I et interview med den italienske avis "Gazetto dello Sport" siger Bernie Ecclestone, at nøglen til om Kimi Raikkonen skulle køre for Ferrari i 2007 faktisk ligger hos Michael Schumacher. Stopper Michael Schumacher, er vejen åben for et skifte for Kimi Raikkonen. Stopper Michael Schumacher ikke, kan Raikkonen enten vælge at blive hos McLaren og duellere med Fernando Alonso, som allerede har tegnet kontrakt med McLaren, eller også skifte til Renault.
Det er for så vidt en logisk betragtning af Bernie Ecclestone. Et skifte til Renault afhænger dog helt af om Renault i det hele taget vil blive ved, efter at de har annonceret at deres deltagelse bliver evalueret og besluttet efter hver sæson. Stopper Schumacher ikke, hvad Bernie Ecclestone egentlig ikke tror at Schumacher gør, stiller det dog også andre spørgsmål. McLaren har kontrakt med Alonso i næste sæson, og hvad skal man så stille om med den nuværende duo?
Bernie Ecclestone anser Kimi Raikkonen for at være den hurtigste kører pt., men profeterer dog også at Michael Schumacher meget vel kan være den der vinder kørernes mesterskab i 2006.
"Sådan som testene er forløbet, ser det ud til at Ferrari igen er tilbage på rette spor. Jeg vil ikke blive overrasket hvis titlen igen havner hos Michael Schumacher, som måske er ved at blive gammel, men som absolut stadigvæk godt kan køre stærkt. Jeg fornemmer også at McLaren og Renault gør det godt."
Og så glæder Bernie Ecclestone sig til det nye kvalifikationsformat. Han mener at, nu bliver det igen sjovt at overvære kvalifikationen.
"Jeg tror at med det nye kvalifikationsformat, at lørdagene igen bliver spændende og levende. I de sidste par år, hvor der kun har været en bil ad gangen på banen, så har jeg kedet mig. Ind i mellem så meget, at jeg faktisk risikerede at falde i søvn."
At så ikke alle deler Bernie Ecclestones betragtninger om den nye kvalifikation er en helt anden historie.
Inden vi kommer til hvad Max Mosley mener om formatet, vil vi her lige repetere formatet som det ser ud fra sæsonstarten.
For at vende tilbage til Max Mosley, så er han ikke særlig tilfreds med det nye format. Han udtrykker det således til den franske avis L'Equipe:
"Jeg tror publikum får det ligesom mig når jeg ser amerikansk fodbold. Jeg kan se det, det er et stort show, men jeg har ikke den fjerneste ide om hvad der egentligt foregår. Her vil publikum i det mindste dog vide hvem der er den hurtigste kører når det hele er overstået - det står på resultattavlen."
Det bringer os videre til nogle punkter som mange iagttagere faktisk er fælles om.
Et tænkt hændelsesforløb:
Starten på kvalifikationen bliver kørt i tørvejr. De første 15 minutter forløber som planlagt. De 6 langsomste bliver siet fra. Men så begynder det at regne. De næste 15 minutter regner det. Tiderne bliver selvfølgelig langsommere. De 6 langsomste bliver igen siet fra. Det viser sig så at på grund af regnvejret, så har de første 6 der blev siet fra faktisk kørt hurtigere tider end de næste 6.
Husk på at tiderne fra de første 15 minutter bliver slettet for dem som får lov til at køre videre.
Nu begynder det virkeligt at regne. De sidste 10 kører skal igen starte med at deres tider er slettet, og starter dermed faktisk forfra. De sidste 10 kørere vil på grund af den nu meget kraftige regn køre endda endnu langsommere end de første 6 der blev siet fra.
Når resultatet af kvalifikationen så bliver gjort op, kan man faktisk risikere at det er de hurtigste kørere der skal starte bagerst.
Ok, det er et tænkt eksempel, men en delvis lignende situation kan opstå. Alle vil gerne se hvordan det format vil virke, men spørgsmålet er om formatet kan overleve. Bare en gang med regnvejr der dukker undervejs i kvalifikationen, så kommer forvirringen. Kvalifikationen har været diskuteret lige siden man gik væk fra den gamle én times kvalifikation. Spørgsmålet er om ikke man skal vende tilbage til den, eller endda gå endnu længere tilbage hvor der både var én fredags- og lørdagskvalifikation - eller kombinere de to gamle kvalifikationsmetoder. Vi vil se flere biler på banen ad gangen vil vi.
Det har længe været regnet for helt sikkert, at den ene af Super Aguri Formula 1 teamets kørere skulle være Takuma Sato, og han er da også den ene af de to kørere der blev bekræftet i dag, den anden er Yuji Ide.
Takuma Sato har i forvejen stor Formel 1 erfaring, han debuterede som BAR testkører i 2001, og han har siden kørt 51 Formel 1 Grand Prix løb for BAR teamet.
For Yuji Ide bliver der tale om Formel 1 debut, han kørte sidste år i 'Formula Nippon Series', hvor han sluttede mesterskabet på anden pladsen. Herudover han han masser af erfaring med sig fra både japansk og europærisk Formel 3, samt fra det japanske GT mesterskab.
Tirsdagens tider fra Sakhir:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Luca Badoer | Ferrari | 1:31,225 | 62 |
2 | Jenson Button | Honda | 1:31,453 | 87 |
3 | Rubens Barrichello | Honda | 1:31,489 | 107 |
4 | Felipe Massa | Ferrari | 1:31,905 | 68 |
5 | Vitantonio Liuzzi | Toro Rosso | 1:32,702 | 69 |
I Spanien blev der kørt på Valencia banen, hvor der var noget større tilslutning til testet, her var ni kørere fra fire forskellige teams på banen.
Det var første dag for McLaren, hvor de testede i deres nye design, men det var Williams køreren Mark Webber der satte dagens hurtigste tid.
Tirsdagens tider fra Valencia:
Plac. | Kører | AN 14.2.2006 Midland F1 bliver på SilverstoneRygterne har sagt at Midland F1 ville flytte til Rusland grundet ejerskabet. Men det benægter teamejer Alex Shnaider.Midland F1 kører med en russisk licens og er ejet af russiskfødte, nu bosiddende i Canada, Alex Shnaider. Modsat rygterne så vil Midland F1 forblive i Jordans tidligere faciliteter ved Silverstone banen. Alex Shnaider: Mange har også undret sig over at der ikke er nogen russiske sponsorer på bilerne. Til det svarer Shnaider at det har man ikke i øjeblikket. "Det skal nok komme. Formel 1 er stadig nyt for de russiske firmaer, men nu hvor der er et team med russisk licens, vil det øge interessen." PDL McLaren teamet har haft store problemer med den første Mercedes V8 motor. Holdbarheden var et stort kritikpunkt. Nu testes en ny udgave af motoren.Så sent som i sidste uge testede McLaren den seneste udgave af Mercedes V8 motoren. Ifølge Pedro de la Rosa er der tale om en kraftig forbedring, men.. Pedro de la Rosa: Manglende testkilometer er et problem for McLaren teamet. Den første udgave af motoren var ikke særlig pålidelig, og de la Rosa sætter da også spørgsmålstegn ved holdbarheden med den nye motor. Den nye motor har flere hestekræfter end den første, men skal nu bevise at den kan holde. Det er dog ikke noget der har overbevist kritikere af motoren. Ved den seneste test var Pedro de la Rosa igen udsat for et motorsammenbrud. Med kun godt en måned til årets første GP har McLaren og Mercedes særdeles travlt med at få testet motoren. Det går man i gang med i denne uge hvor McLaren sammen med flere andre teams tester på Valencia banen. Her er Kimi Raikkonen med i 4 dage for at teste den samlede pakke. PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|