Benetton |
Team info | Kørere | Point | |
Etablering | 01.01.1970 |
Nedlagt | 31.12.2001 |
Land | England |
Team Manager | Flavio Briatore |
Adresse | Benetton Formula Ltd. Whiteways technical Centre, Enstone, Chipping Norton, Oxon OX7 4EE England |
Telefon | +44 1608 678000 |
Fax | +44 1608 678909 |
www | http://www.benettonf1.com |
Hovedsponsor | Mild Seven (cigaretter) |
Motor | Renault RS21 |
Dæk | Michelin |
Chassis | Benetton B201 |
Tidligere navn | Toleman |
Baggrund | ||
(februar 2001) Benetton kører sit sidste år under navnet Benetton. Fra 2002 overtager Renault totalt teamet. I 2001 indleder teamet således samarbejdet med Renault, der præsenterer en helt ny revolutionerende motor, men teamet satser ikke på succes førend 2002. Teamet har endnu Giancarlo Fisichella på holdet, og har derudover sikret sig Jenson Button i to år, hvor han er venligst udlånt af Williams. (april 2000) Flavio Briatore er kommet tilbage bag roret i sit tidligere team, efter at Renault har købt hele Benetton-teamet og fra 2002 kommer ind i Formel 1 med et fabriksteam. Benetton lever derfor nu på lånt tid - når sæsonen 2001 er forbi er Benetton historie. (februar 99) Den, en gang så mægtige Benetton team svandt i 98 ind til en skygge af sig selv, og da David Richards planer om en længerevarende strategisk alliance mellem Ford og Benetton led en krank skæbne i Benetton familien, så han ikke anden udvej end at trække nødbremsen og søge nye udfordringer. Som erstatning tiltrådte familiens yngste søn, den 29 årrige Rocco Benetton, stillingen som teamboss. Umiddelbart skulle man tro " en fars søn "; men faktisk har Rocco både et ingeniørstudium og en succesfuld erhvervskarriere bag sig, og om ikke andet har det fået familien til at stå sammen om teamet. Engagementet er blevet udvidet og blandt andet er det blevet til en ny vindtunnel, der blev indviet i december 98, hvilket kan give teamet et tiltrængt løft på det aerodynamiske område. Når det samtidig tages i betragtning, at for første gang i teamets historie, at designer, ledelse, teknisk direktør og kørere er overgængere fra sidste år, kan der ligge en overraskelse gemt; men forsæson testene tyder ikke på en afslutning i top 3 blandt teams. Umiddelbar ser det ud som om at teamets stagnation ikke sluttede ved udgangen af 98. Benetton B199 Benetton påstår selv, at den nye bil ikke er evolutionær; men revolutionær. Det gør de på baggrund af kun ca. 10% af stumperne fra B198 er genanvendt uændret ! Men nu skal der mere end forlængelse af en bolt med 5 mm til at udløse en revolution, så med undtagelse af deres nye FTT system, der vanskeliggører blokering af forhjulene under nedbremsning, kan det være vanskelig at få øje på det revolutionære. Motoren er stadig den aldrene og overvægtige Mecachrome/ Supertec motor, selvom den er blevet opdateret i vinterens løb. Ikke at motoren er blevet dårligere; men med Renaults tilbagetrækning gik farten ned i udviklingen af motoren. Synligt i 98 og indlysende i 99 ! Stort set alle andre teams har overhalet Supertec motoren med en ny generation letvægtsmotorer med 30-40 HK flere end Mecachrome motoren. Med ibrugtagning af en ny vindtunnel i december 98, kan vi i 99 forvente at se en løbende opdatering af bilen, som man ser det i de helt store teams. (KLH) Læs mere: - Artikel om Flavio Briatores comeback i Formel 1. | ||