Sauber |
Team info | Kørere | Point | |
Etablering | 01.01.1972 |
Land | Schweitz |
Team Manager | Peter Sauber |
Adresse | PP Sauber AG. Wildbachstrasse 9 CH - 8340 Hinwill Schweitz |
Telefon | +41 1 938 1700 |
Fax | +41 1 938 1680 |
www | http://www.sauber.ch/ |
Hovedsponsor | Red Bull (energidrik), Petronas (petrokemi) |
Motor | Petronas, V-10, 3,0 L |
Dæk | Bridgestone |
Chassis | Sauber C20 |
Baggrund | ||
CBA - februar 2001 Sauber er det evige middelhold – ofte lige ved til at tage et trin op i hierarkiet, men lige så ofte tæt på at rykke ned til de rigtige bundhold. De har tit vist gode takter med fine resultater, men alligevel holder formen ikke. Teamet har endnu deres første GP-sejr til gode – og det er ikke udsigt til at de får den foreløbig. Det havde ellers set lovende ud. Peter Sauber havde siden 1970 bygget sine egne sportsvogne og haft stort succes med et Mercedes-samarbejde siden 1985. Det blev til sejre bl.a. til en Le Mans-sejr, inden teamet besluttede at prøve lykken i Formel 1 – en beslutning, som Mercedes ikke var enig i. Aftalen blev, at Mercedes ville støtte teamet økonomisk og teknisk, men ikke mere end det. Senere faldt Mercedes i 1994 teamet i ryggen ved at indgå en aftale med McLaren. Harvey Postlethwaite havde forladt Tyrrell for at designe Saubers første F1-racer, men efter at Mercedes mere eller mindre havde trukket sig ud, fortrød han sin beslutning. Tilbage stod Sauber med Leo Ress, hvis erfaring hovedsageligt kom fra sportsvogne, og Steve Nichols, en tidligere McLaren-medarbejder, til at formgive C12’eren. Da Sauber debuterede i Sydafrika i 1993, lagde de godt ud. J. J. Lehto kvalificerede sig som nr. 6 og sluttede på en 5.-plads, hvilket var første gang siden Argentina 1977, hvor Jody Scheckter vandt for Wolf, at et team fik point i det første løb. Senere blev det til hver en 4. plads for Lehto og hans teamkammerat, østrigske Karl Wendlinger. Året efter var Lehto skiftet ud med en ung tysker ved navn Heinz-Harald Frentzen, der debuterede i Brasiliens GP ved at sætte 5.-bedste tid i kvalifikationen og senere på sæsonen scorede en 5.-plads. Wendlinger var mere uheldig. Han havde et voldsomt uheld i Monaco, der sendte ham i koma. I 1995 kom en motoraftale med Ford på plads, men endnu engang valgte et af de store motorselskaber et andet team som samarbejdspartner frem for Sauber, da Stewart-Ford-forbindelsen blev kendt i 1996. Saubers nye motorleverandør blev Ferrari, og det skulle vise sig at være en god handel. De et år forældede Ferrari-motorer blev omdøbt til Petronas efter den store malaysiske sponsor. Godt hjulpet på vej af den nye motor scorede Johnny Herbert teamets første podiepladsering i Ungarn 1997. På nær Nicola Larinis enkle point scorede Herbert alle teamets 16 point – det højeste de hidtil havde opnået på en sæson. Der var måske endda potentiale til mere, hvis der havde været mulighed for flere tests, og hvis ikke der havde været så stor udskiftning af andenkørere. Det blev til tre kørere, udover Herbert, på skift det år: Nicola Larini (i alt otte løb), Gianni Morbidelli (i alt fem løb) og endelig Noberto Fontana (i alt fire løb). 1998 var præget af Johnny Herbert og Jean Alesis heftige rivalisering. Herbert var vant til at være førstemand i teamet, men Alesi lod sig ikke sætte på plads af den uheldsplagede Herbert. Alesi tog endnu en 3.-plads i Belgien og kvalificerede sig som nr. 2. i Østrig. Herbert forlod teamet efter den sæson og blev erstattet af brasilianeren Pedro Diniz, der bidrog med et nydeligt økonomisk tilskud. Igen var stabiliteten et problem men de to kørere fik da skrabet fem point sammen hver i 1999. Diniz fik i 2000-sæsonen selskab af makkeren fra Arrows’ 1997-sæson, finnen Mika Salo, der alene stod for teamets 6 point den sæson med en håndfuld 5.- og 6.-pladser. Den præstationsmæssigt svingende Diniz droppede efter sæsonen karrieren for at gå bag kulisserne hos Prost-teamet. I 2001 satser Sauber ungt – og uerfarent. Nick Heidfeld har været igennem den traditionelle racer-skole som F3000- og tysk F3-mester og fik sin F1-debut i 2000 som Mercedes-udlån til Prost, hvor han gik igennem en miserabel sæson. Finske Kimi Raikkonen er den hidtil mest uerfarne kører i moderne Formel 1 med blot 23 Formel Renault-løb på cv’et udover en lang go-kart-karriere. Også hvad angår bilen har det svejtsiske team | ||