Presse
Englands Grand Prix


 Englands GP - Williams preview
 Englands GP - Sauber preview
 Englands GP - Arrows preview
 Englands GP - Toyota preview
 Englands GP - BAR race
 Englands GP - Toyota race
 Englands GP - McLaren race
 Englands GP - Minardi race
 

Englands GP - Williams preview

Williams er begyndt at blande sig alvorligt når der køres kvalifikation, men de seneste poles har ikke holdt når løbet er sluttet.

Williams er begyndt at blande sig med Ferrari om pole pladsen når der køres kvalifikation. Men når løbet er slut hvor er de så henne? De seneste par Grand Prix'er har der været forskellige problemer med bilerne. Ved testen i sidste uge i Spanien var det naturligt nok noget af det der var fokuseret meget på. Ikke nok med det. Williams har også testet endnu en revideret udgave af den aerodynamiske pakke. Silverstone er bane alle teams kender mere eller mindre eftersom det er en af de officielle testbaner. Der hvor man skal beregne for alvor er antallet af pistops. Sidste år var der mange både et stops og to stops strategier. Banen har ry for at være meget hård ved dækkene. Dæksliddet er ret stort.

Ifølge Sam Michels vil man mere eller mindre prøve at finde et setup hvor der kan være plads til begge muligheder. Banen har flere hurtige sving. De helt langsomme sving findes stort set ikke. Kun et sted kommer man under 100 km/t og det er sving 9 mellem Vale og Club. Hvad end Williams beslutter sig for af strategier, skal man holde øje med hvad der sker omkring den 20 omgang. Det er pr. tradition der hvor pitstoppene starter hvis der er tale om én to stops strategi. Ellers bliver det omkring 40 omgang det sker.

Begge kørere kan for så vidt godt lide banen, bare det er tørt. Banen er meget drilsk hvis den er våd eller det regner. Hvis det er tørt sætter de deres lid til at det også bliver varmt. Michelin dækkene er blevet bedre når det ikke er helt så varmt, men er stadigvæk bedst under varme forhold. Alt er næsten lagt i hænderne på udviklerne og ingeniørerne hos Williams. Det øverste plads på podiet trækker, man skal "bare" derop. Sidste år blev Montoya nr. 4 i løbet, mens Ralf Schumacher ingen points fik.

Williams har for øvrigt benyttet pausen mellem det europæiske og engelske Grand Prix til at skifte computerleverandør. Før var det Compaq, nu har man lavet en aftale med Hewlett Packard. Det sjove ved det er at de firmaer efter al sandsynlighed enten er fusioneret eller gør det inden for ret kort tid.

PDL  


Englands GP - Sauber preview

Sauber har endnu ikke gjort helt så meget væsen af sig som i sidste sæson. Men måske kommer det nu. Silverstone passer normalt ret godt til Sauber bilerne.

Det er begrænset hvad vi har set til Sauber i år selvom Nick Heidfeld har fået kørt lidt points ind. Men måske sker der et lille gennembrud i år på Silverstone. Sidste år kom begge teamets kørere i pointene, Räikkönen som nr. 5 og Heidfeld som nr. 6. Det er noget man gerne ser gentaget.

I sidste uge testede Felipe Massa i 2 dage på Circuit de Catalunya. Heidfeld testede kun dér den første dag. Derefter tog han til Vairano i Italien for der at teste en del nye aerodynamiske dele til bilen. Om det kommende løb sig Heidfeld bl.a. efter den sidste test på Vairano, at man forventer et godt resultat på Silverstone. Både fordi de to tests har vist positive ting med bilen, men også fordi tidligere tests på Circuit de Catalunya og også løbet i år på banen, viste ret gode resultater. Silverstone ligner på mange måde den spanske bane, så forhåbningerne er store. Silverstone er ikke så snæver som mange andre baner, og kan kørerne finde den rigtige rytme i sektionen fra Maggots til Stowe ser det ret godt ud. Det mener i hvert fald Willy Rampf, teamets tekniske direktør. Men også andre afsnit på banen er vigtige. Det vigtigste ifølge Rampf er dog at det mekaniske setup er indstillet rigtigt, bl.a. af hensyn til dæksliddet. Banen kan være hård ved dækkene. Men optimismen er så absolut til stede hos Sauber.

PDL  


Englands GP - Arrows preview

Arrows lever og har det godt - endnu da. En pengetilførsel fra Tom Walkinshaw selv og en ny amerikansk sponsor, har givet lidt luft igen.

Arrows har fået ny luft efter at Tom Walkinshaw selv og en ny amerikansk sponsor har pumpet lidt penge i teamet. I skrivende stund er det endnu ikke oplyst hvem den ny sponsor er, andet at sponsoren tilsyneladende har hjemme i Arizona.

Men nu gælder det i første omgang det engelske Grand Prix. Silverstone er for mange - og ikke uden grund - højborgen i engelsk motorsport i nyere tid. Efter adskillige ombygninger i de senere år er banen ved at være fuld på højde med mange udenlandske igen. Frentzen især er glad for banen, da den indeholder meget af alt det sjove. Hurtige og halvlangsomme sving. God fart de fleste steder på banen. Banen er egentlig meget krævende, og det gør den til en af populære baner - hvis der er tørvejr. Bernoldi er også temmelig glad for banen. Også dens publikum er specielt. Der kommer mange virkelige entusiaster her.

Forberedelserne til det engelske Grand Prix havde Arrows lagt i det spanske sammen med andre teams. I 4 dage testede teamet på Circuit de Catalunya hvor kørerne deltes om dagene. Teamet havde planlagt et ret omfattende testprogram som stort set blev nået. Affjedringen er blevet testet, med nye dele. Motortest i samarbejde med Cosworth, derunder softwareudvikling til motorstyring. Dæktest og test af aerodynamik. Det var hovedpunkterne i programmet. Efter at testen er overstået og man har fået evalueret data, er der store forhåbninger i teamet om et positivt resultat på Silverstone, hvor Arrows som regel klarer sig godt.

PDL  


Englands GP - Toyota preview

Allan McNish er klar igen efter at han beskadigede den ene skulder i Europas Grand Prix. Han glæder sig til igen at køre på hans hjemmebane.

Allan McNish kom galt af sted med sin ene skulder i Europas Grand Prix, men efter adskillige besøg hos fysioterapeuten er han klar igen. Allan McNish har som skotte Silverstone som sin hjemmebane. Han har dog ingen løbserfaring her som Formel 1 kører. Til gengæld har testet her flere gange før, ligesom at har kørt flere løb i sin tid som sportsvognskører.

Mika Salo har også flere gange kørt her, seneste gang er dog et par år siden da han som Sauber kører var her. Den gang startede han som nr. 18 og sluttede løbet på en 8 plads.

Toyota har tidligere testet på Silverstone med gode og acceptable tider. De direkte forberedelser til dette års Grand Prix på Silverstone, har teamet lavet "hjemme" på Paul Ricard. Det der primært er arbejdet med er aerodynamikken og dæk. Silverstone er hård ved dækkene, så det ventes at man vil bruge en lidt hårdere compound end man gjorde på Nürburgring. Derudover er der arbejdet med nogle af de problemer som dukkede op netop på Nürburgring. Alt i alt er Toyota så småt ved at være klar til endnu en ny bane. Ny fordi det er debutsæsonen for Toyota, selv om teamet i sine forberedelser også har været her tidligere for at teste og indsamle data om banen.

På Nürburgring kvalificerede begge kørere sig ret godt - Mika Salo var i top 10 og McNish som nr. 13, og det håber man hos Toyota selvfølgelig på at gentage. Denne gang skal kørerne så også helst i mål begge to.

PDL  


Englands GP - BAR race

Stor jubel i BAR teamet. Årets første points blev kørt i hus i det engelske Grand Prix - og så endda hele 5 af slagsen på en gang.

Allerede i lørdags under kvalifikationen kunne man spore at der skete noget i BAR teamet, men det er tidligere sket i teamet. Forventningerne fra kvalifikationen er blevet kastet langt væk når Grand Prix'et er blevet kørt. Men ikke denne gang. Forberedelserne gik denne gang op i en højere enhed, og teamet tjente 5 points. Men alle sejl var også sat til. Teamet hentede oplysninger om vejret konstant under løbet. Man havde selvfølgelig - som alle andre - kontakt til metrologerne. Derudover blev vejret intenst observeret fra forskellige positioner. Hjemme på fabrikken, fra de omkringliggende byer og sandelig også fra David Richards private helikopter som var i luften over banen under hele Grand Prix'et. Det gjorde det muligt at planlægge strategien - alt efter hvordan forholdene nu end ville blive. Og resultatet? Jacques Villeneuve på 4 pladsen og Olivier Panis på 5 pladsen.

Jacques Villeneuve:
"Det har været lang tid undervejs, men dagens resultat er en stor sejr for teamet. Det var et noget drilsk løb, og at få begge biler i mål i pointene er stort for os. Det er lykkedes os at forbedre bilerne hver dag her. For første gang i denne sæson havde vi en følelse af at det ikke skulle baseres på held. Denne gang var vi virkelig konkurrencedygtige. Alle i teamet har arbejdet virkelig hårdt for at opnå dette."


Jacques Villeneuve på vej modt de første point til BAR teamet i år.
(Foto: Honda GP)

Olivier Panis:
"Jeg er bare så glad. Det er en stor dag for mig og for teamet. Eftersom det er et hjemme Grand Prix for teamet, betyder det rigtig meget. For mig var det en sej kamp. Det er ikke let at kæmpe sig op fra 13 pladsen og slet ikke i regnvejr. Den professionalisme vi har teamet viste sig i dag. Jeg vil gerne takke alle for en fremragende indsats, ikke mindst Bridgestone. Deres dæk var bare perfekte."


Olivier Panis måtte overgive sig til Rubens Barrichello tidligt i løbet, men sluttede alligevel i pointene.
(Foto: Honda GP)

Dave Richards:
"Resultatet i dag viser bare at gode forberedelser virkelig betaler sig. I bund og grund handler det om holdarbejde. Kørerne kørte perfekt i dag, men det kunne have ladet sig gøre uden forarbejdet fra en masse ukendte navne i teamet. Men også udenfor. Bridgestone leverede de helt perfekte dæk til løbet. Skal nogen enkeltpersoner fremhæves, må det være vores chefmekaniker, Alastair Gibson, som forlod hans kone på fødestuen for at være med os i dag. Han er nu taget tilbage til fødestuen for at være med til fødslen af deres første barn. Det er en dag han aldrig vil glemme."

PDL  


Englands GP - Toyota race

Det er næsten forkert at kalde denne artikel for Toyota race, men nu er det dem det handler om. 16 omgange blev det til for teamet.

Toyota havde en af de meget dårlige weekender. Specielt Allan McNish kunne ikke få det til at hænge sammen, og var endda i fare for slet ikke at komme med i løbet. Dårlige tider var tæt på at sende ham helt ud af startfeltet, men kom i modsætning til Alex Yoong med i løbet. Men det skulle blive meget værre for McNish som havde glædet sig til sit første hjemme GP. Da starten gik, ødelagde koblingen alt for ham. Motoren døde og så var der ikke mere at gøre.

Allan McNish:
"
Allan McNish fuldførte ikke sit hjemme Grand Prix.
(Foto: Toyota F1)

Meget bedre var ikke for Mika Salo. Han fik dog en udmærket kvalifikation, men allerede fra starten af løbet var det galt. Bilen manglede downforce, og det blev endnu mere udtalt da regnen kom. Det kostede en mindre snurretur, det kan have forårsaget skaden som gjorde at Salo måtte udgå kort efter. Der opstod en fejl i transmissionen.

Mika Salo:
"Jeg fik ikke så god en start og mistede et par placeringer der. Da regnen kom, kunne jeg virkelig mærke hvor lidt downforce bilen havde. Det kostede en mindre snurretur. Der efter opstod der et problem i transmissionen."

Efter løbet konkluderede Ove Anderson at kvalifikationen for så vidt var udmærket, men at bilen i regnvejr slet ikke er god nok endnu. Teamet tager til Monza i denne uge for at teste. McNish tester tirsdag og onsdag, Mika Salo torsdag og fredag.

PDL  


Englands GP - McLaren race

Et af de mere i øjnefaldne teams ved søndagens GP var McLaren. Det er længe siden man har set sådan en trafik i pitlane.

Et eller andet gik helt galt for McLaren i søndags. Umiddelbart startede det godt nok. Begge kørere kunne holde trit med de førende, men så kom regnen og så begyndte panikken. Kimi Räikkönen kom i pit og skulle have nye dæk på. Men det virkede som om at teamet ikke var klar til pitstoppet. Det samme oplevede David Coulthard også. Kørerne fik sat teamet på prøve. Men der var en årsag til at pitstoppene var ret mislykkede. Radiokommunikationen var plaget af mange forstyrrelser, så teamet ikke altid kunne høre hvad kørerne sagde over radioen.

Der var dog andre årsager til at det gik galt. Det virkede som om at dækvalget ikke stemte. Det kostede ekstra pitstops for kørerne. Begge kørere var rent faktisk i pit 4 gange hver. Ikke sjovt at være mekaniker der i søndags. Og så regnede det tillige med. Og ikke nok med det. Kimi Räikkönen blev endnu en gang offer for en defekt. Hans motor sagde stop på omgang nr. 45. David Coulthard kæmpede med bremser som ikke virkede tilfredsstillende. En fejl der blev opdaget lige inden løbet startede. Man forsøgte at rette fejlen når han var i pit, men det lykkedes ikke. Til gengæld kørte han af banen lige så mange gange som han var i pit. Bremserne fik skylden for afkørslerne.

Efter løbet var der selvfølgelig ingen hos McLaren der kunne være tilfredse. Räikkönens motor er sendt til undersøgelse så man kan få opklaret hvad årsagen til problemet end måtte være. Begge kørere var enige om at det var et GP som man helst vil glemme. Det positive for McLaren var tørvejret. Der viste man at man efterhånden kan matche de røde og hvid/blå. Især Räikkönen hængte godt på. Nu begynder arbejdet med at forberede sig til næste GP på Magny Cours.

PDL  


Englands GP - Minardi race

Som flere andre teams, fik Minardi ikke ret meget ud af anstrengelserne i søndagens engelske GP. 10 omgange blev det til og så var det slut.

Minardi havde regnet med et noget bedre udkomme end det man opnåede. Det lykkedes ikke for Alex Yoong at kvalificere sig. Det er vist ikke første gang i år. Hans teamkollega, Mark Webber, viste derimod at han vil være med hvor det sker. Straks fra starten tog han fat, og var placeret på 17 pladsen da han måtte udgå. Et koblingsproblem fik sat bilen i spind da han skulle bremse ned for enden af Hangar Straight, og så var der ikke mere at gøre for Mark Webber. Inden da var han kommet foran Felipe Massa i Sauber, de la Rosa i Jaguar og Fisichella i Jordan. Og han var endda ved at nærme sig Takuma Sato i den anden Jordan.

I teamet og hos motorleverandøren, Asiatech, herskede der selvfølgelig stor skuffelse over resultatet. Alle havde læst hvordan man skulle komme frem til en god placering, men det satte koblingsproblemet ret hurtigt en stopper for.

PDL  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk