Men vil det lykkedes, de sidste år har det været lige ved og næsten. I de seneste løb har spændingen heldigvis været bevaret. Koncentrationen ligeså. Intet vil blive overladt til tilfældighederne. Og det er nu, at de sidste forbedringer i bil og motor skal hentes, for at bevare stillingen i forhold til konkurrenterne. Ferrari har sendt deres løbsbiler til Japan, men hjemme i Italien, har testteamet været klar på Mugello. Deres anstrengelser gav sig bl.a. udtryk i, at Michael Schumacher kunne sætte ny banerekord på banen.
Suzukabanen plejer at være sæsonens sidste løb. Det er samtidig i en bane, som indeholder næsten alt. Alle typer sving, og et par hurtige stræk. Hvis det regner, kan denne bane blive meget vanskelig at køre. Men alligevel er det en bane, som langt de fleste kørere godt kan li'.
Michael Schumacher:
"Jeg tager til Suzuka for at vinde, og om muligt tage titlen der. Vi har tidligere set, hvad der kan ske ved det sidste løb i sæsonen. Suzuka vil i år være lige som et almindeligt løb, i forhold til tidligere. Vi kan ikke tillade os at slappe af på nogen måde, og heller ikke tænke på verdensmesterskabet endnu. Jeg kan virkelig godt li' at køre på banen. Bortset fra chikanen, er der en god rytme. Specielt S-kurverne efter det første sving, er dejlige. Derimod skaber den hurtige 130R kurve kort før start/mål en spænding der ligner La Source og Blanchimont på Spa. Hvis man kan holde en god rytme og hurtige tider, så er det en af de baner, som giver den største tilfredsstillelse at køre på."
Rubens Barrichello:
"Når det regner her, kan det give nogle store overraskelser. Jeg ser frem til løbet, og håber på en måde at det vil regne. Jeg kæmper selvfølgelig for teamet, og for at Michael kan vinde verdensmesterskabet."
Næsten uanset udfaldet af GP'et på Suzuka, vil det være et utroligt spændende løb. Vil løbet afgøre mesterskabet, eller bliver det udsat til det sidste løb i Malaysia?
Yoshihiko Ichikawa:
"Vi vil levere et dæk af typen medium compound. Det er et helt nyt medium dæk, som er meget forskellig fra det medium dæk, som ellers har været brugt i gennem sæsonen. Det producer meget mere grip, end det "gamle". Vi har valgt kun at tilbyde denne ene dæktype, fordi det producerer næsten lige så meget grip, som et soft compound dæk, og holder væsentlig længere. Vi mener ikke, at det er nødvendigt at tage soft compound dæk med. Alle teams har allerede testet det nye dæk i den forløbne uge på deres testbaner. Suzuka er en meget teknisk krævende og rimelig hurtig bane. Det har også en meget grov overflade, som kan frembringe et ret hurtigt dækslid. Banen har også nogle teknisk krævende sving, og erfaringerne fra i år viser, at nogle biler på en sådan bane, vil være væsentlig hurtigere end andre."
Det er bemærkelsesværdigt at se, hvor mange nye dæk som Bridgestone har introduceret i år, er de ved at være bange for konkurrencen fra Michelin? Ingen ved rigtigt, hvad Michelin har opnået ved deres tests, måske er det et udtryk og signal til omverdenen, at Bridgestone accepterer konkurrencen fra Michelin, og at man derfor signalerer, at man er klar til at imødegå den kommende konkurrence.
Ralf Schumacher:
"Der er god grund til at være optimistiske lige nu, fordi vi har vist hvor konkurrencedygtige vi er. Også selv om vi begge måtte udgå på Indianapolis. Jeg kan godt lide at køre på Suzuka, jeg har gode minder fra min tid i Formel Nippon. Det bliver ikke nemt at sætte bilen rigtigt op her. Kombinationen af langsomme sving og de hurtigere sektioner, kræver et godt kompromis. Et af de mest spændende sving er 130R, som er en venstre kurve, der tages med næsten fuld gas i syvende gear. Ved enden af kurven er der god mulighed for at overhale lige inden chikanen. Suzuka plejer normalt at skabe gode spektakulære løb, og hvis vejret retter sig efter vores forhåbninger, er der god mulighed for et godt løb for os."
Jenson Button:
"Jeg har gode minder fra Suzuka, selvom jeg kun kender banen fra Super A karting. Japanerne er meget lidenskabelige når det gælder motorsport, og jeg er sikker på, at de er lidt skuffede over, at løbet har mistet sin status som sæsonfinale. Banen kræver meget af både bil og kører, og efter at jeg har studeret data fra sidste år, kan jeg næsten ikke vente med at komme ud at køre. Jeg var bag rattet to dage på Estoril, og bilen føltes som i resten af året, i en rigtig god balance. Jeg håber, at min ration af sort uheld er opbrugt for i år, og at jeg kan få et godt løb på Suzuka."
Frank Williams:
"Suzuka er en af de mere atypiske baner, men for mig, er det en god bane, som har en interessant kombination af hurtige og middelhurtige sving. Jeg kan specielt godt li' at se bilerne kører igennem siksakkurverne bag pitområdet."
Pedro de la Rosa
"Det er en bane jeg kender meget godt, da jeg har kørt på den i F3000. Jeg kan lide Suzuka, og jeg mener at vores racer vil være meget gode fordi der ikke er så mange langsomme sving. Jeg ser virkelig frem til det, så jeg kan forbedre min præstation i forhold til det amerikanske grand prix. Der er to løb tilbage og jeg tror stadig at vi kan sikre os flere point."
Jos Verstappen
"Det vil være fjerde gang at jeg kører på Suzuka og jeg kan virkelig godt lide bane. Det er en god bane at køre race på da den er meget udfordrende, den er lang og har nogle hurtige sving og den er generelt interessant at køre på. Jeg er dog ikke så vild med at rejse dertil, men jeg ser frem til at køre på Suzuka igen."
Jacques Villeneuve
"Jeg elsker Suzuka og har gode minder fra Formel 3 i Japan. Det er en bane som vi har været hurtige på før, selvom løbet ikke har været så godt for os. Forhåbentlig vil dette års løb være så godt. Suzuka er en god bane at køre på. Der er et par meget farlige steder som sikkert kunne forbedres, men banens layout er utroligt. Den har en god rytme med høj- og middelfart. Det er en meget svær bane at gøre en god og ren omgang på. Jeg elsker den."
Steve Farrell, chefingeniør
"Suzuka bliver generelt betegnet som kørernes bane, så på det område har vi en af de bedste kørere i Jacques Villeneuve, og vi føler at vi har chancen for et godt resultat der. Det er klart at raceren støt og roligt er blevet forbedre, og kulminerede i BARs næsten-podieplads på Indianapolis. Jacques kan lide Suzuka, så med lidt held og nogle yderligere forbedringer kan vi måske få chancen for en podieplads næste weekend. Det er et meget vigtigt løb for vores partner Honda, og jeg er sikker på at de, ligesom os, vil gøre alt for at give et godt show foran deres hjemmebanepublikum. Der er i øjeblikket en hård kamp i konstruktørernes mesterskab, og 4. pladsen er inden for rækkevidde. Indtil det ikke længere er opnåeligt, så vil det være det som teamet går efter."
Der har været kørt GP i Japan siden 1976, og Suzuka har repræsenteret Japan siden 1987. McLaren har vundet det japanske GP 6 gange, og det er mere end nogen anden konstruktør. Første gang var i 1977 hvor James Hunt vandt, og de sidste to gange har Mika Hakkinen været sejrherre.
Mika Hakkinen:
"Jeg har et specielt forhold til det japanske GP, fordi det er her jeg har vundet mine to verdensmesterskaber. Jeg kan godt lide Suzuka banen, dog er det meget svært at overhale her, den bedste mulighed er ved chikanen kort før start/mål. Jeg er ligeså koncentreret som altid, og er fast besluttet på at tage herfra med en sejr."
David Coulthard:
"Suzuka er en af de klassiske GP baner, og det er en af mine favoritter. Den er forholdsvis god ved bremserne, men på grund af den natur som banen er anlagt i, kan den være hård ved dækkene pga. et stort dækslid. Banen er en udfordring for både kørere og teamet. Det er meget svært at finde den rigtige balance i bilen."
Ron Dennis:
"Vores engagement i at vinde verdensmesterskabet er uformindsket, og vi er mere fokuseret og beslutsomme end nogensinde før på, at det ikke bliver afgjort før det sidste løb i år er kørt."
Alexander Wurz forklarer os igennem den japanske bane - du kan høre og se kommentarer til Suzuka ved at klikke her for en virtuel omgang på Suzuka.
Pat Symonds, der er Benettons tekniske leder fortæller os om forberedelserne til og chancerne på Suzuka:
Forberedelserne
"Da racerne blev sendt direkte fra Indianapolis til Suzuka, har der ikke været nogen specifik forberedelse til det japanske grand prix. På dette tidspunkt på året er udviklingsarbejdet stilnet af, da der koncentreres meget om den nye racer til næste år. Der er dog altid små fremskridt til at forbedre problemer som er blevet opdaget i det forgående løb, eller dele som er blevet testet inden og nu er kommet i produktion. Racerne vil dog i det store og hele være de samme til de to sidste løb som de var ved det amerikanske grand prix."
Løbet
"Suzuka er en svær bane, både for kørerne og ingeniørerne. Med sine 5,86 kilometer er det den næstlængste bane i grand prix-kalenderen (dette er dog ikke helt sandt: både Spa og Hockenheim er væsentlig længere - red.) og selvom den har meget hurtige afsnit, så har en også et par langsomme sving. Den er også unik dan den har en bro og derfor er det den eneste bane i Formel 1 der er formet som et 8-tal. Det er en meget svær bane for kørerne at lære og der er ingen tvivl om at kørere som har lokalkendskab fra tidligere at have kørt i japanske serier, har en fordel på Suzuka. Banen kræver rimelig høj downforce, som er meget lig det vi bruger på en bane som Barcelona. For at få en god omgangstid er det vigtigt at have den rette balance gennem S'erne efter pitten og at minimere understyringen gennem nogle af de længere sving, mens man holder god traction ud af hårnålen og rundt i chikanen. Banen er meget hård ved sliddet af dækkene og benzinforbruget. De fleste teams går efter to stop, men da regn også har været en feature her tidligere, kan dette også få indflydelse på strategien. Det er en svær bane at overhale på, selvom der er især er chancer i den sidste chikane. For at overhale her, er det vigtigt at have god balance gennem det meget hurtige 'R130'-sving. Uanset hvad der sker i mesterskabet, hele vejen gennem feltet, kan man være sikker på et godt løb hvor alle kørere går efter at forbedre deres egne og teamets positioner."
Eddie Jordan
"Vi kommer simpelthen til dette løb for at køre vores eget løb og gøre det så godt som vi kan. Vi vil gerne have at begge kørere slutter i pointene så vi kan realistisk set køre efter fjerdepladsen i konstruktørernes mesterskab. Et godt løbsresultat vil også være vidunderligt for teamet og alle vore sponsorer."
Trevor Foster
"De fleste kørere elsker Suzuka-banen. Banen bølger og har flere krævende sving, som kørerne virkelig nyder. Både Jarno og Heinz er stærke på denne bane: Heinz kørte det japanske F3000 og har kørt masser af test der, så han kender banen ret godt. Jarno var meget hurtig sidste år og kvalificerede sig som nummer 7. Vi går efter at komme på podiet i Japan."
Heinz-Harald Frentzen
"Suzuka er en bane som har fascineret mig siden den første gang jeg kørte der. Indtil i dag har jeg stadig gode minder fra banen, selvom jeg har kørt over 20.000 testkilometer der. Den japanske bane er en af de mest udfordrende som Formel 1-kalenderen byder på. Den kræver at man allerede på vej ind i svinget forbereder sig til det næste. Man skal hele tiden være fremme i skoen og forberede sig til det der ligger foran. Suzuka er fuld af overraskelser og chikanen før start/mål kan være meget vanskelig. Den virker meget nem til at starte med, men man kan lokke en til at bremse for sent og kører over svinget og miste et sekund ved det."
Jarno Trulli
"Jeg kan lide Japan hvor jeg har min egen fanklub, så jeg får god støtte fra de japanske fans. Banen er meget teknisk hvilket jeg kan lide, da den er interessant set fra kørerens synsvinkel og er en udfordring. Jeg tror vi vil være stærke i Japan og har chancen for at kvalificere os godt og give os selv en plads til at udfordre fjerdepladsen i konstruktørernes VM."
Jaguars 2 britiske kørere har nogenlunde samme syn på banens opbygning og hvilke krav der stilles til mand og maskine.
Eddie Irvine: "Naturligvis er Grand Prix'et på Suzuka noget jeg ser frem til. Jeg tror alle ved at det er min yndlings-begivenhed i sæsonen, og at jeg anser Suzuka for at være den mest krævende bane i kalenderen. Suzuka er for mig meget speciel. Jeg har kørt tusindvis af kilometer her i både løb og tests, og det var her jeg fik min formel-1 debut. Jeg har fuldført det japanske Grand Prix på hver pointgivende placering fra 2-6.pladsen".
Eddie Irvine lå og kæmpede om verdensmesterskabet på dette tidspunkt sidste år. I år er det kun blevet til 3 point, men Irvine er fortrøstningsfuld op til weekendens løb:
"Suzuka er en svær bane, ikke bare dét at køre godt, men også at finde en god opsætning til bilen er svært, fordi du skal have ekstra meget greb, når du accelererer ud af de langsomme sving, men også meget kraft når du går gennem de hurtigere lige sektioner. 130R-svinget er særligt krævende, da det er muligt at tage den "flat-out", hvis man er koncentrerer sig fuldstændigt".
Johnny Herbert er også en erfaren herre når det kommer til at køre på Suzuka, også han er meget begejstret for banen.
Johnny Herbert: "Suzuka er meget krævende for køreren, bilen og holdet i det hele taget. Der er en god variation af langsomme og hurtige sving, det bedste er 130R, som virkelig sætter éns mod på en prøve, der er helt sikkert ikke tid til at slappe af når man kører en omgang her. Jeg håber at vi vil være mere konkurrencedygtige end vi var på Indianapolis, da jeg altid har kørt godt her i Japan".
Gary Anderson er klar over at det særprægede design Suzuka banen har betyder, at holdet må gøre sit ypperste hvis de skal score bare et enkelt point.
Gary Anderson: "Suzuka er en bane, men køreren kan virkelig gøre en stor forskel. Forhåbentlig kan vi få det bedste ud af vores "pakke". Vi er ret glade med dét vi har opnået på Silverstone (den netop overståede test inden løbet på Suzuka). Vejret var ikke ret godt, men vi formåede at få kørt en masse i vådt føre, hvilket kan vise sig at være en fordel op til det japanske løb".
Det skal blive spændende at se om rygterne om optimeringer af bilen vil holde stik, eller om det er tom snak. Jaguar holdet trænger ihvertfald til lidt medvind oven på en skuffende sæson.
Og som det ser ud nu, vil både lørdagens kvalifikation og søndagens løb foregå under regn og temperaturer mellem 18 og 21 grader.
Alt er altså tilrettelagt for det, der måske går hen og bliver årets mest spændende løb! Hvis det således bliver et regnvejrsløb, må chancerne for en Schumacher sejr forøges betydeligt.
Benettons førstemand Fisichella er med odds 50/1 overraskende foran Villeneuve, der har odds 66/1. Overraskende fordi al logik peger på, at Villeneuve slutter foran Fisichella. BAR og Villeneuve har haft en opadgående formkurve, mens Benetton rutcher længere og længere tilbage i rækkerne.
Skulle Irvine gå hen og vinde på Suzuka, hvor han stort set altid har gjort en god figur, giver det pengene igen 100 (!) gange. Men det er dog ekstremt tvivlsomt, for selvom Irvine er god, er hans Jaguar ingenlunde så... Herefter følger Pedro de la Rosa med odds 125/1, og på de efterfølgende pladser finder vi Herbert, Salo, Verstappen, Wurz og Zonta - alle med en 150/1 chance for at vinde - ifølge bookmakerne altså...
Alesi og Diniz giver 200/1 - Heidfeld har odds 250/1 - og som rosinen i pølseenden følger de to Minardi-stjerneskud; Gene og Mazzacane. De to har man ikke engang gidet at rangere, for de er begge sat til odds 1000/1 !!!
Plac. | Kører | Team | Odds |
1 | Michael Schumacher | Ferrari | 1/2 |
2 | Mika Hakkinen | McLaren | 5/2 |
3 | David Coulthard | McLaren | 5/1 |
4 | Rubens Barrichello | Ferrari | 10/1 |
5 | Ralf Schumacher | ISH Suzuka - torsdagens pressemødePå torsdagens pressemøde havde man ikke overraskende valgt at indkalde de mesterskabsrivaler Mika Hakkinen og Michael Schumacher. Derudover var Norbert Haug (Mercedes), Hirotoshi Honda (Mugen-Honda) og Takefumi Hosaka (Honda) tilstede.
Spørgsmål: Mika, hvor alvorlig var det at du ikke fuldførte det amerikanske Grand Prix?
Sp.: Ser du på mesterskabet som to løb eller ser du kun på det som dette ene løb?
Sp.: Har du været under så meget pres før?
Sp.: Ændrer du noget i din indgangsvinkel til dette løb?
Sp.: Behandler du det blot som løb nr. 16 ud af 17?
Sp.: Michael, griber du denne begivenhed an som ét løb eller som to løb?
Sp.: Så du tænker ikke på at du har et behageligt forspring på otte point?
Sp.: Har du tilladt dig nogen optimisme siden Indianapolis?
Sp.: Hr. Hosaka, vil d være så venlig at fortælle os om næste års program? Hvem skal tage sig af de nye motorer. Hvordan kommer det alt sammen til at virke? CBA Suzuka - Sauber previewIfølge Willy Rampf, Sauber teamets tekniske direktør, er der en masse forberedelser til denne weekends krævende Grand Prix på Suzuka banen i Japan. Efter gode takter i de seneste løb - ser de 2 Sauber kørere også frem til weekendens løb.Pedro Diniz udtaler således : "Suzuka er en af mine favoritbaner, da den stiller store udfordringer til kører og bil, så derfor ser jeg frem til løbet. Pedro's holdkammerat Mika Salo er ligeledes begejstret for Suzuka : "Akkurat som Pedro ser jeg frem til løbet, som sætter store krav til køreren. Jeg havde min debut på Suzuka i 1994 og har et godt kendskab til banen fra mine dage i Fomel 3000 - så mit hjerte banker da lidt for denne bane."
Willy Rampf udtaler således omkring Suzuka : "Banen har mange unikke træk, blandt andet dens layout som et 8 tal , hvor man kører ind over banen. Den har lidt af hvert at byde på , fra langsomme sving til meget hurtige sving, som gør banen yderst krævende. Banen er som Spa, en medium downforce bane, som kræver god trækkraft ud af langsomme sving som feks. hårnålesvinget og chikanen. Her falder hstigheden til omkring 60 km/t. Så er der venstresvinget 130R, et virkeligt krævende sving, som tages næsten "flat out" (fuld pedal), og som giver førerne en påvirkning med op til 4 G. Derudover påpegede den tekniske direktør, at området omkring Suzuka tit byder på regn, hvilket gør at mange teams må bruge en del tid på at simulere et "vådt"-setup på bilen , som hurtigt kan justeres ind. Mht Pedro Diniz, er det usikkert hvor han kommer til at køre i sæsonen 2001, men en del peger på, at han vil "fyre den af" i en PROST racer i næste sæson. Under alle omstændigheder er det helt sikkert 2 tændte kørere, som skal prøve at skaffe Sauber teamet resultater her sidst på sæsonen og der er al mulig grund til at vise sig, som en god kører - hvis man ønsker arbejde i et andet team fra næste sæson. Per Liebst Suzuka - Arrows fri træningSelvom der var følgevirkninger fra et jordskælv et andet sted i Japan, så lykkedes det for Arrows teamet at få meget ud af dagen, dog med lidt blandede følelser for Jos Verstappen. De to kørere fik tider der placerede dem på henholdsvis en 8 plads og en 17 plads inden lørdagens kvalifikationer.Pedro de la Rosa: Jos Verstappen: Tom Walkinshaw: PDL Suzuka - Sauber fri træningPedro Diniz havde en mystisk oplevelse i bilen, fredag under den fri træning. Det er ikke ualmindeligt i Japan, at man kan blive udsat for samme oplevelse, som han var udsat for, nemlig en mindre jordrystelse. Og ifølge diverse nyhedsbureauer har det været et kraftigt jordskælv i Japan, som man på banen kunne mærke udløberne fraPedro Diniz: Pedro Diniz fik kørt sig ind på en 13 plads under fredagens sessioner. Mika Salo kæmpede lidt mere med bilen. Men holdet omkring ham nåede ikke helt så langt, som det var tilfældet med Pedro Diniz. Mika Salo: Peter Sauber: PDL Suzuka - Ferrari frie træningerDet ser meget godt ud for Ferrari. Michael Schumacher overlevede jordskælv og den flyvende finne, og sikrede sig dagens klart bedste tid. Så meget desto mere ser tyskeren ud til at være på VM-kurs, og optimismen breder sig.
Jean Todt
Michael Schumacher
Rubens Barrichello BB Suzuka - Fredagens pressekonferenceTil fredagens pressekonference havde man fået fat i tre kørere og tre teamledere. Fra kørerne var det Mika Salo og de to andenkørere, Rubens Barrichello og David Coulthard. Man var meget interesseret i at høre om de designer-skift, der har været i Jordan og Benetton, og derfor var Flavio Briatore og Eddie Jordan tilstede. Desuden blev Alain Prost spurgt om sit teams fremtid.Sp.: Eddie, hvad har Mike Gascoyne lavet siden han forlod Jordan i Juli?
Sp.: Har Flavio betalt dig en enorm sum for at lade Mike gå?
Sp.: Har du planer om bruge penge på at overtale Tom Walkinshaw til at lade Egbhal Hamidy gå før tid?
Sp.: Hvad sker der når du går i retten mod Tom Walkinshaw?
Sp.: Flavio, nu du fået fat på Mike Gascoyne, starter han på arbejde hos Benetton på Mandag? BR>Flavio Briatore: Det tror jeg da. Jeg har ikkke noget imod Eddie. Det er den samme situation som da Ross Brawn ville forlade os for at tae til Ferrari. Det er nødvendigt at folk koncentrere sig 100% om jobbet og vogle gange vil fok gerne skifte. Jeg ved ikke hvornår Mike starter hos os, det er ikke blevet besluttet endnu, Men Mike er en del af den nye struktur, som Renault har sagt først er klar i 2002Vi har to år, 2000 og 2001, til at få fat på de rigtige folk og til at sætte teamet sammen. Vi vil forsætte denne proces indtil vi føler at teamet er på benene og er klar til at være konkurrencedygtige. Sp.: Hvor vil Mkie passe ind med Pat Symonds, jeres tekniske direktør?
Sp.: Giancarlo Fisichella havde en rigtig god første halvdel af sæsonen 2000, men han har næsten ikke fuldført et løb siden da. Hvad er der gået galt der?
Sp.: Alain, du har offentliggjort din motor-aftale med Ferrari i 2001 og CBA Suzuka - Mclaren frie træningerMcLaren havde, sådan som de selv siger det, en god og problemfri dag. Dog var de stadig et godt stykke efter Michael Schumacher, og ud fra tiderne at dømme er Coulthard også sat tilbage. Der kom nogle interessante kommentarer fra McLaren. Blandt andet har de fået godt styr på dækslitagen.
Mika Hakkinen
David Coulthard
Ron Dennis
Norbert Haug BB Suzuka - Jordan frie træningerJordan går efter at blive teamet efter Ferrari og McLaren, men de kæmper hårdt mod Williams og i særdeleshed Jenson Button om at sikre sig den plads. Trulli var igen med fremme og kørte sig til en 6. plads - lige efter sin 'rival' de seneste par løb, Jenson Button. Frentzen sluttede som nummer 7 og indikerer dermed at Jordan vil frem i pointene.
Heinz-Harald Frentzen
Jarno Trulli BB Suzuka - Williams frie træningerJenson Button viste endnu en gang utrolig fornem kørsel, da han forsøgte sig første gang på den teknisk svære Suzuka-bane. Han sluttede som nummer 5 - og var 'best of the rest'. En flot præstation af en nybegynder på den japanske bane. Hans præstation sætte i relief af Ralf Schumachers tid - han var mere end et sekund langsommere.
Jenson Button
Ralf Schumacher
Patrick Head
Dr. Mario Theissen BB Suzuka - Minardi frie træningerDer var mere af samme skuffe for Minardi - endnu en besværlig fredag. Marc Gene fik motorproblemer (det er jo Ford - husk det.) Det var meget bekymrende for teamet at de var så langt efter de andres tider - og især at de ikke var meget bedre end sidste år. Gaston Mazzacane skal hive en del op af posen i morgen, da han sluttede som nummer 22 i en tid der var over de 107%. Hvis det sker igen i kvalifikationen kommer han ikke til start i det japanske grand prix. Dog skal de siges at argentineren havde mange tekniske vanskeligheder med sin racer.
Marc Gene
Gaston Mazzacane BB Suzuka - Benetton frie træningerBenetton går efter at konsolidere sig på 4. pladsen i konstruktørernes VM, men med de mange problemer der var for teamet bliver det svært. Fisichella fik rettet skuden tilbage på ret køl - og viste at han da godt kan forberede sig. Torsdag gik han en hurtig rundtur på banen.
Giancarlo Fisichella
Alexander Wurz
Pat Symonds BB Suzuka - Jaguar frie træningerHos Jaguar var det blot endnu en normal fredag. Eddie Irvine sluttede udenfor top-10, mens Herbert igen rodede rundt i bunden af feltet.
Eddie Irvine
Johnny Herbert
Gary Anderson BB Suzuka - BAR frie træningerEfter otte års fravær vendte Honda tilbage til et Formel 1-løb i Japan. Ud fra de første træninger ser det godt ud for BAR-Honda, der ligger til at blive det 5. bedste team. Selvom det lyder flot, så er der et godt stykke op til pointene og den plads på podiet som de gerne vil køre sig til på Suzuka.
Jacques Villeneuve
Ricardo Zonta
Takefumi Hosaka BB Suzuka - Williams kvalifikationBMW-Williams sikrede sig en fornem kvalifikation, hvor begge kørere ligger i tredje række.
Jenson Button
Ralf Schumacher
Frank Williams
Patrick Head
Gerhard Berger BB Suzuka - McLaren kvalifikationSelvom Hakkinen ikke var i stand til at slå Michael Schumacher i den tætte duel om pole position, tror teamet stadig på at finnen kan sikre sig sejren og bevare spændingen i VM.
Mika Hakkinen
David Coulthard
Ron Dennis
Norbert Haug BB Suzuka - Ferrari kvalifikationMichael Schumacher sikrede sig sin otte pole i denne sæson, og kørte sig dermed tættere på den VM-titel han i fem år har kæmpet for at sikre til Ferrari. Nu er han meget tæt på målet, og selvom de ikke vil tage glæderne på forskud, så ligger han godt til.
Jean Todt
Michael Schumacher
Rubens Barrichello BB Suzuka - Minardi kvalifikationMinardi er i en klasse for sig - langt efter alle de andre. Således er det blevet sat markant tilbage i forhold til de andre teams, og de er allerede nu dømt til at køre om de sidste placeringer.
Marc Gene
Gaston Mazzacane BB Suzuka - Sauber kvalifikationSauber leverede årets mest skuffende resultat. De gjorde det også svært for sig selv. Pedro Diniz viste hensynsløs adfærd da han postede masser af olie ud på banen, og det blev straffet. Derfor blev hans to bedste tider fjernet. Det kostede. Salo starter som nummer 19 og Diniz som nummer 20 - en række bedre end Minardi.
Pedro Diniz
Mika Salo
Peter Sauber BB Suzuka - Prost kvalifikationFor en gangs skyld var der da lidt at glæde sig over hos Prost. Teamet satte nogle fornuftige tider, og denne gang er der mere end Minardi efter dem.
Nick Heidfeld
Jean Alesi
Alain Prost BB Suzuka - Arrows kvalifikationDe to Arrows-kørere sluttede i toppen af den dårligste ende af feltet. Dog kan teamet se at deres to kørere ligger meget lige - blot to hundrededele skilte de to kørere. De la Rosa starter som nummer 13 og Verstappen en plads efter. Men det har ikke være en let kvalifikation.
Pedro de la Rosa
Jos Verstappen
Tom Walkinshaw BB Suzuka - Benetton kvalifikationFisichella er kommet i store problemer: han skal kortklippes. Wurz og Fisichella indgik inden kvalifikationen en aftale – og der står italieneren nu til et besøg hos barberen efter at Wurz slog ham i dagens kvalifikation…
Alexander Wurz
Giancarlo Fisichella
Flavio Briatore
Pat Symonds BB Suzuka - BAR kvalifikationBAR og Honda håber fortsat på point - også selvom de står tilbage i forhold til Williams og til dels også Jordan. Eneste mand der har en chance for - alt andet lige - at sikre sig nogle point til BAR er Villeneuve der starter som nummer 9, mens Zonta skuffende må findes helt tilbage på 18. pladsen.
Jacques Villeneuve
Ricardo Zonta
Malcolm Oastler BB Suzuka - Jordan kvalifikationJordan kørte sig pænt med frem, men de blev slået eftertrykkeligt af Williams, så der er vist ingen tvivl nu om hvilket team der er nummer 3 - det er ikke Jordan! Frentzen starter som nummer 8, mens Trull er helt tilbage på en skuffende 15. plads.
Heinz-Harald Frentzen
Jarno Trulli BB Suzuka - Jaguar kvalifikationDer var langt om længe lidt succes for Jaguar – begge racere kørte sig ind i top-10, og det lover godt for Jaguar der godt kan bruge en succesoplevelse her sidst på året. Det har primært været de bløde dæk der har givet Jaguar et skub fremad.
Eddie Irvine
Johnny Herbert
Gary Anderson BB Suzuka - Lørdagens pressekonferenceEfter dagens kvalifikation, så var der som sædvanlig pressekonference med de tre bedst placerede kørere. Det var i dag følgende:1. Michael SCHUMACHER (FERRARI), 1:35.825s Spg.: Michael, hvor vigtigt var det psykologisk at opnå pole position i dag? Spg.: Det så ud som om, at du med vilje begrænsede dig selv til tre '3-omgange', når du kunne have valgt fire. Hvorfor? Spg.: Denne bane har en berygtet start ned ad bakke, som sendte dig ud et par år siden. Er du glad for startproceduren her? Spg.: Mika, du er 2'er meget tæt på Michael efter en stærk kamp i dag, Men du har været 2'er her i kvalifikationen de sidste to år, og vundet løbet begge gange. Er du derfor skuffet over at være 2'er igen? Spg.: Når man kigger på sektortiderne, ser det ud som om, at de justeringer du foretog gjorde bilen langsommere i den første sektor til fordel for de to efterfølgende sektorer. Er det korrekt? Hvorfor gjorde du det? Spg.: David, hvor let er det for dig at give 100% under kvalifikationen, når du ved, at du ikke længere er involveret i kampen om mesterskabet? Spg.: Hvordan ser du din rolle i morgen? Tror du, at du vil se på fra 3. pladsen, eller forventer du at teamet gør noget smart, som kunne sikre dig en vigtigere rolle? Spg.: Michael, du virker meget mere stille og mere fokuseret på at få arbejdet gjort ISH Suzuka - søndagens pressekonferenceEfter løbet var kørerne i top tre, som sædvanligt samlet for at blive forhørt om løbet og i dette tilfælde deres følelser efter at verdensmesterskabet nu er afgjort.
Spørgsmål: Michael, du er verdensmester for tredje gang, og du har vundet med Ferrari. Hvordan føles det?
Sp.: Der er gået fem år siden din anden titel i 1995 med Benetton. Har der været øjeblikke i den periode, hvor du troede, at det aldrig ville ske igen?
Sp.: Vi hørte et uddrag af din radio-kommunikation med Ross Brawn. Hvad handlede diskussionen om mellem jer to omkring tidspunktet for dit andet pitstop?
Sp.: Mika, du har været en værdig verdensmester i to år. Din regeringsperiode er dog ovre nu. Hvordan har du det?
Sp.: Det var i slutningen af perioden omkring det andet pitstop, hvor du tabte din ti CBA Suzuka - Williams raceJenson Button havde endnu en gang kvalificeret sig foran teamkollegaen, Ralf Schumacher, og ville han endnu en gang, enten udgå eller placere sig nede i rækkerne? Det var et af de spørgsmål der dukkede op efter kvalifikationen lørdagRytmen blev brudt. Jenson Button fuldførte løbet og kom i mål på en flot femteplads, hvorimod Ralf Schumacher måtte udgå efter 41 omgange. Jenson Button fik en dårlig start, hvor han mistede 2 placeringer. Grunden var at koblingen var blevet overophedet. En af placeringerne mistede han til Ralf Schumacher, som avancerede kraftigt, og endda var lige ved at kunne overhale David Coulthard og tage tredjepladsen. Jenson Button: For Ralf Schumacher var det en blandet fornøjelse at køre løbet, så længe det varede. Bl.a. var han ikke helt tilfreds med Marc Gene i Minardi. Ralf Schumacher: På 13 omgang, da regnen tog lidt til, blev hans bil vanskeligere at håndtere. Han kom lidt for langt ud i et sving, og det gjorde muligt for Barrichello at overhale ham. Han kørte derefter i pit for nye dæk og mere benzin. På 41 omgang var det galt igen. Ralf Schumacher: Gerhard Berger:
PDL Suzuka - Ferrari raceEn dobbelt historisk begivenhed fandt sted på Suzuka banen i Japan i dag. Banen som er ved at få ry for at afgøre verdensmesterskabet i F1 levede op til dette ry i dag igen. Hovedpersonen i begge begivenheder hedder Michael Schumacher. Første historiske begivenhed er, at han er den første kører for Ferrari, som vinder VM siden 1979, hvor Jody Scheckter vandt. Den anden begivenhed er, at han er den første kører siden afdøde Ayrton Senna, som har vundet 3 verdensmesterskaber.Efter et par sæsoner, hvor det har været lige ved og næsten, lykkedes det endelig i dag for Michael Schumacher at opfylde drømmen - for både ham selv og ikke mindst Ferrari - nemlig at vinde kørernes mesterskab til det gamle hæderkronede italienske mærke. Men hvordan forløb det så? Michael Schumacher lavede ikke verdens bedste start, det samme oplevede Rubens Barrichello i den anden Ferrari. Undervejs fik Barrichello sig dog kørt op på den fjerdeplads som han også startede fra. Takket være pitstoppene vandt han nogle placeringer, det hjalp også at Ralf Schumacher i en enkelt situation røg ud af ideallinjen, og derved var vejen for Barrichello til at overhale. Michael Schumacher tabte en enkelt position i starten, men hægtede sig rimeligt på Mika Hakkinen der tog føringen. Takket være et pitstop i forbindelse med det meget svingende vejrlig, lykkedes det igen Michael Schumacher at tage føringen ved det andet pitstop, og bevare føringen til målstregen. Efter løbet var der selvfølgelig glæde i teamet og hos kørerne. Alle vigtige personer udtrykte deres glæde over sejren og verdensmesterskabet. Ross Brawn:
Michael Schumacher: Rubens Barrichello: Det var så slut på 21 års venten for Ferrari på at vinde kørernes mesterskab. En stor byrde er taget af skuldrene, men det sidste mangler. Man vil gerne have "The Double" og mon ikke det lykkedes at sikre sig konstruktørernes mesterskab ved sæsonafslutningen på Sepang banen? PDL Suzuka - BAR raceUdenfor det store rampelys blev der også leveret en præstation der får betydning for VM. Det ene point som Jacques Villeneuve sikrede sig gør at BAR nu er alene om at have 5. pladsen i konstruktørernes VM, og dermed er Jordan rykket ned som nummer 6.
Jacques Villeneuve
Ricardo Zonta
Craig Pollock
Takefumi Hosaka BB Suzuka - Bridgestone raceBridgestone valgte at bruge deres lokalkendskab til at sætte dagsorden og kun medbringe én compound. Det gjorde at alle stod helt lige, og det gav egentlig et interessant billede af hvordan feltet måske i virkeligheden er skruet sammen.
Ross Brawn, teknisk leder hos Ferrari
Adrian Newey, teknisk leder hos McLaren
Yoshihiko Ichikawa, teknisk leder hos Bridgestone
Hiroshi Yasukawa, leder af Bridgestone Motorsport BB Suzuka - McLaren raceMcLaren-Mercedes sluttede det japanske grand prix med begge kørere på podiet. Men selvom det lyder meget flot, så mistede McLaren VM-titlen.
Mika Hakkinen
David Coulthard
Ron Dennis
Norbert Haug BB Suzuka - Minardi raceDet lille italienske Minardi team klarede igen skærene. Det skal forstås på den måde, at godt nok er de som regel sidst i kvalifikationen, men i selve løbene, kan de et langt stykke af vejen, følge flere af de andre biler. Og det var også tilfældet denne gang. Men som flere gange før i denne sæson, måtte den ene af kørerne udgå med et motorproblem.Gaston Mazzacane: Marc Gene: Gian Carlo Minardi: PDL Suzuka - Jaguar raceJaguar gjorde det igen. Igen en syvende plads. Denne gang var det dog anderledes, idet man også havde en bil lige efter på ottende pladsen. Og efter de seneste løb, er man efter en lang down periode endelig ved at nærme sig næsten toppen. Men med et løb tilbage, er det alt for sent. I hvert fald i år.Men hvordan oplevede kørerne selve løbet? Johnny Herbert: Eddie Irvine: Neil Ressler: Teamet havde en ekstra mand med i Japan. Nemlig den kommende teamchef, Bobby Rahal. Selvom han ikke er tiltrådt endnu, er han i fuld gang med at iagttage, og suge til sig af indtryk. Han var også indlemmet i teamet på Indianapolis, men kunne pga. den megen ståhej omkring hans udnævnelse, ikke var så involveret i teamets arbejde som han gerne ville. Bobby Rahal: PDL Suzuka - Jordan raceLøbet på Suzuka blev en stor skuffelse for Jordan - igen! Trulli gennemførte løbet, men helt nede på en ligegyldig 13. plads. Frentzen udgik med hydrauliske problemer. Samtidig blev teamet sat en plads tilbage i forhold til BAR, og de ligger nu nummer 6 i konstruktørernes VM.
Jarno Trulli
Heinz-Harald Frentzen BB
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|