Williams teamet har været flittige gæster når der er blevet testet på den spanske bane. Williams har dog gode traditioner på den spanske bane. Siden man flyttede det spanske Grand Prix til denne bane i 1991 har Williams i de hidtil 11 løb vundet 5 gange plus 3 gange podieplaceringer. Nu er det store spørgsmål så hvad man kan forvente fra teamet i år.
Ralf Schumacher:
"Selvom jeg gerne ville have vundet på Imola, så var ærgelsen dog ganske kortvarig. Jeg er klar til det næste løb. Vi har testet en del nye dele på Silverstone og jeg mener at vi er ganske godt forberedt til Circuit de Catalunya. Det er en meget vanskelig bane at finde ind på. Den viser hele tiden hvem der god på dagen og hvem der ikke er. Vi har været ret konkurrencedygtige i hidtidige tests, men vi skal forbedre os meget for at fange Ferrari."
Montoya:
"Sidste år fuldførte jeg mit første løb på netop denne bane og samtidigt tjente jeg de første points til teamet. Så derfor har jeg ret gode minder fra denne bane, især i lyset af at vi ikke var særligt konkurrencedygtige her sidste år. Så vi må se hvordan det går i år. Med den megen test her kender jeg banen ganske godt nu.
Sam Michels:
"Circuit de Catalunya er en af de mest udfordrende baner for både ingeniører og kørere. Vi har brugt meget tid til tests her i år, men vejrforholdende er meget omskiftelige så det er vanskeligt at finde det rigtige setup. Strategien bliver meget afgørende netop her."
Mario Theissen:
"Ferrari har med deres nye bil sat nye standarder. Vi har dog arbejdet hårdt og testet meget, så vi kommer meget velforberedte. Vi er foreløbigt rimeligt tilfredse med sæsonen. Vi har vist os som værende det mest pålidelige team. Kun en gang er en bil udgået, og det var i Australien da Ralf Schumacher var involveret i en ulykke. Vi har kørt utroligt mange testkilometer, og det ser vi resultatet af nu."
Jordan har lige som BAR ikke haft nogen egentlig succes i år. Kan det mon være motoren der har indflydelse? Begge teams bruger Honda motoren, og Honda har da også indrømmet at man har kørt med visse begrænsninger på motoren. Det være sig lavere omdrejningstal for at øge holdbarheden. Men også andre tekniske detaljer har begrænset motoren i at nå den maksimale ydelse. Honda er nu begyndt at levere en ny evolution til de to teams. På Imola så man da også at BAR nåede længere frem. Men hvad gør Jordan? Man arbejder videre. I sidste uge testede teamet på Silverstone i tre dage. På programmet var udviklingsarbejde for Honda, affjedringsgeometri, test af bremsesystemet, traction kontrollen og flere andre ting. Jordan havde og har virkelig travlt.
Som noget nyt for at øge interessen for teamet, er Jordan begyndt at invitere sponsorer og andre VIP gæster til teamets test sammen med repræsentanter for Jordan fanklubben.
David Brown, chef løbsingeniør:
"Vi har testet fire gange i Barcelona i år, så vi har lavet vores hjemmearbejde og vi tror på at vi har fundet det rigtige dækvalg. Jeg mener at denne bane passer bedre til EJ12'eren end Imola gjorde. Men det er klart, vi behøver stadigt at lave en masse forbedringer ved bilen. Men som altid, prøver vi at få det bedst mulige ud af bilen."
Fisichella:
"Barcelona er en meget teknisk bane så det bliver svært at finde det helt rigtige set up. Vi har testet der en hel del inden sæsonstarten, men alligevel er vi kommet skævt i gang i år. Testen på Silverstone har dog hjulpet os lidt i den rigtige retning, men der er stadigt meget at gøre."
Sato:
"Efter som at vi har testet i Barcelona mange gange så kender jeg banen bedre end de fleste andre baner. Det betyder at jeg direkte kan gå i gang med set up arbejdet i stedet for først at skal lære banen at kende. Det har stor betydning netop her fordi det er vanskelig bane."
Jaguar arbejder på livet løs. Bilen har mildest talt været dårlig i år. Efter at man har fået egen vindtunnel i England er der begyndt at ske lidt rent udviklingsmæssigt. Man har fundet mange fejl ved den aerodynamiske pakke man har nu. I øjeblikket arbejdes der op til 16 timer i døgnet i vindtunnelen for at udvikle nye komponenter. Nu er det tiden der tæller. Ikke alt kan blive færdigt på en gang, så det tages stykke for stykke. De store ændringer kan man ikke nå til det spanske Grand Prix, men lidt kommer der. Og det må vist siges, at der er ved at være på høje tid hvis bare nogle af Jaguars ambitioner skal nås. Men nu skal der ske noget. Man har ansat 2 aerodynamiske eksperter. Mark Gillan fra McLaren og Peter Matchin fra Arrows.
Niki Lauda:
"Det har været en hård start på sæsonen, og den kommende weekend vil på visse områder blive endnu hårdere. Af alle baner kender vi denne bedre end nogen anden. Vi har kørt tusindvis af testkilometer her, men uanset dette vil det stadig blive en stor udfordring at skal køre her. Indtil vi har løst de aerodynamiske problemer med R3'eren vil det også være vanskeligt for os at køre på en bane af denne type. Vi opnår intet før vi har løst vore problemer. Det er ikke for at lyde pessimistisk, snarere mere realistisk. Arbejdet der bliver udført i vindtunnelen skal først omsættes til fakta før vi kan sige om det virker."
Eddie Irvine:
"Vi ved hvad vi kan forvente på Circuit de Catalunya. Den største udfordring for os er de lange hurtige sving. Der er vi afhængige af at flere ting er i perfekt balance i bilen. Et af problemerne er faktisk at vi kan generere nok varme i dækkene. Det skulle dog blive bedre på den spanske bane end det var på Imola."
Pedro de la Rosa:
"Et løb på hjemmebane øger presset på én. Jeg havde min debut for Jaguar her sidste år, men udgik efter en ulykke. I år kender jeg bilen, teamet og flere andre ting meget bedre. Det gælder for os om at placere os så godt som muligt, og allerhelst at få nogle points. Der vil være nogle ændringer på vej, så det skal snart vise sig om det har hjulpet. Men det tror vi alle på at det gør. Jeg vil gøre mit til at hjælpe teamet mest muligt."
Jaguar trænger til at komme i gang. Man kan - hvis man har lyst til det - sætte sig ned og spekulere på hvor længe Ford vil blive ved med at øse penge i det der efterhånden ligner en fejlslagen investering.
Teamets to kørere sidste år, Fernando Alonzo og Tarso Marques, kom begge i mål sidste år på henholdsvis 13 og 16 pladsen. Ingen af kørerne er i teamet mere. I stedet er det nu Alex Yoong og Mark Webber som sidder bag rattet i bilerne. Yoong har ikke just imponeret, hvorimod Mark Webber tilsyneladende finder sig godt til rette i bilen.
Erfaringerne fra sidste år er selvfølgelig taget med i planerne for i år. Minardi er samtidigt begyndt at teste noget mere. I sidste uge testede kørerne på Silverstone, dog kun med en enkelt bil som så skiftedes til at køre. Specielt en ting blev gennemtestet i stort omfang. Nemlig servostyring. Minardi har endnu ikke haft den store succes med deres servostyring, og har kørt stort set uden servostyring hidtil. Men nu skal det være. Servostyringen gør arbejdet lettere for kørerne, især i nogle af de kommende Grand Prix'er. Testen af servostyringen i sidste uge forløb uden problemer. Desværre hindrede det dårlige vejr en gennemgribende test af andre ting. Det ventes at Minardi i det kommende spanske Grand Prix vil benytte sig af servostyringen.
Nu skal Minardi så se om de kan komme længere op i feltet. Det bliver sikkert ikke let. Målsætningen er at slutte med mindst én bil i top 10. Det har man gjort tidligere i år, dog under lidt specielle omstændigheder. Men resultatet har givet blod på tanden. Det er ikke umuligt - med lidt held - at komme i top 10 igen.
Arrows bilerne har ikke just imponeret i år. Man har dog vist at man kan være hurtigere end Jaguar som har de samme motorer. Men bilens balance har været et af de store kritik punkter. Det har især vist sig ved kvalifikationerne hidtil.
I sidste uge testede Arrows på Silverstone som et led i forberedelserne til Spaniens Grand Prix. Primært testede man dæk, men også nogle væsentlige aerodynamiske ændringer. De aerodynamiske ændringer skulle være med til at ændre balancen i bilen. Balancen i bilen skal være ret nøjagtig indstillet ellers koster det masser af tid. Det har hidtil ikke været muligt at opnå en ordentlig balance i bilen, så man venter sig meget af den nye aerodynamik. Efter testen i sidste uge udtrykte Frentzen at man havde opnået meget og at man først nu er begyndt at få "lukket op" for de muligheder bilen har. Men hvad siger Frentzen og teamet ellers til det forestående Grand Prix?
Frentzen:
"Jeg kan virkelig godt li' Barcelona. Selvfølgelig kender de fleste kørere banen godt pga. vinterens mange tests der. Men ikke desto mindre er det en krævende bane. Den er ret hurtig med flere hurtige sving. Det betyder at man skal finde et godt set up for at få det maksimale ud af bilen set over en hel omgang. Forholdende på banen kan ændre sig meget hurtigt og det gør det mere vanskeligt at finde det rigtige set up."
Bernoldi:
"Jeg synes at banen passer til mig. Jeg kan godt li' kombinationen af hurtige sving og de tætte og snævre sving. Langsiden er ret sjov idet at man bliver tvunget til at bremse meget sent til det første sving. Jeg sagde før Imola at vi er nødt til at få begge biler i mål. Det lykkedes ikke så jeg håber på at det arbejde som blev lavet ved testen i sidste uge vil tillade os det denne gang."
Mike Coughlan, teknisk direktør:
"Barcelona skulle være interessant for os. Teamet har arbejdet hårdt, både hjemme på fabrikken, men sandelig også på Silverstone i sidste uge. Vi har fået kørt mange gode kilometer som bl.a. skulle være med til at fjerne de holdbarhedsproblemer som vi har haft i de første løb i denne sæson. Vi kommer til Spanien med en bedre forberedt bil end hidtil."
Michelin har sammen med sine teams testet masser af kilometer på den spanske bane inden sæsonen startede. Det er også blevet til enkelte tests efter 2002 sæsonen er startet. Man har derfor et ganske godt billede af hvilke dæk der er de mest favorable til netop denne bane. I den anledning har man evalueret diverse tests i et meget stor omfang. Resultatet er to nye compounds.
Pierre Dupasquier:
"Vi noterede os i Brasilien at den nye Ferrari F2002 har et meget stort potentiale, men vi troede ikke på det da teamets tekniske direktør, Ross Brawn, sagde at den kunne være op til 1 sekund eller 1½ hurtigere end den gamle model. Men det har vist sig at han har ret. Imola har mange chikaner og en asfalt som slider moderat på dækkene. Barcelona har flere højfartskurver som kræver en god del downforce, der er også en asfalt som slider rigtig meget på dækkene. De to nye compounds som vi tager med til Barcelona, er udviklet specielt til denne bane. Vi mangler en stor viden om hvorvidt Ferrari klarer sig lige så godt i de hurtige sving som de gjorde på Imola. Det er ret vigtigt at vide idet det hjælper os meget til at forstå hvordan en Formel 1 bil reagerer. Under alle omstændigheder er der mange ting som vi stadig skal lære i den overordnede forståelse af bil og dæk."
Det store lyspunkt for Michelin sidste år på Circuit de Catalunya var da Montoya tjente sine første points i Formel 1 med sin andenplads. Michelin håber på et bedre resultat i år.
Renault har været en af de store positive overraskelser i år. Jenson Button er nu placeret på 4 pladsen i kørernes mesterskab og teamet på en tilsvarende placering hos konstruktørerne. Testen i sidste uge viste at teamet måske kan komme endnu længere. Jenson Button var i hvert fald hurtigste mand i 2 af de 3 dage man testede på Silverstone i sidste uge. Begge kørere er enige om fordelen ved at være hos et stort og ambitiøst team som Renault. Modsat sidste år er bilen meget bedre i år. Sidste år blev der afprøvet flere ting i Renaults typiske nytænkning. I år begynder det at give resultat, men der stopper man ikke. Ambitionen er at nå endnu højere. Selv Mike Gascoyne er forsigtig optimist.
"Testtiderne har vist at det kører for os lige nu og at det er muligt at mindske forskellen til de forreste. Traditionelt er det ikke en bane der normalt passer os, men i år har vi sat nogle gode tider også her. Vi vil komme med nogle mindre ændringer på det aerodynamiske område."
Pat Symonds er på linie med Gascoyne idet han siger, at i Barcelona er det vigtigt at have alt på plads på det aerodynamiske område. De lange sving stiller store krav til det aerodynamiske set up. Bilen har ifølge Pat Symonds siden sidste år udviklet sig til at have flere gode egenskaber der kan bruges også på Circuit de Catalunya.
BAR er uden points endnu i denne sæson, men der er forbedringer på vej. Allerede på Imola kunne man se JV holde et lidt højere tempo end tidligere i denne sæson. Bilen er forbedret på små punkter, Honda skal dog have noget af æren idet man havde en ny evolution af motoren med til Italien. Flere omdrejninger til rådighed gav en lidt hurtigere motor. Bilen vil undergå større forandringer, men de er ikke klar endnu. De forventes klar til det canadiske Grand Prix. Indtil da må man mere eller mindre prøve at få det bedste ud af det. Ikke desto mindre havde man en god test på Silverstone i sidste uge. Olivier Panis opnåede 3 hurtigste tid på den 3 testdag.
Dave Richards:
"Vores præstation på Imola var et skridt i den rigtige retning. Vi må nu sikre at vi kan forsætte med at lave fremskridt, specielt hvad angår holdbarhed. Vi forventer at det spanske Grand Prix bliver lige så udfordrende som det var på Imola, hvis ikke mere. Vores store opgave lige nu er at sikre det vi nu har opnået og at udnytte de muligheder som dukker op."
Jacques Villeneuve:
"Vi har arbejdet meget og hårdt for at forberede os. Barcelona er en bane som vi kender godt fra diverse tests, men det bliver svært at gentage hvad vi præsterede på Imola. Vi forventer ikke en podieplacering ligesom sidste år (JV blev nr. 3), men vi vil prøve at udnytte alle muligheder bedst muligt. Jeg har tidligere vundet her, men det er en hård bane at køre på. Vi forventer at det bliver et hårdt løb."
Olivier Panis:
"Jeg var selvfølgelig endnu en gang skuffet over ikke at komme i mål på Imola, fordi det var det bedste vi endnu har oplevet i denne sæson. Jeg var ret positivt indstillet efter kvalifikationen, gutterne havde fortjent at begge biler kom i mål efter det hårde arbejde de havde udført. Vi har testet i Barcelona mange gange, så det skulle være lettere at finde et godt set up. Banen er lidt ujævn men også meget sjov at køre på. Min motivation er høj, men jeg er også tålmodig fordi jeg ved at vi får væsentlige forbedringer senere."
Toyota måtte lide den tort som mange andre debutanter oplever, nemlig at det ikke er altid at tingene fungerer som de skal. Mekaniske defekter sendte ret tidligt begge Toyota biler ud af løbet på Imola. Siden har teamet evalueret og fundet visse fejl som i mellemtiden er blevet rettet. Desuden testede man i sidste uge, men hvor de fleste valgte Silverstone som testbane, så tog Toyota til Italien til Mugello banen.
Der blev testet i 3 dage på banen. Både Mika Salo og Allan McNish testede og det blev primært arbejdet med forbedringer til aerodynamikken, men også det mekaniske grip blev der arbejdet meget med. Det virker som om bilen ikke har det alt for godt med de mere ujævne baner, så det er der arbejdet på.
Toyota kender Circuit de Catalunya ganske godt fra de tidligere tests. Mika Salo har kørt her før, hvor Allan McNish kun har testet her. Allan McNish har dermed dog lidt kendskab til banen.
Mika Salo:
"Jeg har hele tiden regnet med at det blev hårdere når vi kom til Europa, det fik vi bevist på Imola. Bilen kørte ikke ret godt på den noget ujævne bane, og selvom vi har nogle modifikationer klar til Barcelona, så regner jeg ikke med at det bliver helt godt alligevel. Vi kommer til en bane som alle kender, det bliver svaghederne der kommer til at afgøre tingene her. Jeg kender banen ganske godt da jeg har kørt her flere gange før. Der er enkelte gode overhalingsmuligheder. Banen er dog ved at være kedeligt at køre på, det skyldes måske de mange gange jeg har været her til løb og til tests."
Allan McNish:
"Jeg kan godt li' Circuit de Catalunya. Det er en udfordrende og interessant bane at køre på, specielt i en Formel 1 bil. Jeg føler at bilen kører ret godt her, spørgsmålet er hvor vi står i forhold til konkurrenterne."
Ove Anderson:
"Nu er vi tilbage i Europa. Nu kan situationen ændre sig fra løb til løb idet alle har mulighed for at bruge deres nyudviklede dele meget hurtigere ligesom udviklingen af disse går meget stærkere nu. Det seneste Grand Prix var en løftet pegefinger til os om at der stadig er meget lang vej endnu. Det vigtigste for os er at komme i mål i så længe løb som muligt. Vi har lært utroligt meget ved den seneste test på Mugello. Selvfølgelig er vores præstationer vigtige, men uden en stor holdbarhed kommer vi ikke langt."
Sauber med Ferrari motoren i ryggen har klaret det ret godt i år hidtil, dog uden at imponere. Man slås lidt med flere mekaniske ting. Disse ting kan måske komme til en større tydelighed på den spanske bane.
Willy Rampf:
"Teams og kørere kender den spanske bane ganske godt fordi alle har testet her meget. Banen har egentlig ikke nogen helt langsomme sving. Det er snarere middel til hurtige sving som karakteriserer banen. Derfor skal aerodynamikken være i højsædet når set uppet skal findes. Banens asfalt slider en del på dækkende så det skal man være på vagt overfor. Sammen med aerodynamikken bliver det mekaniske grip også en afgørende faktor - også i forhold til dækslitagen. Kørerne skal tilpasse deres kørsel efter banen. Især skal der holdes øje med fordækkene."
Nick Heidfeld:
"Jeg kan godt lide banen og jeg ser frem til løbet. Vi har været ret hurtige her under diverse vinter tests. Jeg tror at det er noget der forsætter. Fordelen ved den bane er at alle kender den godt. En anden stor fordel i mine øjne er at når man kører her, er det i høj grad køreren forløbet kommer an på. Banen er meget hård ved dækkene, så kørslen skal afpasses herefter."
Felipe Massa:
"Jeg har efterhånden testet her så meget at jeg føler at jeg kender banen. Derfor forventer jeg at jeg kan præstere noget godt."
Forberedelserne for at kunne gentage kunststykket fra San Marino er i fuld gang. I sidste uge blev nye dæk testet på to baner. Nemlig på Mugello med Ferrari og de fire andre teams på Silverstone. Bestræbelserne på at Michael Schumacher kan få sin tredje sejr i træk er i fuld gang. Bridgestone vil tage 2 typer compounds med til Spanien. et "gammel" og et ny udviklet, samt diverse regnvejrsdæk. 1600 dæk bliver bragt til Spanien.
Hiroshi Yasakawa, Motorsports direktør:
"Det var meget tilfredsstillende at se 2 af vore biler på podiet på Imola, specielt siden vores præsident, Shigeo Watanabe, var til stede på banen. Jeg var specielt meget begejstret for vore dæks præstation om fredagen i regnvejr. Ingen Bridgestone dæk vandt på Imola i 2001 hvorfor vi besluttede at teste der tidligere i år. Vi har altid sagt at man skal lære af tidligere præstationer, og jeg mener at resultatet på Imola beviser det. Vi ser frem til at kunne forsætte vores sejrsserie på Circuit de Catalunya."
Hisao Suganuma, teknisk direktør:
"Selvom der ikke er den store forskel på de specifikationer vi tager med til Barcelona, så har de hver deres fordele afhængig af de forhold vi vil møde her. De dæk som vi tidligere har testet på Circuit de Catalunya har vist god konstanthed, mens det andet også er konstante men med en større stabilitet. Hvilken type som vil blive valgt afhænger bl.a. temperaturen i weekenden. Jeg er sikker på at vi vil være konkurrencedygtige uanset vejret. Det som gør Circuit de Catalunya vanskelig er de lange hurtige sving sammenholdt med en asfalt der slider ret hårdt på dækkene. Et dæk som er stærkt hvad angår både compound og konstruktion er nødvendigt for at kunne klare disse forhold."
Hvad Bridgestone har fundet på til denne gang vil man ikke ud med. Den sædvanlige politiske snak gør det sværere at høre hvad Bridgestone har udviklet. Den skærpede konkurrence mellem Bridgestone og Michelin gør det sikkert nødvendigt. Jo mindre konkurrenten ved, jo bedre.
McLaren er kommet dårligere fra start end mange havde forventet. De helt store resultater er udeblevet og allerede nu halter man bagefter Williams og Ferrari i konstruktørernes mesterskab. McLaren har som forberedelse til årets udgave af det spanske Grand Prix valgt at teste på Mugello hvor de fleste andre har været på Silverstone.
David Coulthard:
" Det er altid interessant at køre på Circuit de Catalunya, da det er en bane med mange forskellige udfordringer. Langsiden er en af de længste på de baner vi kører på, og da der er et langsomt højre sving for enden er der gode overhalingsmuligheder. Der er ingen tvivl om at det var en skuffende weekend på Imola, men siden har hele teamet arbejdet hårdt og vi ser nu på det næste løb med nye øjne."
Kimi Räikkönen:
"West McLaren Mercedes har testet rigtig meget på Circuit de Catalunya i år og alle i teamet kender banen godt. Det vil hjælpe os til at finde det rigtige set up og den rigtige balance i bilen til løbet. Sidste år sluttede jeg lige udenfor pointene, så det håber jeg på at kunne gøre bedre i år."
Martin Whitmarsh:
"Vores præstation på Imola viste at vi har et stort stykke arbejde at gøre for at vi kan komme i den rigtige retning med udviklingen. På trods af det er der i teamet en stålsat vilje tilstede, og vi regner med at kunne nå vore mål. Vi vil forsætte med at arbejde hårdt mellem løbene for at udvikle mest og bedst muligt på bilen."
Norbert Haug:
"Efter San Marinos Grand Prix har teamet arbejdet hårdt for at genvinde vores konkurrenceevne. For første gang i år har vi testet på Mugello, der som Barcelona er en meget krævende og omskiftelig bane for både chassis og motor."
Ved testen på Mugello benyttede McLaren sig af 4 kørere, nemlig Coulthard, Räikkönen, Alex Wurz og Jean Alesi. Der blev kørt over 2000 km. i de tre dage i Italien.
Ferrari drøner derud af i øjeblikket. Den nye F2002 er ved at være i topform, det blev med al tydelighed demonstreret på Imola for små 14 dage siden. Lidt held og dygtighed var der dog også med for at sikre 1 - 2 sejren der. Et hurtigt pitstop bragte Barrichello på andenpladsen foran Ralf Schumacher. En placering som Barrichello holdt løbet ud.
Sammen med McLaren testede Ferrari i sidste uge på Mugello. Et nyt Bridgestone dæk blev testet og sammenlignet med et af de "gamle". Allerede nu ser det ud til at Ross Brawn har stort set alt klar når det gælder den samlede strategi for Circuit de Catalunya. Selvfølgelig er der plads til ændringer. Vejret kan jo drille på de kanter.
Ross Brawn:
"Circuit de Catalunya er en god og teknisk bane, især set fra et aerodynamisk synspunkt. De lange og hurtige sving stiller krav. I modsætning til disse er det vigtigt at man i de langsomme sving kan komme ud af disse med en så høj fart som muligt for at opnå en høj fart på langsiderne. Traction kontrollen bliver vigtig i de hurtige sving. Vi havde en god test på banen for nogle uger siden, og fandt faktisk den compound som vi vil anvende. Der er dog en mulighed for at vi vil bruge en alternativ compound. Vi regner med at der kun skal nogle få justeringer til for at vi har et set up på plads. Dog er banen kendetegnet ved at kan ændre karakter ret hurtigt."
De to kørere, Michael Schumacher og Rubens Barrichello, er ret optimistiske forud for løbet. Dog advarer Michael Schumacher imod at McLaren stadig kan komme tilbage. De er absolut ikke væk fra spidsen selvom det i øjeblikket ser sådan ud. Luca Badoer har i de seneste dage lavet shake down på bilerne der skal med til Spanien.
I den anden frie træning forberede Michael Schumacher sin tid til 1:20.380. Michael Schumacher nåede at køre i alt 45 omgange i de 2 frie træninger, og det var det højeste antal omgange for dagen. Der blev lavet nogle små justeringer på raceren, og Michael Schumacher var da også meget tilfreds med dagens forløb.
Michael Schumacher:
"På nuværende tidspunkt, så ser det rimelig godt ud. Vi ved selvfølgelige ikke hvordan vores modstanderes taktik er, med vi er ret sikre på hvordan vores bliver.
Dækkene ser ud til at passe meget godt til denne bane, og de yder hele tiden det maksimale. Det var ikke svært at finde et godt set-up til i dag. Vi har testet meget på banen i de sidste par uger, så vi vidste godt hvordan de forskellige til skulle indstilles. Hvis vejret ikke skifter meget til i morgen, så tror jeg at vi vil få en god kvalifikation."
Rubens Barrichello havde ikke end lige så god 2. fri træning. Selvom han kørte 24c omgange, så var han ikke i stand til at forbedre sine tider fra morgens 1. frie træning. Rubens Barrichello sluttede på en beskeden 4. plads.
Selvom Rubens Barrichello ikke er helt tilfreds med dagens træning, så er han meget tilfreds med dækkene, og se frem til lørdagens kvalifikation.
Rubens Barrichello:
"Det var en ok dag. Specielt var jeg meget tilfreds med vores dæktest.
Vejret er ikke som da vi testede her på banen for et par uger siden. Det er blevet meget varmere.
Jeg er endnu ikke helt tilfreds med mit set-up, men der er tid nok til at forbedre det."
Jean Todt:
"Det var ligesom alle de andre fredage. Vi fik lavet en masse arbejde som gerne skulle udmønte sig til noget godt forud for søndagens løb. Vi fik afprøvet flere forskellige dæktyper, og vi er allerede næste 100 % sikker på hvilke vi skal bruge i morgen. Bridgestone har virkelig fået lavet et dæk der passer perfekt til denne bane, så på det punkt er vi ikke bekymret.
Jeg forventer at i morgen når det skal køres kvalifikation, så er det de samme vi skal slås med, men jeg tror at vi pt. har det bedste set-up"
Ross Brawn:
"Det har været en god dag for teamet, og Bridgestones dæk har virkelig været gode.
Vi fik afprøvet hele vores program i dag, og vi havde overholdet ingen problemer med racerne.
Som altid er det svært at sige noget om vores modstanderes præstation om fredagen, men som man kan se, så køre næste alle de forreste teams på Bridgestone dæk.
Selvom vi har testet meget på denne bane, så fik vi kørt mange omgange i dag. Man finder aldrig det perfekte set-up, man kan altid ændre nogle småting på det. Derudover så skifter vejret jo hele tiden."
Begge Scuderia Ferrari kørere kørte det samme program, og de brugte kun et sæt dæk. I den tredje træning kørte de 8 omgange og i den fjerde kørte de 9 omgange. Man lavede kun få små ændringer på racerne.
Selve kvalifikationen startede meget langsomt, men de 2 Ferrari kørere viste at de havde fundet det helt rigtige set-up, da de totalt dominerede kvalifikationen. Der var næsten 1 sekund ned til Ralf Schumacher på tredje pladsen.
Dette er Michael Schumachers 3. pole position i år, og den 46. pole position i hans karriere. Det er Ferraris 4 pole position i år. Ferrari har haft pole position 9 gange i det Spanske Grand Prix, og dette er den 3. i træk.
Michael Schumacher:
"Jeg synes at Rubens og jeg havde en god kamp om pole position. Det var en kamp jeg nød meget. Det var virkelig en udfordring for mig. Rubens var utrolig hurtig i sine 2 første forsøg. Jeg studerede hans tider for at kunne se hvor jeg kunne forbedre mine tider. Nogle gange synes man bare at man har kørt en rigtig god omgang, men så når man ser sin holdkammerats tider, så ved man bare at det ikke var godt nok. Vi lavede nogle ændringer på min racer, så jeg nærmede mig Rubens set-up, og de virkede efter hensigten.
Jeg lavede nogle små kørefejl på mine 2 første forsøg, men på mit sidste kørte jeg helt fejlfrit."
Rubens Barrichello så ud til at have pole position i sin hule hånd. Rubens var mere end 2/10 hurtigere end Michael Schumacher. I sit sidste forsøg forbedrede Rubens sit forspring endnu mere til Michael Schumacher. Men alligevel var det ikke nok, da Michael Schumacher i sit sidste forsøg var 0,326 hurtigere end Rubens.
Rubens Barrichello:
"Det er lige som på Imola, jeg mistede min pole position i aller sidste øjeblik. Det var en herlig kamp jeg havde med Michael, og det er skønt at kunne presse ham til det yderste.
Mit 2. forsøg var ikke helt så godt som det første. I sving 9 var der kommet grus på banen, så jeg skred lidt ud.
Jeg valgte at starte lidt tidligere ud end normalt, da jeg vidste at der ville være mange på banen i de sidste minutter. I mit første forsøg pressede jeg mine dæk lidt for hårdt på opvarmningsomgangen, så de havde ikke den helt rigtige temperatur da det virkelig gjaldt. Ellers er jeg glad for hvad teamet har opnået denne weekend indtil videre.
I morgen skal jeg starte i den snavsede side af banen, så jeg håber virkelig at F3000 racerne får lagt noget gummi ned i asfalten. Jeg er sikker på at vi nok skal gøre det godt i morgen, og jeg ser frem til en herlig dyst frem til første sving."
Jean Todt:
"Det var lige sådan en kvalifikation vi havde drømt om. I deres første forsøg tog de de 2 første pladser på gridden, og der blev de resten af kvalifikationen. Det var Ferraris 152. pole position og det var Michael Schumachers 36. pole position sammen med Ferrari.
Begge kørere gjorde et helt fantastisk job i dag og jeg kan ikke rose dem nok for den fair kamp der er imellem dem. De hjælper hinanden selv om de ligger og slås om pole position.
Vi har i løbet af weekenden sparet på dækkene, og det kan vise sig at være udslagsgivende i løbet i morgen.
Lig
Jacques Villeneuve kom endnu en gang i mål, og endnu en gang lige uden for pointene. Olivier Panis fuldførte endnu en gang ikke et løb. Jo, BAR har stadig problemer. Jacques Villeneuve var glad for sin placering også selvom at det ikke gav points. Alligevel er han lidt skuffet. Han mener nemlig at han godt kunne have fået points hvis det ikke havde været for Enrique Bernoldi.
Jacques Villeneuve:
"Selve løbet gik godt og vi var faktisk mere konkurrencedygtige end under kvalifikationen. Jeg blev lidt sur fordi Bernoldi pressede mig ud i græsset, jeg mistede en masse tid ved at køre bag ham. I starten var bilen ikke ret god, men vi lavede nogle ændringer ved det første pitstop, derefter blev bilen meget bedre. Efter det kunne jeg køre væsentligt hurtigere omgangstider, men jeg var da for langt bagefter. Set over hele weekenden har den ikke været ret god. Dog skulle A1 ring passe bedre til os, men vi har stadig meget der skal gøres ved bilen."
Endnu en gang måtte Olivier Panis bide i det sure æble og fastslå at han endnu i år ikke har fuldført et løb. Trods fremgangen med bilen var Panis dog meget ærgerlig over igen ikke at have fuldført et løb, men han er stadig optimist.
"Jeg er meget skuffet over at vi mistede muligheden for at score nogle points, men til gengæld er jeg glad på teamets vegne fordi de udførte et perfekt arbejde. Jeg lavede en god start, pitstopstrategien var perfekt og udførslen af pitstoppene var perfekte. Efter det første stop kom jeg tilbage i løbet lige foran Frentzen og havde ikke de store problemer med at holde ham bag mig. Men så kom der en fejl på udstødningen som forårsagede at jeg måtte udgå. Det lader til at vi har reduceret vores holdbarhedsproblemer væsentligt, men der skal stadig arbejdes videre for at fjerne de sidste elementer. Når vi kommer i nærheden af pointene skal vi have mulighed for at gribe chancen for at køre dem i hus. Jeg er ved at være sulten efter et godt resultat."
Panis var tæt på point - men farten og holdbarheden mangler stadig
(Foto: Honda GP)
BAR tager i denne uge til Estoril banen for at teste der. Arbejdet med at fjerne de førnævnte problemer forsætter. Noget kunne trods alt tyde på at BAR er ved at have fundet vejen til fremgang.
Ferrari havde det i søndags næsten lige som BAR. En bil i mål og en der ikke kom i mål. Men så er lighedspunkterne der heller ikke mere. Ferrari kørte nemlig sejren i hus takket være Michael Schumacher. Rubens Barrichello fik ikke en gang lov til at starte pga. en fejl ved gearskiftet. Måske var Ferrari endda heldige. Michael Schumacher måtte starte i reservebilen, da løbsbilen havde et hydraulisk problem under formiddagens warm up. Heldigvis for Ferrari og M. Schumacher fungerede reservebilen perfekt. Ikke en gang ved pitstoppene var der tvivl om udfaldet. M. Schumacher var for suveræn.
M. Schumacher:
"Jeg startede med reservebilen fordi der opstod et hydraulisk problem med løbsbilen i formiddags. Det var dog ikke noget problem idet vores 3 biler stort set er ens. Efter at Rubens havde problemer ved starten, tog vi det mere med ro ved pitstoppene for at sikre at jeg ikke fik det samme problem. Det er virkelig sort uheld for Rubens. Det vi har haft af problemer i denne sæson har været på hans bil, men det må ikke forsætte. I kvalifikationen var næsten et sekund foran, men vi vidste ikke hvordan det ville blive i løbet. Bridgestone dækkene arbejde bare perfekt hele vejen. Situationen kan dog ændre sig når vi kommer til Østrig."
(Foto: Shell Ferrari)
Rubens Barrichello var endnu en gang uheldig. Bilen stallede på startlinien og han blev skubbet ind i pittet. Men uheldigvis for Barrichello kunne teknikere og mekanikere ikke løse problemet med bilen. Den ville ikke skifte gear.
Barrichello:
"Bortset fra problemet ved starten var det en god weekend. Bilen har bare været perfekt hele vejen undtagen ved starten da jeg ikke kunne skifte gear. Selvom jeg var uheldig her, så er min motivation stadig meget høj simpelthen pga. det teamet har fået skabt med den nye bil. Jeg ser derfor frem til at det vender og det må gerne ske i Østrig."
Hos teamet var der selvfølgelig glæde over sejren. Konkurrenternes resultater magede det således at man heller ikke tabte noget i konstruktørernes VM. Nu skal der så arbejdes hen imod det østrigske Grand Prix. Det er en anden type bane, asfaltbelægningen er noget anderledes. Ferrari og Bridgestone skal i den kommende uge arbejde videre for at finde det rigtige dæk til dette løb. Og mon ikke også at der skal kikkes lidt på de problemer man trods alt havde i denne weekend. Hydraulik problemerne med Schumachers bil, og gearskifteproblemerne med Barrichellos bil. Jean Todt antydede efter løbet at der kunne være et transmissionsproblem i bilerne.
Toyota havde en hel del vanskeligheder på Imola hvilket Ove Anderson også var den første til at erkende. I det spanske Grand Prix var slut resultatet væsentligt bedre idet at begge biler igen kom i mål. Men det var ikke uden problemer. Fredagen og lørdagen bød på flere problemer og vanskeligheder. Men for Toyota gælder det om at få kørt nogle kilometer - også under løbsbetingelser - for at suge al den erfaring til sig som man kan. Med lidt held kunne Toyota måske endda have et points med hjem fra Spanien, Mika Salo fik en punktering ret tidligt i løbet og havde dermed et ekstra pitstop.
Allan McNish:
"I betragtning af vores startposition, var det et godt løb for os. Balancen i bilen flyttede sig lidt undervejs, men faktisk blev bilen stærkere. Det bedste ved det hele er at vi fik begge biler i mål. Den erfaring som følger med det, er rigtig godt for teamet. Det er anden gang at jeg kommer i mål, det nyder jeg."
McNish og Toyota var tilfredse med løbet i Barcelona
(Foto: Toyota F1)
Mika Salo:
"Jeg er ret godt tilfreds med resultatet, også selv om at jeg havde en punktering undervejs. Det ødelagde faktisk løbet for mig. Jeg tabte også en masse tid ved ikke at kunne komme forbi Ralf Schumacher som havde store problemer, men trods alt var det godt at få 9 pladsen."
Ove Anderson:
"At få begge biler i mål er bare herligt. Det viser endnu engang at vil man have et resultat skal man i mål, og det var det vi gjorde i dag. Mika havde en punktering kort efter starten, men ellers havde vi ikke de store tekniske problemer. Jeg er glad på hele teamets vegne som har arbejdet meget hårdt i denne weekend."
For teamet gælder det nu om at komme videre. Således tager man i denne uge til Estoril i Portugal for at teste der. I tre dage vil man prøve nye ting af, og prøve at løse yderligere problemer.
Uden at skal være skadefro så ser det ud til at Jarno Trulli så rigtigt da han valgte at bytte plads med Fisichella før denne sæson. Optimismen er dog stadig i behold hos teamet trods de store vanskeligheder i denne sæson.
Fisichella udgik efter kun 5 omgange med et hydraulisk problem, og 6 omgange efter udgik Takuma Sato efter at have spundet af banen. Han blev måske lige lidt for ivrig i et af svingene. Hurtig exit for Jordan igen igen.
Det kører ikke for Sato eller Jordan i år - igen...
(Foto: Honda GP)
Sato:
"Alt gik faktisk helt godt, men så fik jeg en kraftig understyring i bilen på vej ind i et sving. Jeg kom op på kerben og røg ud i græsset. Jeg drejede på rattet, men bilen forsatte ligeud. Jeg prøvede at få styr på bilen hen mod det næste sving, men der var ikke noget at gøre."
Fisichella:
"Ikke nogen god dag. Det føltes som om at jeg havde det samme hydrauliske problem som jeg også havde på Imola. Jeg forstår ikke hvorfor at det altid sker for mig. Jeg er meget skuffet i øjeblikket. Vi må forsat arbejde hårdt videre. Alle arbejder i øjeblikket meget hårdt og der skulle gerne komme nogle væsentlige forbedringer til det canadiske GP."
Eddie Jordan:
"Jeg er nødt til mere nøjagtigt at finde ud af hvad der skete i dag. Det ser ud til at vi har et alvorligt hydraulisk problem i Fisichellas bil, det skal undersøges og rettes. Takuma lavede måske en fejl, eller også var det noget med bilen. Det er svært at sige indtil vi har snakket med ham. Det har været en hård uge for teamet med alle de ændringer som vi har annonceret. Men jeg føler dog at alle er besluttede på at kæmpe videre og få teamet tilbage til hvor det hører hjemme. Dagens resultat har faktisk gjort alle endnu mere opsatte."
Sauber har et bedre budget end eksempelvis Minardi og måske også Arrows, men slet ikke nært så stort som Jaguar og andre. Alligevel formår teamet at hive nogle gode resultater hjem. Også ved det spanske Grand Prix hvor kørerne kom i mål som henholdsvis nr. 4 og 5.
Peter Sauber:
"Strategi og pitstops fungerede perfekt i dag. Nick kørte et stærkt løb, mens Massa var aggressiv når han skulle og meget kold når han blev presset. Jeg er glad for at vi er tilbage i kampen om fjerdepladsen sammen med Renault. Nu kan vi tage ekstra højt motiveret af sted til Østrig."
Nick Heidfeld:
"Det har været en rigtig god weekend. Ligesom sidste år er det lykkedes for os til stadighed at forbedre bilen. Jeg lavede en god start, pitstoppene var perfekte, jeg nød at kæmpe med Renault'erne. Vi har vist at vi har den nødvendige speed i bilen, og at vi får de points vi fortjener."
Felipe Massa:
"Det føles helt underligt at få en femteplads i mit kun femte Grand Prix. Jeg tager det hele et skridt ad gangen. Alle har mere erfaring end mig, i dag gik det hele godt. Jeg lavede en god start og det første sæt dæk var helt perfekte. Jeg mistede lidt greb da jeg kørte efter Button, men jeg vidste på forhånd at det er svært at overhale her så jeg prøvede at bevare koncentrationen, specielt da Frentzen kom op bag os. Jeg troede på et tidspunkt at jeg havde overhalet Button, men holdt på på ydersiden, det lykkedes dog senere at komme forbi ham. Det var et godt løb for mig, en god måde at fejre min fødselsdag på."