Den anden chikane er ikke så forskellig, men hastigheden ud af svinget er lavere. De har øget afstanden mellem det venstre og højre sving, så man bliver nødt til at tage farten lidt mere af bilen. Der er ingen ændringer på den tredje chikane."
Formel 1 byder også på højteknologi i vejene. Om Monzas nye og avancerede belægning fortæller Alesi:
"De har ændret belægningen til den helt nye ENI-belægning, lavet af AGIP, der passer til alle vejr. De testede den for knap to år siden på Monza, og den er meget god, hvis det er vådt. Den er meget bedre at bremse på, og der er meget lidt sprøjt. Sprøjt er forfærdeligt for os og dårligt for TV, fordi man kun kan se én bil. Så dette er mere sikkert og bedre for TV.
De ønskede at teste asfalten under acceleration og opbremsning for at se, om kræfterne fra en Formel-1 bil ville ødelægge belægningen. Det var perfekt. Der er kommet 200 meter før den første og anden chikane og 200 meter efter. Charlie Whiting var meget imponeret. Han ønsker at uddele disse informationer til samtlige baner. Dæklyden er anderledes, der er næsten perfekt 'grip' i tørvejr. Nu venter de på at se, hvordan det klarer næste uges test, men jeg er sikker på, at de vil benytte denne belægning på alle baner!"
Monza er den hurtigste bane i F1-kalenderen, og med de nye ændringer skulle der være lagt op til flere overhalinger. Alesi fortsætter:
"Det er også blevet bedre at overhale. Tidligere var der én linie gennem chikanen, men nu kan man køre side-om-side. Desværre er kerbs'ne ikke de samme i hvert sving, men hvis man kommer for højt oppe på nogle af chikanerne, vil planken (under bilen) blot kaste dig tilbage på banen, når den rammer."
Som bekendt vil der i denne uge testes på Monza før GP'et om 14 dage. Det bliver derfor interessant at følge, hvilket team der tilpasser sig de nye ændringer bedst.
Ordene er Pedro de la Rosas. Og næsten samstemmende lyder det fra Jos Verstappen: "Monza har nogle lange lige stræk, og det passer godt til vores bil. Men det kræver, at vi skal arbejde hårdt, for at være konstant hurtige, rundt på banen. Vi har testet her i 4 dage, så forhåbentligt har vi kunnet forbedre bilen til GP'et."
Men hvad har de bedrevet tiden med under testen. Man har ikke haft de optimale forhold at teste under, da det ind i mellem har regnet ganske gevaldigt. Men når forholdene har været til det har man testet. Jos Verstappen har koncentreret sig om, at finde et set-up. Det gælder både det aerodynamiske, og det mekaniske. de la Rosa har primært koncentreret sig om at arbejde med at finde et optimalt affjedrings set -up.
Pedro de la Rosa er åbenbart blevet træt af al snakken om, hvad man må og ikke må, når starten på løbet går. Han har derfor indkaldt til kørermøde, for at få endelig klarlagt, hvad der er tilladt. Han er blevet spurgt om, han mener at reglerne skal gøres tydeligere. Til det svarer han: "På en måde - ja. Vi skal have en større klarhed om reglerne for starten. Specielt hvor mange gange det er tilladt at ændre retning. I øjeblikket er det ikke så klart defineret, som det burde være. Jeg tror dog, at det er en ting som FIA arbejder med at få klarlagt."
Sidste års GP på Monza, var ikke nogen speciel succes for teamet. Jacques Villeneuve startede fra ellevte position, og sluttede på en ottende plads. Ricardo startede fra en attende plads, men udgik senere i løbet med problemer i et forhjulsophæng.
I år er der tilgengæld forhåbninger om et bedre resultat.
Ricardo Zonta: "Vores præstation ved forrige weekends GP på Spa, var en stor skuffelse, fordi vi havde forventet at gøre det godt der, og havde også regnet med points. Jacques og jeg kvalificerede os rimeligt, men fik noget modgang undervejs i løbet. Efter den uges test, føler jeg mig mere overbevist. Vi havde fin fart i bilen, og den føltes rigtig god, så vi har gode forhåbninger om, at vi kan opnå et godt resultat. Jeg kan godt lide banens layout, og kan også li' at køre her. Det vil være godt, at få et topresultat her, det er vigtigt for Honda. Jeg vil gøre mit bedste."
Malcolm Oastler, teknisk direktør: "Efter den sidste uges test, er vi glade for at have lavet forsatte forbedringer, specielt siden det sidste low downforce løb på Hockenheim. Vi forventer at være fuldt konkurrencedygtige på Monza. Den største udfordring, er at opnå så meget fart på de lige stræk som muligt, og så samtidigt have nok downforce til svingene og chikanerne. Monza har en fantastisk historie, når det drejer sig om F1. Det vil være et specielt privilegium, at være partner med Honda i deres GP nr. 200 på denne bane."
Torsdag d. 7 september kl. 15.00.
Giancarlo Fisichella
Mika Hakkinen
Michael Schumacher
Jarno Trulli
Ricardo Zonta
Fredag d. 8 september kl. 15.30.
Jean Alesi
Rubens Barrichello
Jenson Button
Ralf Schumacher
Flavio Briatore
Eddie Jordan
Lørdag d. 9 september kl.14.15.
De 3 hurtigste fra kvalifikationen.
Søndag d. 10 september.
De 3 bedst placeret i løbet.
Stillingen i VM gør, at afgørelsen kan hælde til hvilken som helst side det kan være. Og det er man fuldt ud, klar over hos Ferrari. Der er i løbet af testdagene netop på Monza, arbejdet utrolig meget med flere nyudviklede aerodynamiske dele, og der er arbejdet meget med den nye motor,(049C), for at man kan få en vigtig sejr i hus. Og en sejr er nødvendig.
Michael Schumacher:
"Det er helt klart noget særligt at vinde på Monza i en Ferrari. Men lige nu er det mere vigtigt at vinde på grund af VM. Vi har ikke været helt så konkurrencedygtige som McLaren i de sidste løb. Men vi arbejder i øjeblikket 110% for ændre det. Med kun 6 points imellem Hakkinen og jeg, og med 4 løb endnu, så er jeg stadig optimistisk med hensyn til vores chancer. En sejr eller en der udgår, kan gøre hele forskellen på afgørelsen af VM."
Rubens Barrichello:
"Jeg har drømt om, at køre for Ferrari siden jeg var en knægt. At være på gridden i en Ferrari, er stadig noget helt specielt. Og at gøre det foran alle de italienske tifosis på en bane, som indeholder så meget historie som Monza, det gør det endnu mere specielt. Hvis jeg kunne slutte på podiet eller endda vinde på Monza, vil gøre det til mindst en lige så stor oplevelse, som da jeg vandt på Hockenheim."
Jean Todt:
"Selvom vi måske har hjemmebane, så er det en højhastighedsbane, som passer bedre til vores rivaler om titlen. Men, Michael Schumacher har vundet her både i 1996 og i 1998. Og igen i år vil vi prøve at vinde, det betyder meget for vore tilhængere her, og ikke mindst for vores chance i VM."
Og det ser ud til at vigtigheden af sejr, er gået op for de ledende Ferrari og Fiat folk. Luca de Montezemolo og Gianni Agnelli har været på Monza i den forgangne uge, for at bakke op om teamet.
Benetton-køreren Alexander Wurz beskriver den klassiske Monza-bane, og forklarer hvordan han tackler banen og de høje hastigheder.
Virtuel omgang på Monza med Alexander Wurz.
Willi Rampf, teknisk leder:
"Monzas karakter har ikke ændret sig meget årene igennem. Den kræver den højeste topfart som vi ser hele sæsonen, og den kræver den laveste downforce. Kørerne når op på 350 km/t. på langsiden før de bremser hårdt til den første chikane. Det er power-bane, hvor det stilles mindre krav end normalt til chassisets præstation.
Den har også den længste tid hvor der gives fuld speeder. Der er stykket fra 'Ascari' til 'Parabolica', og så skal motoren igen i omdrejninger fra 'Parabolica' lige ned til den første chikane. Det er steder hvor motoren belastes.
Samtidig er der også store krav til bremserne og kølingen af bremserne. På vej mod den første chikane ser vi omkring fire G's pres. Bremseområdet er også meget bumlet, så racerne bliver ret nervøse med lav downforce.
Sauber C19'eren kørte godt i sidste uges test på Monza og var konkurrencedygtig med lav downforce på Hockenheim, så vi skulle være godt udrustet til Monza."
Pedro Diniz
"Monza er en ny hurtig bane som jeg virkelig nyder fordi det er en lav downforce-bane som vil passe C19'eren. Jeg ser frem til en stærk kvalifikation og løbspræstation."
Mika Salo
"Jeg har haft gode løb på Monza, og jeg ser ud til at have scoret point der hver gang jeg har gennemført et grand prix. Vi viste at vores racer var god med lav downforce på Hockenheim, så jeg ser ingen grund til at vi ikke også skulle være stærke i Italien. Jeg håber på et nyt stærkt løb."
“Jeg krydser startlinien med omkring 320 km/t og når op på ca 350 km/t, før jeg bremser meget kraftigt ind i den nye chikane,” forklarede Giancarlo Fisichella. “Jeg står på pedalen (bremse- red.) mere end 180 meter før svinget, som højst skal tages med 70 km/t – og G-påvirkningen er ekstrem høj vel omkring 3.5. Desværre svigtede bremsebelægningerne og med de nye kerbs havde jeg ikke en chance. Heldigvis kom jeg ikke alvorligt til skade, men det ødelagde jo resten af testen.”
Benettons andenkører Alexander Wurz måtte derfor klare resten af testarbejdet, der i øvrigt blev besværliggjort af kraftig regn. Der kom faktisk så meget at pitten blev oversvømmet ! Alligevel er Benetton optimistiske.
Pat Symonds: “Trods alle vanskelighederne fik vi testet en del, især bremser som jo er vitale på Monza. Det er en ekstremt hurtig bane, meget stop/go-agtig, meget hurtige langsider fulgt af snævre chikaner og skarpe sving. Desuden er lay-out’et sådan, at kørerne kun meget vanskeligt kan forfølge en konkurrent gennem svingene eller udbremse ham i indgangen. Så det er meget vanskeligt at overhale her. I vor forberedelser har vi koncentreret os om at finde et godt kompromis mellem høje hastigheder til langsiderne og god balance og trækkraft gennem svingene.”
“Monza kræver det optimale af bremserne, så man må ofte finjustere set-up’et for at sikre bremserne holder gennem hele løbet. Bridgestone giver os valget mellem hårde og mellemhårde dæk, hvor de fleste nok vælger det sidste og endda gå efter en 1-stops-strategi. Vi havde dog kraftigere dækslid end forventet i testen og overvejer stadig, hvad vi gør. Desuden kører man med meget høje omdrejninger i lange perioder, og det kan godt give vanskeligheder med motorens holdbarhed. Men vi føler os godt forberedte og håber naturligvis på at indhente noget af forskellen op til nr. 3.”
“Men vi er lidt bekymrede for hvordan det går i første sving lige efter starten. Det er blevet så smalt og skrapt, at alene det at få alle vognene sikkert igennem vil være en kæmpe-præstation i sig selv. Vi må bare håbe på at vore racere klarer sig godt- uden at tabe placeringer.”
Eddie Irvine kender følelsen af at blive båret frem, da han fra 1996 til 1999 kørte for Ferrari. "Det italienske grand prix er altid lidt specielt, fordi der er en fantastisk atmosfære på Monza. Banen er blevet hugget lidt til de seneste år, men 'Parabolica', 'Ascari' og 'Lesmo' er stadig interessante," forklarer ireren om Monza.
Han har selvfølgelig også en mening om den nye chikane, men han er usikker på den effekt den får. "Det er svært at sige hvad der bliver effekten af dette års ændringer, men jeg tror at ændringerne i den første chikane vil forbedre sikkerheden. Om det vil forbedre flaskehalsen på den første omgang eller give flere overhalinger, må vi vente og se," siger han.
Johnny Herbert har gode minder om Monza - det var her at han i 1995 vandt sin anden sejr i karrieren, da han samlede resterne op efter Damon Hills knock-out af Michael Schumacher. "Jeg kan virkelig godt lide Monza og ser altid frem til kvalifikationen her. Man skal have racerens balance helt perfekt, så man kan bremse dybere ind i chikanerne og holde en ren rytme. Den nye chikane er ret snæver, men den nye asfalt er meget god og har ingen bump. Når det så er sagt, så må vi se om overhalinger bliver lettere," forklarer Herbert.
Humøret skulle heller ikke fejle noget. Teamet leverede en pæn præstation i Belgien, selvom det ikke blev til point. Det gode moment vil teamet gerne føre videre. "Humøret er ret godt i øjeblikket. Vi blev opmuntret over resultatet på Spa, da vi forventede meget hårdere tider. Vi håber at vi kan føre momentet videre til Monza og få en solid weekend hvor vi forhåbentlig kører for point."
Jaguar var i sidste uge på Monza for at teste, der koncentrerede de sig især om at finde det rette set-up og vælge de rette dæk. De to kørere delte raceren imellem sig med to dage til hver. Luciano Burti kørte den 'kedelige' test på Elvington hvor han udelukkende kørte topfarts-test.
Teamet har da også en stærk tro på at løbet bliver en succes. "Monza er en lav downforce bane som Hockenheim og jeg tror at vi kan være stærke i den kommende weekend," siger den tyske kører. "På Spa kunne vi ikke holde på McLaren eller Ferrari under løbet, men jeg håber at vi kan kæmpe mere med dem i Italien. Vores testprogram på Monza koncentrerede sig særligt om bremserne, og det var en succes," forklarer tyskeren.
Han ser også frem til at skulle køre rigtig hurtigt, og han håber på en god kvalifikation. "Jeg nyder virkelig at køre på Monza da det er kalenderens hurtigste bane, og at køre raceren rundt i de hurtige sving er en stor udfordring. En god placering på grid'en vil være vigtig, fordi overhalinger er overraskende svære, og jeg fornemmer at vi kan kæmpe med om placeringerne på den forreste række," vurderer Frentzen.
Han er dog noget bekymret over det nye layout i Goodyear-chikanen, eftersom man har ændret den fra at bestå af to 'knæk' til at være en enkelt højre-venstre kombination. "Farten ind i chikanen er blevet reduceret fra 80 til 60 km/t., så omgangstiderne vil være godt 2 sekunder langsommere. Det bliver interessant at se hvordan feltet klarer den nye chikane i starten, da den er endnu tættere og langsommere end før, hvilket kan give ret mange problemer," siger en noget bekymret Frentzen.
For Jarno Trulli gælder det også om at vise sit værd overfor det italienske publikum. "Monza er en meget vigtig bane for mig. Vores racer vil være stærk, da den passer til baner som Monza. Jeg vil sige at det er en af de sidste baner hvor vi virkelig kan gå efter en plads på podiet, og jeg ser frem til at levere en god præstation foran mine hjemmefans," siger Trulli.
Han vil dog modsat Frentzen vente og se om ændringerne af Goodyear-chikanen har den store betydning. "Ændringerne på Monza er meget vigtige af hensyn til øget sikkerhed, men det er for tidligt at sige hvordan ændringerne vil påvirke præstationen. Tidligere gik vi ind i det første sving hvor vi brugte kantstene fuldt ud," siger Trulli om den første chikane som der er delte meninger om.
I den forgående weekend har Jarno Trulli været med til Jordans jubilæumsfest - og det blev afholdt i fornem stil. "Kun Jordan kunne holde en fest som det," siger italieneren der kom til teamet til denne sæson. "Vi havde det meget sjovt," siger Frentzen samstemmende. "Det er meget specielt at vise vores racere i disse utrolige omgivelser hvor alle fans er så tæt på begivenhederne," forklarer tyskeren videre. Eddie Jordan som arrangerede jubilæet var rørt. "Jeg vil sige at det var utroligt - en ret følelsesmæssig oplevelse," siger Eddie Jordan der fik sat tyk streg under at han har været med i Formel 1 i et årti.
McLaren har gode traditioner på Monza som gennem tiderne har ændret sig meget. Samlet har McLaren vundet det italienske grand prix 7 gange, første gang i 1968 med Dennis Hulme, og senest i 1997 da David Coulthard sikrede sig sejren foran Jean Alesi.
Mika Hakkinen
"Jeg kan lide den store udfordring som der er på den hurtige Monza-bane. Banen er meget svær og et af de vigtigste steder hvor jeg skal gøre det rigtigt, hvis man skal sætte en god tid, er i 'Parabolica'-svinget."
David Coulthard
"Det er et vigtigt løb for mig. Jeg kommer ikke kun til Italien for at score point- jeg kommer for at vinde. Jeg var på pole i 1995 og vandt løbet i 1997. Jeg er ikke sikker på at ændringen af 'Retifilio'-chikanen, da det er svært at se bremsepunktet og ved testen skar flere folk igennem chikanen."
Ron Dennis
"Vi går efter at sluttede den europæiske del af 2000-mesterskabet i fornem stil og vores resultater bekræfter at vi har en hurtig 'pakke' som vi skal optimere til Monza."
Takefumi Hosaka, Honda R&D: "Dette GP er en milepæl for Honda, og som selskab er vi stolte over det vi har opnået. Vi har altid haft høje mål, og F1 har specielt i år, været en stor udfordring for vores ingeniører. I sidste uge havde vi en rigtig god test. Vi fik lavet nogle fremskridt, specielt med at finde et godt set-up til bilen. Det stilles store krav til bilen og dens forskellige set-ups på en så krævende bane som Monza. Det er andet end bare en lang langside. Der er også svære sving og chikaner. Men kørerne ved hvad det drejer sig om. Så vi er meget optimistiske."
Williams teamet var ikke helt tilfreds med testen i sidste uge, men de var ikke de eneste. Årsag: vejret var ikke med, da det til tider regnede, og der var meget kraftige byger ind i mellem. Men nu er man trods alt ved at være klar til det italienske GP.
Ralf Schumacher: "Vores præstation på Spa var meget tilfredsstillende, og gav os nogle vigtige points. Teamet har arbejdet hårdt med videreudvikling af bilen, og jeg er fuld fortrolig for de resterende løb. Banen er sammen med Spa, en af de absolut hurtigste i F1. Der skal køres med absolut low downforce. Det betyder, at der skal findes en god balance i bilen, og et rigtig godt mekanisk grip til chikanerne og de enkelte langsomme sving. Man kommer eksempelvis hen ad langsiden i absolut topfart, og så skal man bremse ned til chikanen. Der startes med at bremse ca. 110 m før chikanen. Der køres i gennem chikanen i andet gear, og man bruger kurberne, så det er med at ramme rigtigt, for at få den rigtige acceleration ud chikanen, for at komme hurtigt hen til den næste. Men det er svært at finde den rigtige balance. Vi fik ikke en optimal test i sidste uge, men har gode forhåbninger til GP'et."
Jenson Button: "Jeg har ikke kørt i en F1 bil på Monza før, men kender banen lidt fra F3, og fra testen i sidste uge. Det er en meget hurtig bane, som stiller store krav til bilen og især motoren. Vores resultat fra Spa var meget lovende, og jeg vil gøre mit bedste for at forsætte dette på Monza. Bilen føltes god i sidste uge, og jeg ser frem til at køre på en af de mest spændene og udfordrende baner i F1."
Frank Williams: "Banen er meget hurtig, og har nogle krævende højfarts kurver. Den er meget hård ved bilerne. Det er virkelig en test af bilernes holdbarhed. Jeg mener, at publikum gør en forskel, og adskiller dette løb fra andre. Jeg har altid set publikum som et fodboldpublikum, der er ved at varme op til fodboldsæsonen. På trods af det, er det godt og meget aktivt publikum, som også respekterer andre teams, også selvom de ikke er Ferrari røde."
Med det tempo og den stabilitet, som Williams bilerne viste på Spa, er der måske mange Ferrari fans på Monza, der håber, at en af McLaren kørerne måske vil gentage fejlen fra sidste år, og gå ud i skoven og ærgre sig.
Varmen vælter nemlig indover Norditalien, så de mange danskere der tager turen til Monza for at se race i Ferrari-land kan sagtens finde shortsene frem igen. Fredag loves der 27 grader, og i dagene efter bliver det lidt varmere og kommer op i nærheden af 30 grader. Der er ikke meget mere at sige om vejret, andet end at de har det rigtig godt nede i Italien.
Jean Alesi har på sin egen krop kunnet mærke hvordan det er at køre på Monza, især i en Ferrari. Nu vender han tilbage til den hurtige italienske bane. Banen er siden sidste år blevet ændret forskellige steder, hvor det især er den første chikane der er gået med overskrifterne.
Veteranen kommenterer ændringerne. "Det er meget lettere at bremse til den første chikane, fordi banen nu er plan i det område hvor den tidligere var kurvet. Man skulle bremse meget hårdt og køre direkte på kantstenen, men nu kører man direkte og bremser 80 meter før chikanen, kører ned i første gear og er ikke presset til at køre op på kantstenen. Den anden chikane er ikke så anderledes, men farten er meget mindre vigtig på vej ud," forklarer Alesi.
Som et samlet hele er han da også ovenud tilfreds. "Det samlede resultat af ændringerne er tilfredsstillende. På trods af den høje hastighed, føler man sig helt sikker."
"Vores præstation på Spa var meget tilfredsstillende og resulterede i en forøgelse af vores pointtal. BMW WilliamsF1-teamet forsætter med at arbejde hårdt med udviklingen af FW22'eren og jeg ser trygt frem til de resterende løb," fortæller Ralf Schumacher. Den nye, stærkere motor hjalp ham og Jenson Button, til både at kvalificere og slutte i top 6. "Vi vil bruge den samme motor på Monza, som den Ralf blev 3'er på Spa med", siger dr. Mario Thiessen, BMW's motorsportsdirektør, der er tilfreds med den måde teamet har rustet sig til løbet: "Selvom vores test til løbet på Monza blev afbrudt af dårligt vejr, er vi tilfredse med den forberedelse som vi har opnået, fordi vi både har trænet løb og kvalifikation."
Jenson Button kender banen fra sine formel 3-dage og fra testen i sidste uge. Han siger: "Det er en meget hurtig bane og den stille store krav til bilen, især motoren." Også han udtrykte sin tilfredshed med resultatet og sagde at han håber at han vil kunne forsætte i samme stil. "Bilen føltes afbalanceret i vores test sidste uge og jeg ser frem til at køre på hvad der formodentlig er en af de hurtigste og mest udfordrende baner i kalenderen."
Sir Frank Williams uddybede også hvad det var der gjorde Monza så speciel for ham: "Jeg elsker at køre løb på Monza. Banen er hurtig med nogle meget krævende højhastighedssving og det er også meget hårdt for bilen. Det er en sand pålidelighedstest. Jeg vil tro at det er publikum, der gør forskellen og adskiller dette løb fra andre. Jeg har altid opfattet publikum som det italienske fodboldpublikum, der varmer op til vintersæsonens kampe, men hvem end de er, tilføjer de en ægte atmosfære, der er entusiastisk og yderst støttende, selv hvis vi ikke er Ferrari-røde. Jeg ser frem til denne weekend."
Sp: Dette er Ferrari hjemmebaneløb, Michael. Hvordan har du forberedt dig på det? Hvor vigtigt er det for dig?
Schumacher: Det er som egentlig ikke meget anderledes end Spa. Vi havde testen her i sidste uge hvor vi kunne sætte raceren op. Mentalt og fysisk er der overhovedet ingen forskel. Dette løb er vigtigt for os. Men uanset hvad der sker efter dette løb, så er mesterskabet ikke ovre. Det er blot et af de fire som vi har tilbage, så jeg føler ikke at dette er altafgørende. Til en vis grad kan det gøre livet mere eller mindre svært for os. Sådan er det.
Sp: Fra den tekniske side - har I masser af nyt grej med her?
Schumacher: Vi har en naturlig udvikling på raceren. Men der er ikke noget specielt at pege ud.
Sp: Når det kommer til banen, er det så en af dine favoritter?
Schumacher: (trækker på det) Nej. Det vil jeg ikke sige. Alle ved at favoritterne er Spa, Suzuka, Monaco, Ungarn - baner som er teknisk svære. Denne er ikke så svær: den har lange stræk, hårde nedbremsninger og chikaner der skal forceres. Det er ikke en rigtig udfordring.
Sp: Hvor meget er tifosi'ernes støtte værd på omgangstiderne?
Schumacher: Det vil vi finde ud af! Det giver helt sikkert ekstra motivation. Jeg har altid sagt at jeg fornemmer mere til motivationen, end til noget pres når man kommer til et løb på hjemmebanen. Vi har haft gode stunder her, specielt sidste gang jeg var her - og sidste gang hvor jeg ikke var her. Lad os håbe at vi kan begynde hvor vi slap i 1998.
Sp: Hvad er dine følelser for dette, Mika?
Hakkinen: Det er et virkelig vigtigt løb, ligesom alle andre grand prix'er. Koncentrationen og forberedelserne er de samme som til ethvert grand prix. Målet er at få så mange point som muligt til mig og teamet.
Sp: Jeg forstår at I har en nyudviklet motor med her
Hakkinen: Mario Illien kan fortælle dig mere om hvad der sker på motorsiden. Da vi testede i sidste uge, testede vi som sædvanlig nogle nyt ting på motoren. Tal med Mario om det.
Sp: Er det en bane du holder af?
Hakkinen: Ja og nej. Der er nogle sving som er meget interessante og udfordrende at køre igennem. Der er nogle sving som ikke er så gode. På én måde er det en meget svær bane: man kører med 350 km/t. på langsiden og så skal man bremse på det rigtige sted for at få den rette fart ind i svinget, og så skal man igen accelerere meget. Psykologisk er den også meget krævende og svær at køre på i sammenligning med andre baner.
Sp: Er tifosis rimelige overfor dig?
Hakkinen: Der er altid nogle gode og dårlige fans, og der er nogen som er mindre venlige og viser den midterste finger. Fra en sportslig side er det ret skuffende at se. Men samtidig kan følelserne også komme lidt op, og jeg forstår det italienske temperament. Nogle fans her er også meget venlige: de kan trykke en i hånden og få en autograf og lignende. Så er der er to sider, men de fleste fans er meget behagelige.
Sp: Ricardo, sidste gang Mika og Michael var på hver side af dig, var det på Spa og hvor I alle tre kørte over 300 km/t. Vi har hørt meget fra dem om det, men hvad med dig?
Zonta: Jeg så en Ferrari komme bagfra, så jeg kørte lidt langsommere og gav plads til at han kunne overhale. Da jeg så den anden racer komme forbi på højre side, tænkte jeg at det var et farligt træk - men det virkede ret godt.
Sp: Du gjorde det godt, fordi du holdet hovedet koldt
Zonta: Ja, men jeg havde kun set Michael indtil jeg kørte på midten af banen. Jeg kørte ikke helt over til højre, fordi banen stadig var ret våd der. Et øjeblik efter, følte jeg at der kom noget forbi der - og det var Mika.
Sp: Hvad var din reaktion på det?
Zonta: Jeg kom på radioen og mit hold sagde at de to and
Så kommer der en masse andre faktorer ind i billedet. De mange muligheder der er i set-ups, både det aerodynamiske og det mekaniske grip. Hvor meget downforce vil man have til rådighed? Hvordan er balancen i bilen? Osv. Begynder man at tælle sammen, er der næsten uendeligt mange kombinationer.
Monza er en højfartsbane, med en meget lang langside. For enden af denne langside når hastigheden op på 350 - 360 km/t. for de flestes vedkommende. Nogle har en seks trins gearkasse i bilen, andre en syv trins. Men alle kørerne er enige om, at der skal foretages en kraftig nedbremsning inden den første chikane. I den forbindelse har Ralf Schumacher udtalt i Williams previewet, at han begynder nedbremsning til første chikane ca. 110 m før. Nogle kloge mennesker har regnet ud, at man bliver udsat for ca. 3,5 G under nedbremsningen. En kraftig nedbremsning i en almindelig personbil, svarer til lidt over 0,5 G. F1 kørerne kommer dermed ud for en påvirkning, der er ca. 7 gange så stor.
Ved at læse de forskellige artikler rundt omkring, om hvordan kørerne vil køre på Monza, ja så vil man opleve, at det faktisk er den bane, hvor der er størst enighed om, hvordan den skal køres. Man er enige om, at det hele stort set afhænger af bilen og dens egenskaber. Der hvor der næsten er størst uenighed, er hvorvidt man skal bruge kurberne i chikanerne og hvor meget. Det er igen afhængighed af, hvilket set-up der valgt. Resten af banen rundt, er der ikke meget forskel på, hvordan der skal køres. Det bliver spændene at se, hvordan modifikationen af banen, har ændret kørelinjerne i forhold til tidligere.
Marc Gene:"Testen i sidste uge frembragte nogle gode ting i forhold til bilernes ydeevne. Bilen føles rigtig god, og er nem at køre på den bane. Den er i en god balance, men måske skulle vi koncentrere os lidt mere om kerberne, for at få et endnu bedre set-up. Men generelt er jeg meget godt tilfreds med det set-up vi har fundet. Som sædvanlig bliver kvalifikationen yderst vigtig for os. Jeg kan godt li' de ændringer der er lavet på banen. Det er måske den vej man skal gå i fremtiden, når man vil gøre banerne langsommere og sikre. En mere aggressiv kerb er måske vejen frem."
Gaston Mazzacane: "Jeg synes, at vi havde en god test i sidste uge, selvom vejret ikke ligefrem var med os. Vi nåede ikke igennem det planlagte testprogram, det var nogle ting som vi godt kunne drage erfaring af, men det ødelagde vejret. Jeg håber på, at strategien for mig, bliver lige som på Hockenheim. Det passede mig fint, og måske kan vi være heldige. Banen er ændret en del siden jeg var her første gang i -94 (F2000). Den seneste ændring tror jeg skaber en masse problemer ved starten, men lad os nu se."
Tiden er ved at nærme sig for Minardi teamet. De har ikke scoret nogle points i år endnu. Points giver visse rettigheder med transport til de oversøiske områder i sæsonen efter. Lad os håbe, at det lille italienske team, kan gøre en god figur på hjemmebanen.
Under sidste uges test var det Ralf Schumacher der var hurtigst på en enkelt omgang på den ny ombyggede Monza bane, hans tid var 1:25,495. Så det er pt. vores eneste referance tid.
Monza - 1. fri træning:
Tid | Hændelse | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10:55 | Det er solskin og varmt på Monza i dag. Luft temp.: 21 C. Bane temp.: 33 C. Eddie Irvine og Ricardo Zonta kommer ned af pitlane, de vil åbenbart være sikre på at komme først ud på banen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11:00 | Så tændes de grønne lamper og den 1. fri træning er igang. Eddie Irvine, Ricardo Zonta, Marc Gene, Gaston Mazzacane, Pedro de la Rosa, Johnny Herbert, Nick Heidfelt og Jos Verstappen er de første kørere på banen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11:01 | Så kommer også Jarno Trulli, David Coulthard og Jacques Villeneuve. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11:02 | Alle kører kun en enkelt "installation lap" og kører så tilbage i pitten. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11:03 | Giancarlo Fisichelle på banen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11:04 | Så kører også Ralf Schumacher ud på banen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11:05 | Mika Hakkinen og Mika Salo på banen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AN Monza - 2. fri træningDet er nu blevet tid til den 2. fri træning forud for det Italienske Grand Prix 2000 på Monza banen. I den 1. fri træning var der livlig trafik på banen timem igennem, og eneste kører der ikke var på banen var Mika Hakkinen i hans McLaren racer.Ligesom i den 1. fri træning, så er der her tale om en 60 minutters session. Dette til forskel fra de to frie træninger om lørdagen, som kun er på hver 45 minutter. Monza - 2. fri træning:
|