FIA har afgjort protesten fra det østrigske Grand Prix til Kimi Räikkönens fordel. Han beholder dermed sin placering fra løbet. Ved forberedelserne til det canadiske Grand Prix, er Sauber gået lidt andre veje. I stedet for at teste på Magny-Cours i Frankrig, testede man på Monza i stedet.
Willy Rampf, teknisk direktør:
"Det canadiske Grand Prix repræsenterer endnu en ny type bane. Banen er meget hård ved bremserne og kræver ekstra køling af disse. Dele af banen er meget hurtig. Det kræver mange hestekræfter og en lav vindmodstand. Det er derfor vi har testet på Monza og ikke på Magny-Cours. Vi forventer en topfart på ca. 330 km/t. på de lige strækninger. Det betyder at det samlede setup vil være koncentreret om et medium downforce setup. Endelig er banen meget smal, og det gør overhalinger sværere end ellers. Det er en bane hvor startplaceringerne er mere vigtige end de fleste andre steder."
Nick Heidfeld:
"Montreal er en bane med et mix af hurtige og langsomme sving. Jeg tror at den passer fint til C20. Den store udfordring for mine ingeniører er at finde en god stabilitet ved de kraftige nedbremsninger. Selvom at der er langsomme sving, er den meget anderledes i forhold til Monaco. Jeg ser frem til at kunne score yderlige nogle points her."
Kimi Räikkönen:
"Indtil nu har jeg ikke haft de store problemer med at vænne mig til de nye baner. Udfra hvad jeg har set af de data som min løbsingeniør, Jacky Eeckelaert, har givet mig, så har banen i Montreal den slags udfordrende hurtige sektioner som jeg godt kan li', så jeg ser frem til løbet med stor spænding."
Udover at teste i Italien, har Sauber også benyttet pausen mellem løbende til at lave en samarbejdsaftale med et team i den japanske Formel Nippon serie. Det sker via Sauber Petronas Engineering (SPE). SPE er et samarbejde mellem Sauber, Petronas og Red Bull. SPE skal samarbejde med det japanske team DoCoMo Team Dandelion Racing. Samarbejdet drejer sig i første omgang primært om at udveksle tekniske erfaringer. Det skal efter planen senere udvides til andre ting også. Begge steder venter man sig på sigt meget af det nye samarbejde. Firmaerne bag de to teams ser også nogle store værdier i markedsføringen af deres respektive navne. De vil fremover være at finde på teamets biler. Det asiatiske marked er stort og slet ikke udnyttet godt nok endnu.
Banen som er beliggende på en ø midt i St. Lawrence floden, er en hurtig og også meget belastende bane. Den har ry for at være meget hård ved specielt bremser og gearkasser. Og det kan ses på flere oplysninger der er kommet frem fra nogle af de deltagende teams. Budgettet på bremser og bremseskiver ligger i omegnen af 4 - 500.000 kr. Bare til det ene løb. Det er selvfølgelig iberegnet træninger, kvalifikation og løbet.
Banen har nogle ganske hurtige stræk, nogle halvhurtige sving og et par enkelte meget skarpe sving. Der bliver virkelig brug for bremserne her. Et af de problematiske steder er de første sving lige efter start/mål langsiden. Der sker som regel et eller andet i starten. Så derfor bliver kvalifikationen igen meget afgørende.
Sidste år var begge BAR kørere godt med fremme, da man havde satset på en etstops strategi. Men det blev man nødt til at ændre, da det begyndte at regne. Og da Jacques Villeneuve oversatsede i et overhalingsforsøg af Ralf Schumacher, var det slut for hans vedkommende. På grund af den ændrede pitstopstrategi, forårsaget af vejret sluttede teamets daværende andenkører, Ricardo Zonta, på en ottendeplads. Forventningerne til dette års Grand Prix er derimod ganske anderledes.
Malcolm Oastler, teknisk direktør:
"Efter at have overstået en meget vellykket test på Magny-Cours, ser vi frem til de mange udfordringer der er i det canadiske Grand Prix. Vi lavede mange gode fremskridt og fik indsamlet mange vigtige data ved testen. Det giver os en noget større optimisme frem mod de næste Grand Prix'er. Vores mål i Canada er at få begge biler i top 6 og dermed i pointene."
Forberedelserne til det canadiske Grand Prix havde Williams teamet delt i to. På Magny-Cours testede man dæk og forberedte et setup, og på Monza man aerodynamik og dermed også downforce. Bremserne fik også en tur, da Gilles Villeneuve banen er meget hård ved bremserne. På Monza kunne man også bruge bilens mange hestekræfter til at indstille bilen til den hurtige bane i Canada. Det er netop en bane hvor mange hestekræfter, vil være en fordel. Det giver mere plads til at arbejde med indstillingen af downforce.
Williams har ikke haft det for godt på banen i de senere år. Vi skal tilbage til 1996 for at finde den sidste Williams sejr her. Det var Damon Hill, der kørte sejren hjem dengang. I alt har Williams vundet 6 gange i Canada. Der er kørt 32 gange i Canada til dato, så en hel fin kvote som Williams har taget sig af.
Ralf Schumacher:
"Den canadiske bane er meget lig Albert Park i Melbourne. Der er ikke mange afkørselsmuligheder, kun i nogle af de hurtige sektioner. Men der er dog nogle overhalingsmuligheder. På negativlisten, så er den utrolig hård ved bremserne. Jeg tror at banen vil passe fint til vores bil fordi vi har en meget kraftfuld motor, det er en stor fordel at have her. Den er ikke speciel krævende for kørerne. Det er næsten kun start/stop hele vejen gennem løbet. Jeg kan godt li' banen her i Montreal. Jeg håber på at jeg denne gang kan gennemføre løbet og komme i pointene."
Montoya:
"Jeg har aldrig kørt på denne bane før, så den er total nu for mig. Jeg kan endnu ikke sige om det er en bane der passer til min kørestil. Jeg skal bruge nogle omgange på banen før jeg kan sige noget om det. Jeg er sikker på at jeg vil møde nogle af mine gamle venner fra Cart serien her. Men det vigtigste for mig er at komme i mål. Det er ikke sket for tit i denne sæson endnu."
Mario Thiessen:
"Vi opnåede nogle meget positive resultater både på Magny-Cours og Monza. I de seneste uger har vi ikke kun arbejdet med bilens og motorens præstationer, men især også med holdbarheden. Heldigvis passer den canadiske bane fint til vores bil. Efter forskellige uheld som er resulteret i at vi måtte udgå, håber vi på at vi denne gang kan tage hjem fra et løb med nogle points i bagagen."
Jos Verstappen sikrede sig sidste år 2 points i Canada. Teamets strategi passede lige nøjagtigt til det regnvejr der kom ca. midtvejs i løbet. Og så var en femteplads og dermed 2 points hjemme til teamet. Banens layout kan vise sig at være en fordel for Arrows. De har ikke verdens stærkeste motor, men er til gengæld kendte for ikke at være bange for at køre med en mindre vinkel på bagvingen. Det betyder mindre vindmodstand, men også mindre downforce. Mindre downforce er sikkert også det de andre teams vil vælge. Det er bare det at Arrows som regel altid kører med endnu mindre bagvinge end de andre teams. Prøv at følge med i træningssessionerne og kvalifikationen. Arrows har som regel den højeste topfart, men ikke de hurtigste tider på en omgang.
I forberedelserne til det canadiske Grand Prix, har Arrows testet på Magny-Cours i Frankrig. Teamets udviklingsafd. har fundet på nogle nye dele som blev testet der i sidste uge. Derudover har man selvfølgelig testet dæk. Dækfirmaerne har det med at komme med nye compounds som skal testes inden de for alvor skal bruges.
Jos Verstappen:
"Det er en god bane. Jeg kan godt li' chikanerne og også det faktum at det er en bane hvor der kan bremses meget sent. Det plejer at være et spændende løb, og det passede os fint sidste år, at der blev regnvejr midtvejs i løbet. Jeg ser frem til løbet. Fin atmosfære, og jeg håber at vi kan gøre det mindst lige så godt som sidste år."
Enrique Bernoldi:
"Det er første gang at jeg skal køre på den canadiske bane, og forhåbentligt tager det ikke for lang tid at vænne sig til banen. Ud fra hvad jeg har set, er det en dejlig bane med gode lange stræk og nogle tætte sving. Det skulle gøre det sjovt at køre her. Og selvom jeg ikke har været her før, så har jeg hørt om byen og banen, det skulle blive rigtigt sjovt at være her."
Ligesom i Indianapolis, så er der en mere afslappet holdning til mange ting i det canadiske. Alle kørere nyder at komme til Montreal, som har et virkeligt spændende miljø med mange facetter.
Ferrari er kommet i en position i sæsonen, hvor det er nu at man skal bevise at man kan holde ved. Det grundige testarbejde skal bære frugt nu. I sidste uge testede man på Magny-Cours i Frankrig. Sideløbende har Luca Badoer haft travlt hjemme i Italien. Mon ikke han har testet flere ting som omverdenen og slet ikke konkurrenterne skal vide noget om. I hvert fald drager Ferrari til Canada, hvor der sikkert vil være mange Ferrarifans på lægterne. Banen er som bekendt opkaldt efter Gilles Villeneuve. Udover at være far til Jacques Villeneuve, var han også tidligere Ferrarikører. Men hvad mener man om det canadiske Grand Prix hos Ferrari?
Michael Schumacher:
"Selvom jeg godt kan li' stedet, så kan jeg ikke sige at det er en af mine favoritbaner. Og det endda selvom jeg altid har fået gode resultater her. Jeg tror ikke at der nogen speciel grund til det, og jeg tvivler også på at det er en bane som passer til min kørestil. Jeg foretrækker baner med højfartssving, og dem er der ingen af her. Så jeg kan egentlig ikke finde nogen grund at jeg har klaret mig godt her. Jeg håber da selvfølgelig på at jeg kan forsætte med mine gode resultater her. Jeg ser altid frem til at komme til Canada. Det er et storslået land. Jeg elsker dets natur og landskab. Jeg elsker de vidde åbne områder, og man har simpelthen én dejlig livsstil her. Der sker altid noget spændende. Jeg kunne endda godt tænke mig at bosætte mig her. Der er dog et minus - der er for langt på arbejde. Om selve banen kan jeg sige, at selvom at det er en teknisk bane ligesom som en bybane, så føles den også som en rigtig bane med de lange lige stræk. Jeg tror at det bliver et interessant løb. Det bliver tæt mellem os og McLaren. Vi skal dog også være åbne overfor hvad Williams og Michelin kan finde på. Det handler meget om motorkraft her. Den første dag er her meget støvet på banen, men efterhånden forsvinder det, og man kan finde sin linje på banen. Teamet har arbejdet hårdt og jeg vil gøre mit til at vi finder den rigtige taktik til løbet."
Rubens Barrichello:
"Canada er et storslået land, og jeg har fået nogle gode resultater her flere gange. Efter at jeg blev nr. 2 i Monaco, og også efter testen i sidste uge i Frankrig, er jeg fyldt med forhåbninger om endnu et godt resultat. Det er en bane, som sætter store krav til bremserne. Banen er meget smal, ligesom en bybane. Flere steder kommer man meget tæt på barrieren. Det har siden Grand Prix'et i Monaco været tilladt, at man kan træne starter ved afslutningen af træningssessionerne og warmuppen. Det er en gavnlig ting for alle kørere at få denne mulighed. Jeg vil dog gerne understrege at Ferraris launch control indtil nu har virket ganske formidabel."
Jean Todt:
"Vi kommer til dette løb i spidsen af begge mesterskaber. Vi er fuldt ud klar over at vore konkurrenter arbejder hårdt på at mindske denne føring. Vi vil selvfølgelig gøre alt hvad vi kan for at vinde. Eller i det mindste at få så mange points som muligt. Det kan vise sig at være en fordel når mesterskaberne endeligt afgøres. Men der er lang vej endnu. Montreal banen er meget hård ved bremser og motorer. Det er et spørgsmål om at have en stor holdbarhed. Det er nøglen til et godt resultat her."
De foreløbige vejrudsigter i Montreal tegner til at kunne blive lidt af hvert.
Fredag vil byde på temperaturer på mellem 11 og 23º. Og med en delvis overskyet himmel.
Lørdag siger de foreløbige prognoser, at det bliver mellem 13 og 25º. Men nu ser det anderledes ud. Risikoen for at både træning og kvalifikation kan komme til at foregå i regn, er noget større. Stor risiko for byger. Dog forventes det at der om eftermiddagen vil være mest tørt.
Søndag er jo der det hele skal afgøres. Og der kan vejret få en vigtig indvirkning. Det vil nemlig begynde at blæse op. Temperaturerne vil ligge mellem 11 og 23º. Søndag formiddag vil det være tørt og solrigt, om eftermiddagen forudsiges der flere skyer og mulighed for regnbyger.
Det vil sige at forudsigelserne peger i retning af sidste år. Måske et team som Arrows håber på en gentagelse. Det var netop i Canada, at man sidste år scorede sæsonens første point i et tilsvarende vejrlig.
Her i Canada er vejret tørt
Luft temp.: 21 C.
Bane temp.: 24 C.
1. fri træning:
Tid | Hændelse | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
17:00 | Så er klokken 17:00 og de grønne lamper tændes, den 1. fri træning er igang. Første mand på banen er Fernando Alonso, tæt fulgt af Eddie Irvine og Juan Pablo Montoya. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
17:02 | Nu er næsten halvdelen af kørerne på banen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
17:04 | Samtidig med at de første kørere er tilbage i pitten, efter deres ene prøve omgang, så er de sidste på vej du på banen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
17:05 | 5 kørere har endnu ikke været på banen, de to Ferrarier, to Jordan'er samt Kimi Raikkonen. Ingen er på banen i øjeblikket. Jarno Trulli forlader pitten. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
17:08 | Så er der gang i den igen, og dagens første tider bliver: Eddie Irvine - 1:27,156 Alonso - 1:33,638 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
17:09 | Bernoldi - 1:23,925
1:23,003 - hurtigst hidtil. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
17:10 | Marques - 1:35,472 - 4.pl. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
17:12 | Bernoldi - 1:23,249 - 2.pl. Burti - 1:27,861 - 4.pl. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
AN Canada - 2.fri træningI dagens første fri træning så vi igen den sædvanlige McLaren og Ferrari dominans.Hvor imod Williams de lå lidt mere stille til nede på 9. og 10. pladsen. Om disse tendenser fortsætter her i dagens anden frie træning, det vil tiden vise, ligesom det også er spændende at se om den lokale helt Jacques Villeneuve kommer ud i reserve raceren, efter at han kørte galt i dagens første fri træning. Eneste mand uden en tid i den første fri træning var hollænderen Jos Verstappen i Arrows, så han er sikker opsat på at få kørt en del omgange hvis hans racer ellers er blevet klar. Hans teammate placerede sig på 17. pladsen i formiddags.
Solen skinner fra en skyfri himmel.
2. fri træning:
|