Presse
Belgiens Grand Prix


 Spa - Arrows preview
 Spa - Williams preview
 Spa - Sauber preview
 Spa - Prost preview
 Spa - Michelin preview
 Spa - Bridgestone preview
 Spa - McLaren preview
 Spa - Ferrari race
 Spa - McLaren race
 

Spa - Arrows preview

Spa-Franchorshamps er en af de berømte gamle baner. Det er en bane som er delvist anlagt på alm. landevej og så selvfølgelig selve banen. Den er udover at være berømt, også berygtet.

Spa banen er også berygtet pga. specielt et sving. Nemlig Eau Rouge. Et sving som starter med at gå ned ad, siden opad og ved udgangen af svinget på toppen af bakken kan man ikke se hvordan det videre forløb af banen er. Netop dette sving har igennem årene været årsag til mange voldsomme afkørsler. Bare spørg Jacques Villeneuve.

Men det er ikke noget der i særlig stor grad bekymrer kørerne hos Arrows. Næsten tværtimod. Banen er næsten en slags hjemmebane for Jos Verstappen. Da den ligger ret tæt på Holland, er der tradition for rigtig mange Verstappen fans.

Jos Verstappen:
"Jeg elsker simpelthen Spa - det er verdens bedste racerbane, en rigtig bane for kørerne. Det er faktisk næsten mit hjemme Grand Prix. Der kommer altid mange hollandske tilskuere, de skaber en fantastisk atmosfære. Det er en meget vanskelig bane, men er giver gode fordele hvis den bliver kørt rigtigt. Forhåbentligt vil vi være stærkere denne gang, de seneste løb har ikke været særlig gode for os. Vi har arbejdet hårdt i den seneste tid, og vi håber nu at vi får resultatet af dette arbejde."

Bernoldi har ikke kørt på så mange af banerne før. En af undtagelserne er Spa. Her har han kørt før i Formel 3000, men et er Formel 3000, noget andet er Formel 1. Men den unge brasilianer glæder sig til at prøve banen i Formel 1.

Bernoldi:
"Spa er verdens bedste bane, og min favorit bane. Den indeholder lidt af hvert. Der er hurtige sving, langsomme sving, stigninger og så den fantastiske Eau Rouge. Det er en meget traditionel bane og en af de få som ikke har undergået de store ændringer. Det bliver en stor oplevelse at køre her i Formel 1. Jeg ser frem til det med stor spænding."

Sidste år fik Arrows ikke noget med hjem fra Spa. Man havde håbet på et noget bedre resultat end det man opnåede. Men forskellige vanskeligheder undervejs i løbet gjorde at man sluttede langt nede i feltet - og der sluttede man også. Verstappen havde store problemer med understyring. de la Rosa - teamets daværende andenkører - måtte en tur i pit til én 10 sekunders straf for at en noget voldsom overhaling af en konkurrent. Kørerne sluttede på henholdsvis én 15 og én 16 plads sidste år. Det resultat håber man på at gøre bedre i år.

Mike Coughlan, teknisk direktør:
"Det er en medium downforce bane, hvor bilens setup er uhyre kritisk. Udover de sædvanlige sving, er der 2 specielle. Nemlig Blanchimont - et meget hurtigt næsten blindt venstre sving, og så selvfølgelig Eau Rouge. Dette sving er meget tæt og med en meget kraftig g-påvirkning. Samtidig er det et meget udfordrende sving. Rent faktisk er det i Bus stop chikanen at man kan vinde tid - eller tabe tid. Man skal forvente at alle teams vil arbejde meget hårdt i de forskellige træningssessioner for at finde det bedste setup til både kvalifikation og træning."

Spørgsmålet er så om AMT motoren som Arrows anvender i år, har kræfter nok til at klare sig på banen. Den meget lange og forholdsvis stejle bakke efter Eau Rouge trækker kræfter ud af motorerne. De med mange kræfter kommer hurtigst op ad bakken.

PDL  


Spa - Williams preview

Et af de bedste Grand Prix'er set fra kørernes synspunkt, er det belgiske Grand Prix. Den gamle bane har de samme udfordringer i dag, som den har haft tidligere.

Spa-Franchorchamps banen i Ardennerbjergene er en af de gamle motorsportsbaner. Anlagt på delvis alm. landevej i et meget kuperet terræn giver den nogle udfordringer som man ikke ser andre steder. Bl.a. skal der bruges masser af motorkraft på de stejle stigninger. Det er noget som Williams har i BMW motoren. Så er det bare med at få de mange hestekræfter ned på asfalten - sammen med det rigtige setup. Men det er noget som Williams har forberedt sig på. Der sker nemlig det at i første omgang, så får Ralf Schumacher et helt nyt chassis at køre i. Det foreløbige navn eller nr. på chassiset er nr. 7. I forberedelserne til Spa - hvor der ikke kan testes - har man været på Circuit de Catalunya og Danielson banen. Udover det nye chassis, har man også testet de næsten sædvanlige nye ændringer omkring det aerodynamiske.

Williams er i øjeblikket indehaver af banerekorden. Den blev sat i 1993 af Alain Prost. Den lyder på 1:51.095. Til sammenligning blev den hurtigste tid sidste år sat af Rubens Barrichello med tiden 1:53.803. Spørgsmålet er så om man i år kan komme ned under disse tider. Generelt har omgangstiderne været hurtigere i år end sidste år. Men på Spa er der en faktor som kan få indflydelse på dette nemlig vejret. Ardennerbjergene giver pr. tradition regn mindst en gang i en løbs weekend. Det kan endda regne meget kraftigt på en del af banen, mens der er absolut tørt på en anden del.

Der er mange ting at tage hensyn til på Spa. Udover at vejret kan skifte meget hurtigt, er der også banens karakteristik. Specielt den kompression som Eau Rouge giver er hård. Derfor skal et setup tage højde for det, og man skal have et lidt stivere setup end ellers på en medium downforce bane som Spa bliver karakteriseret som.

Ralf Schumacher:
"Bilen til Spa skulle meget gerne være væsentligt bedre end den vi anvendte i Ungarn. Men det er også et spørgsmål om vejret da det ofte regner på Spa. Det kan give os nogle problemer. Spa, er ligesom Monaco, en af de tilbageværende gamle baner, hvor sikkerheden desværre ikke helt opdateret. Jeg får en lettere modificeret bil, men med et helt nyt chassis, som jeg håber på vil give os nogle gode resultater."

Montoya:
"Jeg synes at Spa er god og interessant bane. Eau Rouge er virkelig et hurtigt sted, jeg ville ønske at publikum kunne mærke den fornemmelse der er at køre igennem der. Det er meget specielt, desværre ser det ikke så hurtigt ud på tv. Banen er hurtig at køre på, men også meget vanskelig."

Sam Michel, chefingeniør:
"Spa er en kuperet medium downforce bane med langsomme, middel og hurtige sving. Setuppet skal være noget stivere her end sædvanligt, primært pga. Eau Rouge hvor bilerne bliver udsat for store belastninger. Dette setup giver stor stabilitet på de hurtige stræk, men er et stort kompromis i forhold til Bus Stop chikanen og La Source. Vi har nogle nyudviklede chassisdele med som skulle hjælpe på disse forhold. Dækvalget bliver ikke så svært, da de dæk som Michelin tager med er dæk som vi i forvejen kender. Selve løbsstrategien bliver lidt vanskeligere her, især hvis der kommer regn."

Gerhard Berger:
"De seneste år har tiderne ikke været så hurtige her, men sådan som tiderne er faldet i år, kan vi måske forvente at rekorden bliver slået. Spa er en af de sidste store naturlige racerbaner, og som også er en dejlig, men stor udfordring for kørerne. Der er alting, lange bakker op og ned, hurtige og langsomme sving og pga. længden meget speciel. Vi ser frem til Spa. Den skulle passe meget fint til vores samlede pakke. Specielt den lange bakke efter Eau Rouge passer fint til BMW motoren."

Ralf Schumacher har hidtil haft gode placeringer her. En andenplads, en femte og en tredje plads er resultatet af de gange han har kørt her. Noget anderledes ser det ud for Montoya. Første gang han be

PDL  


Spa - Sauber preview

Sauber teamet har noget at kæmpe for - ikke på Spa, men også i resten af sæsonen. Aldrig har teamet fået så mange point, og har været med så langt fremme.

Og det er da også med store forhåbninger at teamet sætter kursen mod den gamle, traditionelle og berømte racerbane. Sauber er i øjeblikket det bedst placerede team efter Ferrari, McLaren og Williams. Men konkurrencen er skarp. Kun 4 points adskiller dem fra BAR som endelig har overhalet Jordan. Forskellen mellem de to, er kun 1 point. Kørerne indbyrdes har Heidfeld i øjeblikket et forspring på 2 points. Så det er med masser af motivation at teamet tager til Belgien.

Nick Heidfeld:
"Spa-Franchorchams må være enhver kørers favoritbane pga. den høje fart og de store udfodringer som banen har. C20'eren har vist tidligere i denne sæson vist sig at være god på denne type baner, så naturligvis ser jeg frem til løbet og til at kunne score endnu flere points."

Kimi Räikkönen:
"Det sidste Formel Renault som jeg kørte sidste år var på Spa, så det er en bane jeg kender. I de små Formel klasser er det en smule kedeligt at køre her, fordi bilerne ikke har hestekræfter nok til de meget lange stræk her. Så derfor ser jeg frem til at køre her i Formel 1. Det er en fed bane som skulle passe os vældig godt."

Også ifølge Willy Rampf, teamets tekniske direktør, er det en bane man glæder sig til at komme til. Som de andre teamchefer noterer han sig vanskelighederne på banen. De kritiske punkter på banen er ifølge Rampf Eau Rouge, Radillion (svinget på bakketoppen lige efter Eau Rouge), Blachimont og Bus stop chikanen. Han noterer sig også den meget store forskel der i fart på de forskellige steder på banen. Nogen steder er topfarten omkring de 330 km/t mens farten eksempelvis kun er 60 km/t i det første sving efter starten. Alt sammen noget som man skal tage højde for i det endelige setup. Eau Rouge eksempelvis påvirker i den grad både bil og kører. G-kraften er meget stor i den kombination som Eau Rouge udgør. Udover at der skal masser af mod til at køre igennem Eau Rouge med fuld fart, så kræver kombinationen Pouton-Blanchimont også meget mod. Faktisk er hele kombinationen blind, nogle kørere lukker faktisk øjnene når der køres igennem der de første par gange.

Sidste faktor som kan få en afgørende indflydelse på bil, setup og løb, er selvfølgelig vejret. Det er meget omskifteligt på de kanter. Hvilket man bl.a. så sidste år. Kanon godt vejr både fredag og lørdag. Søndagen startede med regn, ind i mellem kraftig regn. Heldigvis blev der tørvejr til selve Grand Prix'et. Banen tørrede således op undervejs. Men det er en faktor som under alle omstændigheder skal tages med i den store planlægning forud for det belgiske Grand Prix.

PDL  


Spa - Prost preview

Luciano Burti er i en noget speciel situation i Prost teamet. Da Frentzen "byttede" plads med Alesi, fik Burti sin tredje medkører på et år.

Det har kørt meget stramt i Prost teamet hele året - også i år. I år er der hidtil scoret 4 points, hvor store chancerne er for flere points i de resterende løb er svært at spå om. Men Luciano Burti er optimist. Det er hans første rigtige sæson i Formel 1, men til forskel fra mange andre baner er Spa ikke ny for ham. Tidligere har kørt i Formel Opel og Formel 3 og har derigennem et ret godt kendskab til banen. Én førsteplads og to andenpladser i 4 starter på banen er det blevet til. Men en ting er de lavere rangerende formel klasser, noget ganske andet er Formel 1. Og så i et team som Prost som skraber bunden i flere henseender.

Hidtil har sæsonen ikke været ret god for Burti. Så sent som i Ungarn endte med at han måtte udgå efter der havde været problemer med bl.a. dækkene. Varmeblærer i gummiet forårsagede flere skader af forskellig karakter på bilen.Luciano Burti:
"Det vigtigste lige nu er, at Spa er en bedre bane for os, og jeg ser frem til løbet. Jeg kender allerede banen fra min tid i Formel 3, og jeg mener vores bil passer bedre til denne bane end mange andre. Jeg har kørt i Formel Opel og Formel 3 og jeg har altid fået gode resultater med fra denne bane. Jeg håber selvfølgelig på at jeg tilnærmelsesvis kan gentage de gode resultater i Formel 1. Banen er meget udfordrende, og jeg håber at bilen kan være tilstrækkelig konkurrencedygtig her."

>Noget nyt sker der dog i Prost teamet. Alain Prost har fornyelig benægtet at der skulle være de voldsomme økonomiske problemer som specielt medierne har nævnt. Tværtimod er han i gang med at forberede nogle ting til næste år. Hvad er mere vigtig end en motor? Flere ting måske, men uden motor kører bilen ikke. I år anvender Prost teamet Ferraris kundemotor på ligefod med Sauber. Og ifølge Prost egne ord, er man ved at afslutte forhandlinger med Ferrari om en forlængelse.

Alain Prost:
"Vi er ved at have afsluttet en aftale med Ferrari om en forlængelse. Det skulle være 95% sikker at vi forlænger. Der er dog lige nogle enkelte ting der ikke er afklaret endnu. Vi har et rigtig godt forhold til dem. Jeg håber på et positivt svar på de uafklarede ting om ganske kort tid. Jeg har arbejdet meget hårdt på dette og har faktisk kun haft én dags ferie."

På trods af at man har kunnet benytte Ferraris motor har resultaterne dog ladet vente på sig. Man har ikke kunnet opnå samme succes som Sauber. Men vi har tidligere set Prost bilerne klare sig ganske godt på de hurtigere baner. Specielt de langstrakte. Spa opfylder mange af de ting som Prost bilen evner at kan klare, så måske får vi en af de blå Prost-Acer racere i pointene i Belgien.

PDL  


Spa - Michelin preview

Det seneste Grand Prix forløb ikke specielt godt for Michelin. Kun Ralf Schumacher kom i pointene. De gode forhåbninger fra kvalifikationen blev gjort til skamme.

Det seneste Grand Prix i Ungarn prøver man at glemme hos Michelin. De store forventninger man havde efter kvalifikationen blev spoleret. Nu skal man videre og man håber at der kommer lidt mere i kassen i Belgien på den krævende, men for kørerne underholdende bane.

Pierre Dupasquier:
"Det ungarske Grand Prix var lidt af en prøvelse for os. Bortset fra Barrichellos gode start som gjorde muligt for ham at beskytte Michael Schumacher, var alting sådan set meget lige i toppen. Vores forhåbninger fra kvalifikationen smuldrede væk. Spa er super racerbane som giver store belastninger på chassiset bl.a. takket være en god overflade. Vi ser frem til en god kamp her. Vi sætter igen vores lid til Williams bilerne. Sammen med vores nyudviklede dæk håber vi at vi sammen kan være mere konkurrencedygtige end på Hungaroring. Men det skal selvfølgelig gå op i en højere enhed alt sammen. Vi har her nogle meget hurtige sving. Vi har arbejdet meget på nogle nye dæk som vil være godt egnede til Spa og de kommende højfartsbaner. Vi vil her bruge nogle nye dæk, som vore partnere har testet fornyelig i Barcelona og på Silverstone. Selve compounden vil ligge midt i det område af compounds som vi råder over. Vi har prøvet at tage højde for det meget omskiftelige vejr som præger dette område. Det kan være en vanskelig opgave bl.a. på grund af de meget svingende temperaturer."

Michelin har vist sig at være gode på højfartsbaner, specielt hvis det har været varmt. Men det er der ingen garanti for at det bliver på Spa. Tværtimod så lover de foreløbige prognoser på ret lave temperaturer.

PDL  


Spa - Bridgestone preview

Selvom Ferrari har vundet både kørernes og fabrikanternes verdensmesterskaber, så står dækleverandørernes arbejde ikke stille.

Bridgestone vandt i år verdensmesterskabet takket være Ferrari. Men med en konkurrent på banen så er der stadig noget at arbejde med. Udviklingen skal foresætte, og det gælder om at indsamle erfaringer og data. Der kommer flere højfartsbaner efter Spa. Med Michelins testarbejde på netop Spa via Toyota i mente er Bridgestone alligevel klar og har deres strategi klar.

Hisao Suganuma, Bridgestone:
"Spa har et formidabelt ry, men fra Bridgestones synspunkt er det ikke en bane som stiller de helt store krav til dækkene. Når det er sagt, så stilles der dog visse specifikke krav, som skal sikre en god balance mellem compound og selve konstruktionen. Det skaber et godt vejgreb på det som nærmest er en meget smidig bane, og skal sikre at en god stabilitet igennem de udfordrende mellem hurtige og meget hurtige sving. Vejgrebet kommer fra compounden, men hvis compounden er for blød, vil køreren kunne mærke en vis ustabilitet i svingene. Det er her de gode konstruktioner kommer ind i billedet. En meget stiv konstruktion kan reducere følelsen af bevægelse i dækkene, som nogle kørere ikke kan li'. Ulempen kan være mindre vejgreb og dermed højere omgangstider. De kørere som ikke kan lide den bevægelse i dækkene, kan vælge et blødere konstruktion, som giver et bedre vejgreb. Det hele afhænger også af det setup som er valgt og af køreren. Så til dette løb har vi arbejdet på at finde den bedste kombination mellem compound og konstruktion udfra diverse tests i sidste uge. Compounden vil være i den hårde ende af vores skala. Spa er ikke så hård ved dækkene, og erfaringerne viser at en tostopsstrategi er den bedst egnede. Hvis det regner, som det ofte gør på Spa, har vi flere muligheder at vælge imellem blandt vores intermediat dæk og deciderede regnvejrsdæk."

Nu må vi se hvad der sker. Vejrudsigten tegner ikke lovende. Banens temperatur har også en stor indflydelse på valget af compound.

PDL  


Spa - McLaren preview

McLaren har altid klaret sig godt i Belgien. Hidtil har man vundet 10 Grand Prix sejre, Ayrton Senna tog endda 5 sejre i træk. Vil McLaren kunne følge op på tidligere tiders succes?

McLaren har gode resultater og traditioner i Belgien. 10 sejre er det blevet til hidtil, den seneste var sidste år. Mika Hakkinen lavede vel nok en af de mest smarte, spændende og spektakulære overhalinger i mange år da han på den lange bakke efter Eau Rouge overhalede Michael Schumacher. Ricardo Zonta var den hurdle på banen som begge skulle forbi, og det klarede Mika Hakkinen med bravour.

Men hvordan ser det ud i år? Nu er kørernes og konstruktørernes VM afgjort. McLaren har måske skuffet lidt i år. I hvert fald har Ferrari sikret sig begge titler. Men om ikke andet er der stadig andenpladserne at køre om. Williams banker alvorligt på til andenpladsen - specielt i konstruktørernes VM.

Optakten til det belgiske Grand Prix er foregået på Silverstone hvor Mika Hakkinen og Alex Wurz har testet. Begge kørere fik en dag med den hurtigste tid. Så McLaren kommer til Belgien velforberedte.

David Coulthard:
"Spa er en af de bedste baner overhovedet i hele verdenen. Den har den perfekte sammensætning af hurtige stræk, drilske sving og hårnålesving. Det er desuden mange gode overhalingsmuligheder. Der er ingen tvivl om at det er min favoritbane, og jeg ser virkelig frem til denne weekend. Verdensmesterskabet er måske afgjort, men jeg ønsker stadig at få et så godt resultat ud af sæson som muligt. Både for mig selv og for teamet."

Mika Hakkinen:
"Jeg har altid nydt at køre på Spa. Det er en af de mest spændende og udfordrende baner, specielt strækningen op til Eau Rouge. Setuppet er meget vigtigt her. Det er for det meste et kompromis af flere ting, især fordi det kan være regn på en del af banen, mens der er tørt et andet sted. Jeg husker sidste års løb specielt godt, jeg nød virkelig det løb, og jeg håber på at kunne sejre her igen. Mesterskaberne er afgjort, men vi er besluttede på at få det bedst mulige ud af resten af sæsonen, specielt med henblik på forberedelserne til 2002 sæsonen. Hele teamet er opsatte på at vinde her på Spa."

PDL  


Spa - Ferrari race

Heldet forfølger Michael Schumacher i den grad. Det noget usædvanlige belgiske Grand Prix sikrede Michael Schumacher en ny sejr, så han nu er indehaver af rekorden for flest antal Grand Prix sejre.

Det var ellers lagt op til at der skulle køres for Rubens Barrichello så han kunne få flere points på kontoen og prøve at sikre sig andenpladsen i kørernes mesterskab, men sådan gik det ikke.

Allerede under formiddagens warm up indikerede Michaels Schumachers kørsel og omgangstider at det skulle være hans dag. De mange starter som skulle til for at få Grand Prixet afviklet talte til fordel for Michael Schumacher. Han holdte efter de to Williams biler ved den første start, men da bl.a. Frentzen fik problemer med bilen og en ny start skulle foretages. Men der smuttede så manden i pole. Montoyas bil døde pludseligt da starten skulle gå. Han kom så ned på sidstepladsen, og måtte senere udgå da BMW motoren sagde stop. Og ved omstarten af løbet efter Burtis alvorlige ulykke, havde Williams mekanikerne glemt en vigtig detalje, så lillebror Ralf røg også ned bag i feltet. Så var vejen for så vidt banet for Michael Schumacher. Han kunne nu koncentrere sig om at holde Coulthard, Fisichella og Hakkinen bag sig. De blev aldrig nogen alvorlig trussel og Michael Schumacher kunne dermed sikre sig karrierens sejr nr. 52. En mere end Alain Prost, som havde den gamle rekord.

Michael Schumacher:
"Det er helt sikkert at de problemer som Williams havde ved starterne hjalp mig til sejren. Jeg er ikke sikker på at jeg kunne have slået min lillebror ude på banen. Men det fandt vi aldrig ud af. Jeg ved ikke hvor Giancarlo kom fra. Han må have lavet en usædvanlig god start. Men fordi han var langsommere kunne jeg hurtigt opbygge en stor føring. Det var et let løb, og jeg er selvfølgelig glad for sejren.

Heldet var til gengæld ikke med den anden Ferrari kører. Rubens Barrichello havde nok helst set at fik en topplacering, men måtte nøjes med de 2 points som en femteplads giver. En ødelagt frontvinge der skulle skiftes kostede både tid og placeringer. Tanken har selvfølgelig været at sikre sig andenpladsen i mesterskabet efter Michael Schumacher. Men det lykkedes ikke i denne omgang. Tværtimod blev David Coulthards forspring over Barrichello udbygget en anelse, og med kun 3 løb tilbage kan det blive meget svært for Barrichello at nå andenpladsen. Men måske var Barrichellos tanker et andet sted, og ganske forståeligt. Luciano Burti er en af Barrichellos private venner.

Barrichello:
"Jeg har det ikke specielt godt lige nu, det har ikke noget med løbet at gøre, det er selvfølgelig Luciano jeg refererer til. Jeg var ikke sikker på hvilken tilstand han var i, men jeg prøvede at koncentrere mig om løbet. Heldigvis lykkedes det mig trods alt at sikre mig 2 vigtige points."

Nu må Barrichello så håbe på at heldet tilsmiler ham i de sidste løb. Sikrer han sig andenpladsen har Ferrari nået alt det der kan nås i denne sæson.

PDL  


Spa - McLaren race

David Coulthard sikrede sig yderlige 6 points til kampen om andenpladsen i kørernes mesterskab. Det skete forholdsvis nemt da de to konkurrenter til pladsen blev placeret efter DC.

David Coulthard kan ikke vinde VM, det er afgjort, men andenpladsen kan stadig nås, og det er også vigtigt for McLaren som team at få så mange points som muligt i de resterende løb i denne sæson. DC gjorde sit til det, men fange Michael Schumacher kan og kunne han ikke. Derimod var det vigtigt for ham at både Ralf Schumacher og Rubens Barrichello blev placeret efter ham. Og det skete jo. Barrichello fik 2 points for sin andenplads, mens Ralf Schumacher ingen points fik.

Men der skulle kæmpes for andenpladsen. Ingen af McLaren bilerne holdte i de tre forreste start rækker. Deres job blev dog lidt lettere af at begge Williams biler pludselig var væk fra fronten. Men en næsten ukendt faktor dukkede op. En Benetton var pludselig på andenpladsen. Fisichella lavede en drømmestart, men måtte til sidst overgive sig efter at DC havde kæmpet sig op fra sin oprindelige niendeplads.

David Coulthard:
"Jeg er meget glad for dagens resultat, specielt med min startplacering taget i betragtning. Heldigvis er Spa en af de steder hvor det er muligt at overhale. Fisichella bil smed meget olie, jeg havde til sidst ikke flere tear-offs, så på de lange stræk måtte jeg tørre visiret af med handsken. Jeg tror ikke at jeg har set så meget olie på min bil siden jeg kørte i Le Mans, og det varer 24 timer. På 27 omgang indhentede vi nogle med omgang. Det ødelagde Fisichellas rytme og jeg kunne så få mulighed for at overhale ham ved Les Combes."

Mika Hakkinen startede fra syvende pladsen. Efter hans første pitstop var han nr. 8 men kørte sig op på fjerdepladsen som han beholdte løbet ud.

Mika Hakkinen:
"Det var et ret dramatisk løb. Efter mit første pitstop havde jeg en god duel med Barrichello indtil han ødelagde fronten på hans bil. Desværre kunne jeg ikke nå mere i den sidste del af løbet da balancen i den ikke var god mere, så jeg måtte nøjes med fjerdepladsen."

Ron Dennis:
"Som et resultat af Fisichellas tempo i den første del af løbet, var vi ikke i stand til at være med i kampen om føringen. Men alligevel, efter omstændighederne så kan vi være tilfredse med de to placeringerne. Det udbygger vores forspring i placeringskampen i mesterskaberne."

Norbert Haug:
"Et godt resultat efter omstændighederne og med de startplaceringer vi havde ved starten. Det tekniske var på plads og virkede pålideligt, og strategien var også i orden - flot arbejde af hele teamet. Alligevel var den bedste nyhed efter løbet, at Luciano Burtis ulykke ikke fik nogen livstruende konsekvens."

McLaren er stille og roligt ved at sikre sig andenpladsen i kørernes og konstruktørernes mesterskaber. Men med 3 løb tilbage er der stadig vigtige points at køre for, og McLarens placeringer i de to mesterskaber er langt fra sikre endnu.

PDL  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk