Med kun en uge mellem det franske og det tyske Grand Prix, har alle teams uhyre travlt. Mange når ikke hjem inden det går løs igen. Der er således ingen mulighed for at teste. Normalt har man væsentligt længere tid til at klargøre bilerne. Det er denne gang kogt ned til kun at måtte tage 2 dage mod normalt 6 dage. Men det har logistikken sikkert helt styr på.
Sidste startede Williams som lyn og torden på Hockenheim. Montoya i pole og Ralf Schumacher på andenpladsen. Ralf Schumacher vandt løbet mens Montoya ingen points fik. Til gengæld satte han løbets hurtigste omgang. Der er dog ingen garanti for at det bliver lige sådan i år. Årsag - banen er blevet væsentligt kortere uden de lange stræk ud i skoven og tilbage igen. Til gengæld er der kommet flere sving og endda et hårnålesving som skal tages i første gear. Det bliver dermed et af de helt langsomme sving i Formel 1. Man kan altid diskutere om det har været rigtigt at fjerne de lange stræk hvor bilerne kan strække helt ud i en længere periode. Til gengæld ligner banen nu mere de mere typiske Grand Prix baner. Der bliver mere at se på for tilskuerne.
Den ombyggede bane betyder at alle teams er lidt på herrens mark mht. setuppet, som nu skal være en hel del anderledes. På en måde må det dog trods alt blive lidt lettere at finde et setup. Man skal ikke kæmpe helt så meget med et lavt downforce som tidligere, og samtidig sørge for at der var et ordentligt vejgreb i stadionsektionen. Der er mere plads til at arbejde med et højere downforce fordi de lange stræk er væk.
Hos Williams håber man på at kunne lave et godt resultat på den ombyggede bane. Det er dog lidt med blandede følelser at teamet tager til Hockenheim.
Montoya:
"Det bliver lidt at en satsning hvordan den nye bane er. Næsten ingen af kørerne eller de tekniske ingeniører har endnu ikke rigtigt set banen. Jeg vil tage et nærmere kik på den når jeg ankommer torsdag. Vi håber på at vores pakke vil passe til den nye bane. Vi havde nogle problemer I Frankrig, men vi ved nu hvor problemerne er og håber på at de når at bliver rettet."
Ralf Schumacher:
"Det gør mig lidt ked af det at se den nye Hockenheim bane. Jeg var den sidste vinder på den gamle bane. På den anden side set er den nye bane en forbedring. Der er stadig flere muligheder for at overhale. Det bliver på den måde mere spændende både for tilskuerne og for kørerne. Selvom banen er bygget om tror jeg stadig at den vil være blandt de hurtigste."
Den gamle bane havde ry for at være hård ved dæk og ikke mindst bremserne. Ingen har erfaring med hvordan den nye er. Rent motormæssigt skal motorerne ikke køre i så lang tid med fulde omdrejninger. Derved bliver belastningen mindre, nu kommer der til gengæld lidt flere accelerationer. Alle teams starter for så vidt på et nul punkt.
Sauber kørerne har lige så lidt kendskab til den ombyggede Hockenheim bane som alle andre. Måske kan det ligefrem være en fordel. Det må det være især for Felipe Massa som kommer til adskillige for ham nye baner i denne sæson. Nu er alle stort set ligestillede. Sauber har lige som alle andre teams haft travlt med at klargøre bilerne til den kommende weekend. Med kun en uge mellem to Grand Prix'er, er der travlhed overalt. Men på trods af det er der en god optimisme i teamet.
Nick Heidfeld:
"Jeg ser frem til at køre på den ombyggede bane, men jeg må indrømme at jeg godt kunne li' den gamle bane med dens noget specielle karakter. Det var mange gode udfordringer på den gamle bane."
Felipe Massa:
"Hockenheim er en bane som jeg ikke kender. Men eftersom at den er ændret ganske meget, så vil jeg være i samme position som alle andre for en gangs skyld. Jeg er klar til at køre igen."
Felipe Massa var forfulgt af uheld i det franske i sidste weekend. Efter en tyvstart måtte han en tur gennem pitlane, og da han kørte ud igen, krydsede han den hvide linje ved udkørslen fra pittet. En tur mere igennem pitlane, og det kostede flere placeringer. Og helt skidt blev det da han måtte udgå da der var kørt 2/3 af løbet. Men det kan han så lave om på, på søndag. Willy Rampf ser frem til den ombyggede Hockenheim bane med gode forhåbninger.
"Vi vil optimere bilen til at skal køre med middel til høj downforce. En konfiguration som vi normalt vil anvende på baner som A1-Ring. Overhalingsmulighederne må være lige før og lige efter den nye hårnål på bagsiden af banen. Nedbremsningen skal i højeste prioritet på dette sted, det er vigtigt at komme rigtigt ud af hårnålen igen med det rigtige vejgreb hurtigst muligt."
Både Jarno Trulli og Jenson Button har en masse gode minder fra den gamle Hockenheim bane. Således har Jarno Trulli vundet 6 gange ud af 6 mulige på banen. Det skete i Formel 3 dagene. I Formel 1 tiden er det blevet til en 4 plads i hans debutsæson. Jenson Button har scoret points de 2 gange han har været her. I 2000 kom han ind på én 4 plads og sidste år blev det til én 5 plads. Det Renault kørerne mangler i år udover en sejr, er at de begge kommer i pointene i det samme løb.
Forberedelserne til den ombyggede Hockenheim bane er foregået på computere hjemme på fabrikken. Begge har studeret det nye layout sammen med deres ingeniører. Det har givet en ide om hvilke gearudvekslinger der skal bruges og hvordan udgangs setuppet skal være. Banen er af gode grunde ny for alle. Begge kørere er spændte på hvordan den kurvede langside på bagsiden af banen hen mod det nye hårnålesving vil være. Begge mener at der ikke er så meget plads det sidste stykke hen mod svinget. Det giver en risiko for at man kan komme til at overbremse. Det har man nu før set på Hockenheim når kørerne er kommet til chikanerne.
Ligeledes håber man hos Renault på at det bliver rimeligt varmt på Hockenheim. Årsagen er man er rimelig afhængig af dækkene, som jo er Michelin for Renaults vedkommende. En anden ukendt faktor er asfalten. Der er lagt ny asfalt på hele banen, så ingen kender noget til hvordan vejgrebet er før man kører ud første gang fredag formiddag. Skal vi se begge Renault'er i pointene denne gang for at kørerne kan forsætte deres gode statistik netop fra Hockenheim?
Det blev en rimelig kort tur for de to BAR kørere i det franske. JV og Panis udgik henholdsvis 37 og 43 omgange før mål. Nu er det med at lægge skuffelserne bag sig og komme videre. Et nyt løb venter søndag. Forberedelserne er forhåbentligt gjort inden det franske Grand Prix, for der har ikke været mulighed for at teste i denne uge.
JV håber på at kunne gentage sidste års podieplacering, men det er ikke sikkert at det er muligt i år. Banen er bygget om, og ingen ved hvordan den nye asfalt er. Hvor man på den oprindelige bane kørte med kun lidt downforce, skal der nu køres med væsentligt mere downforce. Samtidig er overhalingsmulighederne blev reduceret ifølge JV. JV er lidt ked af at banen er blevet bygget om. Det er rart at man kunne komme til en bane hvor der ikke var for mange sving, siger JV om den gamle bane. Panis kæmper lidt med at komme af med skuffelsen fra Frankrig. Panis forventer at det bliver svært at træffe den rigtige beslutning når det drejer sig om valg af dæk. Ingen ved hvordan banen er efter at den er blevet asfalteret om. Men som de to kørere siger, så er betingelserne ens for alle eftersom der ikke er kørt her før under de nye forhold.
David Richards siger at man skal glemme alt om hvad der skete i Frankrig, nu er det dét næste løb der gælder. Der bliver travlt på banen til de frie træningssessioner. Alle skal lære den nye bane at kende. Hvordan er vejgrebet? Hvilke dæk er de bedst anvendelige? Hvordan skal downforcen på bilen indstilles osv. Der er mange ting der skal testes og afprøves i den kommende weekend. David Richards mener at det ikke er umuligt at få begge biler i top 10. Det er den første målsætning inden forberedelserne starter fredag.
Williams teamet fik begge sine kørere på podiet i søndagens Grand Prix på Hockenheim. Dog ikke på det allerøverste trin. Det er næsten forbeholdt Ralfs storebror at stå der. Startplaceringerne gav dog visse forhåbninger. Montoya mistede dog sin placering i starten da Kimi Räikkönen erobrede denne placering. Montoya prøvede til flere gange men kunne ikke passere finnen. Men teamet kom ham til hjælp. Ved hjælp af telemetrien fik han mulighed for at få flere omdrejninger i motoren til rådighed og det gav det som skulle til. Tilskuerne og tv-seerne blev vidne til vel nok dagens bedste duel, som endte med at Räikkönen måtte overgive sig, og så var Montoya oppe på sin fjerdeplads igen. Montoya sluttede løbet på 2 pladsen, dog med en god gang med gang i den sidste del af løbet. Rubens Barrichello fik lidt problemer med bilen, og da også Ralf Schumacher måtte en ufrivillig tur i pittet, kunne Montoya køre 2 pladsen hjem.
Montoya:
"Det er mit bedste resultat i 7 løb på trods af at jeg har haft 5 poles på stribe. Duellen med Räikkönen var meget underholdende. Efter at han passerede mig i starten forsøgte jeg nogle gange at komme forbi ham, men det var for risikabelt. Så fortalte teamet mig over radioen at jeg godt kunne og gav mig samtidigt flere omdrejninger i motoren. Jeg fik en god acceleration ud af svinget, det gjorde Räikkönen faktisk også men så lavede han en fejl og jeg kunne overhale ham."
Værre var det for Ralf Schumacher. Han måtte se sin ellers forholdsvis sikre 2 plads glide af hænde. Ganske få omgange før mål måtte han i pit til et ufrivilligt pitstop. Et problem med motoren tvang ham ind. Man kunne dog rette fejlen godt nok til at han kunne køre en 3 plads hjem.
Ralf Schumacher:
"Hvis man ser på alle de problemer jeg har haft i dag, skulle jeg være lykkelig for min 3 plads. Nogle ting gik helt skævt. Først blev jeg holdt meget tilbage af Trulli, så blev jeg holdt tilbage af Villeneuve da jeg skulle i pit. Til sidst måtte jeg en ekstra tur i pittet for at få hævet trykket igen på ventilerne i motoren som er pneumatisk styret. På den anden side set så er vore placeringer godt for teamet."
Også hos teamet var der stor tilfredshed med dagens resultat. Både Patrick Head og Mario Theissen rettede en stor tak til alle ingeniører og mekanikere i teamet. Man var også glade for at man i et rimeligt omfang faktisk kunne holde næsten det samme tempo som Ferrari'erne.
Sauber kan vel være rimeligt tilfredse med søndagens Grand Prix. Godt nok blev det kun til et enkelt point, men begge kørere kørte ganske udmærket. Felipe Massa var endda længe foran Heidfeld, men måtte til sidst lade ham overhale sig. Faktisk viste Felipe Massa at han har potentiale til at køre i Formel 1. Der mangler dog stadig erfaringen, den har Heidfeld til gengæld en del af efterhånden. Efter løbet var der stor tilfredshed i teamet med forløbet af Grand Prix'et.
Nick Heidfeld:
"Starten var ret hektisk. Det var en frygtelig masse trafik. Det tog noget tid at finde rytmen. Bilen var ret god bortset fra noget understyring. Jeg havde egentligt kun et enkelt problem. På vej ind i Motodromen kom jeg ud i græsset, om det var min egen fejl eller om der var olie på banen ved jeg ikke. Men det var dejligt at score et point på hjemmebane."
Derimod var Felipe Massa ikke tilfreds med at han ikke fik scoret bare et point.
"Jeg havde en fantastiks åbning på løbet, jeg kunne endda overhale flere biler mens jeg lå foran Nick. Jeg tror at jeg fik vist i dag at jeg har evnerne til at begå mig i Formel 1. Det er godt at teamet fik et point i dag, det skulle bare have været mig der scorede det."
Der blev flere steder bag kulisserne næsten mere end antydet at det var teamordre der afgjorde at det var Nick Heidfeld der skulle køre det ene point hjem til teamet. Som der blev antydet var der ingen anden grund end hjemmebanen der skulle afgøre hvem der kørte det ene point hjem. Flere i pitlane bemærkede Felipe Massas store utilfredshed med ikke at kunne køre det point hjem. Men det er dog noget som teamet overhovedet ikke har villet kommentere.
Det ligger heller ikke endnu fast om Massa for lov til at beholde sit sæde næste år. Rygterne siger at Peter Sauber gerne vil have en mere erfaren kører i det ene af sæderne. Heidfeld er sikker på det andet.
Takuma Sato blev næsten helten i Jordan teamet. Man kan vel næsten sige - for en gangs skyld. Takuma Sato kørte sig ind på sin hidtil bedste placering i sin korte Formel 1 karriere, mens Fisichella måtte udgå med defekter på bilen.
Desværre for Fisichella måtte han udgå kun 10 omgange før det ternede flag. Allerede ved starten var der noget der kiksede. Han mistede 2 placeringer der, og senere havde han en afkørsel som kostede yderligere placeringer. Han fik sig dog kørt op på 6 pladsen inden den første runde af pitstops. Da han selv kom i pit første gang havde teamet nogle problemer med det højre forhjul, eller rettere centermøtrikken. For at gøre det helt mislykket så stallede motoren da han skulle køre ud igen efter pitstoppet. På omgang 60 døde motoren og så var det slut for Fisichella.
Fisichella:
"Jeg havde et problem med koblingen ved mit første pitstop og så havde vi et problem med det højre forhjul, så jeg mistede meget tid. Bilen kørte ret godt, så det var en skam. Jeg er skuffet over at skulle udgå, men alting går bedre og bedre, så jeg ser frem til næste løb."
Takuma Sato derimod var næsten overlykkelig over sin placering. Han kom i mål som nr. 8 og som tidligere nævnt er det hans sæsonbedste.
"Det er min bedste placering i Formel 1, så selvfølgelig er jeg glad. Det var en skam at jeg ikke kom i pointene, men jeg kan se at jeg kommer tættere og tættere på. Jeg havde et godt og spændende løb. Jeg overhalede nogle enkelte i nogle ret spændende øjeblikke. I den sidste del af løbet mistede bilen noget af sin stabilitet, men jeg forsatte ufortrødent. Lige nu ser det ret godt ud for os, mit næste mål er at score nogle points."
Eddie Jordan var glad og lidt utilfreds efter løbet. Han mente nemlig at det godt kunne være blevet til points for Fisichella. Til gengæld var han også glad på Takuma Satos vegne over hans hidtil bedste placering. Eddie Jordan ser ret fortrøstningsfuld på den sidste del af sæsonen. Teamets præstationer er langsomt blevet bedre og nu håber man på endelig at få at nogle gode resultater med hjem i den sidste del af sæsonen.
Siden en ganske god debut i starten af sæsonen, har Toyota måttet kæmpe med mange problemer. Det har tit og ofte ført til at bilerne er udgået. Løbet på Hockenheim var faktisk første gang siden det østrigske Grand Prix at Mika Salo kom i mål. Allan McNish måtte endnu en gang udgå med en bil som ikke kunne stå distancen.
Mika Salo:
"Jeg fik ikke nogen særlig god start, bilen føltes heller ikke ret god i det første stint. Der var masser af overstyring. Ved det første pitstop sænkede vi frontvingen lidt og fra da var bilen rigtig god. Når man starter fra en placering som nr. 19 så er det ikke nemt at få et godt resultat. Men bare det at komme i mål efter de mange problemer vi har haft, er en lille succes."
Allan McNish derimod fik en ret god start og kørte sig et par pladser op, men efter at han havde været inde til sit første pitstop opstod der problemer med bilen. Hydrauliske problemer satte ham ud af spillet.Allan McNish:
"Da jeg kørte ud fra pittet efter mit første pitstop, kunne bilen ikke accelerere ordentligt. Jeg prøvede at køre tilbage til pittet, men jeg kom ikke længere end til enden af langsiden. Det synes at være et hydraulisk problem. Det var ellers begyndt at gå godt, det er bare meget frustrende."
Også Ove Anderson var både glad og ked af det på samme tid.
"Jeg er lettet over at det endelige lykkedes at få en bil i mål, det betyder meget for os. Jeg har ondt af Allan, men forud for de 3 ugers pause, var det et løft at få en af bilerne i mål. Nu kan vi lidt nemmere se frem til det ungarske Grand Prix."