Skuffelsen over at begge kører desværre måtte udgå i Canada er nu rystet af og man er igen ret optimistiske efter en god test i på Jerez i sidste uge. Et ukendt antal nye dele er blevet testet og alt skulle således være klar til weekendens Grand Prix. Toyota testede sidste år på banen men ikke alle data kan bruges. Banen er ændret i og med at der er kommet flere sving. Banens længde er pga. ændringen blevet 560 meter længere. Og det gør noget ved de indsamlede data fra sidste år. Toyota har dog en fordel frem for andre teams. Teamet har hjemme ca. 45 minutters kørsel fra Nürburgring, så mangler man dele er der ikke langt hjem.
Ove Anderson:
"Vi er nu halvvejs igennem sæsonen og vi har lært utroligt meget. Forskellen fra da sæsonen startede og til nu er helt utrolig. Men det er ikke nok. Vi har stadig meget at lære, og vi vil forsat arbejde hårdt for at komme længere. Vi har nogle nye dele klar til bilerne til dette løb, så jeg håber at vi kan blive mere konkurrencedygtige denne gang."
Begge kørere er spændte på at se det nye layout på banen med egne øjne. Mika Salo frygter de nye sving idet han mener at der er ret stor risiko for at netop på dette sted kan der ske mange kollisioner. McNish vil vente og se stedet før han vil forholde sig til det. Bortset fra de nye sving er kørerne egentlig ret glade for banen uden dog at være vildt begejstret.
Willy Rampf mener efter denne besigtigelse at man næsten skal køre med Monaco specifikationer. Det er nok lidt overdrevet, men banen er blevet langsommere og med det ekstra antal sving - 5 i alt - skal der køres med mere downforce end tidligere. Deraf kommer den lidt pudsige udtalelse. Fakta er i hvert fald at der normalt køres med et rimeligt højt niveau downforce på bilerne. Det har også noget med banens beskaffenhed at gøre. Pr. tradition er der også en del understyring i bilerne netop her. Også mere end de fleste bryder sig om. Og ifølge Willy Rampf bliver mere end før meget vigtigt at finde det rigtige mekaniske setup på bilerne.
Willy Rampf:
"På Nürburgring har man altid skullet køre med ret meget downforce. Efter ombygningen af det første sving som er noget langsommere nu, skal man næsten bruge en downforce på Monaco niveau. Bilens balance er meget afgørende på denne bane. Det mekaniske setup bliver et nøgleelement denne gang."
Kørerne glæder sig til gensynet med banen. Nick Heidfeld har den som en af sine hjemmebaner og Felipe Massa har også kørt her før. Det var sidste år i Euro Formel 3000 serien hvor han vandt løbet. Så selvfølgelig håber de begge at bilerne kan leve op til deres forventninger om et godt Grand Prix.
Noget af det som BAR har set meget frem til, er Hondas nye motor som bliver introduceret netop på Nürburgring - i første omgang dog uden at blive anvendt i løbet, da den endnu ikke er 100% optimal.
Jacques Villeneuve
"Jeg har gode minder fra Nürburgring. Jeg vandt mit første Grand Prix på denne bane og min sidste sejr var også her. Jeg har kun manglet at gennemføre her en gang på seks år, så det har altid være en succesfuld bane for mig."
"Når det så er sagt, så er det ikke en spændende bane at køre. Fansene er for langt væk til at give nogen visuel oplevelse. De fleste sving på Nürburgring er langsomme, mens jeg foretrækker en bane med mange mellemhurtige og hurtige sving. Den første del af banen vil være en ny oplevelse i år, fordi det første sving er blevet ændret. Det ser ud til at racet vil blive bedre fordi der vil være et nyt område hvor der skal bremses kraftigt."
Olivier Panis
"Min første gennemførsel i Montreal var langt fra mallet, men var stadig en stor lettelse fordi det er en så hard bane. Jeg håber at det kan være vendepunktet for mig og jeg kan se frem til bedre held resten af sæsonen. Jeg er optimistisk på grund af de forbedringer vi så der. Teamet har gjort et godt stykke arbejde med den nye racer og vi har potentialet til at være meget mere konkurrencedygtige end vi har været indtil videre i år."
"Nürburgring har aldrig været anset for at være en særlig spændende bane, men ændringerne de har lavet på det første sving burde gøre det bedre. Det er en svær bane i forhold til set-up og understyring kan også være et stort problem. Vi har dog lavet nogle aerodynamiske forbedringer til løbet og jeg ser frem til at bruge den nye motor for første gang."
Minardi, det lille økonomisk trængte, men stædige team, arbejder videre trods det der ligner en næsten uovervindelig økonomisk trængsel. Men der skal spares igen og igen. Således har teamet ikke testet forud for det europæiske Grand Prix. Til gengæld har teamet haft en ret god ide om hvad der skulle arbejdes med. Det har man så gjort hjemme i Faenza.
Sidste år var det så som så i det europæiske Grand Prix. Fernando Alonzo kørte i samme tempo som de nærmeste konkurrenter i den første del af løbet. Senere måtte han opgive at følge med da der tilsyneladende opstod motorproblemer. Han sluttede på en 14 plads. Den af teamets kørere sidste år, Tarso Marques, kørte ikke så stærkt men stabilt, i hvert fald i de 8 omgange han kørte inden et elektrisk problem satte ham udenfor.
Hvor er Minardis styrke så i år? Jo, ingen ved hvad de har forberedt hjemme i Faenza. Nok ikke noget helt vildt, men måske nok til at overraske nogle af de nærmeste konkurrenter. Dernæst har man en ganske glimrende kører i Mark Webber, som der allerede tales om er på vej til et større team længere oppe af ranglisten. Alex Yoong kan på en god dag få bilen i mål. Han præger ellers sin tilstedeværelse med et hav af afkørsler. I Canada kom han dog i mål på en 14 plads. Minardis håb må næsten være at ombygningen på banen har gjort den endnu langsommere end før. Og kunne det nu blive regnvejr, så øges teamets chancer også.
I skrivende stund ser det ud til at Minardi måske får lidt penge at gøre med. I hvert fald lader det til at Bernie Ecclestone gerne ser at Minardi får de indefrosne ? 13 mill. som Prost skulle have haft. Da Prost er væk rykker Minardi op på den pengegivende 10 plads i sidste års mesterskab. Hidtil har flere teamchefer været modstander af at Minardi skulle have disse penge, men Minardi har nu fået en fortaler i Bernie Ecclestone og han plejer som regel at få sin vilje.
Michelin har en masse data fra sidste år som man kan bruge i forberedelserne til dette års europæiske Grand Prix. Dog med en ændring in mente. Banen har fået nogle flere sving og er samtidig pga. dette blevet lidt langsommere, og det passer nok ikke lige Michelin dækkene. At dækkene er hurtige så vi Canada hvor både David Coulthard holdte et godt tempo og hvor Montoya kørte flere meget hurtige omgange. Han satte endda løbets hurtigste omgang og kunne måske have vundet hvis ikke det var fordi det sagde puf omme bag ryggen på ham. Det er dog helt andre betingelser man møder på Nürburgring.
Michelin tager som sædvanligt et par forskellige compounds dæk med. Hvilke vil man ikke umiddelbart sige, men mon ikke det bliver i den bløde afdeling. Det der kan drille på Nürburgring er vejret. Det er stort set ligeså omskifteligt som på Spa som ikke ligger så forfærdeligt langt væk fra Nürburgring. Dvs. at der er ret stor risiko for regn og sikkert også ret lave temperaturer, og det passer slet ikke til Michelin dækkene.
Michelin har i øjeblikket lidt travlt med at fortælle at det altså ikke er dækkene alene der vinder løb. Dækkene er blot en del af en større enhed hvor mange vigtige faktorer spiller ind. Men man må sige at dækkene er ret vigtige. Hos Michelin er der dog forhåbninger om et godt resultat også på Nürburgring. Specielt Williams og på det seneste også McLaren er et par gode spillere i kampen med Bridgestone.
Inden de næste Grand Prix'er er dog lige det europæiske Grand Prix der skal overstås inden. Rent faktisk har Bridgestone planlagt at levere næsten de samme dæk som blev brugt på Imola. Grunden til det er at Bridgestone mener at der på begge baner skal anvendes en blødere compound. Nürburgring er kendt for at få bilerne til at understyre mere end sædvanligt. Derfor den blødere compound. Og det vel at mærke Bridgestones definition på blødere compound. En anden fordel med de blødere dæk er at der tit og ofte er en ret lav asfalttemperatur på Nürburgring. Altså skal der sørges for at give bilen et bedre vejgreb. Balancen i bilen er det så op til de respektive teams at sørge for.
Ferrari og Sauber testede i sidste uge på Mugello - både for at teste dæk, men selvfølgelig også deres egne ting. Desuden var Ferrari en tur omkring Jerez sammen med BAR. Noget helt andet der skal med i strategiberegningerne er at da banen er blevet godt en halv kilometer længere, så skal der køres færre omgange. Før kørte man 67 omgange, det er nu reduceret til 60. Det giver andre faktorer at forholde sig til i forhold til benzinmængde, pitstop og dækslid. Men mon ikke at Bridgestone nok skal levere deres del af kagen til deres teams.
I sidste uge testede Arrows nye aerodynamiske dele til bilen. Det er sikkert sket med henblik på det kommende Grand Prix på Nürburgring. Ændringerne på banen har medført at langt, langt de fleste vil køre med mere downforce end tidligere. Det er sikkert til fordel for Arrows som befinder sig ret godt på denne type bane. Graham Taylor, Chief Race Engineer, siger at man til netop dette løb vil høje et skarpt øje med vejrudsigten. Det omskiftelige vejr på de kanter betyder at man er nødt til at have en meget fleksibel strategi.
Begge kørere har en god del erfaring fra banen. Frentzen har - som vi ved - kørt i snart mange år i Formel 1. Enrique Bernoldi har også optrådt tidligere på banen. Han kender banen både fra Formel 1 og F3000. Arrows vil i høj grad benytte sig af begge køreres erfaringer. Den ukendte faktor inden de første træningssessioner er dog det nye afsnit på banen, men mon ikke at de ligesom deres kollegaer ret hurtigt får styr på det også.
Problemer med balancen og andre tekniske problemer hindrede noget af arbejdet. Derudover mener Montoya at den nye chikane er lidt for langsom. Begge kørere nåede indenfor de seks første med Montoya på 5. pladsen og Ralf Schumacher som nummer 6.
Juan Pablo Montoya
"Det har ikke været en særlig positiv dag for mig, da jeg stadig kæmper med balancen i raceren. Jeg havde også problemer med udstødningen, hvilket jeg opdagede halvvejs inde i den anden træning hvilket hindrede mit arbejde. Sidst, men ikke mindst mener jeg at den nye chikane er for langsom til mig - jeg foretrak den som den var før. Lad os se om vi kan forbedre raceren til i morgen."
Ralf Schumacher
"Jeg havde en meget ubemærket start på min løbsweekend her på Nürburgring. Vi havde ikke nogen problemer og vi kunne arbejde ret godt med at forbedre raceren. Som sædvanlig på en fredag, koncentrerede vi os om set-up til løbet og jeg prøvede begge dækcompounds som Michelin har med her. I den anden træning var vejgrebet forbedret, især på den nye del af banen, som jeg iøvrigt finder lidt for langsom."
Sam Michael
"Vi havde en normal fredag hvor vi lavede vores hjemmearbejde ved at checke og evaluere dæk for at sikre at vi tager det bedste valg. Vi arbejder mod at få en bedre balance til i morgen. Nu skal vi til at se på kvalifikationen og hvad vi skal gøre for at få balancen til at træffe det rette valg af dæk. I den anden træning havde Juan et problem med udstødningen som vi måtte skifte hvilket tog noget banetid fra ham."
Mario Theissen
"Begge kørere gennemførte deres set-up arbejde i forhold til planlagt. Fokus var på aerodynamik, ophæng og dækvalg. Når det kommer til motoren forsøgte vi et par forskellige opsætninger på traction control."
Michael Schumacher sluttede på andenpladsen efter at have kørt 38 omgange, mens Barrichello kørte ind på 4. pladsen - på en dag hvor de to kørere i øvrigt kunne se at deres fodbold-hold gik videre til semifinale ved VM i Japan og Sydkorea.
Michael Schumacher
"Det var en normal fredag som blev brugt på at forberede søndagens løb. Vi forsøgte et par ændringer på set-up på raceren og arbejdede på et program hvor de to dæk blev sammenlignet. Der er stadig noget arbejde på at finde det rette set-up. Alligevel er jeg meget optimistisk for resten af weekenden, da vi er konkurrencedygtige på alle typer baner, så der er ingen grund til at det ikke skulle være tilfældet her."
Rubens Barrichello
"Til morgen føltes raceren meget god. Vi lærte de ændringer der var på banen. Vi lavede en ændring på raceren, men til eftermiddag så det ikke ud til at gå som forventet. Det ville tage for lang tid at gå tilbage til vores oprindelige udgangspunkt, så vi blev med den samme opsætning resten af træningen. Vi har dog lært meget til løbet. Jeg er meget optimistisk for kvalifikationen i morgen, hvor jeg tror at vi kommer til at kæmpe med vores normale konkurrenter om de fire første pladser."
Jean Todt
"Med fare for at lyde kedelig, må jeg igen sige at det var den normale fredagsrutine, da vi arbejdede mod løbet. Det er første gang vi kører her med den nye udformning af Nürburgring. Som forventet kører bilerne 15 sekunder langsommere end tidligere. Vi lagde mærke til at kerbs er meget høje. Et aspekt som var anderledes end vi forventede, er temperaturen som er køligere end de sidste par dage. Det skulle være tendense weekenden ud. I morgen kan vi forvente den sædvanlige kamp om de første rækker og vores mål er at få begge biler i front."
Ross Brawn
"Vi koncentrerede os som sædvanlig om forberedelser til løbet. Vi prøvede begge typer dæk som er tilgængelige for os, og et af dem viste sig at være hurtigere men mindre konstant. Vi skal nu studere data for at tage valget til kvalifikationen og løbet. Det er meget svært at finde den rette balance i raceren. Den nye banedel er meget interessant og udfordrende, og kørerne ser endnu ikke ud til at have fundet den rette måde at tackle det. Vi brugte den nye motor til morgen som gav det resultat vi forventede. Til eftermiddag kørte vi med en ældre for at sammeligne. Alt i alt var det en meget positiv dag."
Med tiden 1:31,886 kørte Coulthard på den hurtigste tid - og som den eneste under 1 minut og 32 sekunder. Kimi Räikkönen sluttede på tredjepladsen.
David Coulthard
"En normal fredags træning hvor vi evaluerede vores dæk og forskellige set-up. Vi kom gennem vores planlagte program, men som det er set før vil Ferrari og Williams nok være hurtigere i morgen, men vi må vente os se. Den nye del af banen er fin, men den er meget bumlet, hvilket ikke vil resultere i mange overhalinger i det første sving. Alt i alt er det dog godt."
Kimi Räikkönen
"Vi udviklede raceren gennem begge træninger og jeg tror at vi er ankommet med et godt udgangspunkt. Jeg kan lide ændringerne som er blevet lavet på banen, men det er lidt bumlet især i det første sving, hvilket gør det let at blokere hjulet. Som et resultat af det var min første times træning lidt rodet og jeg 'flatspottede' få af mine dæk, men alt i alt en god dag. Vi skal nu se hvad der sker i morgen, men jeg er rimelig fortrøstningsfuld."
Ron Dennis
"En konstruktiv træning, som tillod os at evaluere to typer dæk som Michelin har leveret til dette løb. Jeg tror at alle teams er noget overrasket over den dårlige kvalitet som overfladen på den nye del af banen er i, men som altid er det den samme udfordring for alle."
Norbert Haug
"En god første dag med træning. Davids bedste tid er ikke så vigtig, men det som er vigtigst for os er det vi har lært til løbet. Den nye Mercedes Arena passer meget godt til Nürburgring."
Juan Pablo Montoyas hurtigste tid var 1:29.906, og det var kun 0,009 sekund hurtigere end holdkammeraten Ralf Schumachers tid. På 3. og 4. pladsen ligger de to Ferrari'er, med henholdsvis Michael Schumacher og Rubens Barrichello.
Juan Pablo Montoya:
"Jeg er meget glad for min placering i dag, specielt fordi jeg ikke regnede med at være dagens hurtigste mand. Efter dagens frie træninger havde vi ingen problemer, men vi regnede ikke med at vi var i stand til at kunne komme i første række på gridden.
Vi lavede en helt del ændringer til løbet i morgen, og det blev hele tiden bedre hver gang vi var ude for at afprøve dem.
I mit første forsøg i kvalifikationen lavede jeg nogle fejl. Mit andet forsøg var bedre, mens det 3. forsøg var det jeg tog pole position i.
Jeg ved stadig ikke hvor farten kom fra, men jeg skal da indrømme, at jeg også var heldig på mit sidste forsøg.
Løbet i morgen bliver som altid utroligt hårdt. Jeg tror at en af de vigtigste faktorer bliver hvordan dækkene opfører sig, og hvor hurtigt de bliver slidt."
Holdkammeraten Ralf Schumacher, sørgede for at det blev en total Williams triumf på gridden ved at blive nr. 2. Ralf Schumacher er meget glad da det skete på hans hjemmebane og foran alle hans fans. Ralf Schumacher håber at han kan slutte weekenden af med en podium plads.
Ralf Schumacher:
"Det var en god måde at afslutte en hård arbejdsdag på. Vi har knoklet hele formiddagen på at finde det rigtige set-up. Det var planlagt at jeg kun skulle køre 3 forsøg i kvalifikationen, og ikke de 4 som jeg plejer at lave, og det kostede mig 1. pladsen i den sidste ende.
Dagens resultat vil gøre det sværere for Michael (Schumacher) at overhale i starten, og jeg håber da at vi endelig får taget det sidste trin op på podiet her på Nürnburgring."
Sam Michael:
"Efter en morgen hvor hele teamet arbejdede utroligt hårdt, så lykkedes det til kvalifikationen at få alle brikkerne til at passe perfekt sammen. Alle i temaet har ydet deres absolut bedste i dag.
Michelin har igen lavet et dæk der er utroligt godt, og som var i stand til at få begge vores racere i første række på gridden, og der var kun 9/1000 af en sekund i mellem dem.
Jeg mener at vi har en god chance for at vinde løbet i morgen, men det bliver igen en hård kamp mellem Ferrari og os."
Gerhard Berger:
"Før selve kvalifikation vidste jeg at vi ikke havde opbrugt alle vores muligheder for at lave ændringer på racerne. Vi lavede nogle ændringer efter kørernes første forsøg, men jeg havde aldrig troet at de ville få så stor betydning for farten i racerne. At have de 2 første pladser på gridden i morgen er en helt fantastisk fornemmelse.
Jeg håber ikke at vi igen får problemer med racerne. Hvis vi ikke får problemer og det ikke begynder at regne, så tror jeg at vi har en god mulighed for at vinde løbet i morgen."
Michael Schumacher var den sidste kører der kom ud i kvalifikationen. Han ventede hele 32 minutter før han kom på banen. På første forsøg havde Michael Schumacher problemer med gearkassen. Han kunne ikke skifte gear og var nødt til at køre i pitten og skifte til reserve raceren.
Michael Schumacher:
"På mit første forsøg satte min gearkasse sig fast, så jeg ikke kunne skifte gear, og det var grunden til at jeg var nødt til at skifte racer. Vi lavede nogle små justeringer undervejs i kvalifikationen, men jeg ved ikke om jeg havde været hurtigere i min egen racer.
På mit sidste forsøg var jeg en anelse hurtigere end Juan Pablo Montoya, men i de 2 sidste sving oversatsede jeg og lavede 2 små fejl som kostede mig en placering i første række på gridden.
Hvad angår selve løbet, så har vi startet i dårligere placeringer end denne. Vi må lægge vores strategi efter denne placering, og så må vi bare gøre vores allerbedste. Jeg er nu ikke særligt bekymret, vi har tidligere vist i denne sæson, at vores racere er rigtig gode i når de er sat op til løb.
Holdkammeraten Rubens Barrichello vil starte side om side med Michael Schumacher på 4. pladsen. Det betyder at 2. start række er en ren Ferrari række.
Rubens Barrichello var meget overrasket over Williams teamets styrke i kvalifikationen, og at de var i stand til at holde begge Ferrarierne bag sig. Ikke at det skaber de store panderynker hos Rubens Barrichello, for han er rimelig sikker på at teamet nok skal finde det helt rigtige løbs set-up til morgendagens løb.
Rubens Barrichello:
"Jeg er meget overrasket over Williams styrke i kvalifikationen.
Vores formiddag var ikke helt problemfri. Vi kunne ikke rigtig få chasis-dæk pakken til at arbejde rigtig sammen. Vi lavede nogle ændringer i løbet af dagen. Det forbedrede tingene, men ikke helt så meget som vi havde håbet på.
Vi er stadigvæk i en position hvor vi selv kan afgøre løbets udfald. Jeg er sikker på at vi nok skal få indhentet det forsømte til løbet i morgen. Det har vi vist at vi er i stand til tidligere på sæsonen."
Jean Todt:
"Vi havde forventet en tæt kamp om pladser i denne weekend, og det blev der jo også. Begge vores racere er i 2. række på gridden. Det er skuffende, da vi forventede at mindst 1 af dem vil kunne kvalificere sig til den 1. række. Jeg forventer at begge kørere vil yde deres bedste i morgen, og jeg regner da også at vi være repræsenteret på podiet i morgen, hvis alting altså fungerer perfekt.
Michael Schumacher havde problemer med gearkassen på sit første forsøg. Det betød at han var nødt til at skifte til reserve raceren. Michael Schumacher lå til at tage pole position, men i de 2 sidste sving lavede han nogle småfejl, som så betød at han mistede ca. 2/10 af et sekund.
Det bliver et hårdt og meget spændende løb i morgen. Vores mål er at hente så mange point i begge mesterskaber. Dækkene bliver også en vigtig faktor. I selve løbet er de endnu vigtigere end i kvalifikationen. Vi regner selv med at vi er rimeligt konkurrencedygtige til løbet i morgen."
Ross Brawn:
"Det var ikke den perfekte kvalifikation, men der er stadig mange ting der kan justeres på racerene, så vi igen vil kunne være med i kampen om det øverste trin på podiet.
Vi skal nu i gang med at undersøge hvad der skete med Michael Schumachers gearkasse. Det er ikke et problem vi så ofte støder på, så jeg regner ikke med at det er noget alvorligt. Michael Schumachers reserve racer havde ikke den samme gode balance som hans normale racer havde, så det tog et par omgan