillod mig at komme forbi ham før chikanen."

Ron Dennis
"Mikas løb blev noget hæmmet af hans spin og var ikke i balance midt i løbet. Ved hans sidste pitstop fik lavet den nødvendige justering som forbedrede raceren og tillod ham at hente Schumacher. Hans overhalingsmanøvre er jeg sikker på går over i historien som en af de bedste i Formel 1. Davids løb blev hindret af vores beslutning om at stoppe ham en omgang senere end Mika - det var selvfølgelig en fordel set i bakspejlet. Det var dog en godt comeback, og et godt udført pitstop samt en blot overhaling af Button, som gav ham en velfortjent 4. plads. Hans mesterskab er helt sikkert ikke forbi og vi vil fortsætte med at give vores kørere lige behandling på Monza."

Norbert Haug
"En fornem sejr til Mika og en fantastisk overhaling. Mika er nu i en meget god position til de sidste fire løb, og det er teamet også i konstruktørernes stilling. Synd for David - vi skulle have taget ham ind til et dækskifte tidligere. Men teamet gjorde det godt i pitten og hjalp David til at overhale Frentzen. Vores fejl kostede Mika et point, da han helt sikkert ville have sluttet 3'er i stedet for 4'er. Vi koncentrerer os nu om det næste løb på Monza."

BB  


Spa - Prost race

Prost kom tæt på, rigtig tæt på at få nogle point - og det var vigtige point, eftersom teamet ikke har fået nogle point i år. Men igen-igen gik det galt - 12 omgange før mål måtte Alesi udgå.

Jean Alesi
"Resultatet kom ikke til sidst da jeg udgik på grund af et problem med benzinpresset som skyldes et brud i benzinsystemet. Men det som er vigtigt, er at vi i vores nuværende situation viser hvor meget jeg er villig til at give et godt resultat til teamet. Der er stadig fire løb tilbage. Hvis vi koncentrer os, er jeg sikker på at vi kan få et godt resultat. Vi behøver nu arbejde og tro. I det mindste håber jeg at det gav lidt ilt til teamet."

Nick Heidfeld
"Vi besluttede at begynde med regnvejrsdæk, sådan som mange andre, og jeg måtte stoppe tidligt for at få tørvejrsdæk på. Men da jeg forsøgte at skifte ned til 1. gear fik vi spændinger. Jeg gav lidt speeder, men jeg ventede ikke lang tid nok for omdrejningerne til at komme ned, og første gear gik. Jeg kunne have forsøgt at fortsætte med dette, men eftersom vi har en fælles olie til gearkasse og motor, gik motoren et par få omgange senere."

Alain Prost
"Hver gang vi i denne sæson har været i en position til at score point, har vores holdbarhed været os imod. I de forhold som vi befandt os i, har vi vist at vi er i stand til at være konkurrencedygtige på en så krævende bane som Spa. Det var meget opmuntrende for os at se Jean køre så langt fremme i den første del af løbet."

Corrado Provera
"Teamets reaktion med at være den første til at få deres kørere ind til tørvejrsdæk, tillod Jean at vise os sit talent under svære forhold, og være med i frontgruppen af feltet og blive der i to-tredjedele af løbet. Et brækket benzinrør var uheldigvis årsagen til at han udgik, på grund af manglende benzinpres. I Nicks tilfælde, gik hans gearkasse under det første pitstop, som påvirkede det fælles oliekredsløb som var årsagen til at hans motor gik."

BB  


Spa - Ferrari race

Michael Schumacher blev nummer 2 i det belgiske grand prix på Spa, mens holdkammeraten Rubens Barrichello udgik med tekniske problemer.

Jean Todt
"Det er i sidste ende meget skuffende, fordi vi med Michael ikke fik det resultat vi kunne have fået. Vi tabte til en meget stærk og heldig kører. Rubens, som kunne have været sluttet i pointene måtte udgå med problemer med benzintilførslen. Teamet gjord det godt. Efter dagens løb er vi nu seks point efter i kørernes VM med Michael og otte efter i konstruktørernes. Det er stadig alt at gå efter, og vi vil fortsætte med at kæmpe for succes med vores normale beslutsomhed."

Michael Schumacher
"Hakkinen var simpelthen meget hurtigere i dag, selvom vi havde forbedret raceren fra i går til i dag, og fra det sidste løb til dette. Vi føler ikke at vi har mistet VM. Alle presser stadig meget på i teamet. Jeg fik 6 point i dag. Mesterskabet er stadig i live. Jeg kørte gennem vandet for at køle mine dæk. Jeg havde ingen problemer med dem, men det føltes bedre. Men der var også en fare for at få skidt på dækkene. Vi lavede nogle ændringer på frontvingen under det ene pitstop. Mit andet stop var lidt langt, men i øjeblikket ved jeg ikke hvorfor. I de sidste par omgange, var jeg glad for at se en langsom kører foran mig, fordi jeg følte at Hakkinen havde mere fart på de lige stræk, og jeg mente det ville være en hjælp. Men det var ikke nok. Når det kommer til at overhale, er der normalt kun plads til to racere på banen, men Mika lavede et utroligt træk. Hvis han ikke havde passeret mig der, kunne han have gjort det senere. Når det kommer til den tidligere omgang, skiftede jeg kun retning en gang, sådan som det er tilladt inden for reglerne. Jeg føler ikke at jeg gjorde noget forkert. Men jeg vil gerne se det på video."

Rubens Barrichello
"Jeg fik en god start og passerede Herbert mens det stadig var meget vådt. I mit første stop, havde jeg spurgt om at komme ind en omgang tidligere, men radioen virkede ikke, så jeg stoppede efter Schumacher, men uden at miste for meget tid. Jeg havde ikke god fart på de lige stræk, og kunne ikke passere Villeneuve. Så vi valgte at ændre strategi. Det var den rigtige beslutning. Efter det andet stop kørte jeg faktisk meget godt. På den omgang skulle jeg have været inden til mit 3. stop, da motoren gik ud fordi benzinpresset faldt."

BB  


Spa - Williams race

Ralf Schumacher sikrede Williams en plads på podiet, da han i det belgiske grand prix blev nummer 3. Dermed har teamet konsolideret sig på 3. pladsen i VM, da de totalt sikrede sig 6 point, mens de nærmeste konkurrenter ikke fik point ud af løbet.

"Jeg er mere end glad. Vi har været stærke hele weekenden og min racer har opført sig perfekt," siger Ralf. "Jeg havde lidt at bekymre mig om seks omgange før mål, da speederen ikke så ud til at virke rigtig, og jeg troede at motoren ville stoppe, men den kom igen og så var alt i orden. Vi er nu helt sikkert det tredje team i mesterskabet og dette resultat hjælper os i vores mål om at holde denne placering."

Jenson Button sluttede som nummer 5 efter at være startet som nummer 3. "Jeg skulle hurtigt forbi Trulli, fordi han var ret langsom og resten af feltet var ved at hale ind," siger briten. "Jeg forsøgte at køre på indersiden, men han trak på tværs mod mig og der var ingen måde jeg kunne undgå ham. Det kostede mig et par pladser men heldigvis var raceren stadig i orden, selvom rattet føltes lidt tungere derefter. Jeg kunne have fået mere, men det er godt at være i pointene igen. Raceren var god og selvom den var bedre i regnen end i tørvejr, da jeg havde lidt overstyring."

BB  


Spa - Jaguar race

Johnny Herbert faldt tilbage til en tiende plads, efter at Rubens Barrichello overhalede ham. Fra det tidspunkt kørte han faktisk alene meget af tiden. Dog ikke til sidst, hvor Mika Salo nåede op til ham. Men pludselig var Rubens Barrichello væk, og da Jarno Trulli tidligt i løbet var udgået, så blev det til en ottende plads til Johnny Herbert.
Han nød dog løbet, selvom han lå alene i lang tid. Og han må også være tilfreds med den måde hele weekenden er gået for ham. En tredjeplads om fredagen er ikke hverdagskost for Jaguar.

Johnny Herbert: "Det var et herligt løb, selvom jeg var meget på egen hånd i store dele af løbet. Det har været den bedste weekend for mig i lang tid. En tredjeplads om fredagen, hvor jeg følte, at jeg kunne holde tempo med de andre. Det er ikke så dårligt. Den eneste skuffelse var, at jeg ikke kom i top 6 i kvalifikationen. Så kunne jeg have været med i kampen om pointene. Jeg har stadig et ønske om, at køre points hjem til teamet inden sæsonen slutter."

Eddie Irvine sluttede 2 placeringer længere tilbage, efter at Mika Salo havde overhalet. Han havde vel også et meget fredeligt løb.
Eddie Irvine: "Der var en rigtig god balance i bilen i formiddagens warm-up, og jeg tænkte, at hvis det blev ved med at være regnvejr og vådt, så havde vi haft en hel god chance. Men da banen begyndte at tørre, og vi skiftede til tørvejrsdæk, så forsvandt den gode balance i bilen. Jeg vandt et par placeringer i starten, men vi kunne kun håbe på, at nogle af de forankørende ville udgå. Alt i alt, tror jeg at vi har fungeret bedre som team i denne weekend, end tidligere i år. Vi fik ikke nogen points, men bilen fungerede bedre end nogensinde, nu behøver vi bare noget mere fart i bilen."

Gary Anderson: "Både Johnny og Eddie kørte et meget flot løb. Alting gik efter planen. Jeg tror ikke at vi kunne slutte løbet bedre. Strategien blev dikteret af vejret. Vi vil forsætte med at lave forbedringer på bilen, og det starter vi med på Monza."

PDL  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk