BAR |
Team info | Kørere | Point | |
Etablering | 01.01.1999 |
Nedlagt | 31.12.2005 |
Land | England |
Team Manager | David Richards |
Adresse | British American Racing |
Telefon | +44 (0) 208 974 9111 |
Fax | +44 (0) 208 974 6444 |
www | http://www.bar.net |
Hovedsponsor | British American Tobacco |
Motor | Honda RA002E |
Dæk | Bridgestone |
Chassis | BAR004 |
Tidligere navn | Tyrrell |
Baggrund | ||
CBA - februar 2001 BAR købte sig til en plads i Formel 1, da de i 1998 overtog kontrollen over Ken Tyrrells skrantende team. Dermed forsvandt en af de største profiler blandt teamcheferne. I stedet kom et nyt team til magten – British American Racing. Folkene bag teamet var Craig Pollock, tidligere skilærer og manager for Jacques Villeneuve, og Adrian Reynard, en af de mest succesrige designer i USA. Det gigantiske budget stod British American Tobacco for. Villeneuve skiftede ikke overraskende til BAR efter en trist ’98-sæson hos Williams. Med en verdensmester bag rattet i en racer, hvor der ikke var sparet på noget, var der ikke grænser for hvad BAR kunne allerede inden sæsonen var i gang. Teamet lovede både sejr i debutløbet og et verdensmesterskab inden året var ovre – løfter, der lød lige så hule som det pompøse motto: A Tradition for Excellence. Et mere velvalgt motto havde måske været Bedre, større, dyrere, for Pollock & co. holdt som sagt ikke igen, om det så gjaldt det splintenye, arkitektonisk smukke hovedkvarter eller ’The Magic Million Bus’, det ca. £ 3mio. dyre motorhjem, det største og mest luksuriøse af sin slags. Og hvad blev det så alt sammen til? Ikke noget man ikke kunne have forudset. Lommesmerter for BAT, der gjorde Craig Pollock det klart at deres tålmodighed og økonomiske støtte ikke uudtømmelig. Sæsonen havde i forvejen begyndt under en sort sky efter stridigheder med FIA om hvorvidt det var tilladt at deltage med to forskeligtfarvede racer, der endte med at BAR måtte bøje sig. Resultatmæssigt gik det endnu dårligere end BAR-bagmændene i deres vildeste mareridt kunne have drømt om. Supertec-motoren viste sig ikke at være det eneste svage punkt i opstillingen – hele raceren var stort set så stabil som en veteranbil i et dristigt forsøg på at nå lysets hastighed, hvad Jacques Villeneuve måtte sande, da han løb efter løb måtte udgå lige til det fjerdesidste GP i Italien i september! Et stort rundt nul var placeret ud for BAR, da sæsonen 1999 sluttede i Japan – og dermed sluttede de allersidst i VM… Til 2000 stod teamet dog meget stærkere. De havde sikret sig Honda som motorleverandør, efter at Honda droppede deres egne planer om at lave deres eget team. Flere teams var ikke så lidt skuffet over, at Honda valgte det nye BAR-team, da det var ventet, at Honda kom tilbage i Formel 1, for at være ligeså dominerende som de var, før de trak sig ud. Samarbejdet startede da også på toppen – der var point til begge kørere i Australien og dermed havde teamet endelig fået de manglende point. Hele sæsonen igennem havde Jacques Villeneuve nogle fænomenale starter – om det skyldtes træning eller teknologi-tiltag blev aldrig helt klart. Ingen af kørerne var på podiet, men Ricardo Zonta fik hentet tre 6.-pladser hjem, og Villeneuve scorede 17 point i alt – et point for hvert løb i sæsonen. Sæsonen var dog præget af mange interne problemer i ledelsen. Det så længe ud som om Pollock var på vej ud, men han fik sat sig igennem til sidst. Det ser ud til at BAR er på rette vej, men det kan dog vise sig at være en svækkelse at også Jordan har sikret sig Hondas fabriksstøtte. Til 2001 er Ricardo Zonta skiftet ud med Olivier Panis. Zonta forlod dog ikke teamet, før han havde givet pressen indblik i præcis hvor uretfærdigt BAR-teamet kunne finde på at behandle deres andenkører. Panis har sat nogle flotte tider i vintertræningen og ser ud til at kunne give Villeneuve den interne konkurrence, som canadieren hidtil har savnet. Læs mere: August 1998 - Ikke helt på BAR bund | ||