Jaguar |
Team info | Kørere | Point | |
Etablering | 01.01.2000 |
Nedlagt | 31.12.2004 |
Land | England |
Team Manager | Bobby Rahal |
Adresse | Bradbourne Drive, Tilbrook, Milton Keynes, MK7 8BJ, United Kingdom |
www | http://www.jaguar-racing.com |
Hovedsponsor | HBSC samt Hewlett Packard |
Motor | Cosworth CR3 |
Dæk | Michelin |
Chassis | Jaguar R3 |
Tidligere navn | Stewart |
Baggrund | ||
CBA - februar 2001 Da Jackie Stewart efter tre hårde år havde skabt et team, der, om end med en pæn portion held, var i stand til at vinde et GP, besluttede Ford Motor Company, at det var på tide at tage affære. Jackie Stewart/Ford-forbindelsen går langt tilbage, og Ford havde fra begyndelsen leveret motorer til Stewart-teamet, skønt dette måske i første omgang var til mere ulykke end gavn for teamet. Da Ford først havde overtaget teamet var der kun to spørgsmål tilage: Hvor længe ville teamet konkurrere under Stewart-navnet, og ville Ford derefter kalde det ved eget navn eller benytte lejligheden til at promovere Jaguar? Begge spørgsmål blev forholdsvis hurtigt besvaret. Stewart-teamet gjorde enorme fremskridt i 1999-sæsonen og sluttede på en tredjeplads i konstruktørernes mesterskab. Nu skulle fremskridtet føres videre som Jaguar. Alle forberedelser blev gjort, og der blev ikke sparet på noget. Ferrari var ikke interesseret i at beholde den kontroversielle Eddie Irvine, der på det tidspunkt så ud til at vinde VM, og tanken om at lade den første Jaguar F1-racer få sin debut med det magiske 1-tal på fronten gav Ford-bagmændene julelys i øjnene. Desuden er Irvine nord-irer, og en britisk topkører ville passe godt til det ærke-engelske image, man forsøgte at skabe ud af det skotsk-prægede team. Som andenkører beholdt man Johnny Herbert, og der blev afholdt adskillige test, hvis mere eller mindre eneste formål var at finde frem til den rette nuance af British Racing Green, som kunne begå sig på skærmen, når millioner af tilskuere skulle introduceres til det, der var blevet planlagt til at blive en legende. Og så gik det alligevel galt. Den Jaguar, der stod på spring for at udfordre de store ved sæsonstarten, viste sig at være en temmelig tam mis med svagt helbred. Undskyldninger var der nok af. En af de mest bemærkelsesværdige kom fra Eddie Irvine, der gjorde opmærksom på at flere af de andre teams havde gjort større fremskridt end man havde regnet med hos Jaguar. En anden gik ud på, at flere af de ændringer, der var sket i teamet, var blevet besluttet, allerede før Jaguar havde taget over, som f.eks. tabet af Rubens Barrichello til Ferrari og designeren Eghbal Hamidy til først Arrows og siden Jordan. Et andet problem skulle være, at der er mange nye og uerfarne kræfter i teamet. Det hjalp heller ikke den aerodynamsik meget svage Jaguar R1 at den eneste tilgængelige vindtunnel ligger i Californien. I 2001 er tidligere testkører Luciano Burti ny mand i raceren, som erstatning for Johnny Herbert, der pensionerede sig selv som F1-kører efter den første sæson hos Jaguar. I Niki Lauda har teamet fået en markant teamleder, der ikke er bange for gribe fat om problemet. En af de første ting, han gjorde i sin nye stilling, var at gå til angreb på Eddie Irvine, der i følge Lauda har et seriøst motivationsproblem på trods en, hvis ellers rygtet taler sandt, fyrstelig lønseddel. Igennem hele sæsonen har der fra mange sider været tvivl om Irvine i det hele taget har format til at lede og engagere et team omkring sig, som f.eks. Schumacher har vist sig i stand til. I Formel 1 ændrer situationen sig år for år, og næsten intet bør før sæsonstart tages for givet. Ikke desto mindre vil Jaguars anden sæson være en god indikator for hvor lang tid, det kan komme til at tage, før teamet når det niveau, der var blevet kalkuleret med inden debuten. BAR lagde ud på en lignende måde i 1999, men fik alligevel reddet æren i den følgende sæson. Irvine har udtalt, at det kan komme til at tage op til syv til ti år, før Jaguar-teamet har udsigt til en VM-titel. Mon ikke Ford ville ønske, at de havde ventet et par år endnu? Læs mere - Præsentation af den nye R2-racer | ||