"Umiddelbart er det ikke til at se, men Hungaroring er den bane der ligner banen i Monte Carlo mest. Begge banen kræver det højeste niveau af downforce, fordi der er meget få rigtige hurtige sving og kun korte lige banestrækninger. Det sværeste aspekt på banen er at overhale, så kvalifikationen er alt afgørende for kørerens start position. En god pit strategi er også vigtig, netop det kan være afgørende for kørerens løbsresultat." udtaler den tekniske direktør Willy Rampf.
"Jeg kan li' Ungarn og dens atmosfære. Hungaroring er en bane med store udfordringer, men også en bane hvor man hele tiden skal være opmærksom på de få muligheder der er for at overhale. Man vil ikke få mange chancer! Vi har gjort gode fremskridt med racerens køreegenskaber siden løbet i Monte Carlo og jeg ser frem til yderligere fremskridt i Ungarn" udtaler Nick Heidfeld.
"Jeg har aldrig været i Ungarn før, men jeg forventer ingen problemer med at køre på banen. Efter hvad mine ingeniører fortæller er banen lig den i Monaco, men uden de tætte barriere, så efter et godt løb i Monte Carlo ser jeg frem til endnu et godt løb på Hungaroring." udtaler Kimi Räikkönen.
LC
Williams har klaret sig rigtig godt i denne sæson i forhold til de seneste år. 3 sejre, 2 pole positioner og flere gange hurtigste omgang er det foreløbige resultat i denne sæson. Men det er ikke sikkert at det bliver så let i Ungarn. Banen er lidt af en Mickey Mouse bane. Altså uden en lang langside, men med mange sving i stedet. Williams bilerne er i år mere til hurtige baner og helst under varme forhold. Varme plejer der at være nok af i Ungarn, så måske det kan hjælpe teamet lidt længere frem. De nuværende kørere har ellers noget at leve op til. Williams har en god statistik på Hungaroring. 7 sejre er det blevet til de 15 gange der er kørt her. Men teamet tager det forholdsvis roligt.
Gerhard Berger:
"Hungaroring er faktisk den sidste bane i år som ikke rigtig passer til vores bil. Banens udformning kræver meget down force for at få gode omgangstider. Det er en stærk kontrast til Hockenheim og Spa, hvor vi har meget højere forventninger. Ikke desto mindre er det stadig en opgave for os at få scoret points under alle forhold. Det betyder også at vi skal slutte løbene med begge biler. En forbedring i holdbarheden er det primære mål resten af sæsonen. En afgørende faktor i Ungarn vil blive hvor stor en fordel Bridgestone har i forhold til Michelin."
Ralf Schumacher:
"Det er en lille og smal bane, men den er meget udfordrende for kørerne eftersom det er det ene sving efter det andet, det giver ikke kørerne mulighed for at slappe ret meget af. Det er sædvanligvis meget varmt her, så det bliver et fysisk meget hårdt løb. Det er et løb hvor det at have en god bil er af væsentlig faktor, og hvis det er varmt vil det være til fordel for os."
Montoya:
"Det er kun anden gang at jeg skal køre her, første gang sluttede jeg på en tredjeplads. Noget af det jeg husker er varmen. Pga. dette bliver det varmt i bilen, og fordi man arbejder meget i bilen bliver der ekstra varmt. Det er ingen langsider til at køle af på. Kvalifikationen bliver af meget afgørende betydning her, da banen er meget snæver."
Spændende bliver det at se om Williams og specielt Michelin dækkene kan klare den snævre bane i Ungarn. Poweren er der i hvert fald.
De grønne Jaguar biler kører vel egentligt udmærket - i midterfeltet. Men noget har manglet for at kunne komme længere frem, nemlig en god kvalifikation. Det har hidtil været middelmådige kvalifikationsresultater man har opnået. Bilen har vist sig at klare sig bedre under løb end under kvalifikation. Men der er desværre ikke lige nemt at overhale på alle baner, og slet ikke på de små snævre baner som Hungaroring hører til. Derfor er en god kvalifikation uhyre vigtig for Jaguar i Ungarn. Det er alle vist klar over hos Jaguar. Men måske kan det lade sig gøre alligevel. Det så man i Monaco hvor Eddie Irvine fik en tredjeplads.
Eddie Irvine:
"Jeg har virkelig nydt de tre ugers pause, og det jo noget nemmere at slappe af når man ved at ingen andre må teste. Det eneste jeg har skullet bekymre mig om, er at holde min fysiske form ved lige. Hungaroring er ligesom Monaco, bare uden barrierer, tæt og drilsk uden muligheder for at overhale. Den eneste forskel her er at der er mulighed for at presse konkurrenterne til lave fejl og så overhale dem. Det betyder at kvalifikationen om lørdagen er den vigtigste time i hele weekenden. Det har ikke været vores stærke side at lave en god kvalifikation i denne sæson. I 1999 kvalificerede jeg mig i første række og blev nr. 3, så måske er det godt varsel. Det er meget frustrerende at blive låst fast midt i feltet, og så ikke kan overhale. Selvom man har en god strategi, behøver det ikke at være nogen fordel fordi man kan blive fastlåst alligevel. En anden ulempe er at banen altid er meget støvet. Det betyder i sidste ende at vi mister meget tid til at lave et setup i, da banen først skal køres ren. Og pga. heden der sædvanligvis er her, er det et meget hårdt fysisk løb. Der er ingen langsider at slappe af på."
de la Rosa:
"Pausen vi har haft, har været god for alle. Jeg føler mig ladet op og er klar til at køre igen. Jeg har brugt tiden til at være sammen med familien og min kæreste. Ind imellem har jeg dog også passet min fysiske træning. Den var specielt tilpasset de varme forhold som der kan være i Ungarn. Banen skulle passe ganske godt til os. Jeg glæder mig i hvert fald til at køre der. I betragtning af hvor godt bilen har kørt på det seneste, så er jeg fast besluttet på at undgå for megen ballade og i stedet kører for at komme over målstregen - og helst i pointene."
Bobby Rahal:
"Hvis vi ser bort fra diverse uheldige ting, så kommer vi meget velforberedte til Ungarn. Det var meget skuffende at vi ikke fik points på Hockenheim. Værre var det at begge Benetton'er kom i mål, og dermed overhalede os i pointstillingen. Det er selvfølgelig svært at acceptere, men i motorsport må man selv opsøge heldet. Vi kommer til Hungaroring med en klar forståelse af, hvad vi gjorde forkert på Hockenheim. Den lange pause har gjort alle godt, men nu er tid til at tage fat igen. Begge kørere har haft ferie, og de kommer begge til Ungarn og er meget tændte igen."
Jaguar og det tidligere Stewart team har en forunderlig evne til at komme godt med i den sidste del af sæsonen. De seneste løb har da også vist en fremgang bortset fra en enkelt ups'er, så det er nu at Jaguar skal til at vise at de kan hvad de har intentioner om at gøre.
Stedet er Hungaroring. Banen er berømt/berygtet for at være meget støvet, specielt den første dag. Banen ligger nærmest nede i gryde, støvet kan dermed ikke rigtig forsvinde. Samtidig kan det blive uhyggeligt varmt. Sammenholdt med de mange sving er banen en meget stor fysisk udfordring for kørerne, og også for bilerne.
BAR teamet har flere gange været på Valencia banen for at teste og forberede sig til bl.a. Hungaroring. Banen er en high downforce bane, meget sammenlignelig med Monaco. Nogle teams bruger endda mere downforce på Hungaroring end i Monaco. Efter Villeneuve's podieplads på Hockenheim er der stor optimisme i teamet, men man ved også hvad der gælder om i Ungarn.
Malcolm Oastler, teknisk direktør:
"De 3 ugers pause har været en god afbrydelse for teamet. Alle er afslappede og klar til de næste opgaver. På det ingeniør- og designmæssige område har der været travlt som sædvanligt. Ændringerne ved bilen er ret markante, så vi har arbejdet fuldt ud i de 3 ugers pause for at sikre, at vi vil være så konkurrencedygtige som mulige i Ungarn. Vi ser frem til at udviklingsarbejdet vil bære frugt - forhåbentligt - ligesom vi så det på Hockenheim. Der kan være meget varmt, men det er ikke noget som bekymrer os ret meget. Vores opmærksomhed har været rettet imod at komme så langt frem som muligt, og helst være med i kampen om points."
Olivier Panis:
"Jeg kan godt li' Hungaroring, jeg har scoret points der én tre gange. Jeg blev nr. 6 i 1994 og 1995 og nr. 5 i 1996. Banen er meget vanskelig fordi den er så utrolig støvet specielt den første dag. Der sædvanligvis også meget varmt. Det er en skæg bane at køre på, specielt i træningerne og kvalifikationen. Det er umuligt at overhale der. Det kan forårsage et kedeligt løb. Det er yderst vigtigt at kvalificere sig så langt fremme som muligt og lave en god start. Husk på at sidste år kom Mika Hakkinen først ind i første sving og vandt løbet. Heldigvis er vores launch kontrol rigtig god, vi har ikke haft nogle problemer med systemet. På denne bane vil traction kontrollen være af stor betydning. Det bliver lettere at give fuld gas i længere tid, systemet klarer resten. Det er også en stor hjælp fordi banen flere steder er meget ujævn."
BAR teamet er kommet godt efter det i de seneste løb. De ligner nogle der vil være med i den øverste del af "The Best Of The Rest". Om de så får lov til det, er en helt anden sag.
Michelin er kommet flot fra start i comebacket efter flere års pause fra Formel 1. 3 sejre er det foreløbigt blevet til og måske er der flere på vej. De hurtige baner, specielt under meget varme forhold lader til at passe Michelin dækkene utroligt godt. Men nu er det Ungarn. Der kan være meget varmt, og prognoserne tyder da også på varmt og tørt vejr i weekenden. Det er lige noget der passer Michelin. Men banens karakteristik er ikke ligefrem en lang og hurtig bane. Tværtimod så er det en meget krøllet bane uden de hurtige stræk. Men det lader ikke til at bekymre Michelin cheferne ret meget.
Pierre Dupasquier:
"Vi har egentlig ikke nogen intentioner om at skulle omskrive nogen historiebøger, eller mere moderat sagt, vi kan ikke gentage sejren fra Tyskland. Men Ralf Schumacher kørte et perfekt løb, og det er også værd at bemærke at hans holdkammerat, Montoya, i starten af løbet også kørte sig fri af forfølgerfeltet, selvom han senere måtte udgå, men det var pga. mekaniske problemer. For at runde det tyske Grand Prix af, så kom begge Benetton biler jo også i mål og begge scorede points. Det var meget opmuntrende for alle. Vores søgen efter mere vejgreb betyder at vore dæk må ofre noget af præstationsevnen til fordel for holdbarhed. Sidste sæson synes en tostops strategi at være det bedste i dette løb. Det er det langsomste løb efter Monaco. Det betyder at man skal køre en relativ kort distance med en gennemsnitshastighed omkring 180 km/t. Ydermere er det umuligt at overhale her. Startplaceringen er af afgørende betydning. De to dæktyper vi har udviklet til dette løb vil tillade os at kunne klare både varme og kølige forhold. Normalt afvikles dette Grand Prix under meget varme forhold."
Opgaven er hermed klar. Her er en mulighed for Michelin at bevise at de kan udvikle dæk der under varme forhold - der normalvis passer Michelin - også kan køre rundt på en bane med mange sving. Beviset får vi måske søndag.