BAR har flere nye ting på programmet i år. Efter at Craig Pollock forlod jobbet, er Prodrive chefen David Richards blevet indsat som teamchef. Men også en helt ny bil med en helt ny Honda motor er der til forskel fra tidligere. Det australske Grand Prix vil også markere et jubilæum. Det er Jacques Villeneuves Grand Prix nr. 100. Faktisk debuterede han i Australien i 1996 hvor han sluttede på en andenplads efter at have ført løbet i 51 ud af 58 omgange. Han nåede undervejs at sætte løbets hurtigste omgang.
Jacques Villeneuve og Olivier Panis har sammen med testkørerne kørt over 7000 km i testforløbet hidtil i år. Det giver i teamet anledning til at mene at man er godt forberedte.
David Richards:
"Det vil vare endnu et godt stykke tid før vi har materialet klar til at køre op med de nuværende topteams. Det er endnu for tidligt at sige hvordan vi vil klare os i år, men i første omgang er det vores målsætning at vise de andre at vi vil være med i toppen. Efterhånden som vi får styrket vores muligheder, håber jeg at vi kan være i stand til at vinde sejre næste år, og måske være med i mesterskabskampen i 2004. Den eneste måde det kan lade sig gøre på, er alt skal ske i tæt samarbejde med Honda. De deler vores visioner og er med til at begge parter når nye grænser. Resultatet skulle gerne være store fremskridt i løbet af året. Også samarbejdet med Bridgestone skal styrkes og udbygges."
Jacques Villeneuve:
"Det bliver spændende at komme i gang med sæsonen. Efter alt vores testarbejde føles bilen meget bedre. Vi kan meget angribe svingene og holde en noget højere fart i svingene end sidste år. Jeg kan virkelig godt li' Melbourne. Banen er vanskelig at køre på, den er ret teknisk med nogle ret interessante sving. Selv om Grand Prix'et tidligere har bragt mig gode stunder, så har jeg pga. ulykken sidste år været ret påvirket af begivenhederne. Mine tanker vil i hele weekenden være hos de som var involveret."
Olivier Panis:
"Vintertestningen og mit eget fysiske træningsprogram har været et hårdt program at være i. Det hårde arbejde med den megen test ser ud til at kunne have betale sig. Bilen har et meget bedre grip end sidste år. Mekanisk set er bilen meget bedre på både høj- og lavfarts baner. Jeg føler mig meget mere tilpas i bilen så det bliver muligt at presse den yderligere. Vi har også fået en helt ny motor fra Honda, som har lavet en stor indsats siden sidste sæson. Jeg synes ikke at banen er den bedste. Den første dag er banen som regel meget glat. Fredagen er ikke nogen god dag at finde et godt setup."
Dette er det syvende Grand Prix i Melbourne. Tidligere er der kørt 11 gange i Adelaide. Faktisk er der 7 af de nuværende kørere der har prøvet begge baner. Panis er det ene af dem. De to sidste år i Adelaide var han med og sluttede på henholdsvis én femte og en andenplads. Dette års Grand Prix giver debut til David Richards som skal prøve at bringe BAR på ret kurs. De første "profetier" fra da BAR debuterede er endnu ikke blevet opfyldt. Måske David Richards vil være i stand til at forbedre teamet så meget at det også kan begynde at vinde løb.
For Nick Heidfeld bliver Australiens Grand Prix hans 34. Formel 1 løb, også han er optimistisk forud for løbet:
"Vi plejer at klare os godt her i Australien, og jeg kan meget godt lide selve banen. Samtidig så er vores nye Sauber Petronas C21 den bedste Formel 1 racer jeg endnu kar kørt i, og med det testarbejde vi har udført har teamet taget et stort skridt mod at give os mulighed for at forsvarer vores 4. plads i mesterskabet."
Teamets anden kører Felipe Massa, debuterer her i Australiens Grand Prix, men også han ser frem til løbet:
"Endelig får jeg min Formel 1 debut, dette har jeg set frem til i lang tid, og jeg vil takke alle hos Sauber Petronas for at have hjulpet mig til hurtigt at føle mig hjemme både i teamet og Formel 1 som helhed. Jeg ser også frem til at kunne retfærdiggøre den tillid som Peter Sauber og teamet har vist mig."
Ved Australiens Grand Prix sidste sæson placerede Nick Heidfels og Kimi Raikkonen sig på henholdsvis femte og syvende pladsen i løbet. Begge var på omgangshøjde med løbets vinder Michael Schumacher i Ferrari.
Forud for jubilæumsløbet udtaler Mike Coughlan, teknisk direktør i teamet:
"Teamet har i år valgt at satse på en helt nyudviklet racer, A23 modellen, og selv om vi kun har begrænset test forud for sæson starten, så tror vi dette er bedre i det lange løb. Det bliver spændende at se hvor konkurrence dygtige vi er i år, det får vi en god indikator af allerede ved kvalifikationen. Men helt sikkert er det at den nye model er en god platform at arbejde videre på i denne sæson."
Teamets nye kører, Heniz-Harald Frentzen, er meget optimistisk forud for sæsonstarten for Arrows teamet:
"Med kun få hundrede kilometers testkørsel, så er der stadig meget der skal ordnes på raceren, men jeg er overbevist om at der er et godt potentiale i den. Dette løb bliver en rigtig test for os, og jeg tror at vi er tilfredse hvis bare vi kan fuldføre."
Heinz-Harald Frentzen har afløst Jos Verstappen i Arrows teamet.
(Foto: Orange Arrows)
For Enrique Bernioldi er det anden gang han skal stille op i Australiens Grand Prix for Arrows teamet:
"Jeg føler at jeg har lidt mere selvtillid nu hvor jeg har en hel Formel 1 sæson bag mig, jeg kender nu både teamet og banerne godt. Jeg ser frem til at køre i A23'eren, som er en stor forbedring i forhold til sidste års model. Banen her i Albert Park er udfordrende med nogle interessante sving samt gode overhalingsmuligheder, Så nu håber jeg blot at jeg kommer længere end sidste år.
Sidste år ved Australiens Grand Prix udgik Enrique Bernoldi på anden omgang, hvorimod teamets anden kører Jos Verstappen sluttede på 9. pladsen en omgang efter den vindende kører.
Jaguar er klar til årets første Grand Prix. Efter lanceringen af den nye R3 har man testet stort set hele tiden. Allerede efter ret kort tid fandt kørerne adskillige fejl ved det chassis. Siden har ingeniørerne haft meget travlt med at få lavet diverse ændringer. Det er nemt nok at lave ændringer, men de skal også virke, og det lader det til at man efterhånden har fået styr på bilen.
Sidste års australske var absolut ingen dans på roser for Eddie Irvine. Efter fejl ved styretøjet i løbsbilen måtte han starte i reservebilen. Men det skulle blive værre. Han stødte sammen med Montoya, et pitstop kiksede. Til gengæld kan Irvine tænke tilbage på at det var i Australien at han vandt sin første Grand Prix sejr. Men det kan han sikkert ikke bruge til ret meget nu.
Den anden kører i teamet, Pedro de la Rosa, var ikke med i Australien sidste år. Han tiltrådte først hos Jaguar ved det spanske Grand Prix efter at var blevet fyret hos Arrows. Begge kørere er dog ret fortrøstningsfulde forud for sæsonens første Grand Prix. Begge glæder sig til at komme i gang efter den korte, men hårde testperiode. Det er nu resultaterne af den meget testning skal vise. Omgivelserne i Australien er begge også glade for. Der er altid en god stemning down under. Og om banen er begge enige om at det er en ret teknisk bane at køre på.
Teambossen Niki Lauda glæder sig også til det første Grand Prix. Han erkender at der har været store problemer med det nye chassis, men at fejlene nu skulle være rettet. Ligeledes er han glad for de nye sponsorer. Castrol, Du Pont og EDS. Det har åbnet op for nye muligheder. Men som den kyniske realist som Niki Lauda også er, vil han absolut ikke spå om hvordan det går Jaguar i denne sæson. Til gengæld kræver han at slutresultatet skal blive bedre end de foregående år. Til at gøre slutresultatet bedre har Jaguar hyret Günther Steiner som skal styre ingeniørerne og deres arbejde. Ifølge Lauda bliver det en bedre og mere positiv sæson for Jaguar. Niki Lauda er meget utilfreds med den korte testperiode der nu er gældende, men som han siger så kan man ikke klage i og med at det er ens vilkår for alle teams. Men mon ikke Ford som ejer Jaguar snart vil begynde at se fremgang? De første år som Jaguar har ikke givet det udbytte der var forventet fra Fords ledelse.
Toyota står foran sit første Grand Prix som Formel 1 team. Efter at have brugt tonsvis af penge til opstart, nye bygninger, udvikling af testracer og teamets første rigtige racer osv. så bliver det spændende at se hvor langt de ambitiøse japanere er nået. Selvom det meste af arbejdet foregår i Europa og med primært europæere ansat, så er det alligevel fra Japan at pengene kommer. Og dermed mange endegyldige beslutninger. Men Ove Andersson og co. har fået lavet et stort arbejde. Nu skal første trin af den ambitiøse raket fyres af.
I teamet er forventningerne store, men man slår også koldt vand i blodet. Således siger Mika Salo, at selv man har udført et enormt testarbejde, så er man slet ikke færdig. Det seneste års testarbejde har ikke været nok. Salo siger at den nye bil er rigtig god nu hvor man har lært den at kende. Men han siger også at der stadig er mange ting ved bilen der kan gøres bedre. Også Ove Andersson, teamchefen, siger det samme. Selvom at man har testet meget, så vil man også betragte de første løb i denne sæson som test. Efter at have testet sammen med de fleste andre teams i Valencia og Barcelona, har man fået en kraftig indikation af hvor langt man er nået, men også hvor langt der er til målet. Ove Andersson tilføjer også at man har ansat to testkørere, nemlig Stephane Sarrazin og Ryan Briscoe. Der ligger masser af arbejde og venter på teamet.
Det er ikke hver dag at et helt nyt team debuterer i Formel 1. Senest var Stewart som nu er overtaget af Ford og som kører under Jaguar navnet. Toyota er på en måde mere modige. De tør nemlig bruge deres eget navn lige fra starten af. Hvilke andre teams gør det? Kun Ferrari og Renault. Renault har godt nok købt sig til herlighederne i og med at man overtog Benetton teamet. Ferrari har altid været sig selv, også selv om det nu i flere år har været Fiat ejet. Men lad os se hvordan Toyota griber tingene an. Det er ikke nemt at debutere i motorsportens kongeklasse - og der er heller ingen der har lovet at det skulle være nemt. Men pøj pøj til debutanten.
Honda har med mellemrum flere gange været repræsenteret i Formel 1. Denne gang er tredje gang man er med siden man startede i 1964. For Honda gælder det bl.a. om at profilere sig bedst muligt. Succes i Formel 1 gør at mærket også vil blive mere kendt og deraf et større salg. Når feltet i weekenden starter årets første Grand Prix, vil Honda allerede have været på banen. Man benytter simpelthen lejligheden til at præsentere den nye Honda NSX sportsvogn i Australien. Fisichella skal ved den anledning kører nogle omgange på banen.
Som forberedelse til denne sæson har Honda udviklet en helt ny motor. Større vinkel mellem cylinderrækkerne, lavere vægt og flere hestekræfter er noget af det som kendetegner den nye motor. Både BAR og Jordan har testet den nye motor godt og grundigt igennem. Desuden forsætter Honda ligesom sidste år med et stort samarbejde med BAR omkring udvikling af chassis. Den nye motorer har kørt mange testkilometer, både på banen men også i diverse prøvebænke. Og eftersom at BAR har fået et nyt og bedre chassis, venter der måske flere points end i de foregående år. Den lidt mere ubekendte faktor her, er hvad Jordan har fundet på. BAR har haft en tæt kamp med Jordan specielt i sidste sæson.
De 2 kørere har ved flere test gennem vinteren kørt hurtigt, og har givet udtryk for at man er meget tilfreds med den nye R202.
Jenson Button forventer at han vil kunne gøre det bedre end sidste år, hvor han kom sidst i mål af de racere der gennemførte løbet.
Jenson Button ”Vores vintertestforløb er gået helt efter planen, og raceren har vist sig at være meget stabil. Jeg har stor tiltro til at R202 og mit samarbejde med mine mekanikere og ingeniører vil blive en succes. Vi forstå hinanden meget godt.
Sidste års start her i Australien var meget svær. Vi havde næsten ikke testet, og vi kom med et helt nyt motorkoncept, og desværre tog det lang tid at finde stabilitet i både chassis, motor og teamet, men jeg er helt sikker på at vi er langt bedre forberedt til denne sæsonstart.”
Jarno Trulli som startede i teamet da sidste års sæson sluttede, har næsten de samme betingelser som Jenson Button havde da han startede i teamet 12 måneder tidligere. Jarno Trulli kan lide udfordringen i at skulle starte i et nyt team og oparbejde et godt samarbejde med de nye mekanikere og ingeniører. Jarno Trulli har indtil videre fået en god forståelse af den nye R202, og under vinterens test har han vist gode takter.
Jarno Trulli ” Jeg er rimelig optimistisk forud for den nye sæson. Vi har en god motor og en racer som er godt afbalanceret. Når jeg har kørt en 3 – 4 løb i den nye racer, så er jeg sikker på at jeg har fået 100% føling med den. Så kan jeg også bedre give mine oplysninger videre til teamet.
Jeg elsker denne bane, og da det er årets først løb er alle top motiverede. Denne bane har noget specielt som de andre baner ikke har. Jeg kan ikke sige hvad, men den er bare speciel. Det er normalt ikke en bane som jeg gør det så godt på. Mit bedste resultat var i min debut sæson. Der sluttede jeg på en 8. plads. Flere gange har jeg ligget til en podium plads, men hver gang er jeg udgået med mekaniske problemer. I år håber jeg at det går bedre. Jeg satser på at score nogle point, og evt. en podium plads hvis chancen byder sig.”
Bridgestone har udviklet nye dæk. Og de selvfølgelig blevet testet hos de teams som i år bruger Bridgestone dæk. Specielt Ferrari har udført et stort testarbejde i samarbejde med Bridgestone. Nye compounds og konstruktioner er blevet testet og afprøvet. En ny generation af dæk er på vej. Det har Michelin ganske givet også. Men dækkrigen kan måske tage en ny drejning. Igen som i så mange andre tilfælde i Formel 1, gælder det tolkningen af reglerne. Det har noget at gøre med de ringe som danner "mønstret" eller rillerne i dækkene. De skal have en vis ens afstand målt fra midten af dækket. Noget som Bridgestone laver deres dæk efter, men tilsyneladende ikke Michelin. FIA har allerede markeret sig overfor Michelin og sagt at der vist er noget der skal ændres. Sker det alligevel at Michelin tilsyneladende vil bruge de nye dæk med uens afstand imellem rillerne, kan Bridgestone faktisk ikke gøre noget. Det er op til de teams som anvender Bridgestone dækkene at nedlægge en eventuel protest.
Selv siger Bridgestone at de tolker reglerne på samme måde som FIA og skubber dermed eventuelle problemer med fortolkningen over på Michelin.
En masse ny teknologi er blevet anvendt til at fremstille de nye dæk. Bridgestone har i stort omfang draget nytte af en masse erfaringer fra sidste år. Da testen blev givet fri 1 januar havde Bridgestone allerede de første serier af de nye dæk klar. Og allerede på det tidspunkt udtalte Bridgestone at man venter sig meget af de nye dæk. En masse arbejde er blevet lagt i udviklingen. Nu skal resultaterne komme.
Michelin har i vinterens løb arbejdet meget med holdbarheden af deres dæk. Der var flere problemer sidste år under visse forhold hvor dækkene blev slidt for hurtigt. Det har Michelin prøvet at ændre i vinterens løb. Bl.a. har man testet dæk med en noget uens afstand mellem rillerne. Men FIA våger med et stort øje på disse dæk. Viser det sig at dækkene ikke overholder de specifikationer som FIA har udstukket, kan FIA træde ind og forbyde videre brug af disse dæk. Michelin selv udtaler at man højst sandsynligvis ikke vil tage lige den konstruktion med til Australien.
Uanset om disse omtalte dæk kommer til anvendelse eller ej, så har Michelins teams testet andre typer også. Over hele linjen er der stor tilfredshed med den udvikling som Michelin har foretaget med deres dæk. Et af de helt store mål har været at forbedre holdbarheden i dækkene. Også et bedre grib er man kommet frem til. Det var også et af de områder hvor Michelin sidste år var knap så gode. Det skulle helst være rigtig varmt og helst på hurtige baner for at man fik det bedste ud af dækkene. Men det mener Michelin at man har fået ændret ligesom Michelins teams har været meget tilfredse.
Michelin har nu også den fordel at have været på alle baner. Det var ikke tilfældet sidste år. De erfaringer der dér er gjort er selvfølgelig blevet udnyttet. Men nu må vi se. Albert Park har ry for at være meget støvet og glat den første dag, men efterhånden bliver støvet kørt af banen og dækkene kan begynde at arbejde rigtigt. Michelin leverer i år dæk til 6 af de 11 teams i feltet.
Williams har været ivrige deltagere i diverse tests i år. Aldrig nogensinde før har teamet kørt så mange testkilometer. Over 20.000 km på testbanerne er det blevet til. Godt nok har man brugt 4 kørere til det, men alligevel imponerende. Men mange ting har også skullet testes igennem inden det går løs i weekenden. En ny BMW motor med flere hestekræfter har skullet testes, især når det gælder holdbarhed. Man har håbet på at kunne fange mange fejl inden sæsonen starter.
Et sted der har været kritisk for Williams, har været det nye chassis. Det fik megen kritik efter at kørerne havde været ude og teste det de første gange. Og da samtidigt også Gerhard Berger "udefra" kunne se at der var noget galt, blev der arbejdet hektisk for at få et bedre chassis. Det ser nu ud til at det er lykkedes. I hvert fald lykkedes det for Montoya at køre en banerekord i hus i Valencia.
Forventningerne til teamet må være store i år. Som det eneste team udover Ferrari og McLaren lykkedes det for Williams sidste år at sikre sig Grand Prix sejre. Det satser man selvfølgelig på at gøre bedre i år. Derudover hviler der et pres på de to kørere. Både Ralf Schumacher og Montoya har fået et vink med en vognstang om at de begge skal levere en generelt bedre indsats i år. Meget afhænger af kørerne, men som Ralf Schumacher siger, så drejer det sig i årets første løb om at komme i mål. Sker det må det gerne være i pointene. Men der er 20 andre konkurrenter der gerne vil det samme, så det står åbent indtil videre.
McLaren har en ny kører i teamet i år. Kimi Räikkönen overtager Mika Häkkinens sæde. Räikkönen gjorde det rigtig godt i hans debut sæson sidste år hos Sauber, og da Häkkinen samtidigt var mere svingende i hans præstationer end tidligere og følte sig umotiveret i stigende grad, ja så måtte man finde en anden hurtig finne.
David Coulthard starter i år uden sin mangeårige faste makker, og det kan måske sætte skub i skotten. Räikkönen er en anden type kører end forgængeren og vil frem i verdenen. Det kan godt ske at Coulthard får en noget større og uønsket konkurrence end han har forestillet sig.
McLaren har fem års jubilæum i partnerskabet West McLaren Mercedes. Siden samarbejdet startede, er der vundet 30 sejre, 2 mesterskaber for kørerne og 1 mesterskab som konstruktør. Det må siges at være succesfyldt. Det er også året hvor McLaren vender tilbage til Michelin som dækleverandør.
McLaren har brugt sine 3 kørere godt og grundigt i testforløbet op til sæsonstarten. Der er kørt masser af testkilometer. Bilen er en videreudvikling af sidste års model. De største synlige ændringer er foretaget omkring forhjulsaffjedringen og chassiset bagerst på bilen. Mercedes har udviklet en ny og kraftigere motor i et noget fladere design end tidligere. Et design som Renault startede sidste år og som flere er begyndt efterligne på forskellig vis.
Det australske GP er i alt vundet 7 gange af McLaren, det er flere end nogen andre konstruktører. Kimi Räikkönen lavede sit første wm-point nogensinde sidste år i hans debutløb her. David Coulthard blev nr. 2 sidste år efter Michael Schumacher.
Fra teamet meldes der om stor tilfredshed med bilen. Kørerne udtrykker stor tilfredshed med både bil og motor. Siden den 17 februar har man kørt omkring 7500 testkilometer. Det svarer nogenlunde til de 17 Grand Prix'er der køres. Og da bilen faktisk har vist sig at være meget pålidelig og har stor holdbarhed, er forventningerne store hos McLaren.
For Ferrari gælder det om at komme godt fra start i år. Først og fremmest skal 2 mesterskaber forsvares. Da man ikke mener sig 100% sikker på bl.a. den nye gearkasse, har Ferrari valgt det sikre og starter i 2001 modellen. Det har vist sig at den faktisk stadig er meget konkurrencedygtig i forhold til konkurrenterne.
Ferrari har arbejdet meget med den nye bil, men pga. den korte testtid man har haft til rådighed siden sidste sæson, vil man sikre at de mange nye dele og specielt den nye gearkasse fungerer optimalt inden den skal deltage i Grand Prix'er.
Det at man har valgt at bruge den gamle model, betyder at der er masser af data fra sidste år der stadig kan bruges. Det skulle betyde at det bliver nemmere at lave et godt setup på bilen. Specielt på en bane som Albert Park. Den er lidt at sammenligne med banen i Montreal. Både bremser og aerodynamik skal gå op i en højere enhed på de to forholdsvis ens baner. Og netop der har Ferrari en fordel fra sidste år.
Et andet område hvor Ferrari også får en fordel er motortemperaturen. Da man bruger sidste års model ved man lige nøjagtigt hvordan den arbejder. Det gør konkurrenterne ikke helt på samme måde. Man skal tage årstiden i betragtning. I Australien er der sommer nu, og der kan meget vel blive meget varmt. Alt i alt stiller Ferrari op med en gennemprøvet bil.
Men som det hedder sig i det gamle ordsprog: "For at slutte først, skal man først komme i mål".
Jordans optakt har været præget af ankomsten af nye mennesker. Først og fremmest er Fisichella tilbage efter en periode hos Benetton. Man har også nuppet vinderen af den britiske Formel 3 serie, Takuma Sato, som bliver andenkøreren i år. Desuden er Gary Anderson tilbage efter en tur rundt til Jaguar og Reynard. Hans ansvar dækker nu løbs- og testudviklingen. Desuden er der sket flere interne forfremmelser.
Jordan lavede sin shakedown på den nye EJ12 sidst i januar måned, og siden har teamet kørt over 4000 testkilometer. Det er mere end tidligere. Faktisk har Jordans forberedelser i år været mere omfattende end tidligere. Således har Fisichella udtrykt at den nye EJ12 fra starten havde en del problemer, men så godt som alle problemer er blevet løst undervejs under diverse tests. Fisichella er også begejstret for motoren selvom han mener den kan mere end den i øjeblikket viser.
Selve bilen bygger på forgængeren EJ11, men med ret kraftige ændringer rundt omkring. Det gælder især på selve fronten. Men også affjedringen bag i bilen er blevet ændret meget. Det hænger bl.a. sammen med at Honda som så mange andre har bygget en motor med en større vinkel mellem cylinderrækkerne.
Jordan har som bekendt også fået en ny hovedsponsor. Væk med tobakken og ind med et internationalt fragtfirma. Jordan præsenterede bilen og deres nye sponsor, DHL, ved et 11 timer langt show i Brüssels lufthavn.
Fisichella er bekendt med Formel 1 efter snart adskillige år, men for Sato er det hele nyt. Selvfølgelig er den unge japaner nervøs nu her kort før årets første løb. Han indrømmer da også at man ikke skal forvente alt for meget af ham før han har vænnet sig til racesituationerne som er noget anderledes end han har været vant til hidtil.
Nu bliver det så spændende at se hvordan de mange nye kombinationer hos Jordan kommer til at fungere i løbet af sæsonen. Fisichella kender teamet fra tidligere, mens Sato først i år er rykket op i Formel 1. Jordan plejer at kunne tackle BAR rimeligt godt. Deres indbyrdes kamp i år kan godt gå hen og blive spændende at følge.
Minardi er via Paul Stoddart gået hen og blevet australsk ejet. Mark Webber den nye kører i teamet er også australier. Australien har tidligere haft kørere i Formel 1 med succes. Jack Brabham som vandt 3 verdensmesterskaber og som startede sit eget team også. Senere kom Alan Jones og vandt verdensmesterskabet en enkelt gang. Seneste australske kører var David Brabham uden nogen egentlig succes. Men nu håber australierne på at Mark Webber kan gøre karriere hos Minardi eller i det mindste starte der.
Teamet er i gang med en 5 års plan. Formålet er at forbedre teamets præstationer bedst muligt. Noget tyder på at det måske kan gå hen og lykkes. I år har teamet fået en "friskere" motor end tidligere. Minardi er også kendt for ikke at være bange for at prøve nye ting. Sidste år eksperimenterede man med en gearkasse af titanium. Man har i år udviklet yderlige på den. Men også flere ting på affjedringen foran i bilen er ændret til i år. Bilen til denne sæson har faktisk været under forberedelse i over et halvt år. Tidligere blev det sommetider klaret på få uger. Alt i alt skulle kvaliteten af bilen være væsentligt bedre. Men det er en del af den 5 års plan som Paul Stoddart har lagt for teamet.
Et af de primære mål i år er at overhale mindst et eller to af de teams som placerede sig foran Minardi sidste år. Udover en ny bil med den nye Asiatech motor som dog stadig bygger på den "gamle" V-vinkel på 72º, så er der nogle talenter på kørersiden. Alex Yoong kom til teamet sidste år og har 3 løbs erfaring. Mark Webber har ikke nogen Formel 1 erfaring udover den periode han var testkører for Arrows. Mark Webber har dog allerede vist nogle gange ved tests at han kan køre fra Yoong. Om han så også gør det når det virkelig gælder må vi vente og se.
Alle i Minardi teamet glæder sig til at begynde at se resultater af deres arbejde. Også Minardi har i år været ude at teste før sæsonen. Det er ikke sket så tit de seneste år. Minardi kommer i år bedre forberedt end længe til en ny sæson.
Sp.: David, som jeg siger; velkommen tilbage og det er rart at se dig. Hvor involveret vil du være i det nye job?
David RICHARDS: Så involveret som det er nødvendigt. For tiden er jeg meget involveret, bruger megen tid ved banen, og er meget involveret i racer-siden, men det er ikke min måde at klare tingene på på langt sigt. Jeg regner med nærmest at have de rigtige mennesker til de rigtige jobs.
Sp.: Har du allerede fået foretaget en masse ændringer?
DR: Nej, jeg har også sagt at det vil vare mindst tre måneder eller deromkring, hvor jeg vil ordne lidt forskelligt og lære sagerne kende, før jeg regner med at kunne døre det. Når vi når til Imola vil vi afholde en rigtig pressekonference og forklare alle ændringer, der er nødvendige, og hvad vil gøre i fremtiden.
Sp.: Har du en bestemt plan, en bestemt strategi?
DR: Hvad tror du selv?
Sp.: Det kommer an på hvor lang tid det tager. Jeg er sikker på at du har en.
DR: Ja.
Sp.: Hvad med Jacques Villeneuve, alle undrer sig over hvordan David Richards kommer ud af det med Jacques Villeneuve?
DR: Man lærer selvfølgelig ikke nogen at kende efter at have arbejdet sammen med dem et par få uger, men der er ingen problemer der: Han er meget professionel og han har at arbejde at udføre. Jeg har også et arbejde at udføre, og vi har de samme mål.
Sp.: Vil du være der ved hvert eneste løb? Kan du være der ved hvert eneste løb?
DR: Ja, helt sikkert, ingen problemer på den front overhovedet.
Sp.: Hvornår er din næste friweekend? I 2003?
DR: Jeg har et travlt år foran mig , men ikke desto mindre er det alt sammen skægt.
Sp.: Ove, velkommen. Hvordan er stemningen hos Toyota for tiden?
Ove ANDERSSON: Tusind tak. Der er en følelse af bekymring, formoder jeg. Det er første gang vi deltager i et løb, og vi vil gerne se, hvor vi står på lørdag.
Sp.: En smule nervøsitet så?
OA: Ja, det ville jeg sige, en smule stress over hele igangværende operation.
Sp.: På et ttidspunkt følte I jer lidt lukket uden for Formel 1. Har I det bedre nu?
OA: Jeg tror, vi føler os meget velkomne. Jeg kan ikke sige andet: Alle vi møder, byder os velkommen.
Sp.: Føles det bedre end før?
OA: Det føles langt bedre, fordi vi nu endelig er nået til Melbourne, og jeg tror at det var vores første bekymring, og nu er vi en del af familien, så det føles godt.
Sp.: Er du tilfreds med den måde tingene er faldet på plads med testene i de seneste par måneder?
OA: Tja, sådan har man det vel altid, regner jeg med. Alle føler, at der er meget mere at gøre, og man finder ud af hen af vejen i testene. Vi er nødt til at begynde, og jeg tror, at den første rigtige test vil finde sted denne weekend, os så må vi tage det derfra.
Sp.: Din ambition har altid været bare at kvalificere jer, det er, hvad dit udtalte mål var. Er det stadig det samme, eller er du en smule mere…?
OA: Jeg tror, at det må være vores første mål, for ellers vil vi overhovedet ikke komme ud at køre, hvis vi ikke kvalificere os. Jeg tror, at de første par løb helt sikkert må handle om at lære, og i år må teamet vokse sammen. Begyndere er begyndere, og man må lære at kravle før man kan gå.
Sp.: Juan Pablo, for et år siden var du i høj grad nytilkommeren. Hvordan føles det at komme tilbage til Australien?
Juan Pablo MONTOYA: Jeg synes, det er rart at komme tilbage. Jeg er langt mere afslappet over for det.
I formiddagstræningerne opstod enkelt tekniske problemer, men de var løst inden Webber og Young blev sendt ud i kvalifikationen. Strategien var at få udbyttet tiden bedst muligt for kørerne før regnen brød løs, og derfor var det som sædvanlig en Minardi, der var først på banen, her i skikkelse af Mark Webber. Da begge kørere havde kvalificeret sig blev Webber sendt på banen i reservevognen for forberede regnvejrsdæk til løbet og gennemgå de sidste ting med ingeniørerne.
Mark Webber:
Position: 18
Tid: 1:30.086
Chassis: PS02-01
“Det gik meget godt for os i dag. Det var rart at overgå Jaguar'ene, også selvom de kun havde et forsøg, men det er en del af spillet – de burde have haft to, men det havde de ikke. Jeg tror, at alle vidste ,at de kunne have været langt hurtigere med mere tid på banen i den tidskørsel, men regnen kom halvvejs inde. Vi havde en plan om at få overstået mindst to forsøg før banen overhovedet blev våd. Det endte med at vi havde to forsøg under behagelige forhold, så teamet gjorde et godt stykke arbejde.”
Alex Young:
Position: 21
Tid: 1:31,504
Chassis: PS02-02
“Det var uheldigt med regnen, for det lykkedes mig kun at få et forsøg i eftermiddags. Jeg bare er en aneIse skuffet over at jeg ikke var hurtigere, men vi kvalificerede os da i det mindste. Oven på de sidste par dage, der er gået med at løse de sædvanlige 'ny-bil'-problemer, er jeg glad for resultatet.”
Paul Stoddart:
“Sikke en fantastik debut for KL Minardi Asiatech-teamet og dets nye australske kører, Mark Webber. Han forudsagde, at han ville kvalificere sig på P18 til løbet, men vi troede ikke at det ville ske helt, som gjorde. Men sådan er Formel 1, så man må tage hvad, man får. Vi sagde før kvalifikationen, at vi gerne ville have regn, så måske dansede alle de gode australske tilskuere på tribunerne regndans for os. Men spøg til side: P18 og P21 giver teamet et solidt fundament for løbet, og efter den modtagelse, vi har fået denne her uge, kan vi ikke vente med at få KL Minardi Asiatech-bilerne ud på grid'en i morgen foran de vidunderlige australske masser. Det vil være fantastisk."
Asiatech
"Dette har været en meget tilfredsstillende kvalifikationskørsel for Asiatech. Både motor- og chassis-folkene er ved at lære at arbejde sammen for optimere den samlede præstation. Morgendagens løb vil bestemt forsyne teamet med vigtig information."
Igen var det en vanskelig bane at køre på. Vejret skiftede hele tiden mellem regn og solskin. Det gjorde det vanskeligt at finjustere chassiset og finde de bedste dæk til weekendens løb. Ferrari teamet lavede kun mindre justeringer, da man havde et godt billede af hvilke dæk man ville bruge fra dagen før.
Rubens Barrichello har været i godt humør hele weekenden, og det gode humør tog han med da han skulle køre kvalifikation. Rubens Barrichello var dagens hurtigste mand og tog sin 4. pole position i karrieren.
Rubens Barrichello snuppede pole position fra holdkammeraten Michael Schumacher med en så lille margen på 5/100 dele af et sekund. Rubens Barrichello bedste tid lød på 1:25.843.
Vejret var ligesom under de frie træninger meget omskifteligt. Det startede med solskin, så kom bygerne og det hele sluttede i et vandpantomime. Det gjorde det meget svært for kørerne at forbedre deres tider til sidst.
Rubens Barrichello:
"Om jeg forventede at tage pole position i dag?. Jeg tror at der er en grund til at ting sker i livet. Dette er en meget god måde at starte den nye sæson på. Jeg har haft en god vinter træning. Jeg føler mig meget afslappet, og jeg har taget en ny indgangsvinkel til mit job. Jeg nåede kun at lave 2 forsøg inden regnen kom. Regnen har tidligere i min karriere været en god ven, og det var den igen i dag. Michael og jeg ville begge kunne have kørt hurtigere hvis det havde holdt tørt. Vi var godt klar over at der var en stor risiko for at det ville begynde at regne, derfor var vores plan at starte hurtigt ud, så vi kunne få nogle gode tider. Jeg havde en del trafik på mit første forsøg, men på det andet forsøg havde jeg fri bane hele vejen rundt. Vi troede at regnen ville stoppe igen, men det blev bare værre, og derfor kørte jeg ud igen, bare for at få fornemmelsen af at køre i kraftig regn."
Den regerende verdensmester Michael Schumacher skal holde som nr. 2 på gridden, lige foran lillebror Ralf Schumacher som kom ind på en 3. plads. Michael Schumacher er meget tilfreds med at Scuderia Ferrari Marlboro er nr. 1-2 på gridden, da de vil øge chancen for at score mange point.
Michael Schumacher:
"2 Ferrarier på de 2 først pladser er den bedste måde at starte sæsonen på, og vi er alle meget tilfredse med hvordan det er gået i dag. Vi kender vores racere ned til den mindste detalje, og det var helt klart en fordel for os i dag. Det gule flag tidligt i kvalifikationen kostede mig lidt tid. Men da det røde flag kom, kostede det mig meget tid. Min tid indtil det røde flag kom ud, var en af mine bedste set over alle de frie træninger, men jeg var nødt til at stoppe. Min bedste omgang der talte under kvalifikationen kunne godt have været bedre. Jeg var en tur på græsset. Jeg havde ikke det vejgreb som jeg forventede, og derfor kom jeg ud i græsset."
Jean Todt:
" Rubens Barrichello har kørt godt hele weekenden, og under kvalifikationen var han bare den bedste under de svære betingelser. Han var 5/100 dele hurtigere end Michael Schumacher, så det lover godt for morgendagens løb. Det var en noget rodet kvalifikation. På grund af det omskiftelige vejr, skulle der tages mange hurtige beslutninger, men det hele flaskede sig til sidst for os. Vi havde ikke forventet at vi skulle tage pole position i dag med F2001, så jeg er meget tilfreds med det arbejde hele teamet har lavet under hele weekenden. Vi ser frem til en godt løb i morgen, hvor vi håber at vi kan score nogle vigtige point"
Jarno Trulli, 7. plads – tid: 1:27.710:
”Det var en svær kvalifikation for alle i dag, men teamet sendte mig ud på det rigtige tidspunkt. På mit første forsøg mistede jeg en del tid på den sidste del, da jeg blev fanget bag en Jaguar. På mit andet forsøg kom jeg ud på helt nye dæk. På det tidspunkt var det begyndt at regne lidt, og Webber spandt lige foran mig. Men alt i alt var det et godt resultat for både mig, men også for hele teamet bag mig. Det viser at vi har gjort et godt stykke arbejde over vinteren, men der er stadig meget der skal rettes til. I morgen håber jeg mest på at vores racere viser stabilitet, og så må vi se hvordan det ellers kommer til at gå.”
Jenson Button, 11. plads - 1:28.361:
” Selvfølgelig er jeg ikke tilfreds med min placering. Alting så ellers lyst ud efter mit første forsøg. Der lå jeg på en fjerde plads, og det var selv om jeg kørte på dæk der allerede havde kørt 1 omgang. Så begyndte det at regne på mit andet forsøg, og derfor kunne jeg ikke satse 100% da banen nogle steder blev meget fedtet. Regnen stoppede desværre ikke, og derfor kom jeg ikke ud igen. Jeg er ret skuffet, men heldigvis håber jeg på at vi kan score nogle point i morgen” Mike Gascoyne, Teknisk Direktør:
”Vi er lidt skuffede efter dagens kvalifikation, da det ikke lykkedes os at få begge racere i top 10. Jenson lavede en enkelt fejl på sit andet forsøg, og blev desuden fanget i regnen. Jarno sluttede ca. der hvor vi forventede det. Vores dæk er gode til dette løb, og raceren ser ud til at være stabil, så vi håber at vi slutter i pointene i morgen.” Denis Chevrier, Operations Chef:
”En kvalifikation helt uden problemer hvad angår racernes motorer. Vi er meget glade for hvor langt vi er nået med den nye motor, og den er blevet meget bedre i forhold til hvordan den var da sidste års sæson sluttede. Vi lærer noget nyt om racerne hver dag, og nu skal vi lave de sidste ændringer inden løbet i morgen.”
Olivier Panis bedste tid lød på 1:28.381, og det var 0,3 sekund hurtigere end holdkammeraten Jacques Villeneuves.
Olivier Panis:
"Jeg føler mig virkelig opsat på at komme godt i gang. Desværre havde vi ikke en alt for god kvalifikation i dag. Igen fik jeg ikke udnyttet racerens potentiale fuldt ud, da jeg kun nåede at køre en omgang før løbet blev afbrudt med rødt flag. Senere kom regnen, og så var det umuligt at forbedre sine tider. Jeg mener at vi var uheldige kun at slutte som nr. 12 og 13. Jeg mener at vi har potentiale til at være imellem de 10 bedste. En plads omkring 8. pladsen er ikke urealistisk. Jeg håber at vi får en god warm-up i morgen, så kan vi få rettet de sidste ting. Jeg er sikker på at vi har en god racer til i morgen og hvis det hele virker optimalt, så har vi store chancer for at tage nogle point."
Jacques Villeneuves:
"Det var en meget mærkelig kvalifikation. Først havde jeg et uheld med David Coulthard, og senere kom regnen. Forholdene var rigtige dårlige, men jeg er fortrøstningsfuld forud for løbet i morgen. Vi har endnu ikke vist hvad raceren kan, og hvis vi finder det helt rigtige set-up, så jeg er jeg sikker på at vi vil avancerer op gennem feltet."
Team chef David Richards sagde at det alt i alt har været en opmuntrende dag.
David Richards:
" Teamet viste hvad de er i stand til ved den sidste frie træning, da vi sluttede på en henholdsvis 8. og 9. plads, men uheldigvis var lykkens gudinde ikke på vores side i dag. Når det er sagt, så vil jeg sige at jeg er utrolig glad for den nye racer. Der skal stadig arbejdes meget hårdt med at forbedre den, men vi mener selv at vi har fundet den rette vej. Vi skal slutte mellem de 10 bedste, men det skulle heller ikke være noget problem hvis alt går som det gerne skulle."
Malcolm Oastler, Teknisk direktør:
"På grund af vejret nåede vores kørere kun at gennemføre en hurtig omgang hver. Jeg er sikker på at vi var endt bedre hvis det ikke var begyndt at regne, men alle andre havde de samme svære arbejdsbetingelser, så vi må nøjes med en 12. og en 13. plads i morgen. Jacques og Olivier er meget glade for hvordan raceren opfører sig, og vi tror det kommer til at gå bedre i morgen."
TAKUMA SATO:
”Jeg var i stand til at holde mig fri af uheldet i første sving. Jeg så at Ralfs racer kom flyvende gennem luften og der var også en masse røg. Men heldigvis var jeg så langt tilbage at jeg kunne køre forbi de havarerede racere.
Efter omstarten fra sikkerheds bilen havde jeg en god kamp med Pedro De La Rosa, og da sikkerheds bilen kom på banen for anden gang havde jeg netop overhalet ham. Da vi kom i gang igen fik jeg problemer i det elektroniske system, som betød at jeg ikke kunne skifte gear. Teamet kaldte mig ind, og de prøvede at løse problemet, men det lykkedes ikke. Jeg kørte ud igen, men desværre blev det bare værre, og jeg var nødt til at udgå til sidst.
Det har ikke lige været min weekend. Men jeg håber at vi har lært noget. Nu ser jeg frem til næste løb i Malaysia om 14 dage”.
Takuma Sato fik en svær debut i Formel 1
(Foto: Jordan)
GIANCARLO FISICHELLA:
”Jeg er virkelig sur over hvad der skete i dag. Raceren var meget god, og jeg ved med mig selv, at den var god nok til at vi kunne have fået point i dag. Raceren har været god hele weekenden, faktisk bedre end jeg havde forventet, og jeg havde set frem til et godt løb for mig og teamet.
Da jeg så Ralf Schumacher komme flyvende gennem luften satte jeg farten ned, for at undgå at blive indblandet i uheldet, men så blev jeg påkørt bagfra af Nick Heidfield, som ikke havde sat farten ned, og var kommet ud i gruset og mistet kontrollen over raceren. Det er ikke i det første sving man vinder et løb, og jeg er langt fra tilfreds med hvad han lavede. Nå det er sagt, så skal han havde et skulderklap. For bagefter kom han hen og snakkede med mig om hvad der var sket.
Jeg syntes at det var totalt latterligt at løbet ikke blev stoppet helt, da næsten halvdelen af racerne var ude efter det første sving, og skulle se resten af løbet på tv.”
Fisichella var godt sur over forløbet af søndagens løb
(Foto: Honda GP)
EDDIE JORDAN – Team ejer:
” Alle kan nok forstå at det har været en skuffende dag for os. Det har været ekstra hårdt for vores mekanikere, da de har arbejdet på højtryk for at få Takuma Satos racer klar til opvarmningen. De kom først i seng i morges efter at solen stod op igen. Derfor var det som at få en spand koldt vand i hovedet da begge racere udgik tidligt i løbet.”
Nick Heidfeldt:
"Jeg kunne se hele ulykken udvikle sig lige foran mig. Jeg prøvede at holde til højre for at undgå at blive indblandet i ulykken, men desværre kom der flere racere bagfra og påkørte mig. Det ville have været godt for mig hvis løbet var blevet helt stoppet, men sådan er det at køre race.
Holdkammeraten Felipe Massa var selvfølgelig også meget skuffet over at hans debut løb skulle ende så hurtigt. Han var også indblandet i uheldet i første sving.
Felipe Massa:
"Jeg havde ikke forestillet mig at min første Formel-1 start skulle ende sådan. Jeg lavede en god start, og var meget opmærksom på hvad der skete foran mig. Jeg så at der sket et uheld oppe foran, og jeg prøvede at holde til højre. Først troede jeg at jeg var kommet igennem første sving uden at blive indblandet i uheldet, men så blev jeg påkørt bagfra af Fisichella, og så var mit løb forbi.
Peter Sauber - Team ejer:
"Jeg føler med både Nick og Felipe. De har gjort et godt stykke arbejde hele weekenden. Jeg føler også med alle folkene der har arbejdet hårdt hele weekenden, og som har fået 2 meget konkurrencedygtige racere klar. Nu må vi se fremad mod næste løb om 2 uger i Malaysia. Det er så der hvor vores sæson forhåbentligt begynder for alvor."
Den 33 årige tysker havde tidligt i løbet en hård kamp med Williams køreren Juan Pablo Montoya, men da Michael Schumacher først var kommet forbi Juan Pablo Montoya, var det ingen sag for tyskeren at køre sejren hjem for tredje gang i træk. Michael Schumacher er den første kører der har vundet det australske Grand Prix 3 gange i træk.
Michael Schumacher:
” Vi kunne godt have fået en bedre start på årets første Grand Prix, med sådan er race også. Personligt fik jer en perfekt start på sæsonen. Men kunne vi have fået en 1-2 sejr, så havde det været alt været perfekt for teamet.
Jeg så ikke hvad der skete, men lige pludselig fløj det rundt med racere og vragdele. Jeg holdt lidt igen da alting blev kaotisk, og jeg valgte at køre ud i græsset for at undgå alle vragdelene. Det viste sig at være den rigtige beslutning, da jeg ikke jeg holdt mig ude af ulykken.
Min kamp med Juan var rigtig god. På langsiderne kørte vi lige hurtigt. Efter at sikkerheds bilen havde været på banen for første gang mistede jeg lidt terræn, men i sving 3 bremsede Juan i noget olie og mistede vejgreb. Det var nok til at jeg havde plads til at overhale ham. Jeg indhentede hurtigt Trulli, men han smækkede døren i hver gang jeg ville overhale ham. Jeg blev lidt nervøs, for Juan kom hel tiden tættere. Efter Trullis spind og efter at sikkerheds bilen havde været på banen for anden gang og vi skulle til at starte op igen, kom jeg lidt for langt ud i det næstsidste sving inden opløbet, men det gjorde Juan også, men han fik hurtigere styr på sin racer, og derved fik han et perfekt løb ned af opløbssiden. For enden af opløbssiden overhalede han mig nemt. Da jeg skulle til at tage kampen op med Juan igen viste jeg godt hvor jeg skulle slå til. Da jeg overhalede Juan kørte jeg på ydersiden af ham, da han havde lukket af for en overhaling indenom i svinget før. Jeg ventede kun på at mine dæk kom op på arbejdstemperatur, før jeg kunne lave denne manøvre. Jeg troede ikke at vi havde en chance for at vinde her i dag, og jeg tror at det bliver meget sværere når det næste løb køres om 14 dage. Vi håber at den nye racer er klar til næste løb, men vi vil kun bruge den hvis den er bedre end denne her. I næste uge skal teamet teste F2002 for at se om den er 100% klar til løb.”
Holdkammeraten Rubens Barrichello var den store taber i det store uheld i første sving. Rubens Barrichello havde pole position. Selvfølgelig er han meget skuffet over dagens resultat, men er alligevel glad for at alle kunne gå uskadt fra uheldet.
Rubens Barrichello:
”Det er sådan nogle ting der sker når der køres race. Bare kedeligt at Ralf og jeg måtte udgå så tidligt i løbet. Da løbet startede, prøvede jeg at forsvare min position, men jeg skulle jo bremse på et tidspunkt. Jeg bremsede ikke tidligere end jeg plejede, faktisk bremsede jeg senere end jeg plejede at gøre, netop for at undgå disse situationer. Ralf ramte mig med meget stor kraft. Jeg er sikker på at han kørte med fuld kraft da han påkørte mig. Jeg tvivler på at han kunne have taget svinget med den fart han havde på.”
Jean Todt:
”Første løb i sæsonen og den første Ferrari sejr. Tingene har fungeret perfekt for os både fredag og lørdag, Vi besatte de 2 første pladser på gridden, og alt så lysende ud. Det var en ret kaotisk start. Vi mistede Rubens og Michael røg ned på en fjerde plads. Michael kørte et fantastisk løb. Han kæmpede sig tilbage og da han først var kommet op s
Weekenden igennem var teamet placeret i den bagerste halvdel af feltet, og efter kvalifikationen var stillingen den at Heinz-Harald Frentzen skulle starte fra 15. pladsen og Enrique Bernoldi fra 17. pladsen ud af de 21 kørere som kavde kvalificeret sig til løbet.
Uheldet var dog ude efter OrangeArrows teamet i Australien, for da opvarmnings omgangen gik i gang gik teamets to racere i stå, og de måtte skubbes ind i pitlane.
Begge racere havde elektriske problemer, Frentzens kunne man løse og han kunne starte løbet fra pitlane, og Bernoldi måtte over i reserveraceren og kom derfor temmelig sent på banen.
Men hermed var problemerne ikke ovre for OrangeArrows teamet, for Frentzen var kørt ud på banen inden det røde lys ved pitudkørslen var slukket, og blev derfor straks diskvalificeret, og det var en skuffet Heinz-Harald Frentzen der bagefter udtalte:
"Min motor gik i stå ude på gridden, og der var det faktisk allerede slut for mig. Da jeg kørte ud fra pitlane så jeg slet ikke de røde lys - det var helt klart min fejl. Der er ikke meget andet at sige ud over at det kan kun gå fremad nu."
For Bernoldi der kom på banen i reserve raceren gik det ikke meget bedre, efter et par omgange på banen så fik også han det sorte flag og dermed en diskvalifikation, og hans kommentar til dagen var følgende:
"Det blev virkelig en dårlig start på sæsonen for hele teamet. Med tanke på hvordan løbet udviklede sig, så kunne vi have sluttet i pointene i dag."
Grunden til Bernoldi's diskvalifikation var at han skiftede over i reserveraceren efter at løbet var startet.
OrangeArrows teamets to kørere, Enrique Bernoldi (tv) og Heinz-Harald Frentzen, så Australiens Grand Prix fra sidelinien.
(Foto: OrangeArrows)
Teamet håber nu på et bedre resultat i Malaysia's Grand Prix, og ret beset kan det næste heller ikke gå dem værre.
Efter to rimelige placeringer i kvalifikationen, Jarno Trulli som nummer 7 og Jenson Button som nummer 11, så var en placering i pointene ikke uden for rækkevidde, og det var da også et optimistisk Renault team der linede op på startgridden.
Glæden blev dog meget kort for Jenson Button, da han blev et af ofrene i de massesammenstød som udviklede sig efter at Rubens Barrichello og Ralf Schumacher var kørt sammen foran hele feltet på vej ind i det første sving. Da Button var tilbage i pitten udtalte han balndt andet:
"Jeg lavede en godt start selv om jeg blev klemt lidt af både Felipe Massa og Giancarlo Fisichella, men i første sving blev jeg påkørt af Nick Heidfeld. Lige nu er jeg meget skuffet, men ser dog allerede nu frem til at sidde i racere igen i Malaysia Grand Prix'et."
Tilgengæld så vandt Jarno Trulli en del pladser i forvirringen, og kom op på 2. pladsen med Michael Schumacher lige bag sig. Og netop disse to kørere udkæmpede nogle flotte dueller efter at safety car'en var kørt i pit. I flere meget spændende omgange holdt Trulli Schumacher bag sig med imponerende kørsel i den overfor Ferrari'en motorsvage Renault racer. Men på 8 omgang så spandt Trulli efter s-svinget i forlængelse start/mål langsiden og endte i barrieren. Dermed var begge Renault racere færdige med det Australske Grand Prix. Så det vare n meget skuffet Trulli der efter løbet udtalte:
"Jeg fik en godt start og forsvarede min anden plads mod Michael Schumacher. Alt gik fint indtil jeg mistede kontrollen på vej ind i sving 1, sandsynligvis på grund af olie på banen. Det er en skuffende måde at ende mit første løb for Renault, men jeg er imponeret af racerens performance i løbet."
Flavio Briatore (tv) og Jarno Trulli.
(Foto: Renault F1)
Også teamchef Flavio Briatore var tilfreds med racernes performance indtil uheldene satte en stopper for den videre deltagelse i løbet:
"Vi føler os alle meget stærkt motiveret af racerne gode performance, og det var skønt at se Renault raceren kæmpe med helt fremme i sit første Grand Prix løb."