For Hondas vedkommede gælder det, som leverandør til 2 teams, at have en motor som er kørevillig. Nelson Piquet forklarede engang, at det at køre i Monaco, nogenlunde svarer til at køre på cykel i dagligstuen. Det kan udtrykkes på en anden måde. Masser af sving, som er meget skarpe og tætte. Det betyder, at der køres med hastigheder, som svinger fra ca. 40 km/t. til 260 km/t. Det kræver en smidig motor, som har et godt moment i næsten alle omdrejningsområder. Har man sådan en motor, får man også et vist spillerum i forhold til brændstoføkonomi, og dermed er vi videre i den taktiske planlægning i forhold til pitstop. Det nytter ikke meget, at én motor drejer fra 5000 om/m. til over 17000 om/m. hvis ikke der er moment i et bredt område.
Det har også betydning for overhalinger. Der er begrænset plads at overhale på i Monaco, så når det bliver nødvendigt, skal motoren kunne trække med det samme uden unødvendige gearskift. Det kræver at motoren bliver optimeret til netop denne bane. Og det er noget af det som Jordan og BAR har arbejdet med i Valencia i denne uge. Ydermere er der i år så indført traction control. Det har også en indflydelse på motorens præstation. Traction control kan med stor sandsynlighed være en fordel at benytte i Monaco. Selvom modstanden imod systemet er stor, vil det for kørslen i Monacos gader, nok være en fordel i forhold til dækslid. Det koster en masse dæk ved for meget hjulspind i de snævre gader.
Honda har arbejdet tæt sammen med de 2 teams i denne uge for at finpudse motoren, så den har den rette karakteristik til netop Monaco. Sidste år havde Jarno Trulli kørt sig frem til en andenplads i kvalifikationen. En plads han for ham desværre ikke kunne holde. Mon ikke at han i år, vil prøve at bevise, at det ikke var tilfældigt, at han placerede sig så langt fremme. Sidste år kørte Jordan som bekendt også med Honda motorer, men det var med Mugen-Honda udgaven, altså ikke den rigtige fabriksmotor. I år har Honda forhåbninger om, at den smidige motor kan være god nok til at komme i pointene i Monaco.
Siden det østrigske Grand Prix, har Arrows testet på lige fod med de fleste andre teams på Valencia banen i Spanien. Den spanske bane har en karakteristik, der på rigtig mange områder ligner bybanen i Monaco. Derfor er har mange valgt denne bane til af finde et setup der kan bruges i Monaco.
Monaco er en meget langsom bane med mange skarpe sving. Det kræver en utrolig høj downforce. Arrows får måske en lille fordel i Monaco. Det er ikke nødvendigt med så mange hestekræfter, som på en rigtig bane. Og da slet ikke hvis det regner. Arrows har jo ikke verdens stærkeste motor, så et lille plus til teamet på denne bane. Mange kørere bor i Monaco, og derfor er den en slags hjemmebane for disse kørere. Bl.a. Jos Verstappen.
"Monaco er en meget vanskelig bane, og jeg er ikke helt sikker på, hvordan vi vil klare det. Men en ting er sikkert - det bliver et meget spektakulært løb ligesom det plejer at være. Det sværeste på denne bane er at overhale. Specielt for mig, idet jeg plejer at gøre det ved starterne. Vi må bare vente og se, men forhåbentligt får vi endnu et godt løb."
Enrique Bernoldi:
"Monaco er virkelig en udfordring for både biler og kørere. Jeg har kørt der 2 gange i Formel 3000, sidste år var oppe på 3 pladsen inden jeg måtte udgå. Banen har nogle meget langsomme sving, den er meget ujævn. Den er bare meget svær. Banen er også meget krævende, både fysisk og psykisk, men jeg ser frem til denne store udfordring. Vi er nødt til at kvalificere os langt fremme, det er mere vigtigt her end på andre baner."
Tom Walkinshaw:
"Vi ser alle frem til Grand Prix'et i Monaco. Det er en helt unik bane. Den stiller nogle krav til alle teams, som man ikke ser andre steder. Hele weekenden får vi også mulighed for pleje vore sponsorer og partnere på en helt speciel og fantastisk måde. Hele teamet har arbejdet hårdt efter at vi fik sæsonens første point i Østrig. Vi har ikke råd til at være tilfredse med det. Vi har allerede vist at vores bil er blevet bedre, så det store mål i Monaco er at kvalificere os så godt som muligt. Det er vigtigere her end alle andre steder."
Man kan konstatere, at Arrows har formået at få noget mere ud af den gamle Peugeot end Prost formåede sidste år. Arrows er også kendt for at køre med mindre downforce end de fleste andre. Men mon man tør det i Monaco, som er en meget langsom bane, hvor gennemsnitshastigheden ligger på ca. 140 - 150 km/t.
Et af de mest berømte Grand Prix'er overhovedet, er Grand Prix'et i Monaco. Næsten ingen andre baner stiller de samme krav til kørerne. En snæver bane, med masser af sving. Stort set ingen overhalingsmuligheder. Ingen sandgrav til at fange bilen hvis det går galt. Utallige gearskift, dog nu med automatisk gearkasse. En tunnel hvor kørerens syn et øjeblik bliver begrænset. Der er masser af udfordringer i Monaco.
Men hos Sauber er man optimister. Willy Rampf, Saubers tekniske direktør, siger at man er klar. Og det skal man også være. Pga. af banens karakteristik er det nødvendigt med utrolig meget downforce, også fordi at banen har et meget dårligt vejgreb. Men hvad siger kørerne? De er ikke de mest rutinerede på netop denne bane.
Nick Heidfeld:
"Det er en af mine absolutte favoritbaner. Ikke bare fordi, det er en slags hjemmebane for mig, men også fordi det er gadebane. Formel 1 bilerne passer også ind her. Det er en speciel følelse at køre her. Det er en meget stor udfordring at køre i de snævre sving her. I Monaco kræves der et større talent end andre steder. En kører skal være meget afslappet, men på samme tid også meget koncentreret og præcis i hvad han foretager sig. Banen er ikke så farlig. Spinder man af, er der ingen sandgrave, men til gengæld har man mulighed for at bruge afkørselsområderne. Det er derfor at denne bane er meget vanskelig, men ikke for farlig. Det er et Grand Prix, hvor køreren betyder mere end på andre baner."
Kimi Räikkönen:
"At komme i pointene i Østrig er meget vigtig for mig. Jeg ser meget frem til mit første Grand Prix i Monaco. Jeg er opsat på at se banen grundigt efter, selv om jeg har kørt her i gokart. Men det var kun på en del af banen omkring svømmebassinet og Rascasse-svinget."
Det skal lige nævnes at den fjerdeplads som Räikkönen er noteret for i Østrig, kun er til låns indtil videre. BAR teamet nedlagde protest mod Räikkönen, fordi man mener at han har overhalet under gult flag. I første omgang er protesten afvist, men BAR har appelleret afgørelsen.
I hvert fald bliver det dog spændende at se, om Sauber har mulighed for at vise de samme positive takter, som man har gjort hidtil i sæsonen.
Den første træning blev kørt i god vejr - der er til weekenden lovet blandet vejr og chancerne for at der kan komme regn er til stede. Temperaturen ligger indledningsvis på 21 grader - og det er ganske fornemt i Monaco. Det er Olivier Panis - der i 1996 sejrede i et vanvittigt løb - der kører ud på banen som den første. BAR har i øvrigt givet Panis racer nummer 9, selvom Villeneuve officielt er førstekører. Panis sejrede i Monaco - netop i racer nummer 9 og de håber at det kan lade sig gøre igen. Mon dog. Problemer er der allerede på vej ud af pitten for Nick Heidfeld - han stopper uden at få trillet særlig meget. Heldigvis kan Sauber-folkene få raceren tilbage så Heidfeld ikke mister en times vigtig træning!
Der bliver i første omgang ikke sat nogle tider - kørerne tager blot en enkelt runde for lige at se hvordan racerne fungerer efter at de er blevet klargjort - dog venter både Ferrari og McLaren lige et par ekstra minutter inden de kører ud. Første mand til efter ti minutter at sætte en tid er Eddie Irvine - en tid der dog er milevidt fra hvad der er normalt i Monaco, mens Enrique Bernoldi staller i pitten så der bliver trafikprop for de andre kørere der vil på banen!
Stillingen efter 15 minutter
1. Eddie Irvine - Jaguar-Cosworth - 1:27,336
2. Jean Alesi - Prost-Acer - 1:27,860
3. Juan Pablo Montoya - Williams-BMW - 1:28,500
4. Jacques Villeneuve - BAR-Honda - 1:29,646
5. Fernando Alonso - Minardi-European - 1:29,992
6. Pedro de la Rosa - Jaguar-Cosworth - 1:30,285
Alligevel holder Eddie Irvines tid sig meget godt - hverken Alesi, Villeneuve eller Montoya kan i deres første par forsøg komme ned under irerens tid. Montoya får sine første omgange i en Formel 1-racer i de snævre gader, og han huskes især for sin kørsel i de samme gader i 1998 i et Formel 3000-løb. Hvis han kan præstere det samme i en Formel 1-racer så bliver det spektakulært! Efter et par runder får Jacques Villeneuve has på Irvines bedste tid, da han kører tiden 1:27,054 - en tid der kort efter bliver overgået af holdkammeraten og den tidligere vinder på banen, Olivier Panis.
Imens udvikler der sig en tysk duel mellem Frentzen og Ralf Schumacher. Jordan-køreren sætter i hvert fald en meget hurtig tid - som Ralf Schumacher derefter svarer igen på. Tiderne er virkelig ved at blive barberet ned! Kimi Räikkönen får sine første omgange i de snævre gader - han lægger sig ind på en fornem 3. plads efter 25 minutters kørsel. Nu mangler vi imidlertid stadig at se noget til McLaren og Ferrari. Imens viser Pedro de la Rosa det man ikke skal i Monaco - køre i muren. På Sportal F1 skrev vi tidligere i dag om hvordan han havde det med Monaco og det at blive straffet for en fejl - det kom han selv til at mærke!
De store er nu på vej: Michael Schumacher blæser lillebroder Ralfs bedste tid omkuld med tiden 1:24,276 - samtidig sætter David Coulthard en tid der er 1,2 sekunder langsommere end den VM-førende. Schumacher skærer yderligere et sekund af sin bedste tid - 1:23,239 bliver den næste toptid - alle andre er nu mere end 1,5 sekund efter tyskeren. Jean Alesi viser igen blændende form i Monaco - det er simpelthen den franske veterans favoritbane over dem alle. Han kører sig ind på 3. pladsen efter de to Schumacher-brødre. Barrichello og Hakkinen så man ikke meget til den første halve time, men Hakkinen fik da endelig sat en tid - men over 1,8 sekund langsommere end Schumachers bedste tid.
Stillingen efter en halv time
1. Michael Schumacher - Ferrari - 1:23,239
2. Ralf Schumacher - Williams-BMW - 1:24,864
3. Jean Alesi - Prost-Acer - 1:24,978
4. Mika Hakkinen - McLaren-Mercedes - 1:25,119
5. David Coulthard - McLaren-Mercedes - 1:25,436
6. Eddie Irvine - Jaguar-Cosworth - 1:26,090
Endelig ser det også ud til at Barr
Der kom mere varme i Monte Carlo og luften såvel som banen blev varmet rigtig godt op til den anden times træning på den krævende bybane. Igen er det Olivier Panis der åbner ballet som den første kører. Stort set alle kørere kommer på banen i de første minutter - nu skal der køres vigtige kilometer.
Efter total dominans i den første træning er Michael Schumachers tid blevet slået! Mika Hakkinen finder masser af tid i de snørkledes sving og sætter tiden 1:21,380 - det er næsten 2/10 hurtigere end Schumachers tid fra formiddagens første træning. Endelig begynder der at ske noget i førergruppen, mens Fisichella på fornem vis kører sig ind i top-10 i sin bovlamme Benetton-racer. Barrichello går herefter i front - de to der var tabt efter de førende er nu i front, mens David Coulthard kysser barrieren med sin racer. Tiderne fra i formiddags står virkelig for fald - Frentzen kører sig ind på 3. pladsen foran Michael Schumacher. De to uheldige kørere - de la Rosa og Marques - fra den første times træning har efter ti minutters træning endnu ikke været på banen. Fernando Alonso må også lære grænserne at kende - han må en kort tur i autoværnet, men kan komme tilbage til pitten. Der kan det så konstateres at hans ophæng er brudt sammen, og så bliver der ikke mere træning for Alonso.
Juan Pablo Montoya ser ud til at begynde at få fat i banen og kører sig ind på 6. pladsen efter Ralf Schumacher. Jean Alesi fortsætter med at være den mest inspirerede kører i Monte Carlo - han ligger igen indenfor de ti første og er fire sekunder bedre end holdkammeraten Luciano Burti - en afstand der virkelig kan ses! Eddie Irvine må tage en kort tur i afkørselsarealet ved sidste års 'killer-sving', det første sving efter start/mål, Ste. Devote. Han kommer tilbage igen og kan fortsætte sin træning. Det samme sker senere i træningen for Nick Heidfeld - der i 1998 ufortjent sejrede i Monaco - dog i Formel 3000!
Stillingen efter 15 minutter
1. Rubens Barrichello - Ferrari - 1:20,959
2. Mika Hakkinen - McLaren-Mercedes - 1:21,380
3. Heinz-Harald Frentzen - Jordan-Honda - 1:21,505
4. Michael Schumacher - Ferrari - 1:21,577
5. Ralf Schumacher - Williams-BMW - 1:21,744
6. Juan Pablo Montoya - Williams-BMW - 1:22,035
Den næste runde er klar til at blive kørt. Michael Schumacher var ved sine forsøg meget hurtig, men blev hindret af trafik - nu forsøger han sig igen. Og det lykkedes: Schumacher er igen i front med tiden 1:20,884 der er mindre end 1/10 hurtigere end Barrichellos bedste tid. Gennemsnitshastigheden for tyskerens bedste omgang ligger lige under 150 km./t. Trulli vender tilbage til 3. pladsen - italienerne er 4/10 langsommere end Schumacher. Det begynder herefter at blive tæt i toppen. Ralf Schumacher kiler sig ind mellem de to Ferrari-kørere og afstanden mellem de tre første er minimal - tre kørere indenfor 1/10!
Stillingen efter en halv time
1. Michael Schumacher - Ferrari - 1:20,884
2. Ralf Schumacher - Williams-BMW - 1:20,938
3. Rubens Barrichello - Ferrari - 1:20,959
4. Jarno Trulli - Jordan-Honda - 1:21,317
5. Mika Hakkinen - McLaren-Mercedes - 1:21,322
6. Heinz-Harald Frentzen - Jordan-Honda - 1:21,505
Imens er David Coulthard gledet ned 10. pladsen efter sit korte møde med muren i svinget Tabac, hvor han kommer sidelæns ind i svinget, får reddet raceren men alligevel med dækket når at snitte muren. Åbenbart nok til at det har givet problemer. Derimod er der ingen problemer for Mika Hakkinen. Han bliver den første til at komme ned under 1 minut og 20 sekunder. Finnen sætter tiden 1:19,853 - det er mere end 1 sekund bedre end Michael Schumache
Der kom mere varme i Monte Carlo og luften såvel som banen blev varmet rigtig godt op til den anden times træning på den krævende bybane. Igen er det Olivier Panis der åbner ballet som den første kører. Stort set alle kørere kommer på banen i de første minutter - nu skal der køres vigtige kilometer.
Efter total dominans i den første træning er Michael Schumachers tid blevet slået! Mika Hakkinen finder masser af tid i de snørkledes sving og sætter tiden 1:21,380 - det er næsten 2/10 hurtigere end Schumachers tid fra formiddagens første træning. Endelig begynder der at ske noget i førergruppen, mens Fisichella på fornem vis kører sig ind i top-10 i sin bovlamme Benetton-racer. Barrichello går herefter i front - de to der var tabt efter de førende er nu i front, mens David Coulthard kysser barrieren med sin racer. Tiderne fra i formiddags står virkelig for fald - Frentzen kører sig ind på 3. pladsen foran Michael Schumacher. De to uheldige kørere - de la Rosa og Marques - fra den første times træning har efter ti minutters træning endnu ikke været på banen. Fernando Alonso må også lære grænserne at kende - han må en kort tur i autoværnet, men kan komme tilbage til pitten. Der kan det så konstateres at hans ophæng er brudt sammen, og så bliver der ikke mere træning for Alonso.
Juan Pablo Montoya ser ud til at begynde at få fat i banen og kører sig ind på 6. pladsen efter Ralf Schumacher. Jean Alesi fortsætter med at være den mest inspirerede kører i Monte Carlo - han ligger igen indenfor de ti første og er fire sekunder bedre end holdkammeraten Luciano Burti - en afstand der virkelig kan ses! Eddie Irvine må tage en kort tur i afkørselsarealet ved sidste års 'killer-sving', det første sving efter start/mål, Ste. Devote. Han kommer tilbage igen og kan fortsætte sin træning. Det samme sker senere i træningen for Nick Heidfeld - der i 1998 ufortjent sejrede i Monaco - dog i Formel 3000!
Stillingen efter 15 minutter
1. Rubens Barrichello - Ferrari - 1:20,959
2. Mika Hakkinen - McLaren-Mercedes - 1:21,380
3. Heinz-Harald Frentzen - Jordan-Honda - 1:21,505
4. Michael Schumacher - Ferrari - 1:21,577
5. Ralf Schumacher - Williams-BMW - 1:21,744
6. Juan Pablo Montoya - Williams-BMW - 1:22,035
Den næste runde er klar til at blive kørt. Michael Schumacher var ved sine forsøg meget hurtig, men blev hindret af trafik - nu forsøger han sig igen. Og det lykkedes: Schumacher er igen i front med tiden 1:20,884 der er mindre end 1/10 hurtigere end Barrichellos bedste tid. Gennemsnitshastigheden for tyskerens bedste omgang ligger lige under 150 km./t. Trulli vender tilbage til 3. pladsen - italienerne er 4/10 langsommere end Schumacher. Det begynder herefter at blive tæt i toppen. Ralf Schumacher kiler sig ind mellem de to Ferrari-kørere og afstanden mellem de tre første er minimal - tre kørere indenfor 1/10!
Stillingen efter en halv time
1. Michael Schumacher - Ferrari - 1:20,884
2. Ralf Schumacher - Williams-BMW - 1:20,938
3. Rubens Barrichello - Ferrari - 1:20,959
4. Jarno Trulli - Jordan-Honda - 1:21,317
5. Mika Hakkinen - McLaren-Mercedes - 1:21,322
6. Heinz-Harald Frentzen - Jordan-Honda - 1:21,505
Imens er David Coulthard gledet ned 10. pladsen efter sit korte møde med muren i svinget Tabac, hvor han kommer sidelæns ind i svinget, får reddet raceren men alligevel med dækket når at snitte muren. Åbenbart nok til at det har givet problemer. Derimod er der ingen problemer for Mika Hakkinen. Han bliver den første til at komme ned under 1 minut og 20 sekunder. Finnen sætter tiden 1:19,853 - det er mere end 1 sekund bedre end Michael Schumache
Arbejdet går videre med udviklingen af bilen. På Danielson banen har man således testet flere nye dele, som skal bruges på bilen i weekenden i Monaco. Banen må være en der passer bedre til Benetton end de fleste andre baner. Det kniber lidt med motoren, så de mange sving er til fordel for Benetton bilerne.
Mike Gascoyne:
"Vi har været i Frankrig i denne uge, for at teste adskillige nyudviklede aerodynamiske dele til bilen, som vi regner med skal bruges i Monaco, og det er nogle ting som vi regner med også andre steder vil forbedre bilernes præstation. Monaco er noget unikt. Der er en speciel atmosfære her. Alle omgivelserne er specielle. Vi har haft en noget dårlig start på sæsonen, og det gør det ikke nemmere nu. Men dette løb skulle passe bedre til os. Det gælder om at få en god kvalifikation, fordi det er næsten umuligt at overhale her. Meget afhænger dog Michelin, da det er deres første løb her. Vi skal dog have forbedret bilens holdbarhed efter det noget skuffende østrigske Grand Prix."
Pat Symonds:
"Monaco er både den korteste og den langsomste bane, som er på kalenderen. Det er en kæmpe udfordring for kørere og ingeniører. Udover over at vi ikke har samme adgang til udstyr som på andre baner, så er den utrolig hård speciel ved gearkassen. På en enkelt omgang skiftes der gear mere end 39 gange. Og selv om der nu er indført automatiske gearkasser, så kræves der en utrolig koncentration af kørerne. Banen er meget ujævn. For kørerne gælder det om at få kørt så mange omgange så muligt under træningerne. For ingeniørerne er banen utrolig svær. Det er meget vanskeligt at finde et ordentligt setup. Banen ændrer egenskab undervejs, da der hele tiden bliver kørt mere og mere gummi i asfalten. På en måde håber vi på regn, det plejer som regel at være regn en dag i løbet af weekenden. Det kan blive vores chance for et godt resultat."
I hvert fald har teamet haft problemer med bilens aerodynamik i år. Men som teamet annoncerede for nogle uger siden, så har man i den seneste tid arbejdet meget med at få gjort en helt ny aerodynamisk "pakke" klar til bilen. Den blev testet i sidste uge i Valencia, og man er i teamet meget imponeret over de resultater man har opnået under testen. "Pakken" vil blive brugt for første gang i Monaco.
Eddie Irvine:
"Alt hvad der kan siges om dette løb, er allerede blevet sagt. Man kan dog ikke komme uden om, at det altid er et udfordrende løb. Når man kører ud første gang til træningen om torsdagen, virker banen utrolig smal, men når man starter søndagen er banen blevet lidt bredere. Jeg har altid nydt at være her. Ikke mindst fordi jeg kan bo på en båd i havnen. Det giver mig den korteste vej til arbejde, modsat alle andre steder. Da det er svært at overhale her, drejer det sig om at få den bedst mulige placering ved kvalifikationen. I selve løbet gælder det om at undgå problemer. Kan man det, er man sikret en god placering i slutstillingen. Jeg er meget optimistisk i forhold til de ændringer vi har lavet på bilen. Jeg har en ret god rekord her, så forhåbningerne i teamet er ret store."
Sidste års løb er nok et de la Rosa helst vil glemme. Allerede i det første sving gik det galt, da han kørte sammen med Jenson Button. Han er fuldt ud klar over, at en fejl på denne bane er meget dyrebar. Banen tilgiver ikke nogen fejl.
de la Rosa:
"Der er ikke plads til fejl i Monaco. Man skal være ét hundrede procent koncentreret hele tiden. Det virker som en uendelig række af sving at køre her. Det kombineret med den smalle bane og forkert hældninger i svingene, så er det ikke noget at sige til at resultatet her, kan være meget uforudsigeligt. Vi har en ualmindelig god test i Valencia, og forventningerne til den nye aerodynamik er utrolig høje. Men jeg vil helst se et resultat af den i praksis før jeg vil vurdere den endeligt. Men de foreløbige tests har højnet moralen væsentligt i teamet. Og modsat hvad pressen skriver, så har vi det faktisk godt med hinanden i teamet. Holdånden i teamet har aldrig været bedre i den tid hvor jeg har været i teamet."
Bobby Rahal:
"Monacos Grand Prix er en af de mest uforudsigelige overhovedet. På grund af banens karakteristik er det næsten umuligt at lave en ordentlig simulation af den. Vi har arbejdet meget hårdt i et stykke tid med en ny aerodynamisk pakke. Kørernes feedback på den fra tests har været utrolig positive, så vi forventer os meget af den, og tror at det er et skridt i den rigtige retning. Jeg tror på at vi får et godt resultat her på søndag."
I det østrigske Grand Prix besatte Bridgestone alle de pointgivende placeringer. Og med Jos Verstappens sjette plads, har alle teams som bruger Bridgestone i år, scoret points.
I sidste uge var Bridgestone på plads i Valencia, hvor de fleste teams testede. Bridgestone havde et nyt dæk der skulle testes. Et helt nyt nykonstrueret dæk skulle stå sin prøve ved testen. Også i Italien hvor Ferrari og Minardi testede, blev dækket afprøvet. Hos Bridgestone regner man med at tage ca. 1600 dæk med til Monaco. Det nye dæk er bl.a. konstrueret til at give mere vejgreb, fordi banen er så meget atypisk i forhold til de andre løb på kalenderen.
Hisao Suganuma, teknisk chef hos Bridgestone:
"De to tests i Spanien og Italien i sidste uge var meget brugbare for os for forberedelserne til Monacos Grand Prix. Alle vore teams fik mulighed for at prøve det nye dæk. Det er meget vanskeligt at teste forud for Monaco. Det er umuligt at genskabe de fysiske rammer. Men alle teams var med til at gøre muligt at afgøre dækvalget til Monaco. Det blødeste af de 2 tørvejrsdæk som vi tager med, er det blødeste dæk som vi vil anvende i år overhovedet. Den nye konstruktion er udviklet til at give et meget større vejgreb. På en bane som Monaco, er det faktisk begrænset hvor mange andre indstillingsmuligheder man kan anvende for at gøre bilen lettere og bedre at køre. Men dækvalget er af allerstørste betydning. I dette tilfælde er det lidt at sammenligne med hvad man skal bruge som fundament til et hus. Vi vil i de kommende dage arbejde tæt sammen med vore teams, for at de kan få det bedst mulige setup til banen. Jeg forventer at der kun bliver et pitstop undervejs i løbet."
Og så kommer de. Modsat ved næsten alle andre løb, så var det faktisk kun ganske få, der havde monteret regnvejrsdæk til den første omgang. De fleste skiftede efter den første omgang til reservebilen, hvis det da ikke ligefrem var i reservebilen, at den første omgang blev foretaget. Der blev skiftet flere gange mellem bilerne i de første minutter af warm uppen. De sidste justeringer skulle foretages og afprøves. Men efterhånden kunne de fleste begynde at køre flere på hinanden følgende omgange. Tilpasningen af bilen er uhyre vigtig i Monaco. Alt skal være optimalt indstillet. De fysiske rammer er så meget anderledes.
Nu kunne begynde at sætte tider, som dog ikke kan bruges til ret meget. Næsten 10 sekunder langsommere end ved gårsdagens kvalifikation. Men det bliver langsomt hurtigere og hurtigere efterhånden som der bliver kørt varme i dækkene og i asfalten. Efter 12 minutter var det de to Schumacher brødre der havde de hurtigste tider. Efter 15 min. satte David Coulthard den øjeblikkelige hurtigste tid. Næsten 1½ sekund hurtigere end M. Schumacher. 1:23.490 var tiden der blev sat. 2 omgange senere kappede han yderligere 0,4 sekund af tiden. Eddie Irvine viste endnu engang, at de nye ændringer på Jaguaren øjensynlig har haft en positiv virkning. En midlertidig andenbedste tid til ham.
Sidste års hurtigste i warm uppen, Rubens Barrichello blandede sig nu med en hurtig tid. 1:22.592 lyder tiden på nu. Michael Schumacher forbedrer sin tid til en foreløbig næstbedste tid. Og nu kunne de 2 Ferrari kørere "duellere" på tiden. Spørgsmålet er så hvor meget benzin der er har været i bilerne. Jo lettere jo hurtigere.
Nu mangler der 7 min. Hakkinen har hidtil ligget langt tilbage, men også han begynder nu at sætte nogle hurtige tider. Også BAR bilerne begynder at vise sig med hurtigere tider. Og nu går det stærkt. Alle har øjensynligt fået lettere biler. Og det er jo netop formålet med warm uppen. At tjekke bilen under forskellige forhold til selve løbet i eftermiddag. Heinz-Harald Frentzen havde igen i warm uppen problemer. Det virkede som om at han ikke kunne finde den helt rigtige rytme på banen. Vi må håbe at det kommer til eftermiddagens løb. Ellers bliver han igen bagefter Jarno Trulli.
De sidste minutter blev meget intense. McLaren bilerne sætter igen hurtige tider. Det er nu at alle skal have trykket de sidste tider ind. Og pludselig bliver det helt stille. Warm uppen er færdig.
De seks hurtigste fra dagens warm up.
1. David Coulthard, McLaren - 1:20.944
2. Mika Hakkinen, McLaren - 1:21.017
3. M. Schumacher, Ferrari - 1:21.650
4. R. Barrichello, Ferrari - 1:22.502
5. Frentzen, Jordan - 1:22.566
6. R. Schumacher, Williams - 1:22.650
Det lykkedes dermed alligevel for Frentzen at komme foran Trulli. På de efterfølgende pladser kom Irvine, Verstappen, de la Rosa og Fisichella. Flere af dem er vi ikke vant til at se blandt de hurtigste. Men en ting er warm uppen. Noget andet er selve løbet. Det er de pointene bliver givet. Alt tyder dog lovende. Det skulle ifølge vejrprofeterne blive højt solskin og varme under selve Grand Prix'et.
"Jeg begik en fejl og jeg betalte for det", sagde Montoya efter løbet, "Bilen var god og jeg har ingen grund til klage. Michelin dækkene fungerede fint. Ulykken skete da jeg gearede ned og løftede foden fra speederen, jeg havde understyring og jeg røg af".
For Ralf Schumacher gik det bedre. I lang tid lå han som nr. 3, efter at Häkkinen var udgået, og selvom han ikke kunne følge med storebror og Barrichello i Ferrari, havde han ingen problemer med at holde afstanden ned til Eddie Irvine, i den for en gangs skyld velkørende Jaguar. Men ganske pludseligt var også hans løb forbi.
"Jeg er selvfølgelig meget skuffet" udtalte Schumacher efter løbet, "Lige pludeselig blev en advarselslampe tændt. Jeg fik problemer med styretøjet og da jeg nåede til pitten kunne jeg ikke længere skifte gear. Da jeg stoppede døde motoren".
Om årsagen til Ralf Schumachers uheld forklarer teknisk chef Patrick Head: "Vi havde et problem med det elektriske system og det fik andre systemer til at gå ned. Nu skal der arbejdes hårdt, for vi vil gerne gennemføre nogle flere løb. Og der er meget arbejde der skal gøres".
BMWs motorsportschef Gerhard Berger havde også et par kommentarer: "Held har vi tydeligvis ikke i øjeblikket. Vi mistede en bil på grund af en kørerfejl, en anden med et teknisk problem. Det kostede os vigtige point i dag. Vores første prioritet må nu være at få stabilitet".
I de syv løb der har været kørt, har de to Williams kørere hentet point tre gange. Schumacher vand på Imola og var nr. 5 i Malaysia, mens Montoya har hentet en anden plads. Så der må siges at være potentiale i William-BMW holdet.
De 2 Sauber kørere Nick Heidfeld og Kimi Räikkönen har igennem den første del af sæsonen imponeret positivt. Det skyldes i høj grad også teamet. Kørernes talent kan ingen tage fra dem, men det ser også til at Sauber har fået gang i udviklingen af bilen op til denne sæson. Derfor var det nok lidt ekstra opmærksomhed på teamets biler i Monaco. Banen er den langsomste bane på kalenderen, og hvordan vil den ellers rimeligt hurtige Sauber klare det?
De 2 biler var kvalificeret som nr. 15 og 16 til dagens løb. Allerede på første omgang forsvandt den ene af bilerne, da Nick Heidfeld kom i nærkontakt med Jos Verstappen i Arrows. Det endte med at Nick Heidfeld endte i barrieren i Portier svinget. Ret meget bedre var det faktisk ikke for Kimi Räikkönen, der dog fuldførte løbet. Han kom i mål på én 10 plads, men 5 omgange efter vinderen. Tekniske problemer var skyld i hans placering. Men han fik dog trods alt endnu en gang vist, at han er en fremtidens mand i Formel 1.
Nick Heidfeld:
"Vi fik lavet bilen lidt bedre i formiddags i forhold til i går, så jeg håbede egentligt på et godt løb. Men alt hvad jeg ved er, at en af Arrows bilerne ramte mig i svinget ved Portier. Jeg kom til at ride på det ene af hans hjul, endda meget højt oppe, og endte så i barrieren. Jeg er selvfølgelig meget skuffet."
Kimi Räikkönen:
"Jeg troede faktisk, at mit løb var slut, da jeg blev nødt til at køre i pit på 15 omgang. Teamet var imidlertid i stand til at annullere problemet, så jeg kom på banen igen, men 5 omgange efter. Det var en skam, fordi jeg er meget glad for Monaco banen. Den er meget anderledes. Efter det ekstra pitstop måtte jeg køre uden traction control. Bilen kørte faktisk udmærket uden dette i den sidste del af løbet."
Peter Sauber:
"Jeg er meget utilfreds med den første omgang, hvor Jos Verstappen var årsag til den ulykke hvor Nick endte i barrieren. Kimi blev nødt til at komme i pit tidligt for at vi kunne skifte til et motorstyringsprogram i bilen. Årsagen var at en af sensorerne til traction control system svigtede. Vi fik ham dog på banen igen, og selvom at han måtte køre uden traction control, var han i stand til at sætte nogle konkurrencedygtige tider."
Alt i alt er Sauber teamet selvfølgelig ulykkelige over udfaldet af Monacos Grand Prix. Men det viser også at der er mere potentiale at trække på. Det bliver spændende at se hvad de kan præstere i Canada.
McLaren havde da også sikret sig pole pladsen i allersidste øjeblik ved gårsdagens kvalifikation. Så det hed McLaren 1 og 3 og Ferrari 2 og 4 da løbet skulle starte. Men hvad skete der? Igen måtte en McLaren blive holdende på sin startplads da opvarmningsomgangen skulle køres. David Coulthard måtte sig henvist til en startplacering allerbagerst. Og da Mika Hakkinen ret tidligt måtte udgå, var den sidste hurdle væk for de to Ferrari biler. En ny sejr og tilmed en 1-2 sejr. Det skal dog siges at David Coulthard kørte sig flot frem i feltet, efter længe at have været "parkeret" bag Enrique Bernoldi.
Michael Schumacher:
"For at vinde her i Monaco, skal man først og fremmest komme i mål. På en måde var det et ret nemt løb, næsten lige ud ad landevejen, fordi jeg hele tiden lå for mig selv helt fremme. Men på samme tid var det ret hårdt, fordi vi hele tiden skulle køre hurtige omgangstider. På nogle områder gjorde traction controllen det faktisk hårdere at køre, fordi det er muligt at køre hurtigere. Jeg elsker denne bane, det er altid en udfordring at køre her. I dag skulle jeg mest tænke på holdbarheden, og så være koncentreret så jeg ikke lavede nogen fejl. Jeg spurgte flere gange Ross Brawn om nogle af de andre kørere, men han svarede at jeg skulle sørge for at holde mig koncentreret. Jeg havde ingen problemer med de langsom kørende, bilen føltes rigtig god. Også selvom jeg stort set ikke kørte 100% på noget tidspunkt. Selv da Mika lå lige bag mig, kunne jeg spare lidt på bilen og dækkene."
Rubens Barrichello:
"Mit løb var ikke så let som det måske så ud til. Allerede på 10 omgang fik jeg noget krampe i min højre fod. Jeg tror at det må ha' noget at gøre med at der var en masse vibrationer i pedalerne, så jeg kunne ikke hvile ordentligt på hælen. Teamet rådede mig til at prøve at bevæge tæerne og drikke noget mere vand. En overgang kunne jeg ikke mærke min fod, så jeg bremsede tidligere end jeg ellers skulle, og så sørge for ikke at køre af. Efter pitstoppet trykkede jeg hårdt på hælen, og det gik derefter bedre og bedre. Bilen var bare helt fantastisk. Jeg tror ikke, at jeg har haft så god en bil før."
Jean Todt:
"Det er et stort resultat, det sker på en bane som er utrolig krævende for både kørere og biler. Alt gik perfekt fra starten. Vi drog fordel af de problemer som vore konkurrenter havde. Det betød så også, at vi kunne spare lidt på bilerne. Jeg må komplimentere David Coulthard for at lade Michael og Rubens forbi uden problemer overhovedet. Teamet lavede overhovedet ingen fejl. Rubens havde problemer med det ene ben, men han klarede at køre i mål som en flot nr. 2.. Føringen i kørernes mesterskab er ikke så stort, så det vil forsat kræve et hårdt arbejde at bevare denne føring. Jeg er også glad på Prost teamets vegne. Takket være et rigtig flot løb af Alesi, fik teamet nogle vigtige points."
Allerede på opvarmningsomgangen gik det galt. Da feltet skulle starte, stod Coulthards bil stille. En meget frustreret Coulthard slog i rattet, men lige lidt hjalp det. Motoren stallede, og han måtte starte som sidste mand i feltet. Men måske noget kiksede hos McLaren. Inden løbet udtalte DC, at han ikke var bekymret for launch kontrollen. "Jeg vil ikke bruge tid og energi på at bekymre mig om launch kontrollen. Jeg vil være travlt optaget med at koncentrere mig om lysene. I Østrig blev jeg overrasket af Jordan bilerne. Det var lidt tæt, men man må reagere på det der sker. Faren opstår når man skal reagere på en bil som holder stille. Man kan ikke nå at se alt omkring én. Det kan være et problem for nogle kørere."
Men tilbage til løbet. Starten gik og Mika Hakkinen erobrede andenpladsen efter Michael Schumacher. Men på 14 omgang måtte han i pit. Øjensynligt pga. problemer med styretøjet. Teknikerne foretog nogle justeringer, og han kørte ud på banen igen, nu helt nede på en 17 plads. På 17 omgang valgte han at udgå. Det var for farligt at foresætte i bilen.
Mika Hakkinen:
"Jeg lavede en god start og var tæt på Michael Schumacher, da bilen lige pludselig begyndte at trække meget til højre. Jeg kørte i pit, men ingen kunne umiddelbart finde nogle fejl. Jeg kørte ud igen, men valgte at udgå efter nogle få omgange. Jeg kunne ikke køre bilen helt ud, så jeg valgte at udgå. Vi ved ikke hvad fejlen er, men ingeniørerne skal nok finde årsagen."
I mens havde DC kørt sig op til en placering bag Enrique Bernoldi. Et sted hvor han blev i meget lang tid. Og det var først da Bernoldi kørte i pit, at DC kunne avancere. Derefter gik det stærkt. Han kunne ret hurtigt avancere yderligere op i gennem feltet. Et meget hurtigt pitstop, og så ud igen. Den sidste del af løbet blev meget tæt for DC. Kampen om points foresatte, og til sidst lykkedes det at komme foran Jean Alesi. Dermed var 5 pladsen og 2 points hjemme.
David Coulthard:
"Ved starten af opvarmningsomgangen var der et teknisk problem med launch kontrollen som stoppede motoren. Det er noget vi har testet meget, og som ikke skulle kunne ske. Selvfølgelig var jeg meget frustreret da det skete. Men som racerkører skal prøve at vende det, og så komme i gang igen. Jeg lå længe bag Bernoldi, og jeg var bange for at dykke inden om ham, da jeg frygtede at han ville skære ind foran mig, så vi begge ville ende i barrieren, så jeg måtte være meget tålmodig. Vi må se positivt på det. Da løbet kom i gang havde jeg en meget stabil bil, og jeg er glad for at få nogle points, men jeg ville helst have vundet."
Ron Dennis:
"En begivenhedsfuld og frustrerende dag, men sådan er motorløb. Jeg vil ikke kommentere de problemer vi havde, bortset fra at det ikke er vore kørerers skyld. Da løbet var godt i gang, arbejde teamet for at sikre David så mange points som muligt. Kampen om mesterskabet er stadig åbent."
Norbert Haug:
"David og Mika gjorde hvad der var muligt for dem i dag. Davids motor stoppede uden påviselig grund inden opvarmningsomgangen, og tabte dermed chancen for sejr selvom han var den hurtigste kører på banen. Mikas løb var lige så frustrerende, vi ved endnu ikke hvad årsagen til problemet med hans bil var."
En meget frustrerende søndag for hele McLaren teamet. Først et ufrivilligt stop på opvarmningsomgangen. Så måtte Hakkinen udgå med en fejl som ingen kunne finde. Mange teorier om årsagen til at Hakkinen måtte udgå, vil sikkert blive drøftet rundt omkring. Hvad værre er: Nu har McLaren i 3 løb haft problemer med launch kontrollen. Det koster dyrebare points hver eneste gang.