Prost |
Team info | Kørere | Point | |
Etablering | 01.01.1969 |
Nedlagt | 29.01.2001 |
Land | Frankrig |
Team Manager | Alain Prost |
Adresse | Prost Grand Prix Technopole F - 58470 Magny-Cours Frankrig |
www | http://www.prostgp.com |
Hovedsponsor | Acer |
Motor | Acer (Ferrari 2000-motor) |
Dæk | Michelin |
Chassis | Prost AP04 |
Tidligere navn | Ligier |
Baggrund | ||
(mar. 2000) Det ser desværre ud til, at Alain Prosts team fortsætter den uheldige udvikling. Det franske team har haltet bagefter gennem vinterens testkørsler, og det er umiddelbart svært at se hvordan teamet inden for en overskuelig fremtid vil være i stand til at ændre udviklingen. Det har heller ikke hjulpet på situationen, at motor-leverandøren Peugeot er blevet forsinket med den seneste A20-motor, som nu først forventes at være klar ved San Marinos Grand Prix, og Peugeot har tilsyneladende flere gange ikke været i stand til at levere nye forbedringer som aftalt, hvilket da også har givet anledning til, at Alain Prost offentligt har kritiseret Peugeot, som til gengæld har prøvet at bagatellisere problemerne. Men at der er problemer kan ikke skjules, og fredagens frie træning i Melbourne i år, har med al tydelighed vist at de problemer det franske team slås med formentlig ikke er nogen, som umiddelbart kan løses her og nu. Det gør ikkesituationen bedre at motor leverandøren, Peugeot har svært ved at holde detidsfrister, som de lover Prost teamet. Alain Prost har tidligere forsøgt at overtale Mercedes til at levere motorer, men indtil videre har både McLaren og Mercedes sagt nej. Men der er måske håb den anden vej fra. Renault har for nylig afvist at købe Benetton-teamet, og den franske bilgigant og Alain Prost har stærke bånd fra tidligere. Alain Prost kørte for det franske Renault-fabriksteam i perioden fra 1981 til og med 1983, og så vandt Prost sin fjerde VM titel med Williams Renault i 1993. Hvis Renault gør alvor af deres udmelding om at gøre comeback i Formel 1, vil den franske regering og sandsynligvis også den franske præsident, Jacques Chirac, lægge et vist pres på både Renault og Prost, da ønsket om et succesfuldt nationalt fransk Formel 1-team stadig er et stort ønske i Frankrig. Så hvis Peugeot beslutter sig for at trække sig ud af Formel 1, så er en alliance med Renault mere end sandsynlig, også selvom Alain Prost langt hellere vil fortsætte med at bejle til Ron Dennis og Nobert Haug i håbet om, at de til sidst vil bøje sig og levere den eftertragtede Mercedes-motor til Prost. | ||