I det hele taget er der god stemning hos Jaguar, da også Pedro de la Rosa kørte sig ind blandt de seks første. "Det er den bedst kørende racer jeg nogen sinde har kørt rundt på Hockenheim," siger Irvine meget optimistisk. Det er flere forbedringer der har gjort at der - langt om længe vil nogen nok sige - er begyndt at komme skub i Jaguaren. "Vi er ikke så hurtige som vi ser ud, men omvendt er vi heller ikke langt væk. Michelin-dækkene arbejder meget godt her og sammenholdt med de seneste ændringer i aerodynamikken, så er hele pakken blevet lettere at køre," forklarer ireren.
Teamet har blandt andet testet på Monza, og det må siges at have givet pote - men forventninger skurer han godt ned for. "Vi ender ikke i forreste række i morgen, men vi bør sætte vores sigte efter 8. pladsen og derover. Fra nu af bør vores præstation blive lettere, og forhåbentlig kan det sætte os i stand til at sikre os de nødvendige point," siger Eddie Irvine der sejrede på banen i 1999 efter at Mika Salo ellers havde domineret løbet.
Også Pedro de la Rosa har mærket fremskridtet. "Raceren blev bedre og bedre for hver gang jeg kørte ud, og jeg må sige at vi ser meget godt ud til dette løb," siger spanieren meget opmuntret efter at være blevet samlet nummer 6 i dagens to timers træning. Noget tyder dog på at tiderne er blevet sat med meget bløde compounds, da de la Rosa indikerer at de ikke vil være så langt fremme i morgen. "Vi vil sikkert ofte kvalifikationen lidt for at være bedre parat til løbet. Det er en af de få baner hvor det er muligt at overhale og jeg vil hellere fokusere på at få en god strategi til løbet," siger spanieren.
Teamchef Bobby Rahal kunne da heller ikke være helt utilfreds. "Det var en opmuntrende start på weekenden, men der skal ikke lægges for meget i vores tider i dag. Mens tiderne er meget tilfredsstillende, så er jeg faktisk mere imponeret over racerens konstante forbedringer," siger den amerikanske teamchef. Han er meget optimistisk forud for løbet - og mener at banen vil komme til at passe rigtig godt til raceren. "Jeg mener dog ikke at vi kommer til at kæmpe med om pole, men vi bør gå efter at få begge racere i top-10," siger Rahal - en målsætning som de har haft hele sæsonen!
Netop af den grund er det også for Williams svært at spå om hvad der sker i morgen, hvor den endelige prøve skal stå - hvem kan sætte pole? Mens Montoya havde en rimelig god dag uden de store problemer, så måtte Ralf Schumacher parkere sin racer efter et spin. "Den første time gik som vi havde forventet og gik godt," siger Ralf Schumacher der vil forsøge at tage sin tredje sejr i år. "Uheldigvis kørte jeg af i starten af den anden times træning, så jeg kunne ikke fortsætte med at arbejde med set-up," siger tyskeren videre og forklarer hvad der skete. "Jeg kom lidt for hurtigt ind i Motodromen, mistede bagenden og ramte dækbarrieren let."
Derimod var Montoya tilfreds med at køre med i begge timers træning. "Det var en god dag, men vi må vente og se hvad alle har i morgen," siger han og advarer om at lægge for meget i dagens resultat. "Raceren er meget god og ser ud til at køre godt henover kerbs, hvilket jeg mener hjælper meget. Vi er dog ret langsomme i den sidste sektor, så der tror jeg vi kan arbejde noget," siger colombianeren.
Patrick Head var ked af at Ralf Schumacher mistede noget tid, men omvendt er teamet rigtig godt forberedt, så det bør ikke blive noget problem. "Vi er i rimelig god form, så vi skal sikre os at vi bygger videre på det til kvalifikationen og løbet," siger Head. "Andenpladsen til Juan Pablo er virkelig et positivt resultat, selvom tiderne om fredagen ikke betyder så meget," siger BMW-bossen Gerhard Berger. "Han er glad for racerens balance og hans konstante tider understreger dette. Det var en skam at Ralf mistede en vigtig time, men han kender banen meget godt og hans holdkammerat har udført meget 'hjemmearbejde' til dette løbsset-up, så derfor bør det ikke være til ulempe for Ralf. Alt i alt er vi godt forberedt til Hockenheim," slutter Berger.