Arrows |
Team info | Kørere | Point | |
Etablering | 01.01.1977 |
Nedlagt | 31.12.2002 |
Land | England |
Team Manager | Tom Walkinshaw |
Adresse | Arrows Grand Prix International. TWR Group Ltd. Leafield Technical Center Leafield Witney, Oxon OX8 5PF England |
Telefon | +44 1993 871 000 |
Fax | +44 1993 871 087 |
www | http://www.arrows.com/ |
Hovedsponsor | Orange (telekommunikation) |
Motor | Asiatech |
Dæk | Bridgestone |
Chassis | Arrows A22 |
Tidligere navn | Footwork |
Baggrund | ||
(mar. 2000) Tom Walkinshaws team er stadig det Formel 1-team, der har kørt flest Grand Prix'er uden at opnå en Grand Prix sejr, og selv om vinterens testkørsler har været meget opmuntrende, er der desværre udsigt til at rekorden vil vokse yderligere i denne sæson. Men når det er sagt, så må man også erkende at teamet er på vej i den rigtige retning. De seneste testkørsler på Catalunya banen i Spanien har tydelig vist, at skiftet fra Arrows 'egen' Hart motor til Flavio Briatores Supertec Sport-motor, har styrket teamet. Tom Walkinshaw har også skrevet kontrakt med hollænderen Jos Verstappen, som tidligere har kørt for Arrows, dog uden at imponere. Det gjorde Verstappen derimod, da han begyndte at teste for Honda forrige vinter. Verstappen var gang på gang meget hurtig under testkørsler på Catalunya banen, og selv om hele projektet led en krank skæbne, fik hollænderen retableret sit ry, og nu er Jos Verstappen tilbage i Formel 1. Verstappen afløser japaneren, Toranosuke Takagi, som ikke formåede at indfri de forventninger Arrows havde til ham, og japaneren havde desuden et holdningsproblem. Pedro de la Rosa, som imponerede i sidste sæson, fortsætter hos Arrows, og han har også flere gange sat gode tider i januar og februar. Under teamets sidste uge i Spanien før præsentationen, satte Verstappen den imponerende tid: 1:20.36. Desværre har de fleste andre teams valgt at teste på Jerez, og tiden har derfor ingen oplagte sammenligningstider. Arrows blev efter en del forsinkelser præsenteret lige før sæsonstarten sammen med en masse nye sponsorer. Arrows-teamet bliver helt bestemt spændende at følge i den kommende sæson, også selv om teamet nok stadig har deres første Grand Prix sejr til gode, når årets sidste løb bliver flaget af i Malaysia i oktober. Arrows blev grundlagt i 1977 af en udbryder-gruppe fra Don Nichols daværende Shadow-team, med Jackie Oliver og Alan Rees samt Tony Southgate i spidsen. Teamet blev stablet på benene på rekord tid, og der var tale om lidt af en revolution, da Ricardo Patrese tog føringen i teamets andet Grand Prix i Sydafrika i 1978, men en sammenbrændt motor satte desværre en stopper for den helt store sensation. Men glæden skulle vise sig at være kort. Først blev det klart at teamets første kører, svenskeren Gunnar Nilsson, som havde været sygemeldt fra sæsonstarten var alvorligt syg, og senere tabte teamet en retssag, som betød at Arrows måtte konstruere en helt ny racer midt i sæsonen. I oktober samme år døde Gunnar Nilsson af kræft. 1979 og 1980 var magre år for Arrows-teamet, men i 1981 stod Ricardo Patrese for flere fine præstationer. Først pole-position i årets første Grand Prix på Long Beach og senere en andenplads i San Marino, og optimismen kom gradvis tilbage i teamet, men de kunne ikke holde formen i 1982 og midt i firserne gled teamet længere og længere tilbage gennem feltet. 1988 blev dog et vendepunkt for Arrows. Teamet blev nummer 4 i konstruktørernes mesterskab, og det var med den efterhånden noget udrangerede Megatron. I 1991 blev teamet købt af den japanske forretningsmand, Wataru Ohashis, og teamet blev omdøbt til Footwork. Footwork-teamet formåede året efter at få en motoraftale med selveste Porsche, som stod bag den succesrige TAG V6-turbomotor, som førte McLaren til deres VM-titler i 1984, 1985 og 1986. Men den alliance viste sig hurtigt at være en katastrofe og teamet valgte at fortsætte' 91 sæsonen med Fords traditionelle motor. I 1994 købte Jackie Oliver teamet tilbage fra Footwork gruppen, og med Christian Fittipaldi og Gianni Morbidelli formåede Jackie Olivier at køre en anstændig sæson, på trods af et meget stramt budget. Det lykkedes Gianni Morbidelli at køre en tredjeplads hjem i det australske Grand Prix året efter. Arrows teamet har altså, på trods af utallige kriser, overlevet, mens andre teams har drejet nøglen om, og det er i sig selv en sejr i dagens Formel 1. I april 1996 købte Tom Walkinshaw teamet efter at hans forsøg på at overtage Ligier teame | ||